Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Lene Krogh Johannsen
|
|
Hold
|
2025 sa/grf1 (grf1 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb - Hvem styrer Danmark?
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Intro til grundforløb I samfundsfag - elev.docx
-
Luk samfundet op side 100 106 - elev.docx
-
Læs om Liberalisme, Konservatisme og Socialisme på side 100-106 i Luk Samfundet OpSkriv i elevfeedback hvilken af de tre ideologier du umiddelbart er størst tilhænger af - forklar evt. kort hvorfor.
-
Spørgeskema
-
Fælles dokument - ideologiske forgreninger
-
Evaluering af Universe-dagen
-
HUSK info om næste uges virtuelle modul!
-
I skal forberede det I har aftalt i jeres bordgrupper - det er vigtigt at ALLE har læst om deres egen ideologiske forgrening i grundbogen (De findes på siderne 106-112)
-
Luk samfundet op side 114-118 - elev - Fordelingspolitik og Værdipolitik.docx
-
Læs side 114-118 i Luk Samfundet Op - lektien handler om fordelingspolitik og værdipolitik. Tænk over hvad der er vigtigst for dig i politik og afgør om det er et værdipolitisk eller fordelingspolitisk emne. Skriv dine overvejelser i elevfeedback.
-
Et nyt emne er strøget op i toppen blandt vælgerne
-
Luk Samfundet op side 112-114 - elev.docx
-
Mini projekt - valgplakater.docx
-
Læs Luk Samfundet Op side 112-114 - find fem voksne som har kunnet stemme gennem flere valg (forældre, bedsteforældre, onkler, tanter osv..) og undersøg om de er kernevælgere eller marginalvælgere. Notér gerne køn og alder. Skriv resultatet i elevfee
-
Fik du ikke svaret på alle spørgsmål til artiklen i onsdagens modul er det også lektie at få det klaret :-)
-
I giver selv hinanden lektier for i grupperne.
-
Alle grupper er klar ved timens start - alle i gruppen ved præcis hvem der skal sige hvad. Er der sygdom/fravær skal de andre i gruppen kunne dække den del af præsentationen.Jeg ser fem til at se jeres arbejde :-)
-
Partiadfærd - molins model - elev.docx
-
Læs side 118-120 i Luk samfundet op - lektien handler om partiadfærd. På timen skal I lave små videoer, hvor I anvender modellen til at forklare nogle partiers holdningsskift.
-
Luk Samfundet Op - side 121-123 - elev.docx
-
Læs Luk Samfundet Op side 121-123 - Lektien handler om forskellige styreformer - men med særligt fokus på demokrati. Skriv i elevfeedback - 2 fordele ved demokrati og 2 ulemper.
-
Luk Samfundet Op side 123-125 - elev.docx
-
Læs side 123-125 i Luk Samfundet Op - det er især begreberne direkte demokrati, indirekte demokrati, konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati vi arbejder med på timen.
-
Brug lidt ekstra energi på at forstå hvad deltagelsesdemokrati er - og giv eksempler på hvordan du har deltaget/deltager i demokratiet i din hverdag. Husk at deltagelsesdemokratiet har en meget bred forståelse af hvad demokrati er. Skriv 1-3 eksemple
-
Luk samfundet op side 125-130 elev.docx
-
opgave - Eastons model - demokratiets fremtid.docx
-
Læs Luk Samfundet Op, side 125-130 - lektien handler magtens tredeling og om Eastons model over det politiske system. På timen vil vi især arbejde med Eastons model.
-
Læs boksen om forskellige magtbegreber på side 127 - vælg to magtformer og beskriv i elevfeedback hvordan de kan komme til udtryk på et gymnasium som Sønderborg Statsskole.
-
Læs side 140-144 i Luk Samfundet Op - Lektien handler om politisk deltagelse og de rettigheder borgerne har i et demokrati. Lektien præsenterer også begreberne medborger og modborger.
-
Lav en fiktiv medborger eller modborger - præsenter din med/modborger med navn, alder, beskæftigelse, interesser osv. - og hvordan han eller hun er en med- eller modborger - Kopier til elevfeedback. (figur 6.19 på side 150 kan hjælpe)
-
link til undersøgelse om værnepligt
-
Projekt - nyhedsudsendelse.docx
-
Se en nyhedsudsendelse - tv-avisen, deadline eller lignende kan streames på dr.dk. Læg mærke til hvordan nyhederne præsenteres. Vælg én af historierne fra nyhedsudsendelsen og vær klar til at præsentere den for en klassekammerat. præsenter sagen/prob
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71186912433",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71186912433",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71186912433"
}