Holdet 2024 2h Id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Morten Knudsen
Hold 2024 2h Id (2h Id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold (Eksamen) og anatomi
Titel 2 MTB (Eksamen) og Fysiologi
Titel 3 Hip Hop (Eksamen) og Træningsfysiologi
Titel 4 Badminton (Eksamen)
Titel 5 Idrætshistorie,  sociologi, doping, psykologi
Titel 6 Les lanciers og pardans (Eksamen)
Titel 7 Ultimate (Eksamens-disciplin)
Titel 8 Volleyball
Titel 9 Repetition, drejebøger
Titel 10 Forløb#8

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold (Eksamen) og anatomi

Genreområde 1:

Fodbold: (Eksamensdisciplin)
Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå forståelse for tekniske, taktiske og fysiske elementer i fodbold – så eleverne vil kunne indgå i det færdige spil.

Følgende elementer er gennemgået i fodboldforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:

Spark
- Lodret og halvt liggende vristspark, inderside- , yderside- og hælspark
- Dødbolde, halvflugtning, flugtninger
Tæmninger
- Tæmning af flade bolde – fodsål og inderside tæmning
- Tæmning af høje bolde – inderside-, opsprings-, lår-, fodsåls-, bryst- og hovedtæmning



Tacklinger
- Direkte (forfra/ bagfra og fra siden), glidende (nærmeste og fjerneste fod), skub.

Forsvarsteknik
- Individuelt – opdækning, målmandens forsvarsarbejde

Angrebsteknik
- Alle er forsvarere / alle er angribere
- 1:1 situationer
- 2:1 situationer
- System- præsentation fokus på 11 mands fodbold

Bedømmelsen er en helhedsvurdering af, i hvilken grad eleven opfylder disse mål.




Anatomi.
Et forløb, hvor eleven skal kunne definere:
Knogler, og deres betydning for bevægeapparatet.
Ledtyper
Bindevæv
Musklernes funktion og bevægelser, herunder anatomiske betegnelser.
Muskellære med udgangspunkt i skeletmuskulaturen,
Bevægelsesanalyse.

Holdet har lavet en valgfri bevægelsesanalyse.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 MTB (Eksamen) og Fysiologi

Genreområde 3: Nye og klassiske idrætter.

MTB: (Eksamen)

Formålet med forløbet er at blive fortrolig med at cykle på MTB, herunder kendskab til de
forskellige tekniske elementer, der hører til. Det er også et formål at træne din aerobe kapacitet
i form af længere ture i skov eller stier.
I MTB er det naturen, der bestemmer udfordringerne, og derfor vil der være vidt forskellige
forløb alt efter, hvilken natur I har adgang til på gymnasiet. Vi anbefaler, at man efter den første
lektion deler klassen i 2 grupper. Den ene gruppe får teknikundervisning, mens den anden gruppe
træner deres aerobe kapacitet samt øver teknik i praksis ved at køre runder på en rute som passer
til deres niveau. Halvvejs i lektionen byttes.
MTB er sjovest i skoven, men det er en god idé at starte på en græsmark, gerne med en lille bakke, så I kan øve teknikken i trygge omgivelserne, inden I bevæger jer ud i skoven. Det anbefales,
at man senest i 3.lektion laver teknikøvelserne i skovlignende forhold.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Kendskab til opbygningen og funktionen af en MTB (fx gearskifte).
- Kendskab til sikkerhedsreglerne i forbindelse med MTB-kørsel.
- Have en god grundposition med god balance og god kropsposition.
- Have en god sving- og bremse-teknik.
- Have en god teknik ved uphill- og downhill-kørsel.
- Demonstrere god kondition i forbindelse med MTB-kørsel.

Fysiologi:
lungernes opbygning og funktion
hjertets opbygning og funktion
kredsløbet.
venepumpen
energiomsætning, ATP, kreatinfosfat, glykolysen, respiration. Mitokondrier. (Yubio side 63-64
Temperatur og varmeregulering. Hvordan kommer kroppen af med varme. (Yubio 319-324)




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hip Hop (Eksamen) og Træningsfysiologi

Genre 2: Musik og bevægelse.
Hip Hop: (Eksamen)

Formålet med hiphop-forløbet er, at du skal kunne tilegne dig foreviste koreografier, og så
skal du selv arbejde med at lave hiphop-koreografi. Du skal i løbet af forløbet lære nogle af de
basic moves og det udtryk, som man bruger i hiphop-dans og breakdance. I forløbet kommer du til at arbejde med hiphop i form af koreografier, freestyle, freezes, battles, poses og body-rolls, så det kræver mod, samarbejde, kreativitet og rytme.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
Kropsbeherskelse, herunder:
- Balance i freezes
- Styrke til at udføre freezes
- Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye serier
- Udtryk - ofte med bounce (let på tå, ned i knæ, ikke for rank holdning og med lidt attitude)
- Isolere bevægelser - bevæge enkelte kropsdele kontrolleret som i f.eks. body rolls
Freestyle og kreativitet, herunder:
- Sammensætte øvede/kendte bevægelser på en ny måde i en lille koreografi
- En vis grad af freestyle/improvisation.
Flow og rytme, herunder:
- Kunne bevæge dig i takt til musikken (både hele og halve taktslag)

Træningsfysiologi:
Muskelfiberens opbygning, tværbrodannelse. z-bånd, sarcomer, (Yubio s. 54-56)

anaerob træning:
tærskelværdi. (Syretræning)
træningsprincipper.
Hurtighedstræning
Produktionstræning
Tolerencetræning

an-aerob-effekt
an-aerob kapacitet.


aerob træning
kontinuerlig træning, effekter.
Interval træning: herunder effekter:


Superkompensationsprincippet.
steady state
Enzymernes betydning.
Muskeltræthed, forklaringer på symptomer.

Arbejdskravsanalyse. hvilke krav en given idrætsgren
stiller til udøveren. Traditionelt betragtes først og
fremmest de fysiologiske krav, som kendetegner
idrætsgrenen, og som er helt essentielle for
dens udøvere. Det kunne fx være begreber som
”power”, ”maksimal styrke” og ”muskelfibertypesammensætning”
for styrkeløfteren, mens andre
fysiologiske begreber som ”kondition”, ”udholdenhed”
og ”anaerob tærskel” er relevante for
langdistanceløberen. anatomiske forhold, psykologiske aspekter,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Badminton (Eksamen)

Genre Nye og klassiske:
Badminton.

Badminton – Hvad bliver du vurderet på i badminton
Nedenfor kan du se hvad du skal fokusere på i badmintonundervisningen. Det sidste link ”For yderligere teknikker – se dette link” er til den som vil fordybe sig yderligere.

Teknik
Korrekt greb
Hold løst
Tommelfinger mellem pege- og langefinger

Clear - forhånd
Skulder peger mod skudretning
Ram bolden så højt som muligt over hovedet (albue føres op/fremad)
Underarmen roterer udad
Benarbejde fra spilcentrum mod baglinje (chasse)


Drop - forhånd
Skulder peger mod skudretning
Ram bolden så højt som muligt over hovedet (albue føres op/fremad)
Benarbejde fra spilcentrum mod baglinje (chasse)

Netdrop - forhånd
Benarbejde fra spilcentrum til net og retur (chassé) - højrehåndede højre fod forrest
Ram bolden så højt som muligt
Hold ketscheren løst
Ketscheren roteret med uret (forhånd)
Hold hånden højere end ketcherhovedet
Før ketscherhovedet udad mod sidelinjen

Netdrop - baghånd
Benarbejde fra spilcentrum til net og retur (chassé) - højrehåndede har højre fod forrest
Ram bolden så højt som muligt
Hold ketscheren løst
Ketscheren roteret mod uret (baghånd)
Hold hånden højere end ketcherhovedet
Før ketscherhovedet udad mod sidelinjen

Forhånds-/underhåndsslag
Rotation i kroppen
Over- og underarm maksimalt udadroteret før træfpunkt i ”bunden” af slaget
Efter udadrotationen indadroteres over- og underarm
Slaget stoppes foran krop med håndryggen opad
Benarbejde fra spilcentrum til net i baghåndssiden
Lille hop med retningsbestemt forspændingsbevægelse
Højrehåndede har højre fod forrest
Stort stemskridt med tæerne pegende i bevægelsesretningen
På vej tilbage mod spilcentrum bruges den ophobede energi fra stemskridtet

Benarbejde fra spilcentrum til net i forhåndssiden
Lille hop med retningsbestemt forspændingsbevægelse
Chassé
Højrehåndede har højre fod forrest
Stort stemskridt med tæerne pegende i bevægelsesretningen
På vej tilbage mod spilcentrum (chassé) bruges den ophobede energi fra stemskridtet

Taktisk
Taktisk vil du blive vurderet på din placeringsevne (søg tilbage mod spilcentrum efter hvert slag), og din evne til at spille på din modstanders svagheder.


Fokus på hvilke fysiologiske egenskaber en badmintonspiller skal besidde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Idrætshistorie, sociologi, doping, psykologi

Fokus på Danmark.
Bondegymnastik. Svenske (Linske) og tyske gymnastik. Brydninger i opfattelsen af målet med gymnastik. Den hele krop overfor konkurrence.
Bønderne får deres egen gymnastik.
Niels Bukh: Højskoleidræt, uddanner de unge bønder.

Industrialiseringen. Idræt efter erhverv.
Arbejder idræt overfor de borgerlige "hvide sportsgrene".

DIF overfor DGI. breddeidræt vs elite/konkurrence idræt.

Kropskultur.
fra hold til individuelle behov.
Jogging, fitness-boom: aerobic, step, styrketræning.

Industrialiseringens betydning for idrætsdeltagelse, og genrer.
Den sorte og hvide sport.
Arbejderidrætter overfor borgerklassens idrætter.

Det senmoderne samfund. Individualisering.
Idrætsdeltagelse. fra forening til individuelt.

Humanistisk:

Doping; Etik. Legalisering? Hvilke konsekvenser vil det få.

Breddeidræt: udbredelse; Kropsidealer, selvværd, ydre pres, indre pres.

Naturvidenskab: bloddoping, EPO; hvordan påvirker det kroppen.


Idrætspsykologi:

Spændingskurven; hvordan finder man den rette spænding til at kunne yde optimalt i en konkurrencesituation.

Indre og ydre pres:

FOKUS: forældre- og trænerpres.
TV dok: Sandys vej til Paradis. TV2: Dok

Træningsafhængighed.
TV dok: Besat af træning. DR2.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Les lanciers og pardans (Eksamen)

Genre 2: Koreograferede bevægelser til musik.
Der bruges to moduler til standard dans, så der kan vises forskellige danseelementer.
Les lanciers er trukket op fra 1. HF, men øvet igen som led i forberedelserne til Skolens Galla.

Les Lanciers
Engelsk Vals.

Faglige mål "Les Lanciers":
- grundtrin: chassé, dansefatning - skift af håndfatning, herre og dame-roller, komplimenter,  herren drejer damen.
- udvikle kropsbevidsthed
- musikalitet
- samarbejde
- koordinative evner
- arbejde med et æstetisk udtryk

Faglige mål: Engelsk Vals
Herren fører damen, holdning, dansefatning
grundtrin i vals + drejning

- udvikle kropsbevidsthed
- musikalitet
- samarbejde
- koordinative evner
- arbejde med et æstetisk udtryk
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Ultimate (Eksamens-disciplin)

Genre 1: Boldspil,

Ultimate
Ultimate

Teknik:
Forhånd
Baghånd
Gribeteknik,

Kunne fortælle de basale regler for ultimate, og definere hvorfor det er et fairplay spil .


Taktik:
Kunne bevæge sig uden disk og kunne bringe sig i en fri position.
Kunne løbe ind. scoringszonen og gribe disken.

Fysisk:
kunne definere hvilke fysiske krav der stilles til en ultimatespiller:
- udholdenhed
- eksplosivitet.
- timing : løb og grib.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Volleyball

Genre 1 :Boldspil . Volleyball

De sidste to moduler er supplering af forløbet om Les lanciers og

Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og
taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige
slag. Baggerslag, fingerslag, smash, serv.
Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.


HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssystem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Repetition, drejebøger

Forløbet er et opsamlingsforløb, og gennemgang af øvelser fra de tidligere forløb, samt træning i eksamens situationer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer