Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Hågen Mohr Dietz
|
|
Hold
|
2025 1h id/1 (1h id/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Fodbold.
Indersidespark, 1. Berøringer, 1:1-defensivt, finter, afslutninger.
Bandespil, overlap, boldovertagelse.
Bredde og dybde i angrebsspillet.
Forsvarstaktik: Mandsopdækning, zone opdækning.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Boldbasis.
Tekniske & taktiske færdigheder på tværs af forskellige boldspil.
Aktivitetsbolden.
Afprøvning af forskellige boldspil.
Udarbejdelse, præsentation af samt gennemførelse af egne konstruerede boldspil.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Mountainbike.
Skovkørsel, bakkekørsel, bike & run.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Pickleball.
Spænding i håndleddet.
Vægtoverførsel.
Godt ned i knæ.
Forhånd.
Baghånd.
Serv.
Single. Double.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Performance.
Udarbejdelse, fremvisning, evaluering af egne serier.
- Eleverne udarbejder egne serier / fortællinger.
Fokus på:
1. Bevægelseskvalitet. Mestring af lettere til mere komplicerede bevægelser.
2. Musikvalg: Hvordan understøtter musikken bevægelserne? Rammes takten? Hvilke musik / lyde vælges? Hvordan bruges disse?
3. Kreativitet i performance. Udtryksformer, etc.
4. Hvordan fortælles historien?
Labans bevægelseslære.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Les Lanciers.
De 5 ture.
Fokus på bevægelseskvalitet, danse efter musikken, udtryk og holdning.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Drejebøger.
Udarbejdelse og øvelse af drejebøger.
Teori & info om eksamen.
Teori:
1. Kompendium – idræt B: S. 8-24 om idrætspsykologi.
2. Idræt C – idræt B: Hele kompendiet om opvarmning og træningslære.
3. Yubio 2025-2028: S.1355-1357
Elever og censor har fået kompendier.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72035479384",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72035479384",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72035479384"
}