Holdet grf2 Ma (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Mathias D. Kristensen, Rikke Kjær Jensen
Hold 2025 Ma/grf2 (grf2 Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Algebra
Titel 2 Ligninger
Titel 3 Lineære funktioner 1/2
Titel 4 Lineære funktioner 2/2
Titel 5 Beviser
Titel 6 Lineær regression
Titel 7 Mængder og intervaller

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Algebra

I dette forløb vil vi genopfriske nogle grundlæggende matematiske regnemetoder fra folkeskolen, og anvende dem på algebraiske regneudtryk.

Vi arbejder blandt andet med regnereglerne:
                      -Addition
                      -Subtraktion
                      -Multiplikation
                      -Division
                      -Parenteser

Vi gennemgår blandt andet:
                      -Brøkregneregler
                      -Regneartens hierarki
                      -En introduktion til potenser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ligninger

Før vi kan arbejde videre med lineære funktioner skal vi lige arbejde med ligninger. Derfor indsættes dette forløb i midten af forløbet om lineære funktioner.

I dette forløb vil vi gennemgå basal ligningsløsning og anvendelsen af nulreglen. Vær forberedt på at lave mange opgaver i dette, da jeg ikke gennemgår så meget før i selv skal sidde og arbejde med det.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Lineære funktioner 1/2

I dette forløb, vil lineære funktioner blive introduceret.

Blandt andet vil vi gennemgå:
                 -Funktionsbegrebet
                 -Funktioners repræsentationsformer
                 -Lineær vækst og ligefrem proportionalitet
                 -Betydningen af konstanterne ´a´ og ´b´.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Lineære funktioner 2/2

Vi arbejder videre med lineære funktioner.

I dette forløb vil vi arbejde med:
                -at finde ´x´ givet ´y´, og omvendt.
                -at finde funktionsforskriften givet 2 punkter.
                -skæringspunkter af funktioner.
                -ligefrem og omvendt proportionalitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Beviser

Vi skal have jer introduceret til bevisførelse i matematik.

Bevisførelse er vigtigt at forstå tanken med, og det kan være svært at forklare over tekst. Af denne grund håber jeg at alle der ikke skal noget meget vigtigt eller ligger alvorligt syge, dukker op til de to moduller.

Under disse to moduller arbejder vi med beviset for 3 sætninger i har set i forløbene om lineære funktioner:
                -Skæring med y-aksen.
                -´f(x)´ vokser med ´a´ når ´x´ vokser med ´1´.
                -Forskriften for en funktion givet to punkter.

I disse moduller vil vi, hvis der er tid, ligeledes anvende matematikprogrammer til at repetere opgaver fra alle tidligere forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Lineær regression

Det sidste nye vi skal arbejde med omkring lineære funktioner. I dette forløb skal vi arbejde med basal lineær regression. I dette forløb skal i have PC med, så vi kan arbejde med regression i Excel og/eller Maple.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Mængder og intervaller

Vi skal lære om intervaller og talmængder.
Heriblandt skal vi også lære definitionsmængden af en funktion, og dens værdimængde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer