Holdet 2024 2q ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Christoffer N. Gronwald-Storm
Hold 2024 2q ps (2q ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologien
Titel 2 Eksamen Barndommens betydning, udviklingspsykologi
Titel 3 Eksamen socialpsykologi - gruppen og samfundet
Titel 4 Eksamen: Kognition og stress

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til psykologien

Eleverne opnår kendskab til de 3 grundkomponenter i psykologien - psykologiens genstandsfelt: Adfærd, tænkning og følelser

Eleverne introduceres til psykologiens undersøgelsesmetoder i form af:
- observation (kvalitativ og kvantitativ)
- Eksperiment
- Interview
- Spørgeskemaundersøgelse
- Casestudy
- Test

Eleverne opnår endvidere et overfladisk basalt kendskab til forskellige psykologiske tilgange og teorier. Mennesket er et komplekst væsen og derfor er der udviklet mange forskelligt artede teorier/forklaringsmodeller, der kan beskrive mennesket psykologisk.

Undervisning
Lærerstyret: begrebsafklaringer
Observationsøvelse
Kreativ bearbejdning i små grupper: Produkt: udforme illustrativt mindmap indeholdende tegninger og kernebegreber ud fra ibog

Psykoanalyse
Adfærdspsykologi
Eksistentiel psykologi
Socialpsykologi
Kognitiv psykologi
Evolutions- og neuropsykologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Eksamen Barndommens betydning, udviklingspsykologi

I forløbet lægges vægten på det normale barns udvikling med særligt fokus på barnets følelsesmæssige og relationelle behov belyst gennem forskellige udviklingspsykologiske teorier og nyere viden inden for følelsesmæssig frustration og resiliens. I relations til udvikling ser vi på både miljøets betydning i form af kvaliteten i relationen eller tilknytningen til omsorgspersoner og på den anden side genetiske, arvelige eller medfødte faktorers mulige betydning, fx ved i forbindelse med medfødt temperament og medfødt sårbarhed i forbindelse med barnets udvikling af resiliens.

Medfødt temperament
4 typer omsorgssvigt
Eriksons faseteori
Daniel Sterns domæneteori
John Bowlbys tilknytningsteori
Resiliens


Casemateriale
- Lene og Tanja
- Caseuddrag fra psykologiens veje
- Uddrag. dokumentarer: Er du mors lille dreng + 10 år senere + på egne
   ben
- TV2 - institutioner bag facaden
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Eksamen socialpsykologi - gruppen og samfundet

I forløbet arbejdes der med at forstå mennesket ud fra et socialpsykologisk perspektiv, herunder både et gruppepsykologisk perspektiv og et identitetsmæssigt perspektiv. Til det formål præsenteres eleverne for og arbejder med klassisk eksperimentel socialpsykologi i form af gruppepsykologi og moderne socialpsykologi med vægt på forholdet mellem samfundsstruktur og identitetsdannelse:
I forløbet er desuden lagt et særligt fokus på den eksperimentelle metode - så eleverne er i stand til at forholde sig til den eksperimentelle metode: fx eksperimenttyper, variabler, validitets-typer.


Klassisk eksperimentel socialpsykologi med fokus på gruppepsykologiske processer:
- Sherifs teori om grupper (hvad er en gruppe + gruppetyper)
- Gruppepres og konformitet: Ash linje-eksperiment + bip-eksperiment
- Gruppepolarisering - radikalisering af politiske holdninger: Sunstein-eksperimentet
- Filterbobler og ekkokamre på nettet
- Intergruppe-konflikter og fordomsdannelse mellem grupper: Robbers Cave + minimal-
  gruppeeksperimentet
- Autoritet og lydighed: Milgrims Lydighedseksperiment
- Fordommes indvirkning på præstation: Rosenthal eksperimentet
- Racisme, stigmatisering og diskrimination: Blue-eye Brown-eye eksperimentet

Moderne socialpsykologi (samfund-identitet)
- Thomas Ziehes teori om kulturel frisættelse - ændring i identitetsdannelsen
- Bourdieu: kapitaler og habitus - social arv
- Eriksons identitetsbegreb: Jeg-identitet/personlig og social-identitet
- Krop, køn og identitet - tendenser kønsidealer og seksualitet i samtiden


Casemateriale:
- Die Welle
- Video: Amerikans middelklasse famlie 1950erne
- Prinsesser fra blokken
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamen: Kognition og stress

I dette forløb er to større kernestofsområder inden for psykologi c. sat sammen i form af elementer fra den kognitive psykologi og stress. Undervisningen er tilrettelagt således, at teori og undersøgelser inden for det kognitive område behandles først derefter temaet stress. Afslutningsvis i forløbet fokuseres i højere grad på forbindelsen mellem kognitive processer og stress, herunder individuelle forskelle, er kan forbindes til personlighedsforskelle eller forskel i den kognitive vurdering eller tolkning af situationer, der kan føre til stress. Vi arbejder således både med at forstå kognitive processers almene begrænsninger i forhold til at kunne håndtere diverse opgaver og mestre læringsprocesser i fx skolen og samtidig indgår kognition som et aspekt i individers oplevelse af stress,  når vi ser det som en indre faktor i vurderingen af situationer ydre faktorer der er relateret til stress.

Kognition
- Kognitive processer generelt - hvad er kognition
- Multitaskings problematikken - 4 eksperimenter
- Opmærksomhedsprocesser
- Hukommelses-systemet
- Kognitive skemaer: adaptation via assimilation eller akkomodation

Stress
- Hvad er stress
- Årsager til stress: ydre og indre faktorer
- Coping-stile

Motivation
- Selvbestemmelsesteorien
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer