Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Rebecca Lind Roworth
|
|
Hold
|
2025 sa/grf5 (grf5 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Hvem styrer Danmark?
Et forløb der har fokus på det repræsentative demokrati som styreform samt alle de aktører der spiller en rolle, dvs. har magt, i den politiske styring af Danmark.
I arbejdet med demokrati har vi anvendt den parlamentariske styringskæde som model - og fokuseret på de aktører der er i modellen (både den ideelle og den mere virkelighedsnære hvor medier, eksperter mv. også spiller en rolle)
Vi har desuden anvendt begreberne konkurrencedemokrati og deltagelsesdemokrati i diskussioner af hvornår et demokrati er velfungerende og hvordan man kan undersøge det.
For at forstå mangfoldigheden og partiernes adfærd og rolle i det politiske system har vi arbejdet med forskellige politiske ideologier. Vi har ligeledes skelnet mellem værdipolitik og fordelingspolitik og undersøgt hvordan partierne positionerer sig i forhold til hinanden.
Til at forstå og forklare partiers adfærd har vi anvendt Molins model - samt begreberne klasseparti, catch all-parti og issueownership.
I arbejdet med borgerne - eller vælgerne som den gruppe der legitimerer magten, har vi anvendt begreberne kernevælger, marginalvælger og issue-voting. Vi har desuden skelnet mellem egotropiske vælgere og sociotropiske vælgere.
I forbindelse med borgernes veje til indflydelse har vi anvendt begreberne med -og modborgerskab.
Kernestof:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: Luk Samfundet Op (4. udgave), Columbus, 2021, side 100-144
Da forløbet har været en del af grundforløbet, har eleverne arbejdet med forskelligt supplerende materiale alt efter hvilket grundforløbshold de har været en del af.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Modul 1 - Introduktion.pptx
-
Ideologier - Fremlæggelse.docx
-
Ideologiopgave.docx
-
s. 100-106, Kap. 5 - Luk samfundet op.pdf
-
Ideologiske forgreninger opgave.docx
-
s. 106-112, Kap. 5 - Luk samfundet op.pdf
-
Værdi-og fordelingspolitik opgave.docx
-
112-118, Kap. 5 - Luk samfundet op.pdf
-
Parti og vælgertyper opgave.docx
-
Test: Hvor er dine politiske placering?
-
Oversigt.docx
-
Arbejdsopgaver - Downs og Molins model.docx
-
s. 118-120, Kap. 5 - Luk samfundet.pdf
-
Arbejdsopgave - Molins model, Venstre.docx
-
Øvelsesopgaver - Demokrati.docx
-
s. 121-125, Kap. 6 - Luk samfundet op.pdf
-
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: LUK SAMFUNDET OP 4. UDGAVE, Columbus; sider: 121-144
-
Demokrati i praksis - Arbejdsopgaver.docx
-
Rollespil - Eastons model.pdf
-
Rollespil grf. 5.docx
-
s. 125-130, kap. 6 - Luk samfundet op.pdf
-
Take away - til elever.pptx
-
Take away.pptx
-
B 130 Forslag til folketingsbeslutning om at indføre en 18-årsaldersgrænse for solariebrug
-
Lovgivningsprocessen - Arbejdsopgaver.docx
-
s. 130-137, Kap. 6 - Luk samfundet op.pdf
-
Parlamentarisme og valgmåder.docx
-
s. 137-140, Kap. 6 - Luk samfundet op.pdf
-
Arbejdsopgaver - Udlandets indflydelse.docx
-
s. 140-144, Kap. 6 - Luk samfundet op.pdf
-
Kan du blive dansk statsborger? Tag indfødsretsprøven her
-
Statsborgerskab, medborger og modborger - Arbejde.docx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71186929820",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71186929820",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71186929820"
}