Holdet 2024 2h Sa/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Nikolaj Uhre Bruun
Hold 2024 2h Sa/2 (2h Sa/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvis der var valg i morgen - Ideologier og Partier
Titel 2 Den danske velfærdsstat i modvind - Fremtidens DK
Titel 3 Mislykket attentat og ny præsidentkandidat- USA/DK
Titel 4 Højhastigheds- og Oplevelsessamfundet - Sociologi
Titel 5 De (u)lige danskere - Produkt af arv og miljø?
Titel 6 Demokrati, Magt og Økonomi i Danmark og EU
Titel 7 Dansk økonomi i en globaliseret verden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvis der var valg i morgen - Ideologier og Partier

Forløbsbeskrivelse:

I forløbet: "Hvis der var valg i morgen" undersøger vi ideologierne og partierne i Danmark. Vi stiller herunder spørgsmålstegn ved, om de danske partier i Danmark egentlig stadigvæk er optaget af blokpolitik, eller om der med den nuværende regering over midten er gjort op med denne tradition? Vi stiller os også kritiske over for den egentlige udvikling i danske partiers adfærd, når de kæmper om de flere og flere utroskabelige marginalvælgere. Vil denne tendens fortsætte og hvori ligger usikkerheden hos vælgerne?  
Eleverne bliver gennem undervisningsrækken præsenteret for de fire grundlæggende ideologier, stat, marked og civilsamfund, de danske politiske partier, inddeling af de danske partier ift. ideologi-, fordeling- og værdipolitik samt holdning til EU.
Eleverne skal også arbejde med Medianvælgermodellen (Downs model), Molins model og Kaare Strøms model, der fælles centrerer sig omkring partiadfærd, ligesom de skal arbejde med vælgeradfærd.
Eleverne skal derudover skrive deres egen politiske tale med udgangspunkt i det lærte om partier og ideologier.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at
  undersøge aktuelle samfundsmæssige
  problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og
  egne løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metode
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af
  tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
  beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for
  egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- politisk meningsdannelse
- politiske beslutningsprocesser i Danmark
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

SAMF PÅ B: 147-158 (Politiske Ideologier)
SAMF PÅ B: 184-192 (Partier i Forandring - Nye politiske skillelinjer)
SAMF PÅ B: 192-198 (Partiadfærd)
SAMF PÅ B: 198-208 (Vælgeradfærd)

Supplerende materiale:
https://www.dr.dk/studie/samfundsfag/forholdet-mellem-stat-marked-og-ideologi
https://www.ft.dk/da/partier/partier-i-folketinget
https://www.ft.dk/da/partier/om-politiske-partier/partiernes-historie
https://www.altinget.dk/digital/artikel/saadan-staar-partier-politikere-og-vaelgere-her-er-de-nyeste-tal
https://www.altinget.dk/artikel/det-nye-politiske-kompas
https://europabevaegelsen.dk/partiernes-eu-politik/
https://www.mm.dk/artikel/unge-vender-ryggen-til-de-gamle-partier
https://www.altinget.dk/artikel/280566-hvem-stemmer-paa-liberal-alliance-her-er-partiets-typiske-vaelger
https://www.altinget.dk/artikel/hvem-stemmer-paa-moderaterne-her-er-partiets-typiske-vaelger
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folketingsvalg/resultater
https://politiken.dk/debat/kroniken/art8907891/Her-er-de-radikales-politiske-vision-Ikke-mere-blokpolitik.-S%C3%A5dan-f%C3%A5r-Danmark-en-ny-start?srsltid=AfmBOopp5qH3n_t1UsY76cC16LMNYkrEVR8naijKb-YpgEn5olPnyrjQ
https://www.tvsyd.dk/folketingsvalg-2022/valgforsker-forklarer-derfor-er-rekordmange-vaelgere-utro

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Summeøvelser
- Artikellæsning
- Læsning af kernestof
- Besvarelse af underviseropgaver eller opgaver fra kernestoffet
- Casearbejde
- Metodisk arbejde - herunder kvalitativ og kvantitativ metode
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af politiske taler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Politisk Tale 26-08-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Den danske velfærdsstat i modvind - Fremtidens DK

Forløbsbeskrivelse:
I forlængelse af forrige forløb, hvor blandt andet ideologierne og velfærdstrekanten blev klarlagt, undersøger vi nu hvilke udfordringer den danske velfærdsstat står over for på nuværende tidspunkt og i et fremtidsperspektiv. Vi diskuterer blandt andet robustheden i den universelle velfærdsmodel, når vi indsætter den i et internationalt perspektiv, hvor konkurrencen konstant øges. Er Danmark på vej mod en velfærdsstat, hvor krav og forventninger naturligt også bliver nødt til at blive forandret blandt borgerne i Danmark?

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at
  undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og
  andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt
  enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige
  virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede
  problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU
  og globale forhold
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af
  tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og
  diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde
  på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for
  egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder
  Danmark

Kernestoflæsning:
Samf på B s. 159-183

Supplerende materiale:
Visuelle Medier:
https://www.youtube.com/watch?v=vyTq5Q6qqUw
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=022007302055
https://www.youtube.com/watch?v=jKBBAYV7vOs&t=2s

Artikler:
https://www.berlingske.dk/analyse-og-perspektiv/professor-kommer-mette-frederiksen-til-undsaetning-med
https://www.dr.dk/nyheder/politik/socialdemokratiet-vil-stoppe-stigningen-i-folkepensionsalderen#!/
https://www.dr.dk/nyheder/politik/loekke-vil-have-os-til-faa-flere-boern-konservativ-profil-kalder-det-en-tynd-kop-te
https://nyheder.tv2.dk/live/politik/2024-08-14-sommergruppemoede-i-socialdemokratiet


Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Summeøvelser
- Artikellæsning
- Læsning af kernestof
- Besvarelse af underviseropgaver eller opgaver fra kernestoffet
- Case-arbejde
- Metodisk arbejde - herunder kvalitativ og kvantitativ metode
- Opgavebesvarelse med henblik på at styrke de taksonomiske niveauer
- Tik-Tok-præsentationer udarbejdet af eleverne
- Debatindlæg udarbejdet af eleverne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mislykket attentat og ny præsidentkandidat- USA/DK

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb tager vi udgangspunkt i en komparation mellem Danmark og USA. Omdrejningspunktet bliver det amerikanske valg, der finder sted d. 5 november. Der er især to nøgleområder, som undervisningen retter sig mod:
- 1. Det politiske system og demokratiet - med særligt fokus på
  styreformer og opbakning til demokratiet samt valgsystemet i Danmark
  og i USA.
- 2. Mediernes rolle, valgkampagner, brugen af sociale medier i
  Danmark og i USA samt Big-Tech-virksomheder.
Vi stiller blandt andet spørgsmålstegn ved, om det demokratiske USA er i krise, og hvilken ny politisk dagsorden, der vil opstå, hvis Trump bliver valgt d. 5 november? Er Trump ikke blot en politiker, der taler som et "rigtigt" menneske? Er det danske demokrati mere frit end det amerikanske?
Vi stiller desuden spørgsmålstegn ved politiske AI-kampagner og mediers magt og herunder, hvor stor truslen er fra Big-Tech virksomheder?
Afslutningsvist arbejder eleverne med to forskellige opgaver i et miniprojekt i grupper. Første opgave tager udgangspunkt i selvstændige elevfund af kvalitative og kvantitative data og anden opgave er en kreativ opgave, hvor eleverne benytter AI-assistance til at producere en politisk kampagnevideo.

Faglige Mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at
  undersøge aktuelle samfundsmæssige
  problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og
  egne løsninger herpå
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af
  globale forhold
- Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde
  på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
  fagets terminologi
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for
  egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale
  medier
- Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd (amerikansk perspektiv)
- Magtbegreber og Demokratiopfattelser (DK/USA)
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng,
  herunder de politiske systemer i Danmark og USA.

Kernestoflæsning:
- Samf på B s. 48-55 - Sociale Medier - Hvordan påvirkes du?
- Samf på B: 83-98 - Hvem har den politiske magt?
- Samf på B; 107-111 - Den Parlamentariske Styringskæde
- Samf på B: 123-127 - Medierne og Politisk Meningsdannelse

Supplerende materiale:
Visuelle medier:
- Black Mirror: "The Waldo Moment" (Episode fra Fiktionsserie)
- Horisont: Trumps gamle inderkreds taler ud (DRTV)
- https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/explainer-saadan-fungerer-usas-valgmandssystem#!/
- https://www.youtube.com/watch?v=ok_VQ8I7g6I (YouTube)
- https://x.com/elonmusk/status/1816974609637417112
- https://x.com/MrMesserschmidt/status/1783882247323492725
- https://www.dr.dk/drtv/se/verdens-rigeste-milliardaerer_-ufattelig-rigdom-og-magt_342235

Auditive medier:

- https://www.dr.dk/lyd/p1/stjerner-og-striber/stjerner-og-striber-2024/stjerner-og-striber-ekstra-biden-traekker-sig-og-peger-paa-harris-11802437055

Artikler:
- https://www.altinget.dk/usa/artikel/det-amerikanske-valgsystem-winner-takes-all
- https://www.dr.dk/nyheder/udland/forstaa-det-amerikanske-valgsystem-paa-fem-minutter
https://www.altinget.dk/usa/artikel/magtens-tredeling-det-politiske-system-i-usa
- https://ourworldindata.org/grapher/democracy-index-eiu?facet=none&country=USA~DNK
- https://ourworldindata.org/grapher/democracy-index-eiu?tab=chart&time=earliest..2023&facet=none&country=USA~DNK
- https://www.dr.dk/nyheder/indland/df-deler-deepfake-video-af-statsministeren-tendensen-kan-vaere-undergravende
- https://democrats.org/
- https://gop.com/
- https://politiken.dk/internationalt/art10032350/Harris-kampagne-har-samlet-ind-for-en-halv-milliard-dollar?srsltid=AfmBOorlGwtQk-4JPwhnoVxvZvRWwQpjDoi8R6agChS2SEP4qiEcvpNW
- https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/harris-vs-trump-2024

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Summeøvelser
- Artikellæsning
- Læsning af kernestof
- Besvarelse af underviseropgaver eller opgaver fra kernestoffet
- Casearbejde
- Metodisk arbejde - herunder kvalitativ og kvantitativ metode
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af opgaver/cases
- Øvelse af formidling på baggrund af bilagsmateriale
- Selvstændige elevfund af kvalitative og kvantitative metoder
- Metodeovervejelser
- AI-introduktion + kreativ opgave
- Elevfremlæggelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sociale mediers indflydelse 25-11-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Højhastigheds- og Oplevelsessamfundet - Sociologi

Forløbsbeskrivelse:

Overordnede emner:
I dette forløb bliver eleverne introduceret for sociologi. Indledningsvist rammesætter vi sociologiens indhold vha. at begrebsafklare, hvad mikro- og makrosociologi egentlig består i. Herefter er hovedformålet at dygtiggøre eleverne ift. tre delelementer:
1. Socialisering, normer og identitet
2. Samfundets udvikling i et samfundsfagligt perspektiv
3. Klargøre tendenserne i det senmoderne samfund.
I det første delelement får eleverne mulighed for at dygtiggøre sig i adskillige begreber, som vi i undervisningen forsøger at sætte på virkelige eksempler, hvorfor eleverne skal performe, hvordan de forstår social kontrol, skrive en refleksion over egen socialisering og fremvise deres begrebsafklaring vha. kritiske spørgsmål til en dokumentar.
I det andet delelement spørger vi, hvordan økonomi, reproduktion, socialisering og følelser har udviklet sig fra det traditionelle samfund til vores senmoderne samfund i dag. Det åbner samtidig en indgang til et tidligere forløb, hvor vi diskuterede, hvorfor vi ikke får flere børn?  
Afslutningsvist benytter vi sociologer - herunder Ziehe, Giddens, Rosa, Goffman og Brinkmann - til at belyse de faktiske tendenser i samfundet. Hvorfor er det svært at være ung og vokse op med sociale medier? Hvorfor skal alting gå så stærkt i dag? Hvordan kan vi være ensomme, når vi har mulighed for at kommunikere med langt flere i dag end tidligere? Og ultimativt; kan vi så bryde med det senmoderne pres, hvis vi blot eliminerer tanken om, at vi altid skal lyttes til?

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at
  undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og
  andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt
  enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige
  virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede
  problemstillinger
- Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og
  bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk
  materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde
  på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for
  egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale
  medier

Kernelæsning:
- Samf på B s. 18-54


Supplerende materiale:
Visuelt materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=o8BkzvP19v4
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=021905282000
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=022308162000
https://www.dr.dk/drtv/se/tvaers_-amalie-er-intet-uden-andre_464320

Artikler:
https://www.aau.dk/rammerne-for-ungdomslivet-skaber-mistrivsel-n44838
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/sociolog-de-sociale-medier-styrer-vores-liv-vi-maa-genvinde-kontrollen
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/ungdomskultur.-vi-lader-os-styre-af-overfladiske-likes
https://www.berlingske.dk/indland/svend-brinkmann-gaar-til-oproer-mod-oplevelsessamfundet-og-vil-have-dig
https://politiken.dk/danmark/forbrug/livsstil/art5543865/Eksperter-om-unges-trivsel-Det-perfekte-er-det-nye-normale
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2019-07-14-fire-ud-af-ti-unge-overvejer-at-droppe-sociale-medier-en-falsk-verden
https://bupl.dk/politik-og-presse/maerkesager/professor-om-unges-mistrivsel-det-er-alvorligt-nu

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Summeøvelser
- Artikellæsning
- Læsning af kernestof
- Besvarelse af underviseropgaver eller opgaver fra kernestoffet
- Casearbejde
- Metodisk arbejde - herunder kvalitativ og kvantitativ metode
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af opgaver/cases
- Elevudarbejdelse af problemformulering og problemstillinger til
  et givent bilagsmateriale
- Elevfremlæggelser
- Refleksionsskriv
- Skuespil
- Fremvisning af visuelle medier - herunder dokumentarer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 De (u)lige danskere - Produkt af arv og miljø?

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb arbejder eleverne med det overordnede tema: Ulighed. Forløbet er opdelt i tre dele:
1. Social ulighed i det senmoderne samfund
2. Kulturelle mønstre - herunder indvandringens betydning for den danske kultur
3. Synopsistræning
I første del bliver eleverne introduceret for social ulighed i det senmoderne samfund herunder  formel lighed, chanceulighed, resultatlighed og "den nye ulighed". I gennem undervisningsgangene vil Pierre Bourdieu blive introduceret som den bærende sociolog til bl.a. at forklare habitus, de tre kapitalformer, social arv og social mobilitet. Derudover skabes et overblik over, hvordan det går med køn og ligestilling i Danmark. Vi stiller blandt andet spørgsmålstegn ved, om den sociale arv overhovedet har en betydning i et velfærdssamfund som det danske, når vi dykker ned i social arv ift. opvækst, uddannelse og sundhed? Vi stiller også spørgsmålstegn ved, om øremærket barsel og tvungne bestyrelses- og lederposter er vejen frem for at skabe en større ligestilling i Danmark?
I anden del bliver eleverne præsenteret for, hvordan der er forskel på indvandrere i Danmark, ligesom det bliver synliggjort, hvilken kulturel betydning indvandring har for det danske samfund. Vi stiller spørgsmålstegn ved, om statistikker er medårsag til, at det kan være nemmere eller sværere at anerkende indvandrere? Det gør vi bl.a. gennem Axel Honneths anerkendelsesteori.     
I den sidste del bliver eleverne trænet i at skrive synopsis.

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at
  undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og
  andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt
  enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige
  virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede
  problemstillinger
- Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder formulere faglige
  problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og
  fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge
  og diskutere problemstillinger og konkludere

Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering
- Politisk meningsdannelse og medier
- Magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk
  samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- Social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder
  Danmark

Kernelæsning:
Samf på B s. 58-64
Samf på B s. 66-71
Samf på B s. 72-82

Supplerende Materiale:
Fiktionslitteratur:
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (s. 21, 22, 37, 38, 55-57)

Artikler:
https://wir2022.wid.world/
https://services.djoef.dk/-/media/documents/djoef/p/marts_23_m-ae-nd-har-dobbelt-s-aa--stor-chance-for-at-blive-ledere-som-kvinder.ashx
https://www.ae.dk/publikation/2020-05-din-klasse-foelger-dig-gennem-livet
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/den-arvede-ulighed-er-kommet-blive
https://www.berlingske.dk/kronikker/hvad-er-konsekvenserne-af-social-arv-i-danmark
https://avisendanmark.dk/danmark/boern-kopierer-deres-foraeldre-kontanthjaelp-og-fattigdom-gaar-i-arv
https://www.ae.dk/analyse/2019-11-dine-foraeldres-socialklasse-har-stor-betydning-for-din-uddannelse

Visuelle medier:
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=011211282040
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=011605232045

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Summeøvelser
- Artikellæsning
- Statistisk læsning
- Læsning af kernestof
- Besvarelse af underviseropgaver eller opgaver fra kernestoffet
- Casearbejde
- Metodisk arbejde - herunder kvalitativ og kvantitativ metode
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af opgaver/cases
- Elevudarbejdelse af problemformulering og problemstillinger til
  et givent bilagsmateriale
- Synopsistræning
- Fremvisning af visuelle medier - herunder dokumentarer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Demokrati, Magt og Økonomi i Danmark og EU

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb introduceres eleverne - i grove træk - for to hovedelementer. På den ene side fortsætter arbejdet i dansk politik, når eleverne arbejder med grundloven, magtens tredeling og beslutningsprocesserne i Danmark. På den anden side arbejder eleverne med EU. Herunder bliver de præsenteret for historien bag, magtfordelingen, institutionerne og det indre marked. Vi stiller spørgsmålstegn ved, om EU har et demokratisk underskud, og hvad der kunne være effektfuldt for blot at få valgdeltagelsen til at stige. Derudover går vi ind i en fase, hvor eleverne får mulighed for at træne deres selvstændige færdigheder, problemløse og reflektere over kilder og mulige problemstillinger forbundet med emnet. Det er uundgåeligt, at der vil optræde en komparation mellem Danmark og EU i flere henseender gennem forløbet.

Faglige Mål:
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af
  EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU
  og diskutere løsninger herpå
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at
  undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og
  andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og
  bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk
  materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde
  på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for
  egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng,
  herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig
  udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt  
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i
  Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

Kernestoflæsning:
Samf på B s. 103-108 magtens tredeling og grundlov
Samf på B s. 113-114 det danske retssystem
Samf på B s. 115-122 lovgivningsprocessen
Samf på B s. 127-141 Eu's institutioner og beslutningsproces
Samfundsfag C afsnit 20.4
Samfundsfag C afsnit 12.2

Visuelle materialer:
https://www.dr.dk/drtv/se/tiltalt_-gengangeren-og-debutanten_151859

Artikler:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/det-mener-partierne-om-haardere-straffe-til-kriminelle
https://www.ft.dk/samling/20201/lovforslag/L141/index.htm
https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/history-eu_da
https://results.elections.europa.eu/da/valgdeltagelse/
https://www.europarl.europa.eu/topics/da/topic/explainers-videos
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/tyske-daaser-maa-fra-2029-ikke-laengere-vaere-pantfri
https://www.danskerhverv.dk/presse-og-nyheder/nyheder/2023/marts/efter-30-ar-nu-er-det-tid-til-et-serviceeftersyn-af-eus-indre-marked/#:~:text=Det%20sl%C3%A5r%20EU-Kommissionen%20i%20dag%20fast%20i%20meddelelse%2C,p%C3%A5%20sigt%20end%20det%20ville%20have%20v%C3%A6ret%20uden.
https://www.dr.dk/tjenester/kimaira/article/urn:dr:drupal:article:97f77845-fa5d-451a-b700-ff4a4b9bebcf?fbclid=IwAR1n6anK8sEc9z1UKuNlZIht_jz8RkOd1cC7OEFTHAHq5TQL0r3673xLU50

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Summeøvelser
- Artikellæsning
- Statistisk læsning
- Læsning af kernestof
- Besvarelse af underviseropgaver eller opgaver fra kernestoffet
- Casearbejde
- Metodisk arbejde - herunder kvalitativ og kvantitativ metode
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af opgaver/cases
- Elevudarbejdelse af problemformulering og problemstillinger til
  et givent bilagsmateriale
- Fremvisning af visuelle medier - herunder dokumentarer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Dansk økonomi i en globaliseret verden

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb tages temperaturen på dansk økonomi, som i stigende grad er under påvirkning af regionale (EU) og globale konkjunkturforløb. I den forbindelse er de økonomiske målsætninger blevet anskueliggjort og undersøgt med det til formål at undersøge dansk økonomis tilstand og udfordringer - dette bl.a. med inddragelse af det økonomiske kredsløb. I forløbet bliver de seks samfundsøkonomiske mål omdrejningspunkt for at forstå den danske økonomi, og hvorfor målkonflikter kan være udfordrende, fordi hvordan kan økonomisk vækst rime på et hensyn til miljø og naturressourcerne? Ydermere vil der være fokus på arbejdsmarkedspolitik og  makroøkonomisk politik, når vi undersøger henholdsvis den danske model styringsværktøjerne i Danmark. Her fokuseres på især finanspolitikken, som den egentlige mulighed for styring - der tages udgangspunkt i efterspørgslen både ift. finans- og pengepolitik. Vi udbreder igen til EU for faktisk at forstå Danmarks pengepolitiske samarbejde ift. ECB med ERM2-aftalen. Forløbet afsluttes med at undersøge prioriteringen i den offentlige sektor, det danske skattesystem og afgifter.

Faglige Mål:
- Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og
  EU og diskutere løsninger herpå
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af
  EU og globale forhold
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og
  bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk
  materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af
  tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og
  diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde
  på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for
  egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig
  udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i
  Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

Kernestoflæsning:
Samf på B: 214-267

Supplerende materiale:
Litteratur:
Beyer, Mads m.fl. (opd. 2025) Samfundsfag C.

Video
https://www.youtube.com/watch?v=9M5Qe7t7nn4
https://www.youtube.com/watch?v=2XAnU6rotjI
https://www.facebook.com/reel/1807343876504708
https://www.facebook.com/reel/978834283833569

Spil:
https://vismandsspillet.dk/game/DK_Stat.aspx


Artikler:
https://www.altinget.dk/artikel/overblik-her-er-hovedpunkterne-i-aftalen-om-oeget-arbejdsudbud
https://policywatch.dk/nyheder/mennesker/article13665262.ece
https://policywatch.dk/nyheder/mennesker/article13665262.ece
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE13655269/forsker-hoejere-dagpenge-faar-naeppe-stor-effekt-paa-arbejdskraft/
https://www.nationalbanken.dk/da/viden-og-nyheder/presse/arkiv/2025/rentenedsaettelse-06-03-2025
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-06-15-overblik-her-er-den-nye-genopretningspakke-med-tusindvis-af-kroner-til-danskerne
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/oekonomi/offentlig-oekonomi/skatter-og-afgifter
https://www.da.dk/politik-og-analyser/beskaeftigelse/2024/den-offentlige-sektor-skal-stige-paa-ai-toget-nu/
https://politiken.dk/danmark/art9771033/Dansk-%C3%B8konomi-har-f%C3%A5et-et-gevaldigt-pust-opad
https://nyheder.tv2.dk/business/2024-02-20-dansk-oekonomi-vokser-vi-er-sluppet-billigt-siger-ekspert
https://nyheder.tv2.dk/live/business/2025-03-19-nationalbanken-kommer-med-prognose-for-dansk-oekonomi/nationalbanken-skruer-op-for-forventningerne?entry=89f28515-d6e5-41b4-a594-1f3373a87c64
https://politiken.dk/danmark/art9763781/Nu-stiger-l%C3%B8nnen-mere-end-priserne

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Artikellæsning
- Statistisk læsning
- Læsning af kernestof
- Besvarelse af underviseropgaver eller opgaver fra kernestoffet
- Casearbejde
- Metodisk arbejde - herunder kvalitativ og kvantitativ metode
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af opgaver/cases
- Elevudarbejdelse af problemformulering og problemstillinger til
  et givent bilagsmateriale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer