Holdet grf mu/1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Charlotte Clausen, Rikke Kjær Jensen
Hold 2025 grf mu/1 (grf mu/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 TV-2 "Bag duggede ruder", - teori og praksis
Titel 2 Musik i grundforløbet, - teori og praksis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 TV-2 "Bag duggede ruder", - teori og praksis

Grundlæggende introduktion til analyse af et popnummer primært med udgangspunkt i intern, strukturalistisk analysemetode. Med hensyn til ekstern analyse ser holdet TV-udsendelsen: "Landeplagen, Bag duggede ruder" (DR2 2010).

Der samles op på interne og eksterne analysemetoder umiddelbart efter grundforløbet.  Rammen for forløbet er arbejdet med TV-2 "Bag duggede ruder" teoretisk som praktisk:

TEORETISK ANALYTISK TILGANG TIL "Bag duggede ruder":
I tilknytning til det tematiske forløb vedr. dansk rockmusik er der i forbindelse med den strukturalistiske analyse af "Bag duggede ruder" arbejdet med flg. parametre: node- og rytmelære, form og instrumentation, simpel analyse af groovet i introen samt introduktion til kvintcirkel og funktionsharmonisk analyse af verset.

Holdet har i tilknytning til ovenstående set TV-udsendelse "Landeplagen - "Bag duggede ruder" (DR 2 2010):

Steffen Brandt skriver i 1983 TV2s hit nummer to, "Bag duggede ruder", som siden bliver bandets kendingsmelodi. Se med og find ud af, hvad der var Steffens Brandts tanker bag teksten, og hør den ukendte engelske version af sangen. I denne serie forklares et dansk hit i alle detaljer. Både hittets musik og tekst analyseres af eksperter: en komponist, en retoriker, en producer, en hjerneforsker, en musikhistoriker osv. Hittet gøres til genstand for fortolkninger i andre musikgenrer: heavy metal, pigekor, opera, lejrbålssang osv. En ekspert forklarer sågar, hvordan fænomenet duggede ruder opstår! Vært Jacob Riising interviewer desuden hittets komponist, tekstforfatter, sanger og musikere.

PRAKTISK, - SANG & SAMMENSPIL:
Fire sange fra "151 andre sange" som opstart til det at synge sammen samt 2st. sats: "Time after time" (Cindy Lauper). Forløbet afrundes med "Bag duggede ruder" (3st.) som desuden indøves sammen med det andet grundforløbshold i musik.

Mht. sammenspil spiller holdet "Working Day and Night" (spil i flow ved studieretningsdag) samt "Hungry Heart" (Bruce Springsteen).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Musik i grundforløbet, - teori og praksis

Grundlæggende introduktion til arbejdet med 1. Intern, strukturalistisk analysemetode: form og instrumentation, melodisk analyse samt noder og rytmer og 2. Ekstern analysemetode: Historisk og samfundsmæssig samt biografisk og stilhistorisk (stil og genre) tilgang. Rammen for forløbet er arbejdet med et dansk rocknummer praktisk som teoretisk jf. ovenstående analyseparametre.

TEORETISK ANALYTISK TILGANG TIL "xx":
I tilknytning til det tematiske forløb vedr. dansk rockmusik er der i forbindelse med den strukturalistiske analyse af "xx" arbejdet med flg. parametre: Node- og rytmelære samt introduktion til kvintcirkel og funktionsharmonisk analyse (se uploadede dokument: "Harmonisk analyse grundforløb 2025").

Undervejs er der desuden arbejdet med enstemmige sange, kanon samt flerstemmighed i arbejdet med skolens fødselsdagssang: "Velkommen til fødselsdag på SSS" (3st. version af Mercy, Mercy, Mercy).

SANG & SAMMENSPIL: Fire sange fra "151 andre sange" som opstart til det at synge sammen samt 2st. sats: "Time after time" (Cindy Lauper). Forløbet afrundet med "Bag duggede ruder" (3st.) som desuden indøves sammen med andet grundforløbshold i musik.

Mht. sammenspil spiller holdet "Working Day and Night" (spil i flow ved studieretningsdag samt efterfølgende modul på klassen) samt "Hungry Heart" (Bruce Springsteen).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer