Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Anja Mohr Dietz
|
Hold
|
2024 2a la (2a la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til latin C
Introduktionsforløb: Byen Rom og dens historie
Tekst 1. Det tidlige Rom: De syv høje
Tekst 2. Romulus og Remus. Myten om Roms grundlæggelse
Tekst 3. Lucretia – og den sidste kongesøn
Tekst 4. Roma – Urbs maxima.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1. Romersk religion: Tro og overtro
Kernetekster:
Petronius: Satyricon, kap. 62
Hyginus’ Fabulae:
Diana og Actaeon nr. 180
Daphne og Apollon nr. 203
Pandora nr. 142
Proserpina nr. 146.
Perspektiveringstekster:
- papyrushåndskrift på græsk: Papyri Graecae Magicae. 3-4 århundrede.
- Cato: Hvordan man indvier sin jord til guderne.
Tema:
- Overtro i Rom: Varulve, magi og forbandelser
- Troen på de græsk-romerske guder, myter og religiøs ofringspraksis
Grammatik:
- Aspekt: Imperfektiv og perfektiv, to datidssynsvinkler
- Diatese: Aktiv og passiv, deponente verber
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
2. Kejser Nero - gal eller genial?
Latinsk kernetekst:
Eutropius: Breviarium ab urbe condita, Bog 7, kap. 14 + kap. 15 (Nero)
Perspektiveringsmateriale:
Suetonius: Neros liv - afsnit 6.1. (The Lives of the Twelve Caesars by C. Suetonius Tranquillus)
Tema:
- Neros livsforløb
- Kildekritik af kejserbiografer om Nero
Supplerende materiale:
- Dokumentar: Romerrigets storhed og fald. Nero (E03, DR2)
- Billedet af den gale kejser Nero er en myte | Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk)
- Kejser Nero gav teater til folket og førte brutal kamp mod sine fjender | Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk)
Grammatik:
- Helsætningsanalyse: Hoved- og ledsætninger
- Modus: Indikativ og konjunktiv
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
3. Stoicismen
Filosofi: Stoicismen
Seneca Filosofiske breve til Lucilius (63-65 e.Kr.), Brev 107, 5+7
Seneca Filosofiske breve til Lucilius (63-65 e.Kr.), Brev 1, 1, 2+3 l.1 (læst kursorisk)
Perspektivering:
Marcus Aurelius: Det rette (fra bogen Meditationer)
Niels Overgaard: Det hele handler ikke om dig. (https://www.youtube.com/watch?v=3WyQzQMYQbQ)
Supplerende materiale:
Dokumentar: Seneca om Vrede (af Alain de Botton)
Faglig viden om stoicismen med fokus på:
- at tackle uforudsete begivenheder (brev 107)
- at vores forhold til tid (brev 1)
Grammatisk viden:
Gerundiv
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67628110678",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67628110678",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67628110678"
}