Holdet grf mu/2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Lars Damkjær, Nikolaj Færgemand Holdsbjerg-Larsen
Hold 2025 grf mu/2 (grf mu/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 "Bag duggede ruder", - analyse og praksis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 "Bag duggede ruder", - analyse og praksis

Grundlæggende introduktion til arbejdet med 1. intern, strukturalistisk analysemetode: form og instrumentation, melodisk analyse samt noder og rytmer og 2. ekstern analysemetode: historisk og samfundsmæssig samt biografisk og stilhistorisk (stil og genre) tilgang. Rammen for forløbet er arbejdet med TV-2's "Bag duggede ruder" praktisk som teoretisk jf. ovenstående analyseparametre.

TEORETISK ANALYTISK TILGANG TIL "Bag duggede ruder":
I tilknytning til det tematiske forløb vedr. dansk rockmusik er der i forbindelse med den strukturalistiske analyse af "Bag dukkede ruder" arbejdet med flg. parametre: node- og rytmelære samt introduktion til kvintcirkel og funktionsharmonisk analyse (se uploadede dokument: "Harmonisk analyse grundforløb 2023").

Undervejs er der desuden arbejdet med enstemmige sange, kanon samt flerstemmighed i arbejdet med skolens fødselsdagssang: "Velkommen til fødselsdag på SSS" (3st. version af Mercy, Mercy, Mercy).

SANG & SAMMENSPIL: Fire sange fra "151 andre sange" som opstart til det at synge sammen samt 2st. sats: "Time after time" (Cindy Lauper). Forløbet afrundet med "Bag duggede ruder" (3st.) som desuden indøves sammen med andet grundforløbshold i musik.

Mht. sammenspil spiller holdet "Working Day and Night" (spil i flow ved studieretningsdag samt efterfølgende modul på klassen) samt "Hungry Heart" (Bruce Springsteen).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer