Holdet 2024 bk/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Ida Kristiansen Kaadt
Hold 2024 bk/3 (1g bk/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Udvidet formalanalyse
Titel 2 Betydningsanalyse
Titel 3 Skulptur
Titel 4 Arkitekturanalyse og projekt
Titel 5 Typer af kunst
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Udvidet formalanalyse

Vi bygger ovenpå det formalanalytiske kendskab, som eleverne har fra grundforløbet.

Vi arbejder med:
Komposition: Hierarkisk/additiv komposiiton og det gyldne snit.
Rummelighed: Etpunktsperspektiv - Linearperspektiv, centralperspektiv og raumflucht.
Lys: Naturligt lys, synlig lyskilde, clair-obscur, symbolsk lys, ophævelse af belysning

Eleverne så et udvalg af forskellige malerier, som har et eller flere elementer af komposition, rummelighed og lys, hvori de skulle identificere de forskellige fagbegreber.

Praktisk opgave til komposition: Frottage med hhv. hierarkisk og additiv komposition

Praktisk opgaver til rummelighed:
De fik valget mellem to hurtige produkter:
1: En digital kollage, der skulle indeholde rummelighed.
2: Eksperimenter med at få en AI til at generere billeder med rummelighed

De blev introduceret til 1-punktsperspektiv og lavede forskellige mindre og større tegneøvelser med det.

Praktiske opgaver til lys:
Søge i skolens billedkunstbøger efter værker med forskellige typer af lys
Praktisk clair-obscur-fotoportræt i mørklagt lokale

Forløbet sluttede med fulde formalanalyser af de 4 værker:
Kathrine Ærtebjerg, Den glade Hr. Hansen (2005)
Caspar David Friedrich, Vandrer over tågehav (1817)
Julie Nord, Rødhætte (2007)
Wilhelm Hammershøi, Interiør Strandgade 30 (1906-08)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Betydningsanalyse

Eleverne arbejdede med farvesymbolik og vanitassymboler. Vi repeterede også symbolanalyse fra forløbet "magiske malerier".
Praksisopgave med oliekridt, hvor eleverne skulle anvende symboler og farvesymbolik i en tegning med titlen "Nytårsaften fra helvede" eller "fødselsdag fra helvede".

Vi arbejdede videre med de 4 værker, som de tidligere lavede fulde formalanalyser af. Nu skulle der bygges ovenpå med betydningsanalyse.

De lavede derudover en fuld formal og betydningsanalyse af: Michael Kvium, "So simple", 1995

Praktisk øvelse: De så uddrag af dokumentar om tatoveringer: "Explained, tatoveringer".

Eleverne lavede herefter selv tatoveringer med symbolsk betydning.

Senere på året fik vi mulighed for at teste en formalanalyse-AI og en betydningsanalyse-AI fra Kunstens stemmer for Systime. Eleverne arbejdede med værket "Me after another abortion" (2021) Apolonia Sokol, og analyserede det ved at gennemgå sprogmodellens spørgeteknik. Jeg anser denne test som en del af betydningsanalyseforløbet, selvom den blev gennemført senere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Skulptur

Vi byggede ovenpå 2d-formalanalysen og betydningsanalysen med 3d-begreber, så eleverne kunne analysere skulpturer.

De så et udvalg af forskelligartede skulpturer for at udvide deres horisont i forhold til, hvad en skulptur kan være.

Eleverne fotograferede og analyserede i grupper 3 skulpturer på skolen:
Poul Søndergaard, "Mand og pige", 1934
Heidi Guthmann Brink,"90'ernes gymnasieelev", 1995
Claus Carstensen, "Pegeren", 2007

Stort skulpturprojekt:
I grupper lavede de en større skulptur med det koncept, at den skulle have høj beskuerinddragelse. Vi arbejdede med modsætningen "indadvendt/udadvendt". Vi afholdte en fernisering, hvor eleverne demonstrerede deres værker og fremlagde en analyse.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Arkitekturanalyse og projekt

Eleverne begynder med et introduktion til arkitektur, hvor de lærer begreber som:
Opstalt, snit, plan
Idealformer
Lysindfald
Formkontrast: Organisk/lineær(prismatisk)
Formkontrast: Konveks/konkav
Menneskelig skala
Forskellige tagtyper
Åben/lukket facade
Horisontal/vertikal facade

De fandt selv huse på Boligsiden.dk, som de analyserede ud fra disse begreber.

Herefter fik klassen en ultrakort intro til klassisk arkitektur fra oldtidens Grækenland og Rom. Her primært med fokus på søjleordner og kupler. Dette blev primært gjort for at skabe en kontrast til den moderne arkitektur.

Modernistisk arkitektur: De lærte om tankerne bag den modernistiske arkitektur  og funktionalisme og så billeder fra Le Corbusiers' "Villa Savoye" (1929)
De inddrog Les Corbusiers' 5 krav til arkitektur.

Postmodernistisk arkitektur: De lærte kort om tankerne bag den postmodernistisk arkitektur, og vi kiggede på følgende eksempler:
Las Vegas, Time Square, Denver Public Library, Royal Ontario Museum, Horsens byport, Kengo Kuma, Markthal Rotterdam, Piazza d'Italia, Inntell hotel, Chung Tai Chan Temple.

Nymodernistisk arkitektur: Eleverne lærte om tankerne bag den nymodernistiske arkitektur, og vi kiggede på følgende eksempler:
Hotel Alsik, Den sorte diamant, The Line.

Vi besøgte "Alsion" (2007) af 3XN. Eleverne fotograferede og skrev individuelle arkitekturanalyser af bygningen med fokus på periodetræk.

Forløbet blev afsluttet med et et individuelt arkitektur-designprojekt, hvor de designede bygninger i hhv. Google Sketchup, Sims4, Minecraft Education eller Planner5D. Eleverne skrev analyser af deres egne bygninger.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Typer af kunst

Dette forløb havde fokus på at introducere eleverne til forskellige perioder med forskelligartede typer af kunst.

Ekspressionisme/impressionisme:
Eleverne lærte om forskellen i de to stilarter.
Impressionisme: Et udvalg af værker fra Monet, Degat, Manet, Viggo Johansen, Theodor Philipsen og Anna Ancher.
Ekspressionisme: Værker af Ernst Ludvig Kirchner, og Edvard Munch. Vi kom også omkring ekspressionistisk film. Vi så også klip fra Metropolis (1927), samt musikvideoen "Otherside" af Red hot chili peppers (1999)
Eleverne malede på fotos af deres hænder hhv. impressionistisk og ekspressionistisk.

Futurisme og madkunst:
Elevene lærte om tankerne bag futurismen som en underinddeling af ekspresionismen, og så en del malerier herfra. Vi hørte også futuristisk musik. Fokus lå på futurismens ideer om madlavning. De så videoen fra TheArtAssignment om futuristisk madkavning: https://youtu.be/4v4e5WmEDtk?si=xNvtXPUCRw1jlLww
Hjemme lavede eleverne futuristiske madretter, som de fotograferede, fremlagde for klassen. .

AI-kunst: Som en perspektivering fra futurismen, talte vi om den nye AI-genererede kunst. Vi talte om fascinationen af maskinens værker og den fart, den kan spytte dem ud. Eleverne generede selv AI-kunstværker, og vi reflekterede over processen - eller mangel på samme. AI-værktøj: Imagine

Pop-art:
Eleverne blev introduceret til Pop-art. Tankerne bag. Fokus på Andy Warhol.
Eksempler: Cambell's Soup Cans, Marilyn Diptych, Mich Jagger Screen print Portfolio, Orange Car crash forteen times, Green car crash (green burning car).
Vi så også klippet med Andy Warhol, der spiser en Hamburger fra Jørgen Leths dokumentar: "66 scenes from America"
Eleverne kiggede på farvekontraster i Andy Warhol's Marilyn Series.
Vi kiggede også meget kort på Roy Lichtensteins Drowning Girl og Whaam!

Memes:
Vi perspektiverede til memes i dag, hvor vi sammenlignede de masseproducerede billeder, som let afkodes.


Installationskunst:
Eleverne lærte, hvad installationskunst var.
Eksempler: Olafur Elliasson: The Weather project og Your Rainbow Panorama. Ai Weiwei: Sunflower Seeds, Anish Kapoor: Shooting in the Corner, Jonah Freean & Justin Lowe: Colony Howl. Elmgren og Dragset: Please keep quiet.
Eleverne analyserede i grupper 3 rum selvvalgte fra det japanske kunstkoncept: Borderless.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer