Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Charlotte Clausen
|
|
Hold
|
2025 grf bk/3 (grf bk/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
KROPPEN i tone, streg og skravering
GRUNDFORLØB:
Tone, streg og skravering i portræt og gruppeportræt, - lyset og mørket som formanalytisk og kontrastmæssigt/dualistisk begrebspar eksemplificeret med udgangspunkt i praktisk arbejde med tre visualiseringsøvelser hvor kroppen indgår. Så småt fokus på formalanalyse.
VISUALISERINGSØVELSER (øvelserne vil variere lidt efter hvilket grundforløbshold man har siddet på):
1. Visualiseringsøvelse med stregen som teknisk færdighed (gengivelse af Picassos tegning af Stravinskij).
2. Visualiseringsøvelse med tone som teknisk færdighed (gengivelse af avisfoto fra bl.a. Politiken 2000: "Kvinde med tørklæde").
3. Visualiseringsøvelse med skravering som teknisk færdighed (gengivelse af foto fra Peter Frederiksen: "Det tredie Rige": familie må forlade deres hjem efter at bomberne er faldet over Nürnberg, april 1945).
FLG. FAGBEGREBER INDDRAGES VED DE TRE ØVELSER:
Første visualiseringsøvelse Picasso/Stravinsky: Opskalering, portræt, kontur (omrids), proportioner (størrelsesforhold), portrætlighed og simpel form for rumlighed: overlapning.
Anden visualiseringsøvelse: Portrætlighed, toning (skyggelægning), rumlighed og lys/mørke kontrast/ gråtonevalørerne. fokus på kontrasten mellem lys og mørke skygge, lyskilde: naturlig eller kunstig?
Tredje visualiseringsøvelse: Linearperspektiv ved de lineære gradienter, naturligt dagslys med en ikke synlig lyskilde der kommer fra højre, for- mellem og baggrund. Atter fokus på kontrasten mellem lys og mørke skygge (egenskygge og slagskygge), lyskilde (naturligt lys/kunstigt lys), for-, mellem- og baggrund, dybde og rumlighed samt gråtonevalørerne.
NB! Find dokumenter mm. under dit grundforløb.
PÆRFEKT CROQUIS:
I forbindelse med grundforløbet har holdet desuden deltaget i "Pærfekt croquis". Pærfekt Croquis er et koncept, der udfordrer normerne for kroppe og skønhed, hvor eleverne ser og tegner kroppe i forskellige former og størrelser, som verden virkelig ser ud, og ikke som de fremstilles på de sociale medier. Udover at studere og tegne de unikke kroppe er eleverne også blevet inviteret ind i samtaler om sårbarhed, snævre kropsidealer og selvaccept.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
MAGI i maleri
Eleverne arbejder med formal-analytiske fagbegreber og analyserer malerier med magiske temaer.
Fagbegreber i formalanalysen:
Ittens farvecirkel - primærfarve, sekundærfarve, tertiærfarve, egenkontrast, komplementærkontrast, kulde/varme-kontrast, lys/mørke-kontrast, kvalitets- og kvantitetskontrast
Statisk/dynamisk komposition, åben/lukket komposition, det gyldne snit
Naturligt, kunstigt og symbolsk lys (desuden clair obscure)
Symbolik og der med introduktion til betydningsanalyse.
Eleverne læser teori om magi fra TAP: Teori til analyse og praksis i billedkunst, Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse, side 93-96.
Om farveteori: https://kunsten.dk/da/indhold/farver-1978
Praktisk oliepastel-øvelse med magiske elementer som tema.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71196004571",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71196004571",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71196004571"
}