Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Sofie Katrine Johansen
|
Hold
|
2024 me/4 (1g me/4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dokumentargenren inkl. faktaproduktion
I dette forløb har vi arbejdet med dokumentargenrer, herunder forskellen mellem fakta og fiktion. Under dokumentargenrer har vi arbejdet med de tre primære genrer i form af den observerende, autoritative og deltagende dokumentar samt de tre undergenrer (i.e. den poetiske, refleksive og performative). Vi har haft særligt fokus på autenticitetsmarkører, og hvordan de bruges i forskellige dokumentargenrer. Hertil har vi arbejdet med mockumentary for at forstå – og udfordre – forholdet mellem fakta og fiktion. I forlængelse af arbejdet med dokumentarer har vi beskæftiget os med etik og ophavsret med fokus på ’Den sorte svane’ (TV2).
Vi fulgte op på den teoretiske-analytiske del af forløbet med at lave en produktion inden for dokumentargenren. Produktionsfokus var på at blive bevidst om de filmiske og dramaturgiske virkemidler, der er en del af dokumentargenren, medieetik og autenticitetsmarkører, samt det tekniske ved at lave film, herunder klipning og brug af filmudstyr.
Klip, vi har set:
• Bendtner – Vejen tilbage (DRTV)
• Muldvarpen (DRTV)
• Den sorte svane (TV PLAY)
• Jury Duty (Amazon Prime)
• Stay behind – min farfars hemmelige krig (Filmstriben)
• Songs of Earth (Filmstriben)
• The Greatest Movie Ever Sold (Filmstriben)
• Flugt (DRTV)
• Frank Hvam – Make badminton great again (DRTV)
• Ex Libris – The New York Public Library (Filmstriben)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
image.png
-
Introduktion til dokumentargenren - Uddrag af DOX -Forløb i medier - 16-26.pdf
-
Kortere gennemgang af de tre klassiske dokumentargenrer - Uddrag af Levende billeder.docx
-
De tre klassiske dokumentargenrer - Uddrag af DOX - Forløb i medier - 32-44.pdf
-
Se fra min. 00-04.53 af "Bendtner" (2024) på DRTV. Mens du ser klippet, så skriv de autencititetsmarkører ned, som du mener, gør det til en dokumentar.
-
Spørgsmål til Muldvarpen.docx
-
Læs/skim gerne denne kortere tekst om de tre klassiske genrer, inden vi skal analysere 1. afsnit af "Muldvarpen" (2020): Kortere gennemgang af de tre klassiske dokumentargenrer - Uddrag af Levende billeder.docx
-
Den poetiske, den refleksive og den performative dokumentar - Uddrag af DOX - Forløb i medier - 52-63.pdf
-
De tre under- dokumentargenrer.pptx
-
Kortere gennemgang af de tre øvrige dokumentargenrer.docx
-
Mockumentary.docx
-
Etiske dilemmaer står i kø i Den sorte svane_artikel.pdf
-
Arbejdsark - ophavsret, medieetik og Den sorte svane.docx
-
Læs denne tekst om 'ophavsret, medieret og etik' - Opgaverne er IKKE lektie :)
-
Læs gerne denne artikel fra TV2 som giver et overblik over persongalleriet i Den sorte svane, hvis du ikke har set dokumentaren eller glemt, hvad den handler om: Her er hele persongalleriet i 'Den sorte svane' - TV 2
-
Fra: Den sorte svane - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Faktaproduktion.docx
-
Faktaproduktion_plan og grupper.docx
-
Husk at send navnene til mig på Lectio på 3 personer, du gerne vil arbejde sammen med til jeres første produktion efter jul, senest tirsdag aften (kl. 21)
-
Faktaproduktion_plan og grupper_opdateret.docx
-
Send produktionsplan, shotliste og Youtube-link til jeres film SENEST kl. 16 tirsdag den 21/1. Forbered oplæg om jeres film.
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Gyserfilm inkl. eksamensproduktion
I dette forløb har vi arbejdet med gysergenren inkl. eksamensproduktion. Fokus har været på Schubarts teoritekster med de fem gyserundergenrer. Vi har desuden arbejdet med Hanichs frygttyper og gyserfilmsdramaturgi.
I forlængelse heraf har vi lavet eksamensproduktionen inden for en selvvalgt genre.
Litteratur:
Rikke Schubart: "I lyst og død" (1993) s. 47-56, 105, 126-127, 139, 169-170, 205-206, 235-236
Rikke Schubart: "Gys er mange følelser", artikel fra videnskab.dk (26. september 2012)
Det danske filminstitut/Skoletjenesten: "Om horrorgenren" i "Filmgenrer" (2006), s. 31-35
Fibiger et al.: "Psykoanalytiske metoder" fra "Litteraturens Huse" (Systime iBog)
Station Next: Værktøjer til gyserfilm: https://www.filmlinjen.dk/vaerktojer/vaerktojer-til-gyserfilm/
Horrorfilm (Uddrag af Levende billeder, Systime iBog)
Uddrag fra manuskriptet til 'Get Out' (2017)
Film:
William Friedkin 'Exorcisten' (1973)
Filmcitater fra:
- Get Out (2017)
- Shaun of the Dead (2004)
- It (1990)
- Ondskabens Hotel (i.e. The Shining) (1980)
- Scream (1996)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Filmgenrer- Horrorgenren.pdf
-
Horrorfilm - Uddrag af lærebogen Levende billeder.docx
-
Til jer, der skal på rensningsanlæg, stopper jeg modulet ca. 9.15, så I kan nå det!
-
Get out_screenplay.pdf
-
Get Out | Se online her | DRTV
-
Horror introduktion_mediefag.pptx
-
Hvis du ikke fik læst til sidste modul, er det den samme lektie (24/1): Horrorfilm - Uddrag af lærebogen Levende billeder.docx
-
https://genrefilmogfilmgenrer.systime.dk/?id=137
-
Mulige gyserfilm:
-
Fremlæggelser_gysergenre.docx
-
image.png
-
Læs s. 12-20 i pdf'en: Horrorfilm - uddrag fra Schubart.pdf .
-
Gyserfilm | Filmcentralen
-
Som optakt til at se en hel (gyser)film, ser vi ca. de første 35 minutter af Shaun of the Dead, som I efterfølgende skal analysere: Netflix.
-
Genreanalyse af gyserfilm | Filmcentralen
-
Guidelines til analyse af gyserfilm.docx
-
Gruppe 6 fremlægger om teenage-gyset
-
Vi skal se Exorcisten.
-
Gyseranalyse- og film 3.pptx
-
Vi mødes i II-3 til filmintroduktion.
-
Gys er mange følelser - Artikel fra Videnskab.dk - Rikke Schubart.docx
-
Gyseranalyse af Exorcisten (1973)_arbejdsark.docx
-
Freud og Jung - fra Litteraturens Huse.docx
-
Vi mødes i biografen og ser filmen færdig.
-
GUIDE TIL EKSAMEN I MEDIEFAG.pdf
-
Til eksamen i mediefag på C-niveau.pdf
-
Eksamensproduktion i uge 12-13
-
Prøver og eksamen - Mediefag - STX | Emu.dk
-
Hvis I ikke nåede det i sidste modul, skal I (for jeres egen skyld) skrive et resumé af Exorcisten (1973), hvor I inkluderer det, I synes er de vigtigste pointer f.eks. i forhold til hovedpersonen(?)
-
Copy-cat-øvelse_mediefag.docx
-
Vi afrunder gyserforløbet i dag, så hvis I har spørgsmål til det teoretiske, har I mulighed for at stille dem i dag.
-
Mod den færdige præproduktion_Levende billeder.docx
-
Grupper og klip
-
SEND JERES ØNSKER TIL GRUPPER SENEST MANDAG KL. 15! Det foregår på samme måde som sidst, så HUSK at sende jeres ønskede grupper til mig TIL TIDEN, så I har mest mulig indflydelse.
-
Send det klip I vil gengive og jeres klip til mig inden modulet, så vi ikke skal skifte computer
-
Eksamensproduktion.docx
-
I skal til dette modul have jeres idé så klar, at I kan fortælle om den til andre, som om det var en færdig produktion.
-
Overvej, om I skal bruge udstyr og i så fald hvad.
-
Medmindre I har skrevet andet til mig, så mødes vi i I-7 :)
-
Husk jeres udstyr, hvis I er færdige med at filme. Ellers skal I lave en aftale med mig om aflevering SENEST den 28/3.
-
Lydbro | Filmcentralen
-
Kunsten ligger i nichen.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Amerikanske tv-serier og nye medieformer
I dette forløb arbejder vi med amerikanske tv-serier i en film- og tv-historisk kontekst.
Herefter arbejder vi med distribution og målgruppe, hvorefter vi går videre til nyere medieformer som YouTube og Twitch bl.a. med fokus på tværmedialitet. Eleverne vil få mulighed for at lave en afsluttende produktion af en kortere medieform.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66775480644",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66775480644",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66775480644"
}