Sønderborg Statsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sønderborg Statsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet grf3 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Sønderborg Statsskole
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Jan Bunkenborg, John A. Kristiansen, Mathilde Pedersen, Peter Søgaard Rasmussen
Hold
2025 nv/grf3 (
grf3 nv
,
grf3 nv1 fy
,
grf3 nv1 ke
,
grf3 nv2 bi
,
grf3 nv2 ke
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Sukkerindholdet i cola
Titel 2
Vandets vej: Osmose i levende organismer
Titel 3
Salt er ioner. De opløses i vand
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Sukkerindholdet i cola
Vi har bestemt sukkerindholdet i Coca Cola med sukker eksperimentelt.
Eleverne forventes at forstå den praktiske udførelse.
Eleverne forventes at kunne navne på diverse kemiapparatur som indgår i øvelsen.
Eleverne forventes at have en teoretisk forståelse for de forskellige trin i eksperimentet.
Elever forventes IKKE at have nogen forståelse for aldehyder og Felings reagens, de skal bare vide at køkkensukker (sukrose) kan spaltes til druesukker og frugtsukker. Og de skal vide at disse sukre giver rødt bundfald af Cu2O(s) når de bliver varmet op med Fehlings reagens.
Indhold
Kernestof:
Atomer og ioner noter 2024.docx
Læs Mentos& Cola Teori Notes.1-3 (indtil afsnitet "Overfladespænding")
Praktisk vejledning af Bu 2025 version 1.docx
træning i kemi.docx
Læs Cola-Mentos Teori Notes.4- 6
Skriv i Cola-Mentos journal
Bestemmelse af sukkerindholdet i cola uændret.docx
ColaMentos videoanalyse Tracker vejledning.pdf
COLA-MENTOS RÅDATA Grf32025.xlsx
MAPLE Lineær Rgeression SKABELON.mw
Naturvidenskabelig metode.pptx
Fejlkilder og usikkerheder.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Vandets vej: Osmose i levende organismer
Teori om celler og cellemembranprocesser med fokus på osmose.
Vi vil i forløbet komme omkring celleopbygning, osmose og membranprocesser.
Eksperimentelt:
- Øvelser med osmose i kartofler.
- Feltarbejde med indsamling af levende organismer (ålegræs).
- Øvelse med mikroskopi af ålegræs og vandpestceller under osmose.
Indhold
Kernestof:
Cellebiologi - kompendium nv..pdf
Hvad er liv, celler og celletyper modul 1.docx
Hej med jer
Arbejdsopgaver til cellemembranen og osmose.docx
Læs s. 9-12 i kompendiet "Cellebiologi - kompendium nv"
Færdiggør arbejdsspørgsmål fra sidst
I SKAL HAVE JERES NV MAPPER MED!
Øv.Osmose mikroskopi.docx
Arbejdsspørgsmålene om cellemembranen og osmose skal være færdige til dette modul
HUSK jeres NV mappe!
Osmoseforsøg.doc
NV-mappe med jeres mikroskopi forsøg af sø- og havplanter printet ud og sat i
Tænk over:
Densitetsmåling af Saltvand.docx
Afsnit
Vi bruger timen på at arbejde på jeres journal over densitetsforsøget.
Hvad er en god rapport2024.pptx
I vil få ca. halvdelen af modulet til at få afsluttet jeres journal og så vil vi bruge resten af modulet på at snakke lidt om hvad der skal ske i morgen.
Salt - Kemisk Set.pdf
Salte - Navngivning of Fældning aka Let og Tungtopløselige salte.pdf
Let og Tungtopløselige salte + navngivning + fældning.docx
I skal til timen have læst pdf’en ‘Salt - Kemisk set’
Guide til lineær regression i excel.docx
Lineær regression osmose.xlsx
Husk jeres mappe med jeres forsøg
Mohr-titrering af Øjenskyllevæske.docx
Til timen skal I have læst øvelsesvejledningen. Det vigtigste er at I har styr på hvad I skal lave, altså udførelsen...teorien kan vi snakke om lidt senere.
Vi gennemgår forsøget, snakker fejlkilder og afslutter journalen
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Selvstændighed
Ansvarlighed
IT
Regneark
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Salt er ioner. De opløses i vand
Generel Naturvidenskab:
Introduktion til den naturvidenskabelige metode
Introduktion til kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder
Introduktion til opførsel og materiale kendskab i laboratoriet
Arbejde med linære sammenhænge, r^2-værdi
Kemi:
Forståelse af Densitet(massefylde)
Bestemmelse af densitet udfra målinger
Køkkensalt(NaCl) som en ionforbindelse der kan opløses i vand
Fældnings titrering
Indhold
Kernestof:
Hej med jer
Arbejdsopgaver til cellemembranen og osmose.docx
Læs s. 9-12 i kompendiet "Cellebiologi - kompendium nv"
Færdiggør arbejdsspørgsmål fra sidst
I SKAL HAVE JERES NV MAPPER MED!
Øv.Osmose mikroskopi.docx
Arbejdsspørgsmålene om cellemembranen og osmose skal være færdige til dette modul
HUSK jeres NV mappe!
Osmoseforsøg.doc
NV-mappe med jeres mikroskopi forsøg af sø- og havplanter printet ud og sat i
Tænk over:
Densitetsmåling af Saltvand.docx
Afsnit
Vi bruger timen på at arbejde på jeres journal over densitetsforsøget.
Hvad er en god rapport2024.pptx
I vil få ca. halvdelen af modulet til at få afsluttet jeres journal og så vil vi bruge resten af modulet på at snakke lidt om hvad der skal ske i morgen.
Salt - Kemisk Set.pdf
Salte - Navngivning of Fældning aka Let og Tungtopløselige salte.pdf
Let og Tungtopløselige salte + navngivning + fældning.docx
I skal til timen have læst pdf’en ‘Salt - Kemisk set’
Guide til lineær regression i excel.docx
Lineær regression osmose.xlsx
Cellebiologi - kompendium nv..pdf
Husk jeres mappe med jeres forsøg
Mohr-titrering af Øjenskyllevæske.docx
Til timen skal I have læst øvelsesvejledningen. Det vigtigste er at I har styr på hvad I skal lave, altså udførelsen...teorien kan vi snakke om lidt senere.
Vi gennemgår forsøget, snakker fejlkilder og afslutter journalen
Eksamen nv bio1.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
NV Rapport
29-09-2025
Saltvands bestemmelse vha densitet
23-10-2025
Mohr titrering af øjenskyllevæske
02-11-2025
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71486960452", "T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71486960452", "H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71486960452" }