Holdet grf3 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Jan Bunkenborg, John A. Kristiansen, Mathilde Pedersen, Peter Søgaard Rasmussen
Hold 2025 nv/grf3 (grf3 nv, grf3 nv1 fy, grf3 nv1 ke, grf3 nv2 bi, grf3 nv2 ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sukkerindholdet i cola
Titel 2 Vandets vej: Osmose i levende organismer
Titel 3 Salt er ioner. De opløses i vand

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sukkerindholdet i cola

Vi har bestemt sukkerindholdet i Coca Cola med sukker eksperimentelt.
Eleverne forventes at forstå den praktiske udførelse.
Eleverne forventes at kunne navne på diverse kemiapparatur som indgår i øvelsen.
Eleverne forventes at have en teoretisk forståelse for de forskellige trin i eksperimentet.

Elever forventes IKKE at have nogen forståelse for aldehyder og Felings reagens, de skal bare vide at køkkensukker (sukrose) kan spaltes til druesukker og frugtsukker. Og de skal vide at disse sukre giver rødt bundfald af Cu2O(s) når de bliver varmet op med Fehlings reagens.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Vandets vej: Osmose i levende organismer

Teori om celler og cellemembranprocesser med fokus på osmose.
Vi vil i forløbet komme omkring celleopbygning, osmose og membranprocesser.

Eksperimentelt:
- Øvelser med osmose i kartofler.
- Feltarbejde med indsamling af levende organismer (ålegræs).
- Øvelse med mikroskopi af ålegræs og vandpestceller under osmose.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Salt er ioner. De opløses i vand

Generel Naturvidenskab:

Introduktion til den naturvidenskabelige metode
Introduktion til kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder
Introduktion til opførsel og materiale kendskab i laboratoriet
Arbejde med linære sammenhænge, r^2-værdi

Kemi:

Forståelse af Densitet(massefylde)
Bestemmelse af densitet udfra målinger
Køkkensalt(NaCl) som en ionforbindelse der kan opløses i vand
Fældnings titrering
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
NV Rapport 29-09-2025
Saltvands bestemmelse vha densitet 23-10-2025
Mohr titrering af øjenskyllevæske 02-11-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer