Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Anders Nissen
|
Hold
|
2024 2p ps (2p ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologi - retninger og metoder
Dette introducerende tema har til formål at få et indblik i psykologifagets mangfoldighed, hvad angår mulige forklaringer på adfærd, følelser, holdninger etc. Med andre ord præsenteres de forskellige psykologiske retninger, ligesom casemateriale analyseres ud fra de forskellige perspektiver. Hermed ekspliciteres forskellige analysetilgange og de forskellige teoretiske positioner indenfor psykologifaget. Endvidere har temaet haft som fokus at fremme en bevidstgørelse omkring de forskellige metoder- og videnskabstraditioner, som psykologifaget anvender og har rødder i.
Kernestof:
Ole S. Larsen: Psykologiens Veje (Ibog) Systime (jævnfør de angivne links i undervisningsbeskrivelsen)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barndom og omsorgssvigt
I dette tema er fokus rettet mod barndommens centrale betydning for individets personlighedsfundament. I tilknytning til dette er forskellige udviklingspsykologiske teorier præsenteret med det til formål at understrege vigtigheden af barnets første leveår. Der har særligt været fokus på nyere udviklingspsykologer som John Bowlby, Mary Ainsworth og Daniel Stern. I forlængelse af udviklingspsykologiens fokus på barndommens vigtige leveår er der blevet fokuseret på omsorgssvigt og mønsterbrud. I forbindelse hermed er der blevet diskuteret, hvad "god nok omsorg" er, ligesom begrebet resiliens er inddraget.
Som empiriske genstandsfelter er udsendelserne "Er du mors lille dreng?", "Min barndom i helvede", "Interview med Lisbeth Z. Andersen" samt diverse artikler og undersøgelser præsenteret med det til formål at analysere konsekvenserne af svigt i barndommen, ligesom det har været centralt at fokusere på tiltag, der kan muliggøre et mønsterbrud.
Kernestof:
Ole S. Larsen: Psykologiens Veje (Ibog) Systime (jævnfør de angivne links i undervisningsbeskrivelsen)
Supplerende stof:
Videnskab.dk, 23.02.2017: Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som voksne
https://videnskab.dk/krop-sundhed/tidligt-skadede-adoptivboern-har-alvorlige-psykiske-problemer-som-voksne/
Ny rapport: Alt for mange børn i Danmark oplever svigt
https://www.tryghed.dk/viden/nyheder/2020/ny-rapport---alt-for-mange-boern-i-dk-oplever-svigt
Helsingør Dagblad, 18.07.2009: Camilla har fået hjælp til at kæmpe sig ud af barndommens skygger
Udsendelser
DR1: Mød dit urmenneske - forældre og børn
TV2: Er du mors lille dreng?
DR: Min barndom i helvede
DRK: Interview med Lisbeth Zornig Andersen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ungdomslivets udfordringer
I dette forløb undersøges forskellige udfordringer der kan være forbundet med identitetsdannelsen i det senmoderne samfund, hvor krav, forventninger og pres, hvad angår de unges livsførelse, har været i fokus. Netop udfordringen med at skabe sin egen identitet i et stort mulighedsfelt skaber tilsyneladende store udfordringer og trivselsproblemer for flere og flere unge i dag, hvor især pigerne synes at have særligt store problemer. Kravet om tempo, perfektion og præstation afspejler sig umiddelbart i narcissistiske behov, hvor der er et udpræget behov for anerkendelse og bekræftelse. Den teoretiske ramme udgøres af A. Giddens, K. Gergen, H. Rosa og T. Ziehe.
I forhold til forskellige tidstypiske udfordringer for unges identitetsdannelse, er der blevet læst adskillige aktuelle artikler, ligesom diverse udsendelser som f.eks. "Presset ungdom" og "FOMO" har eksemplificeret nogle af disse tendenser i det senmoderne samfund.
Kernestof:
Ole S. Larsen: Psykologiens Veje (Ibog) Systime (jævnfør de angivne links i undervisningsbeskrivelsen)
Wolf, Troels m.fl. Fra celle til selfie Individet i det senmoderne samfund, Forlaget Columbus: s. 97-102 (pdf.fil, omhandler Thomas Ziehes teori om den narcissistiske socialisationstype).
Supplerende materiale:
BUPL, 22.08.2022: Professor om unges mistrivsel: Det er alvorligt nu https://bupl.dk/politik-og-presse/maerkesager/professor-om-unges-mistrivsel-det-er-alvorligt-nu
Politiken.dk, 23.10.2022: Verdensberømt sociolog: Unge mistrives, fordi de har ret. Noget er helt galt
DR.dk, 11.09.2024: Hvor meget betyder skærme for en hel generations trivsel? Brinkmann går kritisk til bestseller, som gør ham 'virkelig bange'
https://www.dr.dk/nyheder/viden/hvis-man-kun-laeser-denne-bog-bliver-man-virkelig-bange-bestsellerforfatter-tegner-et
Jyllands-Posten, 16.08.2024: Kronik: Hvor smart er en smartphone, når den koster en generations trivsel?
Berlingske, 10.10.2022: Hårtab, angst og søvnmangel: Højt tempo skaber øget mistrivsel blandt unge
Politiken, 24.10.2022: Ung kvinde: Stop presset for at være perfekt. Jeg vil have lov til at være sårbar (uddrag)
Udsendelser:
TV2, 2023: Presset ungdom
DR2, 2018: FOMO
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stress - en folkesygdom
I dette forløb er der primært blevet lagt vægt på den arbejdsrelaterede stress, som er blevet et tiltagende problem i det senmoderne samfund. Flere eksperter betegner således stress som en folkesygdom i Danmark. I den forbindelse er der blevet arbejdet med begrebet stress ud fra Lazarus' definition, ligesom der er set på årsager og konsekvenser af denne folkesygdom. I tilknytning hertil er der arbejdet med forskellige copingstrategier. Udsendelserne: "Fældet af stress" har fungeret som en eksemplificering af det vanskelige ved at sige fra i god tid.
Kernestof:
Ole S. Larsen: Psykologiens Veje (Ibog) Systime (jævnfør de angivne links i undervisningsbeskrivelsen)
Supplerende materiale:
Femina.dk, 13.11.2017: Marianne blev syg med stress 4 gange: ”Jeg følte mig meget ensom”
https://www.femina.dk/sundhed/mental-sundhed/marianne-blev-syg-med-stress-4-gange-jeg-foelte-mig-meget-ensom
Udsendelser:
Forelæsning ved Bobby Zachariae: "Stress"
TV2, 2015: "Fældet af stress" (del 1)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kognition og læring
I dette forløb er der arbejdet med og læring og kognition. Der har i den forbindelse været lagt vægt på forskellige læringsteorier, undervisnings- og vidensformer, motivationsprocesser og de digitale udfordringer, som undervisningen i dag møder i form af forskellige distraktioner/"digitale sukkerknalder". I forhold til læringsteori er der bl.a. blevet lagt vægt på Piagets og Vygotskys teori om børns udvikling af tænkning, hvor kulturens indflydelse har været et centralt perspektiv. Ligeledes har menneskets informationsprocesser i form af bl.a. opmærksomhed og hukommelse blevet inddraget som naturlige ingredienser i forhold til at problematisere digitale distraktioner.
I forhold til at sætte læringsbegrebet og forskellige undervisningsformer under lup, har udsendelserne "Pisk eller gulerod" (del I & II) fungeret som eksempel på, hvilke udfordringer som forskellige undervisningsformer afføder.
Kernestof:
Ole S. Larsen: Psykologiens Veje (Ibog) Systime (jævnfør de angivne links i undervisningsbeskrivelsen)
Supplerende materiale:
Folkeskolen.dk, 14.12.2017: Pisk eller gulerod - hvad virker?https://blog.folkeskolen.dk/bent-lindhardt-blog-matematik/pisk-eller-gulerod-hvad-virker/194808
Folkeskolen.dk, 20.12.2017: 'Pisk'-lærer fra TV2-program: Klasserne blev sammenlignet forkert
https://www.folkeskolen.dk/arbejdsliv-didaktik-laererliv/pisk-laerer-fra-tv2-program-klasserne-blev-sammenlignet-forkert/690016
Gymnasieskolen.dk, 11.01.2024: “Om få år ryster vi på hovedet af, hvad vi tillod i undervisningen”
https://gymnasieskolen.dk/articles/om-faa-aar-ryster-vi-paa-hovedet-af-hvad-vi-tillod-i-undervisningen/?fbclid=IwAR1_CslNjyTGc0RvZuLH8Wa_bEdVDws7h-IkF0f4xeT6SCVW4E8dGX_Zf78
Weekendavisen, 02.03.2012: Hvor kom jeg fra? (uddrag)
Elever mister koncentrationen og får stress af deres mobil”, Jyllandsposten.dk, 2017
https://jyllands-posten.dk/livsstil/familiesundhed/familie/ECE9629664/elever-mister-koncentrationen-og-faar-stress-af-deres-mobil/
Forsker: Vi er ved at tabe en generation af elever (uddrag)
Gymnasieskolen.dk 20.06.2017
https://gymnasieskolen.dk/articles/forsker-vi-er-ved-tabe-en-generation-af-elever/
Udsendelser:
Can You Get Through This Multitasking Test?
https://www.youtube.com/watch?v=txWeSnJBT-M
The Myth of Multitasking Test
https://www.youtube.com/watch?v=BCeGKxz3Q8Q
Udsendelser:
TV2, 2017: "Pisk eller gulerod", del I & II
DR1: "Mød dit urmenneske - hukommelse og erfaring"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65542155538",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65542155538",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65542155538"
}