Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Ida Kristiansen Kaadt
|
|
Hold
|
2025 DA/grf3 (grf3 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Digital trivsel og kampagnefilm
Forløbsbeskrivelse:
Grundforløbets 15 moduler er todelt:
I de første otte moduler bliver eleverne præsenteret for digital dannelse og digital trivsel. Eleverne bliver herunder undervist i digitale fodspor, AI/kunstig intelligens’ etik og muligheder og deep fake med fokus på identitetstyveri og porno.
Dette foregår gennem øvelser, cases, gruppearbejde og klassediskussioner, der har til formål at udvide elevernes refleksion over de givne emner. Undervejs bliver eleverne præsenteret for en række danskfaglige begreber bl.a. Erving Goffmans teori om ’front- og backstage’, der senere - i et medieorienteret perspektiv - er videreudviklet af Joshua Meyrowitz, hvorfor 'middle region', 'deep backstage' og 'front frontstage' også præsenteres. I de første otte moduler er der desuden fokus på ’fakta’ og ’fiktion’, ligesom begreberne 'autenticitetsmarkører', 'fiktionalisering' også bliver rammesat.
Eleverne analyserer Instagramprofiler og reflekterer dernæst over, hvem de selv følger på sociale medier og begrunder dette ved brug af overnævnte fagbegreber i en skriftlig opgave.
I de resterende syv moduler bliver eleverne undervist i kampagner, hvor det primære fokus ligger i salg og oplysning/information. Elevernes bliver først undervist i reklamefilmen/reklamekampagnen, hvor ’AIDA-modellen’ og begreberne ’fakta- og fiktionsformat’ introduceres og benyttes i en selvvalgt reklamefilm, som eleverne præsenterer deres analysearbejdet af. Efterfølgende er der fokus på oplysningskampagnen, hvor eleverne både stifter bekendtskab med ’Raskins 8 storytelling-principper’ og ’de tre appelformer’, som de ligeledes udarbejder et analyseprodukt af og fremlægger. Herefter får eleverne et større projekt, hvor de skal udforme og producere deres egen kampagnevideo. Eleverne får desuden til opgave at reflektere over kampagneprocessen og grundforløbet, da de skal anvende forløbets første otte moduler som inspiration for kampagnevideoen. Grundforløbet bliver afsluttet, når grupperne fremviser deres kampagnefilm for hele klassen.
Faglige mål:
- Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- Navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i
alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
Kernestof:
- Produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder
kendskab til remediering.
- Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- Tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
Supplerende Materiale:
Visuelle medier:
- Uddrag fra dokumentar: DRTV ”Offer for falsk porno” (2023)
Skønlitteratur:
- Rødtnes, Nicole Boyle: ”Snehvide” (2018)
Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Summeøvelser
- Artikellæsning
- Begrebsafklaring
- Læsning af kernestof
- Visning af dokumentarfilm
- Case-arbejde
- Class Read
- Elevproduktion af kampagnefilm
- Fremlæggelser
- Feedback
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opgaveformulering: interview med en klassekamerat.docx
-
Velkommen til dansk grund-forløb.pptx
-
I skal være færdige med jeres portrætinterview til dette modul, så det kan blive læst igennem i starten af dette modul.
-
Profilanalyse.pptx
-
Bilag 1, analyse af afsenderen.docx
-
Bilag 2, fiktionalisering og autenticitetsmarkører.docx
-
Mette Frederiksens instagram.pptx
-
Caspar Erics Instagram.pptx
-
Anne Sofie Boelsmands Instagram.pptx
-
Mette Frederiksens + Anne Sofie Boelsmands instagram.pptx
-
Afsnit
-
Link 1
-
Deepfake, porno. Manipuleret, seksuelt materiale.pptx
-
Modul 1, Reklamer og kampagner.pptx
-
Alle skal have fundet en god video-reklame. Altså en reklame for et produkt. Medbring link.
-
Modul 2, Oplysnings- og informations-video.pptx
-
I skal medbringe en kampagnefilm, som I godt kan lide, som vi skal bruge i undervisningen. Den behøver ikke at være dansk, men den må gerne.
-
Jeres egen kampagnevideo.pptx
-
Medbring ting, som I skal bruges til jeres video. Fx særligt tøj osv.
-
Husk at medbringe de ting, I skal bruge.
-
Skriv i elevfeedback navnene på 3 personer, som I vil lave lommefilm med på fredag d. 31/10. Ingen af personerne må være nogen, du har lavet kampagnefilm med.
-
Vi besvarer dette skema i klassen: Evalueringslink
-
AFLEVEER HER!
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Portrætinterview med klassekamerat
|
01-09-2025
|
|
Hvem følger jeg og hvorfor?
|
05-10-2025
|
|
Kampagnefilm
|
27-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71184617933",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71184617933",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71184617933"
}