Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Rikke Kjær Jensen
|
Hold
|
2024 mu/1 (1g mu/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Praktisk arbejde, - sang og sammenspil
Introduktion til enstemmige sange og korsang (lettere 2, 3 og 4stemmige satser ). I forbindelse med enstemmig sang arbejdes der bl.a. med et klassisk og et nyklassisk fokus på Højskolesangbogen.
KORSATSER:
Michael Jackson "Man in The Mirror" (4-stemmig) - Fra grundforløb
Sergeant Pepper Reprise (3-stemmig)
SAMMENSPIL:
I grundforløbet og i december måned er de fleste af eleverne introduceret til det rytmiske instrumentarium med udgangspunkt i arbejde med rotation/spil i flow som gennemgående arbejdsform. Her har de spillet flg: Lukas Graham "Ordinary Things" og Tina Dickow "Nobody's Man".
Grupper med selvvalgte numre i foråret og fremført ved forårskoncerten maj 2025:
IT I MUSIK:
Eleverne har arbejdet med musikalsk-digital formidling gennem Musikipedias trommemaskine og akkordafspiller. I denne proces har de både genskabt grooves og akkordrundgange fra kendte sange, samt skabt deres egen musik. Vi har samtidig diskuteret begrebet remediering og vigtigheden af at bruge andres musik ansvarligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31,67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Elementær teori, - skala, akkorder og intervaller
Introduktion til node- og rytmelære med udgangspunkt i arbejdet med rytmen i det talte sprog defineret ud fra børnerim- og remser samt lettere SDS-øvelser.
Som udgangspunkt for det videre arbejde med rytmelære (nodeværdier og rytmer) har holdet fortrinsvis arbejdet med Jakob Jensens hjemmeside om elementær rytmelære samt et lille sammensat rytmekompendium. Holdet arbejder både i plenum samt i grupper med diverse grooves. Diverse musikeksempler er inddraget som belysning af lige og skæve taktarter fra ovenstående hjemmeside.
I forbindelse med den videre elementære teori, er holdet introduceret til stamtoner, , afledte toner, intervaller og basal harmonik ud fra kvintcirklen (toneartsbestemmelse samt T-S-D forbindelser).
BAGGRUNDSSTOF:
Jakob Jensens: "Elementær musikteori", side 1-9, 11, 13-19.
INTERNET:
https://www.therhythmtrainer.com/
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31,67 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 1: Protestsange i USA - fortid og nutid
Protestsange før og nu i USA med fokus på sort identitet, 1960'ernes borgerrettighedsbevægelse, soul, nutidens Black Lives Matter bevægelse, rap og raceuroligheder
Interne parametre:
Melodik (herunder toneart)
Groove (herunder taktart)
Instrumentation
Tekst i forhold til musik
Eksterne parametre:
Historisk perspektiv (hvilken tid og kultur og skabes musikken i)
Biografisk perspektiv
Analyserede nr:
• Respect (Aretha Franklin)
• I'm black and I'm proud (James Brown), 1968
• A change is gonna come (Sam Cooke), 1964
• Alright (Kendrick Lamar), 2015
Praktisk musikudøvelse i forbindelse med forløbet:
Sunget spirituals "Go Down Moses" som fællessang samt "We Shall Overcome"
Læst Litteratur:
- "Soul – sort musik i 1960'erne" af Thomas Hammer og Jakob Jensen, Systime 1999 s. 18-21 og s. 57-59
- Artikel om Sam Cooke, "A Change Is Gonna Come" og borgerrettighedsbevægelsen: https://www.daisyinnes.co.uk/articles/music-in-history-a-change-is-gonna-come-sam-cookes-magnum-opus-of-the-civil-rights-movement
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 2: Carl Nielsen
Fokus på Carl Nielsen som både symfoniker med rødder i folkemusikken og komponist til folkelige sange. Musikken fortolket i et historisk perspektiv og biografisk perspektiv.
Interne musikalske parametre:
Melodik
Instrumentation
Basal funktionsharmonik
Tekst i forhold til musik
Eksterne parametre:
Historisk perspektiv (hvilken tid og kultur og skabes musikken i)
Biografisk perspektiv
Analyser af:
"Jeg ved en lærkerede"
"Solen er så rød mor" (i originalversion og Søs Fengers version)
"Jeg bærer med smil min byrde"
"Jens vejmand" både i Carl Nielsens og Tobias Grips udgave
2. symfoni - overordnet introduktion og særligt fokus på 1. sats
Litteratur og baggrundsmateriale:
Uddrag set af filmen "Min fynske barndom" (film af Erik Clausen, 2014),
Uddrag læst af bogen "Min fynske barndom" (af Carl Nielsen).
Uddrag læst af Marstal: "Nielsen - Bliv klogere på livet med Carl Nielsen", Gyldendal, 2006
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Særligt studeret område: The Beatles
Fokus på The Beatles som liveband, Beatlemania, deres beslutning om at stoppe med at spille koncerter samt deres eksperimenterende periode i studiet
Interne parametre:
Melodik (herunder toneart)
Form
Groove (herunder taktart)
Instrumentation
Harmonik
Tekst i forhold til musik
Eksterne parametre:
Historisk perspektiv (hvilken tid og kultur og skabes musikken i)
Biografisk perspektiv
Genretypiske træk
Analyser af:
"She Loves You"
"Penny Lane"
"Strawberry Fields Forever"
Praktisk musikudøvelse i forbindelse med forløbet:
Sunget forskellige Beatles sange som fællessang
Korsats: "Sergeant Pepper Reprise"
Litteratur:
LMS 2007: Beatlemania
Dokumentar "The Beatles - Eight Days a week - the touring years"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412025163",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412025163",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412025163"
}