Holdet grf3 DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ida Kristiansen Kaadt
Hold 2025 DA/grf3 (grf3 DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digital trivsel og kampagnefilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digital trivsel og kampagnefilm

Forløbsbeskrivelse:

Grundforløbets 15 moduler er todelt:
I de første otte moduler bliver eleverne præsenteret for digital dannelse og digital trivsel. Eleverne bliver herunder undervist i digitale fodspor, AI/kunstig intelligens’ etik og muligheder og deep fake med fokus på identitetstyveri og porno.
Dette foregår gennem øvelser, cases, gruppearbejde og klassediskussioner, der har til formål at udvide elevernes refleksion over de givne emner. Undervejs bliver eleverne præsenteret for en række danskfaglige begreber bl.a. Erving Goffmans teori om ’front- og backstage’, der senere - i et medieorienteret perspektiv - er videreudviklet af Joshua Meyrowitz, hvorfor 'middle region', 'deep backstage' og 'front frontstage' også præsenteres. I de første otte moduler er der desuden fokus på ’fakta’ og ’fiktion’, ligesom begreberne 'autenticitetsmarkører', 'fiktionalisering' også bliver rammesat.
Eleverne analyserer Instagramprofiler og reflekterer dernæst over, hvem de selv følger på sociale medier og begrunder dette ved brug af overnævnte fagbegreber i en skriftlig opgave.

I de resterende syv moduler bliver eleverne undervist i kampagner, hvor det primære fokus ligger i salg og oplysning/information. Elevernes bliver først undervist i reklamefilmen/reklamekampagnen, hvor ’AIDA-modellen’ og begreberne ’fakta- og fiktionsformat’ introduceres og benyttes i en selvvalgt reklamefilm, som eleverne præsenterer deres analysearbejdet af. Efterfølgende er der fokus på oplysningskampagnen, hvor eleverne både stifter bekendtskab med ’Raskins 8 storytelling-principper’ og ’de tre appelformer’, som de ligeledes udarbejder et analyseprodukt af og fremlægger. Herefter får eleverne et større projekt, hvor de skal udforme og producere deres egen kampagnevideo. Eleverne får desuden til opgave at reflektere over kampagneprocessen og grundforløbet, da de skal anvende forløbets første otte moduler som inspiration for kampagnevideoen. Grundforløbet bliver afsluttet, når grupperne fremviser deres kampagnefilm for hele klassen.

Faglige mål:
- Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- Navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i
  alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof:
- Produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder
  kendskab til remediering.
- Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- Tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år

Supplerende Materiale:
Visuelle medier:
- Uddrag fra dokumentar: DRTV ”Offer for falsk porno” (2023)
Skønlitteratur:
- Rødtnes, Nicole Boyle: ”Snehvide” (2018)

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Summeøvelser
- Artikellæsning
- Begrebsafklaring
- Læsning af kernestof
- Visning af dokumentarfilm
- Case-arbejde
- Class Read
- Elevproduktion af kampagnefilm
- Fremlæggelser
- Feedback

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Portrætinterview med klassekamerat 01-09-2025
Hvem følger jeg og hvorfor? 05-10-2025
Kampagnefilm 27-10-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer