Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Anders Nissen
|
Hold
|
2024 sa/x (1x sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvem styrer Danmark? (Grundforløb)
Et forløb der har fokus på det repræsentative demokrati som styreform samt alle de aktører der spiller en rolle, dvs. har magt, i den politiske styring af Danmark.
I arbejdet med demokrati har vi anvendt den parlamentariske styringskæde som model - og fokuseret på de aktører der er i modellen (både den ideelle og den mere virkelighedsnære hvor medier, eksperter mv. også spiller en rolle)
Vi har desuden anvendt begreberne konkurrencedemokrati (Alf Ross) og deltagelsesdemokrati (Hal Koch) i diskussioner af hvornår et demokrati er velfungerende og hvordan man kan undersøge det.
For at forstå mangfoldigheden og partiernes adfærd og rolle i det politiske system har vi arbejdet med forskellige politiske ideologier. Vi har ligeledes skelnet mellem værdipolitik og fordelingspolitik og undersøgt hvordan partierne positionerer sig i forhold til hinanden.
Til at forstå og forklare partiers adfærd har vi anvendt Molins model - samt begreberne klasseparti, catch all-parti og issueownership.
I arbejdet med borgerne - eller vælgerne som den gruppe der legitimerer magten, har vi anvendt begreberne kernevælger, marginalvælger og issue-voting. Vi har desuden skelnet mellem egotropiske vælgere og sociotropiske vælgere.
I forbindelse med borgernes veje til indflydelse har vi anvendt begreberne med -og modborgerskab.
Kernestof:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: Luk Samfundet Op (4. udgave), Columbus, 2021, side 100-144
(Da forløbet har været en del af grundforløbet, har eleverne arbejdet med forskelligt supplerende materiale - alt efter hvilket grundforløbshold de har været en del af).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Identitetsdannelse og soc. i det senmoderne samf.
I dette forløb undersøges nogle forskellige udfordringer, der kan være forbundet med identitetsdannelsen i det senmoderne samfund, hvor krav, forventninger og pres, hvad angår de unges livsførelse, har været i fokus. Netop udfordringen med at skabe sin egen identitet skaber tilsyneladende store udfordringer for flere og flere unge i en individualistisk og omskiftelig samfundsstruktur, hvor den unge skal navigere i en tid, hvor de sociale medier spiller en betydningsfuld rolle. Den teoretiske ramme udgøres bl.a. af Giddens, Hartmut Rosa, Thomas Ziehe og Erving Goffman, der kendertegner senmoderniteten og dens konsekvenser for individet. Endvidere er der i forløbet blevet fokuseret på forskelle i livsmuligheder - her har omdrejningspunktet været den sociale arv, hvor Bourdieu og Bernstein er inddraget med henblik på at søge forklaringer på den sociale baggrunds betydning for livsforløb.
Kernestof:
Brøndum Peter m.fl.: Luk samfundet op!, 4. udg. Columbus, 2021: s. 29-43, s. 52-58, s. 61-73 og s. 86-99
Supplerende materiale:
Information, 05.09.2022: Debat: Vi er alle underlagt social kontrol. Det er ikke et fænomen forbeholdt etniske minoriteter
Politiken, 31.10.2022: Verdensberømt sociolog: Unge mistrives, fordi de har ret. Noget er helt galt
BUPL, 22.08.2022: Professor om unges mistrivsel: Det er alvorligt nu
https://bupl.dk/politik-og-presse/maerkesager/professor-om-unges-mistrivsel-det-er-alvorligt-nu
Kristeligt Dagblad, 01.02.2019: Sociolog: De sociale medier styrer vores liv – vi må genvinde kontrollen
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/sociolog-de-sociale-medier-styrer-vores-liv-vi-maa-genvinde-kontrollen
Kristeligt Dagblad, 28.03.2017: Gymnasieelev: Vi lader os styre af overfladiske likes
Gymnasieelev: Vi lader os styre af overfladiske ”likes”
Zetland.dk, 14.04.2023: Er det skærmenes skyld, at børn og unge mistrives?
https://www.zetland.dk/historie/sem4XwPL-ae6Ewl5D-19d24
DR.dk, 11.09.2024: Hvor meget betyder skærme for en hel generations trivsel? Brinkmann går kritisk til bestseller, som gør ham 'virkelig bange'
https://www.dr.dk/nyheder/viden/hvis-man-kun-laeser-denne-bog-bliver-man-virkelig-bange-bestsellerforfatter-tegner-et
Altinget.dk, 16.05.2024: Tænketanken DEA: SU’en løser ikke alle ulighedsproblemerne i uddannelsessystemet
https://www.altinget.dk/forskning/artikel/taenketanken-dea-suen-loeser-ikke-alle-ulighedsproblemerne-i-uddannelsessystemet
Berlingske, 22.11.2018: 4,3 karakterpoint: Så stor er forskellen mellem rig og fattig
https://www.berlingske.dk/samfund/43-karakterpoint-saa-stor-er-forskellen-mellem-rig-og-fattig
Kristeligt Dagblad, 03.03.2021: Danmark har fået sværere ved at bryde den sociale arv. Er det et problem?
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/problemet-er-restgruppen
AE.dk, 28.11.2024: Flere børn vokser op i fattigdom
https://www.ae.dk/analyse/2024-11-flere-boern-vokser-op-i-fattigdom
https://klassesamfund.dk/dataunivers/social-arv-og-skole-karakterer-ved-afgangsproeve
BUPL.dk, 25.03.2021: Derfor kan pædagoger ikke bryde børnenes sociale arv: Ny rapport understreger forældrenes betydning
https://bupl.dk/boern-unge/nyheder/derfor-kan-paedagoger-ikke-bryde-boernenes-sociale-arv-ny-rapport-understreger
Udsendelser:
DR: Signe Molde på udebane: "Brøndby-luder!"
DR: Presset ungdom, del 1
DR: FOMO
DR2, Deadline, 20.03.2021: Om social arv, uddannelse og social mobilitet (uddrag, 2.03:18.10)
DR2: Blok på bistand (2), uddrag.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Medbring "Luk samfundet op!"
-
Identitet i forandring 151124 (1).docx
-
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: LUK SAMFUNDET OP 4. UDGAVE, Columbus; sider: 29-40
-
Identitet i forandring.pdf
-
Normer, roller og social kontrol 181124.docx
-
Identitet i forandring (3).pdf
-
Identitet og identitetsniveauer 221124.docx
-
Vi er alle underlagt social kontrol. Det er ikke et fænomen forbeholdt etniske minoriteter
-
Sociale grupper 021224.docx
-
DRTV - Signe Molde på udebane:Brøndby-luder!;
-
George H. Mead.docx
-
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: LUK SAMFUNDET OP 4. UDGAVE, Columbus; sider: 40-43, 52-58, 61-73, 86-99
-
Det traditionelle og moderne samfund dec. 24 (1).docx
-
Kendetegn ved det traditionelle og moderne samfund .docx
-
Det traditionelle og moderne samfund dec. 24 (1) (1).docx
-
Fordele og ulemper ved identitetsdannelsen i det senmoderne samfund.docx
-
DET SENMODERNE SAMFUND 11122024.docx
-
Anthony Giddens dec. 2024.docx
-
DET SENMODERNE SAMFUND udfyldt.docx
-
Fordele og ulemper ved identitetsdannelsen i det senmoderne samfund udfyldt.docx
-
Fordele og ulemper ved identitetsdannelsen i det senmoderne samfund Færdig.docx
-
Professor om unges mistrivsel: Det er alvorligt nu
-
Hartmut Rosa .docx
-
DR, FOMO
-
DRTV - Statsministerens nytårstale
-
Goffman og de sociale medier, jan. 070125.docx
-
Hvem styrer Danmark DEL 1.pptx
-
Hvem styrer Danmark - DEL 2 .pptx
-
Erving Goffman.docx
-
Zetland.dk, 14.04.2023: Er det skærmenes skyld, at børn og unge mistrives? Her er forskningens svar
-
DR.dk, 11.09.2024: Hvor meget betyder skærme for en hel generations trivsel? Brinkmann går kritisk til bestseller, som gør ham 'virkelig bange'
-
Medbring en grundig besvarelse af spørgsmålene: "Goffmann og de sociale medier" fra d. 7. januar.
-
Bourdieu og Bernstein 270125.docx
-
Social arv og Bourdieu 270125.docx
-
Social arv, social mobilitet og ulighed 040225.docx
-
Social arv og Bourdieu (2).docx
-
Klip fra "Blok på bistand
-
Deadline, 20.03.2021 (uddrag): Om social arv og social mobilitet
-
Fattigdom og ulighed 060225.docx
-
Medbring en grundig besvarelse af spørgsmålene fra tirsdag den 4. feb. og læs endvidere den angivne lektie, "Luk samfundet op!", s. 96-99
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Har vi råd til velfærd?
I dette forløb har vi diskuteret, hvad velfærd er, hvorfor det er godt at bo i en velfærdsstat, og hvad ulemperne kan være ved at bo i en velfærdsstat som den danske.
Vi har arbejdet med forskellige velfærdsmodeller og deres ideologiske fundament - den korporative, den residuale og den universelle model. Vi har set på forholdet mellem stat, marked og civilsamfund i hver model.
Vi har arbejdet med den universelle velfærdsstats udfordringer i form af de forskellige pres modellen er under: Omkostningspresset, det stigende forventningsniveau, demografiske ændringer og globalisering.
Vi har i forløbet også arbejdet med økonomi. Vi har set på det typiske konjunkturforløb, og hvad der kendetegner henholdsvis højkonjunktur og lavkonjunktur. Vi har i den forbindelse snakket om, at dansk økonomi er en lille og åben, hvorfor den er under påvirkning fra udlandet, samt hvordan finanspolitikken kan være med til at sikre et mere jævnt konjunkturforløb.
Vi har især anvendt det økonomiske kredsløb som model. Vi har set på, hvordan forskellige beslutninger i husholdninger, virksomheder, den finansielle sektor samt politiske beslutninger kan påvirke den samlede økonomi - fx en skattelettelse eller en offentlig investering - men også hvordan politiske beslutninger eller hændelser i udlandet kan have stor indflydelse på den danske økonomi.
Vi har arbejdet med økonomiske mål i form af højt BNP-niveau og høj BNP-vækst, høj beskæftigelse, lige fordeling af velstand, miljømæssig bæredygtighed, stabil og lav inflation, balance på betalingsbalancen, lav udlandsgæld, balance på de offentlige finanser og lav statsgæld. Vi har i forlængelse af dette diskuteret, hvordan disse mål kan være i konflikt med hinanden.
Vi har også arbejdet med strukturpolitik med fokus på arbejdsmarkedspolitik. Vi har diskuteret forskellige former for arbejdsløshed og deres betydning for økonomien og den enkelte samt forskellen på opkvalificerings- og stramningsstrategier.
Der er i forløbet lagt vægt på sammenhængen mellem vores velfærdsmodel og vores økonomi. Den store rolle staten spiller - både som velfærdsyder men også som økonomisk faktor - kan påvirke økonomien gennem både velfærdspolitik og mere snæver økonomisk politik.
Forløbet er blevet afsluttet med et projektarbejde med fokus på velfærdsstatens udfordringer.
Kernestof:
Brøndum, Peter m.fl. : "Luk samfundet op!", Forlaget Columbus, 4. udg. 2021: s. 167 - 220
Supplerende materiale:
DR.dk, 04.06.2024: Markant ændring på vej i danskernes sammensætning: Eksperter kalder det deprimerende og alvorligt | Indland
https://www.dr.dk/nyheder/indland/markant-aendring-paa-vej-i-danskernes-sammensaetning-eksperter-kalder-det
Børsen, 23.02.2024: Stort fald i tilstrømningen af arbejdskraft fra EU-lande
DR.dk, 05.01.2024: Slut med at betale for arbejde som pensionist - nu kommer pengene med tilbagevirkende kraft
https://www.dr.dk/nyheder/indland/slut-med-betale-arbejde-som-pensionist-nu-kommer-pengene-med-tilbagevirkende-kraft
Jyllands-Posten, 26.01.2024: De pårørende slides ned af flere opgaver hos de ældre. Det går udover helbredet og arbejdslivet
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE16789148/de-paaroerende-slides-ned-af-flere-opgaver-hos-de-aeldre-det-gaar-ud-over-helbredet-og-arbejdslivet/
TV2.dk, 18.02.2024: Væsentlig del af beskæftigelsesboom skyldes én gruppe
https://nyheder.tv2.dk/business/2024-02-18-vaesentlig-del-af-beskaeftigelsesboom-skyldes-en-gruppe
Det Nationale Integrationsbarometer: https://integrationsbarometer.dk/barometer/sammenlign/?v=784475d443f8&include_country%3Aboolean=on&indicators%3Alist=1N1&indicators%3Alist=1S2
Det Nationale Integrationsbarometer
https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/beskaeftigelse
Berlingske, 31.01.2023: ANALYSE: Professor kommer Mette Frederiksen til undsætning med en dyster melding
Danmarks Statistik: De økonomiske nøgletal
https://www.dst.dk/da/
Børsen, 01.04.2025: Væksten i dansk økonomi opjusteres - højeste siden 2006
TV2.dk, 03.04.2025: USA indfører nye toldsatser – sådan rammes mange lande
https://nyheder.tv2.dk/udland/2025-04-03-usa-indfoerer-nye-toldsatser-saadan-rammes-mange-lande
DR.dk, 29.01.2023: Nyuddannede kan se frem til 'markant forringede' dagpenge fra 1. maj
https://www.dr.dk/nyheder/indland/nyuddannede-kan-se-frem-til-markant-forringede-dagpenge-fra-1-maj
Børsen, 07.02.2025: Vismænd: Dansk økonomi er bomstærk - men Trump lurer
Udsendelser:
The Secret of The Scandinavian Economic Miracle
https://www.dr.dk/drtv/episode/21-soendag_-katastrofekurs-drone_safari-kaempefest-for-tv_2_515049
DR: Økonomi for dummies: Forbrug og vækst
DR: 21 Søndag, 06.04.2025: Katastrofekurs?
https://www.dr.dk/drtv/episode/21-soendag_-katastrofekurs-drone_safari-kaempefest-for-tv_2_515049
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velfærd og velfærdstrekanten 200225.docx
-
The Secret of The Scandinavian Economic Miracle
-
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: LUK SAMFUNDET OP 4. UDGAVE, Columbus; sider: 167-220
-
Medbring en grundig besvarelse af spørgsmålene: "Fattigdom og ulighed 060225" fra torsdag den 6. feb. Læs endvidere den angivne lektie, som dermed indleder et nyt tema: "Har vi råd til velfærd?"
-
Velfærdsmodellernes forskelle 240225.docx
-
Velfærdsstaten og dens kendetegn 240225.docx
-
Medbring en grundig besvarelse af spørgsmålene fra torsdag den 20. feb.
-
De interne velfærdsklemmer 040325.docx
-
DEN UNIVERSELLE VELFÆRDSSTATS STYRKER OG SVAGHEDER 040325.docx
-
Velfærdsstaten. De eksterne klemmer 060325.docx
-
Børsen 230224 Stort fald i tilstrømningen af arbejdskraft fra EU (1).pdf
-
DR.dk, 05.01.2024 Slut med at betale for arbejde som pensionist - nu kommer pengene med tilbagevirkende kraft
-
Velfærdsstatens udfordringer. Løsningsmuligheder 100325.docx
-
Udlicitering, brugerbetaling og privatisering .docx
-
Intro til økonomi 120325.docx
-
Medbring en GRUNDIG besvarelse af spørgsmålene fra mandag den 10. marts.
-
Udbud og efterspørgsel. Øvelsesopgave (4).docx
-
Det økonomiske kredsløb 170325 (1) (1).docx
-
DE ØKONOMISKE MÅLSÆTNINGER 200325 (1).docx
-
Økonomi for dummies - med Huxi (og Karen) (1:8)
-
Guide til Infomedia.docx
-
Danmarks Statistik
-
Find skemaet frem fra torsdag den 20. marts og karakterisér de to målsætninger: Økonomisk vækst og høj beskæftigelse/lav arbejdsløshed.
-
Opgave. Finanspolitik. Ekspansiv og kontraktiv. 010425.docx
-
Økonomiske konjunkturer og økonomisk politik 010425.docx
-
Vi indleder modulet med at se på jeres pp omhandlende Danmarks nuværende økonomiske situation.
-
Væksten i dansk økonomi opjusteres - højeste siden 2006 Børsen 01042025.docx
-
DE ØKONOMISKE MÅLSÆTNINGER udfyldt april 2025.docx
-
DR.dk 29.01.2023: Nyuddannede kan se frem til 'markant forringede' dagpenge fra 1. maj
-
TV2.dk, 030425: USA indfører nye toldsatser – sådan rammes mange lande
-
Sørg for at medbringe en besvarelse af spørgsmål 1-3 i dokumentet fra tirsdag den 1. april.
-
DRTV - 21 SØNDAG, 06.04.25: Katastrofekurs? (02:04-14:24)
-
ØK OPGAVE. April 2025.docx
-
Økonomiske konjunkturer og økonomisk politik .docx
-
Projektbeskrivelse, Har vi råd til velfærd 2025.doc
-
Samfundsvidenskabelig metode..pptx
-
Overvej en problemstilling I vil arbejde med i tilknytning til et mini-projekt, som er indenfor temaet: "Har vi råd til velfærd?". Det skal være en af de udfordringer/en af de klemmer, som vi har arbejdet med.
-
Samfundsfagsgrupper. Miniprojekt. .docx
-
Projektarbejde. Medbring relevant materiale til jeres projekt. Det kan være artikler, statistik, undersøgelser etc.
-
Projektarbejde
-
Sidste projektmodul.
-
Træningsspørgsmål - Råd til velfærd - velfærdsstatens udfordringer.docx
-
Repetér temaet: "Hvem styrer Danmark?" fra grundforløbet. Dette kan gøres ved at kigge de to vedhæftede pp igennem.
-
Hvem styrer Danmark - DEL 2 010525 (1).pptx
-
Hvem styrer Danmark DEL 1 010525 (2).pptx
-
Teorier og modeller vedrørende partiadfærd .docx
-
Hal Koch og Alf Ross. .docx
-
Demokratibegrebet..docx
-
De 3 hovedideologier .docx
-
Træningsspørgsmål Venstres løftebrud.docx
-
Samfundsfaglig huskeseddel .docx
-
Træningsspørgsmål Social arv (1).docx
-
Identitetsdannelse og soc. i det senmoderne samfund (1).pptx
-
Råd til samfundsfagseksamen c-niveau.docx
-
Eksamensorientering
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69172431812",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69172431812",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69172431812"
}