Holdet 2024 me/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Sofie Katrine Johansen
Hold 2024 me/4 (1g me/4)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dokumentargenren inkl. faktaproduktion
Titel 2 Gyserfilm inkl. eksamensproduktion
Titel 3 Amerikanske tv-serier og nye medieformer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dokumentargenren inkl. faktaproduktion

I dette forløb har vi arbejdet med dokumentargenrer, herunder forskellen mellem fakta og fiktion. Under dokumentargenrer har vi arbejdet med de tre primære genrer i form af den observerende, autoritative og deltagende dokumentar samt de tre undergenrer (i.e. den poetiske, refleksive og performative). Vi har haft særligt fokus på autenticitetsmarkører, og hvordan de bruges i forskellige dokumentargenrer. Hertil har vi arbejdet med mockumentary for at forstå – og udfordre – forholdet mellem fakta og fiktion. I forlængelse af arbejdet med dokumentarer har vi beskæftiget os med etik og ophavsret med fokus på ’Den sorte svane’ (TV2).

Vi fulgte op på den teoretiske-analytiske del af forløbet med at lave en produktion inden for dokumentargenren. Produktionsfokus var på at blive bevidst om de filmiske og dramaturgiske virkemidler, der er en del af dokumentargenren, medieetik og autenticitetsmarkører, samt det tekniske ved at lave film, herunder klipning og brug af filmudstyr.

Klip, vi har set:  
• Bendtner – Vejen tilbage (DRTV)
• Muldvarpen (DRTV)
• Den sorte svane (TV PLAY)
• Jury Duty (Amazon Prime)
• Stay behind – min farfars hemmelige krig (Filmstriben)
• Songs of Earth (Filmstriben)
• The Greatest Movie Ever Sold (Filmstriben)
• Flugt (DRTV)
• Frank Hvam – Make badminton great again (DRTV)
• Ex Libris – The New York Public Library (Filmstriben)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Gyserfilm inkl. eksamensproduktion

I dette forløb har vi arbejdet med gysergenren inkl. eksamensproduktion. Fokus har været på Schubarts teoritekster med de fem gyserundergenrer. Vi har desuden arbejdet med Hanichs frygttyper og gyserfilmsdramaturgi.

I forlængelse heraf har vi lavet eksamensproduktionen inden for en selvvalgt genre.

Litteratur:
Rikke Schubart: "I lyst og død" (1993) s. 47-56, 105, 126-127, 139, 169-170, 205-206, 235-236
Rikke Schubart: "Gys er mange følelser", artikel fra videnskab.dk (26. september 2012)
Det danske filminstitut/Skoletjenesten: "Om horrorgenren" i "Filmgenrer" (2006), s. 31-35
Fibiger et al.: "Psykoanalytiske metoder" fra "Litteraturens Huse" (Systime iBog)
Station Next: Værktøjer til gyserfilm: https://www.filmlinjen.dk/vaerktojer/vaerktojer-til-gyserfilm/
Horrorfilm (Uddrag af Levende billeder, Systime iBog)
Uddrag fra manuskriptet til 'Get Out' (2017)

Film:
William Friedkin 'Exorcisten' (1973)

Filmcitater fra:
- Get Out (2017)
- Shaun of the Dead (2004)
- It (1990)
- Ondskabens Hotel (i.e. The Shining) (1980)
- Scream (1996)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Amerikanske tv-serier og nye medieformer

I dette forløb arbejder vi med amerikanske tv-serier i en film- og tv-historisk kontekst.

Herefter arbejder vi med distribution og målgruppe, hvorefter vi går videre til nyere medieformer som YouTube og Twitch bl.a. med fokus på tværmedialitet. Eleverne vil få mulighed for at lave en afsluttende produktion af en kortere medieform.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer