Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Ida Kristiansen Kaadt
|
|
Hold
|
2025 1h bk/1 (1h bk/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Tegneforløb
Eleverne stifter bekendtskab med kontur, toning og skravering
Samt begreberne: Hjælpelinjer og fikspunkter samt egenskygge, slagskygge
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Magiske malerier
Eleverne arbejder med formalanalytiske fagbegreber og analyserer malerier med magiske temaer.
Fagbegreber:
Ittens farvecirkel - primærfarve, sekundærfarve, tertiærfarve
Komplimentærkontrast, kold/varm-kontrast, lys/mørk-kontrast
Statisk/dynamisk/balance, åben/lukket komposition, hierarkisk/additiv.
Maleøvelser med farvecirklen, akromatisk kulør, mættet, umættet, uren kulør. Valørfarve, jordfarve.
Eleverne læser teori fra TAP: Teori til analyse og praksis i billedkunst, Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse, side 93-96.
Vi analyserer:
Kathrine Ærtebjerg: "Den glade Hr. Hansen", 2005
Julie Nord: "Lighthouse" 2011
Vi arbejder med symbolanalyse i Christian Schmidt-Rasmussen: ”Stars Falling”, ca. 2012
Til slut laver hver elev et akvarelmaleri, som indeholder magiske elementer og flere symboler.
|
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Formalanalyse, udvidet
Vi dykkede ned i flere formalanalysebegreber og anvendte dem alle i samlede analyser og mindre kreative produkter.
Lys: Naturligt lys, symbolsk lys, ophævelse af lys, synlig lyskilde, clair obscur
Maleri: Rembrandt, "Den hellige familie", 1640
Det gyldne snit
Malerier: Krøyer, "Sant Hansblus på Skagen Strand", 1906
Johannes Vermeer, "Pige med perleørering" 1665
Rummelighed: (Billedkunstbogen – form, indhold og kontekst, forlaget Columbus
Kapitel: Rum)
Overlapning, Repoussoir, Gradienter - udviskning af formernes klarhed + formindskelse af ensartede former, farveperspektiv, omvendt farveperspektiv, formgivende lys og skygge, forkortning
Etpunktsperspektiv, teori og praksiske projekter.
Formalanalyse af:
Kathrine Ærtebjerg, Den glade Hr. Hansen (2005)
Caspar David Friedrich, Vandrer over tågehav (1817)
Julie Nord, Rødhætte (2007)
Wilhelm Hammershøi, Interiør Strandgade 30 (1906-08)
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Pærfect Croquis
Vi fik besøg fra værter og modeller fra muskelsvindsfondens Pærfect Croquis-hold. Der var 3 værter og 2 nøgenmodeller.
Eleverne lærte om at tegne croquis gennem en serie af mindre tegnesessioner af de to nøgenmodeller. Imellem tegnesessionerne talte de om forholdet til kroppen og om at finde værdi i en uperfekt krop.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Betydningsanalyse, udvidet
Eleverne arbejdede med farvesymbolik og vanitassymboler. Vi repeterede også symbolanalyse fra forløbet "magiske malerier".
Praksisopgave med oliekridt, hvor eleverne skulle anvende symboler og farvesymbolik i en tegning med titlen "Mit forbandede nytår".
De lavede derudover en fuld formal og betydningsanalyse af: Michael Kvium, "So simple", 1995
Praktisk øvelse: De så uddrag af dokumentar om tatoveringer: "Explained, tatoveringer".
Eleverne lavede herefter selv tatoveringer med symbolsk betydning.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Skulptur
Vi byggede ovenpå 2d-formalanalysen og betydningsanalysen med 3d-begreber, så eleverne kunne analysere skulpturer.
De så et udvalg af forskelligartede skulpturer for at udvide deres horisont i forhold til, hvad en skulptur kan være.
Eleverne fotograferede og analyserede i grupper 3 skulpturer på skolen:
Poul Søndergaard, "Mand og pige", 1934
Heidi Guthmann Brink,"90'ernes gymnasieelev", 1995
Claus Carstensen, "Pegeren", 2007
Stort skulpturprojekt:
I grupper lavede de en større skulptur med det koncept, at den skulle have høj beskuerinddragelse. Vi arbejdede med modsætningen "indadvendt/udadvendt". Vi afholdte en fernisering, hvor eleverne demonstrerede deres værker og fremlagde en analyse.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt
Tema til årets eksamensprojekt: Zoom ind
Eleverne blev ledt igennem en idéproces, og derefter modtog de individuel vejledning.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
8
|
Typer af kunst
I løbet af hele dette halve år, har jeg ind imellem taget et modul ud til at fokusere på en særlig type kunst. I år har jeg lavet disse 4 moduler:
1: Impressionistisk/ekspressionistisk maleri:
Eleverne lærte at kende forskel og malede selvportrætter i hhv. impressionistisk og ekspressionistisk stil.
2: Klassisk arkitektur:
Vi så på Parthenon fra Grækenland og Panteon og Colosseum fra Rom. Vi gennemgik 3 søjleordner: Dorisk, Ionisk og korintisk og talte om de betydninger, som søjlerne giver til bygningerne.
Vi så også på kupler/hvælvinger fra Rom, og hvordan de var sat sammen.
Eleverne tegnede deres eget græske tempel eller romerske hvælving og inddrog symbolikker fra søjler. De tilføjede egne symboler derudover.
3: Installationskunst:
Vi talte om, hvordan installationer adskiller sig fra traditionel kunst, og hvordan man kan analysere dem. Vi så videoer af hhv.
Olafur Elliasson, ”The Weather Project”, 2003
Og” Your Rainbow Panorama”, 2011
https://www.youtube.com/watch?v=IsT9vEpfNq4
https://www.youtube.com/watch?v=A50pFpPSRPA
Ai Weiwei, ”Sunflower Seads”, 2010
https://www.youtube.com/watch?v=m7UcuYiaDJ0
Anish Kapoor ”Shooting into the Corner”, 2015
https://www.youtube.com/watch?v=0JIGpfNPNek
Jonah Freeman & Justin Lowe: ”Colony Howl”, 2022
https://www.youtube.com/watch?v=2QYRbhikjhE
Eleverne analyserer selv en installation fra Teamlab: Borderless ud fra videoer på hjemmesiden. https://www.teamlab.art/e/tokyo/
4: AI-kunst og abstrakt ekspressionisme:
Eleverne stiftede bekendtskab med forskellen på figurativ og abstrakt kunst.
De lærte om Jackson Pollock og action painting og kroppens bevægelser og metode.
Dernæst om Robert Rauschenbergs to værker: "Faktum 1" og "Faktum 2" (1957), der sætter spørgsmålstegn ved spontaniteten ved abstrakt ekspressionisme.
Derefter lærte de om Refik Anadols AI-kunst, og hvordan han får en AI til at associere og drømme værker frem.
Dette var med henblik på at diskutere kunstnerens rolle overfor værket og beskueren.
Eleverne blev bedt om at få en AI til at diktere, hvordan de skulle lave et abstrakt ekspressionisme-værk med akvarelmaling og derefter udføre det efter anvisningerne. Herefter debatterede vi nu, om disse værker var kunst, og hvem der var kunstneren.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71216674924",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71216674924",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71216674924"
}