Holdet grf4 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Sønderborg Statsskole
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Jan Bunkenborg, John A. Kristiansen, Mathilde Pedersen, Peter Søgaard Rasmussen
Hold 2025 nv/grf4 (grf4 nv, grf4 nv1 bi, grf4 nv1 ke, grf4 nv2 fy, grf4 nv2 ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Salt er ioner de opløses i vand
Titel 2 Vandets vej: Osmose i levende organismer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Salt er ioner de opløses i vand

Generel Naturvidenskab:

Introduktion til den naturvidenskabelige metode
Introduktion til kvalitative og kvantitative undersøgelsesmetoder
Introduktion til opførsel og materiale kendskab i laboratoriet
Arbejde med linære sammenhænge, r^2-værdi

Kemi:

Forståelse af Densitet(massefylde)
Bestemmelse af densitet udfra målinger
Køkkensalt(NaCl) som en ionforbindelse der kan opløses i vand
Fældnings titrering
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Densitet af saltvand 25-08-2025
Osmose i mikroskop 04-09-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Vandets vej: Osmose i levende organismer

Teori om celler og cellemembranprocesser med fokus på osmose.
Vi vil i forløbet komme omkring celleopbygning, osmose og membranprocesser.

Eksperimentelt:
- Øvelser med osmose i kartofler.
- Feltarbejde med indsamling af levende organismer (ålegræs).
- Øvelse med mikroskopi af ålegræs og vandpestceller under osmose.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde