Holdet S3r DA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold S2022r DA (S1r DA, S2r DA, S3r DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i dansk
Titel 2 Eventyr & fantasy
Titel 3 En tekst i en kontekst: Middelalder+oplysningstid
Titel 4 Den gode taler (retorik og argumentation)
Titel 5 Hvem er jeg? At læse mellem linjerne
Titel 6 Romantikken og Det moderne gennembrud
Titel 7 Tendenser i samtiden
Titel 8 Psyke og eksistens - nedslag i kanonlitteratur
Titel 9 Repetition og eksamensforberedelse
Titel 10 Forløb#7

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i dansk

Grundforløbet introducerer eleverne for danskfagets forskellige områder - emnemæssigt og metodisk.

Eleverne får indblik i nogle af fagets mest centrale teorier og metoder - herunder videnskabsteori, Blooms taksonomi, kommunikation og tekstanalyse indeholdende diverse centrale analysebegreber.

Der arbejdes inden for alle tre fagområder - litteratur, sprog og medier - både analytisk og metodisk, ligesom eleverne også selv undervejs skal producere mindre tekster; også af multimodal karakter. Fokus vil særligt ligge på teori og praktiske teknikker om skriftlig og mundtlig formidling.

Desuden fokuseres der på, at eleverne får opbygget en række studiekompetencer og -teknikker.

Forløbet indeholder én mindre afleveringsopgave.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blå Bog 1.r 07-09-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Eventyr & fantasy

I dette forløb skal eleverne arbejde med genrerne eventyr og fantasy; herunder genretræk, genrehistorie og forskellige skønlitterære tekster både fra nutid og fortid. Herudover skal det diskuteres, hvor grænsen mellem de to genrer går - og om der overhovedet findes en grænse.

Eleverne arbejder med forskellige medieprodukter til analyse og fortolkning, herunder forskellige litterære genrer og film/tv-serier.

Forløbet vil indeholde et lille skriftlighedsforløb, der skal klæde eleverne på til at skrive deres første afleveringsopgave og herudover introducere eleverne for en eksamensopgavetype - "Analyse, fortolkning og perspektivering".

Undervejs skal eleverne lære om og anvende flere fagbegreber analytisk og kreativt, bl.a. personkarakteristik, fortællertyper, sproglig stil og dramaturgi.

Forløbet indeholder én værklæsning, som er spillefilmen "Unge Andersen" (2005).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Indledende skriveøvelse 10-01-2023
Analyse og fortolkning af "Unge Andersen" 30-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 En tekst i en kontekst: Middelalder+oplysningstid

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den gode taler (retorik og argumentation)

I dette forløb skal eleverne lære at analysere og vurdere ikke-fiktive tekster og anvende viden om retorik og argumentation. Formålet med forløbet er at lære at gennemskue, hvad der kendetegner ”den gode tale”/"den gode taler", og hvordan sprog (både verbalt og nonverbalt) kan bruges til at påvirke, overbevise og måske endda manipulere sine modtagere.
Et andet formål med forløbet er at styrke elevernes egne mundtlige og skriftlige udtryksfærdigheder. Gennem små skriveøvelser og mundtlige øvelser samt viden fra forløbets teori om retoriske virkemidler og argumentation vil eleverne øve sig i at udtrykke sig hensigtsmæssigt, korrekt, nuanceret og personligt.  
Endelig vil eleverne blive introduceret til eksamensgenrestilen ”Analyse, vurdering og diskussion”.
Hovedvægten i forløbet er på den mundtlige genre (talegenren), men der vil også blive inddraget skriftlige genrer som debatindlæg og kronikker.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hvem er jeg? At læse mellem linjerne

Dette forløb er først og fremmest et litterært forløb, der har til formål at træne danskfagets nøglebegreber: At analysere og fortolke en litterær tekst. Vi har særligt fokus på tekster med tomme pladser, der sætter læseren på et stort fortolkningsarbejde i sin jagt på at forstå, hvad der står mellem linjerne. Teksterne har derudover et fælles tema om en søgen efter at finde sig selv og at finde sig til rette i livet.
Eleverne introduceres både for ældre og nyere litteratur og forskellige genrer som novelle, lyrik og roman. Der indgår to værklæsninger i dette forløb:
- Helle Helles roman "Ned til hundene" (2009)
-  Dokumentarfilmen "Kandis for livet", hvor vi sætter fokus på
   personkarakteristik og filmiske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Romantikken og Det moderne gennembrud

Litteraturhistorisk forløb, der har fokus på de litterære perioder: Romantikken og Det moderne gennembrud.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tendenser i samtiden

Et længere forløb, der på tværs af genrer stiller skarpt på tendenser og tekster i samtiden. Vi har fokus på tendenser i samtidens litteratur med nøglebegreber som autofiktion, genrehybrider og eksperimenterende realisme. Vi vil derudover berøre mediehistorie, sprog og kommunikation på sociale medier i vores samtid.

Der indgår én værklæsning i dette forløb, som bliver en nyere, eksperimenterende roman.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Psyke og eksistens - nedslag i kanonlitteratur

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Repetition og eksamensforberedelse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#7

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer