Holdet grf5 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Rebecca Lind Roworth
Hold 2025 sa/grf5 (grf5 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvem styrer Danmark?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvem styrer Danmark?

Et forløb der har fokus på det repræsentative demokrati som styreform samt alle de aktører der spiller en rolle, dvs. har magt, i den politiske styring af Danmark.

I arbejdet med demokrati har vi anvendt den parlamentariske styringskæde som model - og fokuseret på de aktører der er i modellen (både den ideelle og den mere virkelighedsnære hvor medier, eksperter mv. også spiller en rolle)
Vi har desuden anvendt begreberne konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati i diskussioner af hvornår et demokrati er velfungerende og hvordan man kan undersøge det.

For at forstå mangfoldigheden og partiernes adfærd og rolle i det politiske system har vi arbejdet med forskellige politiske ideologier. Vi har ligeledes skelnet mellem værdipolitik og fordelingspolitik og undersøgt hvordan partierne positionerer sig i forhold til hinanden.
Til at forstå og forklare partiers adfærd har vi anvendt Molins model - samt begreberne klasseparti, catch all-parti og issueownership.

I arbejdet med borgerne - eller vælgerne som den gruppe der legitimerer magten, har vi anvendt begreberne kernevælger, marginalvælger og issue-voting. Vi har desuden skelnet mellem egotropiske vælgere og sociotropiske vælgere.
I forbindelse med borgernes veje til indflydelse har vi anvendt begreberne med -og modborgerskab.


Kernestof:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: Luk Samfundet Op (4. udgave), Columbus, 2021, side 100-144
Da forløbet har været en del af grundforløbet, har eleverne arbejdet med forskelligt supplerende materiale alt efter hvilket grundforløbshold de har været en del af.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer