Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
|
Lærer(e)
|
Mathias D. Kristensen, Rikke Kjær Jensen
|
|
Hold
|
2025 Ma/grf2 (grf2 Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Algebra
I dette forløb vil vi genopfriske nogle grundlæggende matematiske regnemetoder fra folkeskolen, og anvende dem på algebraiske regneudtryk.
Vi arbejder blandt andet med regnereglerne:
-Addition
-Subtraktion
-Multiplikation
-Division
-Parenteser
Vi gennemgår blandt andet:
-Brøkregneregler
-Regneartens hierarki
-En introduktion til potenser
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Ligninger
Før vi kan arbejde videre med lineære funktioner skal vi lige arbejde med ligninger. Derfor indsættes dette forløb i midten af forløbet om lineære funktioner.
I dette forløb vil vi gennemgå basal ligningsløsning og anvendelsen af nulreglen. Vær forberedt på at lave mange opgaver i dette, da jeg ikke gennemgår så meget før i selv skal sidde og arbejde med det.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Lineære funktioner 1/2
I dette forløb, vil lineære funktioner blive introduceret.
Blandt andet vil vi gennemgå:
-Funktionsbegrebet
-Funktioners repræsentationsformer
-Lineær vækst og ligefrem proportionalitet
-Betydningen af konstanterne ´a´ og ´b´.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Lineære funktioner 2/2
Vi arbejder videre med lineære funktioner.
I dette forløb vil vi arbejde med:
-at finde ´x´ givet ´y´, og omvendt.
-at finde funktionsforskriften givet 2 punkter.
-skæringspunkter af funktioner.
-ligefrem og omvendt proportionalitet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Beviser
Vi skal have jer introduceret til bevisførelse i matematik.
Bevisførelse er vigtigt at forstå tanken med, og det kan være svært at forklare over tekst. Af denne grund håber jeg at alle der ikke skal noget meget vigtigt eller ligger alvorligt syge, dukker op til de to moduller.
Under disse to moduller arbejder vi med beviset for 3 sætninger i har set i forløbene om lineære funktioner:
-Skæring med y-aksen.
-´f(x)´ vokser med ´a´ når ´x´ vokser med ´1´.
-Forskriften for en funktion givet to punkter.
I disse moduller vil vi, hvis der er tid, ligeledes anvende matematikprogrammer til at repetere opgaver fra alle tidligere forløb.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Lineær regression
Det sidste nye vi skal arbejde med omkring lineære funktioner. I dette forløb skal vi arbejde med basal lineær regression. I dette forløb skal i have PC med, så vi kan arbejde med regression i Excel og/eller Maple.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Mængder og intervaller
Vi skal lære om intervaller og talmængder.
Heriblandt skal vi også lære definitionsmængden af en funktion, og dens værdimængde.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71186876950",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71186876950",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71186876950"
}