Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Simon Nell
|
|
Hold
|
2025 1h id/2 (1h id/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Fodbold og fitness
Fodbold – faglige mål
Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå forståelse for tekniske, taktiske og fysiske elementer i fodbold – så eleverne vil kunne indgå i det færdige spil.
Følgende elementer er gennemgået i fodboldforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
Spark
- Lodret og halvt liggende vristspark, inderside- , yderside- og hælspark
- halvflugtning, flugtninger
Tæmninger
- Tæmning af flade bolde – fodsål og inderside tæmning
- Tæmning af høje bolde – inderside-, opsprings-, lår-, fodsåls-, bryst- og hovedtæmning
Headning – fra stående stilling og i luften
Driblinger og finter
- kropsfinter med temposkift, sparkefinten
Tacklinger
- Direkte (forfra/ bagfra og fra siden), glidende (nærmeste og fjerneste fod), skub.
Forsvarsteknik
- Individuelt – opdækning, målmandens forsvarsarbejde
- Holdsamarbejde – mandsopdækning og zone, dybde, dødbold og pressede situationer
Angrebsteknik
- Alle er forsvarere / alle er angribere
- 1:1 situationer
- 2:1 situationer
- System- præsentation fokus på 7 mands fodbold
- System- præsentation fokus på 11 mands fodbold
Indersidespark, 1. Berøringer, 1:1-defensivt, finter, afslutninger.
Overlap og boldovertagelse.
Bredde og dybde i angrebsspillet.
Forsvarstaktik: Mandsopdækning, zone opdækning.
Fitness:
- introduktion til fitnessrummet (herunder kardio- og styrketræningsmaskiner m.m)
- Gennemgang af træningsplanlægning og træningsfysiologi.
- Udarbejde, afprøve og gennemføre et givet og et selv-lavet individuel træningsprogramm.
Teori:
Disciplin specifik teori:
Yubio Idræt C+B (2025):
• Fodbold: s. 508–513
Antal sider = 513 − 508 + 1 = 6 sider
Almen teori (bemærk, relateres til samtlige idrætsdiscipliner):
Idræt C – teori i praksis
1.e-bogudgave 2009 ISBN: 978-87-616-2556-4
• Opvarmning, træning og test: s. 90–111
Antal sider = 111 − 90 + 1 = 22 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Boldbasis.
Boldbasis-forløb overordnet formål:
Formålet med dette forløb er at få et bredt kendskab til forskellige former for kaosspil og boldspilsamt relevant teori. Eleverne skal have viden om reglernes betydning for de enkelte spil samt kunne reflektere over eventuelle justeringer i forhold til et specifikt formål eller en bestemt målgruppe. Eleverne skal også kende til basale taktiske principper i både teori og praksis og dermed kunne agere som en god holdspiller i de forskellige spil. I den sidste del af forløbet vil der være fokus på spiludvikling.
Læringsmål:
- Være en god holdspiller og kunne gøre dine medspillere gode
- Kende forskellige taktiske systemer og principper og kunne bruge dem i praksis
- Kunne opfatte, vurdere, beslutte og handle relativt hurtigt og hensigtsmæssig i forskellige spil
- Have viden om de forskellige reglers betydning for de enkelte spil
- Kunne redegøre for og anvende basal boldspilsteori
- Justere spil så de passer bedre til et bestemt formål eller en bestemt målgruppe
- Udvikle, afprøve, justere og reflektere over et nyt boldspil
- Udarbejdelse, præsentation af samt gennemførelse af egne konstruerede boldspil.
Teori:
Disciplin specifik teori:
Yubio C+B 2025
• Boldbasis: s. 454–462
Antal sider = 462 − 454 + 1 = 9 sider
Almen teori (bemærk, relateres til samtlige idrætsdiscipliner):
Idræt C – teori i praksis
1.e-bogudgave 2009 ISBN: 978-87-616-2556-4
• Opvarmning, træning og test: s. 90–111
Antal sider = 111 − 90 + 1 = 22 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Pickleball.
Pickleballforløb - overordnet formål:
Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i reglerne, teknikken og taktikken i
pickleball. Først læres grebet og de forskellige slag. Herefter sættes slagene sammen i forskellige slagserier, og der spilles en masse kampe.
Mange af slagene øves på halv bane for at få så mange boldberøringer som muligt, men der spilles ofte doublekampe.
Læringsmål:
- Kende slagene serv, grundslag/returnering, dink, dropshot, lob & flugtning/smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i pickleball
- Rimelig beherskelse af grundslag, dink, flugtning og dropshot (både i for- og baghånd)
- Rimelig beherskelse af serv, returnering og smash i forhåndssiden
- Kunne udføre slagsekvenser, hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
Teori:
Disciplin specifik teori:
Yubio C+B 2025
• Boldbasis: s. 454–462
Antal sider = 462 − 454 + 1 = 9 sider
Almen teori (bemærk, relateres til samtlige idrætsdiscipliner):
Idræt C – teori i praksis
1.e-bogudgave 2009 ISBN: 978-87-616-2556-4
• Opvarmning, træning og test: s. 90–111
Antal sider = 111 − 90 + 1 = 22 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Mountainbike
Mountainbike - faglige mål
Følgende elementer er gennemgået i mountainbikeforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
Bremseteknik
- Kontrolleret nedbremsning med begge bremser
- Nedbremsning ved blokering af baghjul
- Nedbremsning ved blokering af forhjul (nose tip)
- Nedbremsning ABS begge bremser.
Gear
- Op og ned gearing i fladt terræn
- Op og ned gearing i kupperet terræn
- Gearvalg skal sikre en passende kadence
Sving
- Skære et sving - grundsving
- Sving med indoverlæning
- Sving med vægtforskydning (pumpsving)
Nedkørsel
- Begge sider af Himmelbjerget i Sønderskoven.
- Stejl kort nedkørsel (trapper eller sti) enten ved tennisbaner eller på ”kamelpukler”.
- Mindre bakker.
Opkørsel
- Stejl kort opkørsel på ”kamelpukler” og lignende
Forhindringer
- Løfte forhjul over forhindringer
- Vægtforskydning efter forhjulsløft – således at forhindringer kan forceres med hele cyklen (grene med diameter på ca. 10 cm.)
- Mindre bakker.
Elevernes test af egne færdigheder
- Køre selvvalgt MTB bane uden jord berøring.
Teori:
Disciplin specifik teori:
Yubio C+B 2025
• MTB: s. 1196–1202
Antal sider = 1202 − 1196 + 1 = 7 sider
Almen teori (bemærk, relateres til samtlige idrætsdiscipliner):
Idræt C – teori i praksis
1.e-bogudgave 2009 ISBN: 978-87-616-2556-4
• Opvarmning, træning og test: s. 90–111
Antal sider = 111 − 90 + 1 = 22 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Performance
Performance
Formål og indhold:
Dans og udtryk tager fat i performance som struktur – eleverne skal i grupper lære at sammensætte/koreografere bevægelser til musik, hvor bl.a. deres eget bevægelsesrepertoire fra fx andre idrætsgrene sættes i spil. Forløbet afsluttes med fremvisning gruppens performances.
Eleverne deltager i egne bevægelsessekvenser og fælles performance.
Eleverne reflekterer over bevægelses valg gennem samtale og elev-feedback.
Eleverne inddrager alle i grupper under udarbejdelsen af bevægelsessekvenser.
Læringsmål:
Eleverne kan skabe og udføre forskelligartede kropslige udtryk ved at justere på Labans kategorier.
Eleverne har viden om brug af rum, relationer og bevægelses- kvalitet.
Eleverne kan inddrage alle i gruppen under udarbejdelse af bevægelsessekvenser.
Eleverne kan udarbejde deres egen gruppe-performance.
Teori:
Disciplin specifik teori:
Yubio C+B 2025
• Performance (Laban): s. 1355–1357
Antal sider = 1357 − 1355 + 1 = 3 sider
Almen teori (bemærk, relateres til samtlige idrætsdiscipliner):
Idræt C – teori i praksis
1.e-bogudgave 2009 ISBN: 978-87-616-2556-4
• Opvarmning, træning og test: s. 90–111
Antal sider = 111 − 90 + 1 = 22 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Galladans og Les Lancier
Indhold og formål:
Fokus på de 5 ture i Les Lanciers samt evt. på indmarchen. I det 6. modul vil der være en forløbsprøve/opvisning, hvor holdet sammen skal danse de 5 ture i kvadriller og eventuelt også lave en indmarch. I de 5 Les Lanciers-ture er det vigtigt, at eleverne får forståelse for trin, rytme og udtryk. Et godt kendskab til musikken er en stor hjælp til at finde ud af hvilken formation, hvilke trin samt hvilken dansefatning, der skal laves. Det overordnede formål med forløbet er at få en praktisk forståelse for dansenes opbygning, rytme og sociale element - samt et overordnet indblik i den bagvedliggende historie.
Læringsmål:
- Udføre de forskellige trin såsom chassétrin, gåtrin samt danse fx polka i takt til musikken
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser i galadanse starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige ture udenad, så du kan danse med passende udtryk
- Kunne redegøre for de vigtigste elementer ved folkedansenes historie
Pensum og undervisningsmateriale:
Teori:
Disciplin specifik teori:
Yubio C+B 2025
• Les Lancier: s. 1362–1366
Antal sider = 1366 − 1362 + 1 = 5 sider
Almen teori (bemærk, relateres til samtlige idrætsdiscipliner):
Idræt C – teori i praksis
1.e-bogudgave 2009 ISBN: 978-87-616-2556-4
• Opvarmning, træning og test: s. 90–111
Antal sider = 111 − 90 + 1 = 22 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Drejebøger, teori og opvarmning
Drejebøger, teori, opvarmning og repetitionsforløb.
Drejebøger:
Der dannes foreløbige (eksamens)grupper.
I disse grupper laves drejebøger til 6 udvalgte discipliner.
Opvarmning - overordnet formål:
Formålet med forløbet i opvarmning er, at eleverne bliver i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram under inddragelse af relevant musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Eleverne skal altså have en teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram indeholder, hvordan det bygges op, og afvikles.
Gennemgang af teori og praksis ift. opvarmning og opvarmningsprogrammer.
Alle grupper skal udarbejde, afprøve og gennemføre almene og idrætsdisciplin-specifikke opvarmningsprogrammer med afsæt i teorien.
I forlængelse af det skal drejebøgerne afprøves praktisk i grupperne.
Eksamensforberedelse samt info.
Opsamling på teori og kobling til idrætsdisciplinerne.
Almen teori (bemærk, relateres til samtlige idrætsdiscipliner):
Idræt C – teori i praksis
1.e-bogudgave 2009 ISBN: 978-87-616-2556-4
• Opvarmning, træning og test: s. 90–111
Antal sider = 111 − 90 + 1 = 22 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72035486506",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72035486506",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72035486506"
}