ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet S3r DA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
S2022r DA (
S1r DA
,
S2r DA
,
S3r DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb i dansk
Titel 2
Eventyr & fantasy
Titel 3
En tekst i en kontekst: Middelalder+oplysningstid
Titel 4
Den gode taler (retorik og argumentation)
Titel 5
Hvem er jeg? At læse mellem linjerne
Titel 6
Romantikken og Det moderne gennembrud
Titel 7
Tendenser i samtiden
Titel 8
Psyke og eksistens - nedslag i kanonlitteratur
Titel 9
Repetition og eksamensforberedelse
Titel 10
Forløb#7
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb i dansk
Grundforløbet introducerer eleverne for danskfagets forskellige områder - emnemæssigt og metodisk.
Eleverne får indblik i nogle af fagets mest centrale teorier og metoder - herunder videnskabsteori, Blooms taksonomi, kommunikation og tekstanalyse indeholdende diverse centrale analysebegreber.
Der arbejdes inden for alle tre fagområder - litteratur, sprog og medier - både analytisk og metodisk, ligesom eleverne også selv undervejs skal producere mindre tekster; også af multimodal karakter. Fokus vil særligt ligge på teori og praktiske teknikker om skriftlig og mundtlig formidling.
Desuden fokuseres der på, at eleverne får opbygget en række studiekompetencer og -teknikker.
Forløbet indeholder én mindre afleveringsopgave.
Indhold
Kernestof:
FØRSTE LEKTION Intro til dansk på htx.pptx
Tekst om portræt.docx
Ind i dansk - Hjælp til analyse og skrivning i danskundervisningen og opslagsværk over alle de vigtigste fagbegreber.
BLÅ BOG dias samt opgaveinfo.pptx
BLÅ BOG Part 2.pptx
Humanioras empiri, teori og metode.docx
Hermeneutik.pptx
Blooms taksonomi.docx
DRTV - Alt for kliken
PowerPoint om VIDENSKABSTEORI Blooms taksonomiske niveauer.pptx
Skabelon til analyse af Alt for kliken.docx
OM BERETTERMODELLEN Ind i dansk - Hjælp til analyse og skrivning i danskundervisningen og opslagsværk over alle de vigtigste fagbegreber.
Om Berettermodellen Ind i dansk - Hjælp til analyse og skrivning i danskundervisningen og opslagsværk over alle de vigtigste fagbegreber.
Helium short film
DIAS Kortfilmsanalyse af Helium.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Blå Bog 1.r
07-09-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Eventyr & fantasy
I dette forløb skal eleverne arbejde med genrerne eventyr og fantasy; herunder genretræk, genrehistorie og forskellige skønlitterære tekster både fra nutid og fortid. Herudover skal det diskuteres, hvor grænsen mellem de to genrer går - og om der overhovedet findes en grænse.
Eleverne arbejder med forskellige medieprodukter til analyse og fortolkning, herunder forskellige litterære genrer og film/tv-serier.
Forløbet vil indeholde et lille skriftlighedsforløb, der skal klæde eleverne på til at skrive deres første afleveringsopgave og herudover introducere eleverne for en eksamensopgavetype - "Analyse, fortolkning og perspektivering".
Undervejs skal eleverne lære om og anvende flere fagbegreber analytisk og kreativt, bl.a. personkarakteristik, fortællertyper, sproglig stil og dramaturgi.
Forløbet indeholder én værklæsning, som er spillefilmen "Unge Andersen" (2005).
Indhold
Kernestof:
DIAS 1 Eventyr og Fantasy.pptx
Klik på denne tekst og læs afsnittet om "Eventyr" i "Håndbog til dansk" på Systime. Fokusér især på at læse afsnittets to hovedgenrer af eventyr + om "Kontraktmodellen"
Arbejdsspørgsmål til eventyrgenren.docx
Eventyr - Axel Olriks episke love
DIAS 2 Metode og analyse til eventyr.pptx
Arbejdsspørgsmål til Kong Drosselskæg.docx
Læs eventyret "Kong Drosselskæg", som er vedhæftet her:
Kong Drosselskæg.pdf
Strukturalistisk metode og Aktantmodellen.docx
Arbejdsspørgsmål til de strukturalistiske modeller.docx
DIAS Eventyr – analyse & metodelære.pptx
DIAS Strukturalistisk metode og eventyranalyse 30. november.pptx
Læs eventyret "Hyrdinden & Skorstensfejeren" af H.C. Andersen, som er vedhæftet her:
Hyrdinden og skorstensfejeren.pdf
Arbejdsspørgsmål til Hyrdinden og skorstensfejeren.docx
DIAS Eventyret i dag.pptx
Arbejdsspørgsmål til Klaskepot.docx
Læs det moderne eventyr "Klaskepot" via dette link: Klaskepot .pdf
DIAS Eventyret i dag og Magisk realisme.pptx
Klaskepot .pdf
Magisk realisme.pdf
DIAS MAGISK REALISME og Flyvere i natten.pptx
Ekko Shortlist præsenterer: Flyvere i natten
Arbejdsspørgsmål til Flyvere i natten.docx
Lyt til Kim Larsens sang "Flyvere i natten" via linket:
Kim Larsen & Kjukken - Flyvere I Natten Live
Se eller gense filmen: Ekko Shortlist præsenterer: Flyvere i natten
Foreløbig plan for vores mini-skriftlighedsforløb.docx
Dokument fra MitCFU, hvor handlingen i filmen er skrevet ned - opdelt ift. berettermodellen.pdf
Vi bruger begge dansktimer på at se filmen "Unge Andersen", som er den film, I skal skrive jeres analyse- og fortolkningsopgave om. Hvis man er fraværende på dagen eller bare vil gense filmen, så kan I se filmen d. 13.-15. januar ved at logge ind med
Arbejdsark, der kan hjælpe dig i gang med at lave en analyse og fortolkning af Unge Andersen.docx
Hej 1.r :-)I første dansktime i dag arbejder vi med at komme i gang med en analyse og fortolkning af filmen "Unge Andersen", som I så sidste fredag. Se her dette dokument, hvor I kan genopfriske handlingen: Dokument fra MitCFU, hvor handlingen i film
Øvelse, Den gode indledning.docx (Denne laves i timen i dag)
Øvelse i brug af tekstcitater:Øvelse, korrekt brug af tekstcitater.docx
Om afsnitsinddeling i opgaver: Afsnitsinddeling
I timen udfylder I også fagevalueringen i dansk: https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=D4HQU4KFJ6CP
Til brug i timen til at træne grammatik: Styr på sproget Kommaets placering.docx Find i alt 10 kommafejl i følgende 7 sætninger (øvelse).docx
Dette er sidste time, vi har sammen, inden I skal aflevere jeres analyse- og fortolkningsopgave om filmen "Unge Andersen" d. 30. januar.Så hvis I har spørgsmål, I ikke har fået svar på, så have disse spørgsmål klar til denne time.
Fantasy introducerende teori.pdf (Vi læser denne i timen)Læsespørgsmål til kopierne Fantasy som litterær genre - introduktion.docx (Vi svarer på disse spørgsmål i timen) Kort videointroduktion til fantasy-genren: Fantasy: Sådan genkender du de typisk
Ingen lektie.Vi gennemgår fagevalueringen i dansk (så jer, der ikke har besvaret den endnu, bedes besvare den inden i dag fredag: https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=D4HQU4KFJ6CP ) Derudover afslutter vi forløbet om "Eventyr & Fantasy" ved a
Uddrag af "Harry Potter og De vises sten", 1.kapitel: Uddrag af Harry Potter og de vises sten, 1. kapitel.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Indledende skriveøvelse
10-01-2023
Analyse og fortolkning af "Unge Andersen"
30-01-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
En tekst i en kontekst: Middelalder+oplysningstid
Indhold
Kernestof:
I timen i dag skal I læse følgende fire små afsnit: Middelalderens samfund: et slægtssamfund
Lille introduktionsvideo til middelalderen: 1. 1000-1536: Middelalderen
Ingen lektie, men medbring dog en blyant til i dag, da I blandt andet skal lave en øvelse på papir.Den grove plan for dansktimerne i dag er (detaljeret plan følger på dagen):
Ebbe Skammelsøn (folkevise).docx
Ebbe Skammelsøn som tegneserie: Ebbe Skammelsen tegneserie (2).pdf
Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelsen - Hvad fanden skal det nu betyde?
Folkeviser - dansk litteratur
Arbejdsspørgsmål til Ebbe Skammelsøn og forslag til gruppearbejde.docx
Læs hjemme folkevisen Ebbe Skammelsøn (folkevise).docx og noter et par stikord ned til hver strofe om, hvad der sker i handlingen.Bestem desuden, om der er tale om en riddervise eller tryllevise. Begrund dit svar.
Ebbe Skammelsøn fortalt med Lego: Ebbe Skammelsøn fortolket med Lego
EBBE SKAMMELSØN – LIL GATE$
Ebbe Skammelsen tegneserie (2).pdf
Genlæs Ebbe Skammelsøn (folkevise).docx og forsøg hjemme at svare på arbejdsspørgsmålene også: Arbejdsspørgsmål til Ebbe Skammelsøn og forslag til gruppearbejde.docx
Du kan læse om kommaregler her: 10. Komma, og du kan lave interaktive øvelser i komma her: Interaktive opgaver
KOMMAØVELSER, 1.r.docx og KOMMAØVELSER (LØSNINGER).pdf
Dansktimerne i dag bruger vi på skriftlighed, så I kan komme i gang med jeres afleveringer om Ebbe Skammelsøn. Efter påske går vi videre med litteraturhistorien. Dagens plan er:
OPGAVE, Informationssøgning.docx
Øvelse, de fem nyhedskriterier og nyhedstrekanten.docx
Teorimateriale til danskdelen i SO2.docx
Læs følgende dokument hjemmefra med plan for, hvad der skal foregå mandag og tirsdag: Hvad skal temaavisen indeholde + arbejdsplan for 1.r mandag og tirsdag.docx
3. 1650-1720: Barokken
Enevælde: kongemagt og selviscenesættelse
Læsespørgsmål til barokken+ to opgaver.docx
I 1. dansktime i dag starter vi op på den litterære periode barokken, som i litteraturhistorien befinder sig midt imellem middelalderen og oplysningstiden. I 2.dansktime arbejder I med jeres danskaflevering om Ebbe Skammelsøn, som skal afleveres sønd
Hvis man er færdig med sin opgave, laver man kommaøvelser: Kig her tilbage på Lectio i lektionen d. 17.marts, hvor der ligger materiale om komma :-).
Kingo_ Ked af verden, og kær ad himmelen (1681).pdf (Her kan I læse Kingos salme og se opbygningen af salmen)
Kingos salme (få den læst op her)
Arbejdsspørgsmål til Thomas Kingos digt Ked af verden, og kær af Himmelen.docx
Nik & Jay: En dag tilbage
Sørg for at have læst de tre små afsnit om barokken (det var dem, I læste om fredag d. 14.) og lav hjemme de to opgaver om barokken, som I finder her: Læsespørgsmål til barokken+ to opgaver.docx
Dagens program i grove træk:
Materiale og opgaver til Blokdag i 1. r om oplysningstiden.docx
Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der"
Rationalisme, Empirisme og deisme i Oplysningstiden. Fra Litteraturens veje.docx
Oplysningen: fornuftens tidsalder
Idealer om fremskridt og frihed
Ludvig Holberg - Kanon14 - podcast til undervisning
CFU-login
Vi slutter kl. 14.20 i dag :-). Vores tema for blokdagen er oplysningstiden. Medbring høretelefoner. En foreløbig plan for dagen findes her: Program for blokdagen i 1.r, 15. maj, oplysningstiden.docx
Information om årsprøven i dansk, 2.juni, 1.r.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Den gode taler (retorik og argumentation)
I dette forløb skal eleverne lære at analysere og vurdere ikke-fiktive tekster og anvende viden om retorik og argumentation. Formålet med forløbet er at lære at gennemskue, hvad der kendetegner ”den gode tale”/"den gode taler", og hvordan sprog (både verbalt og nonverbalt) kan bruges til at påvirke, overbevise og måske endda manipulere sine modtagere.
Et andet formål med forløbet er at styrke elevernes egne mundtlige og skriftlige udtryksfærdigheder. Gennem små skriveøvelser og mundtlige øvelser samt viden fra forløbets teori om retoriske virkemidler og argumentation vil eleverne øve sig i at udtrykke sig hensigtsmæssigt, korrekt, nuanceret og personligt.
Endelig vil eleverne blive introduceret til eksamensgenrestilen ”Analyse, vurdering og diskussion”.
Hovedvægten i forløbet er på den mundtlige genre (talegenren), men der vil også blive inddraget skriftlige genrer som debatindlæg og kronikker.
Indhold
Kernestof:
Kære 2.rJeg håber, I har haft en dejlig sommerferie. Jeg glæder mig til at se jer igen!Vi begynder i dag på et nyt forløb med titlen ”Den gode taler”. Fremover bruger vi OneNote som undervisningsplatform, og derfor har jeg oprettet en klassenotesbog
Retoriske virkemidler - en oversigt .docx
Dronningens nytårstale 2021-2022 (uddrag).docx
Kære 2.r
Opgave 1 og opgave 2 fra arbejd-selv-timerne i sidste uge skal være lavet færdige: ARBEJD-SELV, 23. august.docx Vi gennemgår opgaverne, og derudover skal vi i dag arbejde med nonverbal kommunikation som retorisk virkemiddel.
OneNote driller vist lidt, så her kommer alt materiale til dagens to timer:Den norske statsministers tale ved mindehøjtidelighed for ofrene for angrebet på Utøya.docx Den gode taler. Niviaq Korneliussen - tale ved Nordisk Råd. Tekst.docx
Ingen lektier. I dag har vi fokus på at lave en retorisk analyse af en tale. Vi skal arbejde med to forskellige taler.
Læs hjemme følgende dokument: Skriftlig aflevering, En tale fra naturen til mennesket + refleksionstekst .docx
Ingen lektier, men tænk/skriv efter behov videre på jeres taler derhjemme. I får begge timer i dag til at skrive videre på talen + refleksionsteksten.
Læs afsnittet Toulmins argumentationsmodel.I skal ikke lave øvelserne. Jeg gennemgår også argumentationsmodellen i timerne, men det er en god idé at læse om begreberne og modellen først.
Guide til at komme i gang med at skrive sin analyse, vurdering og diskussionsopgave.docx
Læs dette dokument Opgaveformulering Analyse, vurdering og diskussion om kunstig intelligens.docx og læs dette dokument Eksempler på forskellige afsnit i en analyse, vurdering og diskussion.docx
Arbejd-selv i dag, da jeg er på kursus. Janne (mentor) kigger ind til jer :-).
Til i dag skal I som minimum have skrevet jeres analyse- og vurderingsafsnit færdige (dvs. have lavet og skrevet til og med punkt 3 i denne guide: Guide til at komme i gang med at skrive sin analyse, vurdering og diskussionsopgave.docx)
Vi bruger første time i dag på jeres skriftlige aflevering. Det er sidste time, I får i skolen til at skrive opgaven, som skal afleveres søndag d. 12. november. I anden time samler vi op på vores forløb "Den gode taler".
Fagevaluering i dansk
Vi hører alle gruppers fremlæggelser af deres opgave fra i onsdags: Mundtlig opsamlingsøvelse i grupper til vores forløb Den gode taler .docx Bagefter skal I lave fagevaluering, og vi tager en snak om denne efterfølgende.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Hvem er jeg? At læse mellem linjerne
Dette forløb er først og fremmest et litterært forløb, der har til formål at træne danskfagets nøglebegreber: At analysere og fortolke en litterær tekst. Vi har særligt fokus på tekster med tomme pladser, der sætter læseren på et stort fortolkningsarbejde i sin jagt på at forstå, hvad der står mellem linjerne. Teksterne har derudover et fælles tema om en søgen efter at finde sig selv og at finde sig til rette i livet.
Eleverne introduceres både for ældre og nyere litteratur og forskellige genrer som novelle, lyrik og roman. Der indgår to værklæsninger i dette forløb:
- Helle Helles roman "Ned til hundene" (2009)
- Dokumentarfilmen "Kandis for livet", hvor vi sætter fokus på
personkarakteristik og filmiske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Arbejd-selv-opgave i dansk d. 15. november.docx
Som aftalt arbejder I selv denne dansktime. I skal lave to små opgaver som starten på vores nye forløb Hvem er jeg? At læse mellem linjerne. De to opgaver finder I vedhæftet på denne lektion. I skal maks. bruge 1 time på opgaverne i alt.
Svar inden timen på fagevalueringen i dansk (hvis du ikke allerede har gjort det): Fagevaluering i dansk
Lyt til denne sang hjemme Et Helt Almindelig Liv og brug efterfølgende maks. 5 minutter på at reflektere over, hvordan sangen tematiserer det at finde sig selv/en søgen efter en identitet.
Ingen lektier, men medbring høretelefoner :-).
Lyt til podcasten om kanonforfatteren Peter Seeberg: https://www.kanon14.dk/peter-seebergSkriv undervejs minimum 3 væsentlige pointer ned, som kan være med til at karakterisere Peter Seeberg som forfatter.
Læs inden timen dette om forfatteren Helle Helle (I logger ind med jeres Uni-login): Genrer og tematikker | forfatterweb
Læs kapitel 5-10 i Ned til hundene.
Læs kapitel 16-20 i Ned til hundene.
Læs kapitel 25-28 i Ned til hundene.
Til i dag skal I allersenest være færdige med at læse hele romanen Ned til hundene.
Godt nytår og ingen lektier :-). Vi samler op på vores forløb "Hvem er jeg? At læse mellem linjerne" med en parøvelse.
Ingen lektier. I dag skal vi arbejde med forberedelse til den skriftlige terminsprøve i dansk i uge 4. Se et mere detaljeret program i OneNote: Onsdag d. 10. januar
Hvis du ikke var her i onsdags, så læs hjemme Helle Helles novelle Fasaner
Ingen lektier.
Vi går i gang med en ny værklæsning. Vi skal se og arbejde med en dokumentarfilm som afslutning på vores forløb Hvem er jeg? At læse mellem linjerne.
Hvis I ikke nåede det i fredags, skal I til i dag have læst hele siden på dette link (med undtagelse af afsnittet "Mockumentary"): https://hbdansk.systime.dk/?id=224Brug dette skema til at tage noter til de centrale begreber og pointer: Skema til cen
Jeg har uploadet min feedback til jeres terminsprøvestile, så hvis I kan nå det, skal I læse det igennem inden timen. Der bliver mulighed for at spørge ind til feedbacken i timen.
Medbring dine noter til din person fra dokumentaren Kandis for livet til dagens timer. Vi så dokumentaren onsdag d. 7. februar. Personfordelingen var således:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Romantikken og Det moderne gennembrud
Litteraturhistorisk forløb, der har fokus på de litterære perioder: Romantikken og Det moderne gennembrud.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. Vi starter op på et nyt litteraturhistorisk forløb om romantikken og det moderne gennembrud.
Læs følgende fire sider om romantikken og skriv stikord til spørgsmålene herunder, men brug kun maks. 30 minutter på at lave lektier og se, hvor langt I kommer:
Ingen lektier :-). Vi går videre med romantikken.
Ingen lektier. Vi går videre med romantikken, og i dagens dansktimer har vi fokus på nationalromantikken.
Læs hjemme dette dokument, så du har frisk i hukommelsen, hvad det er, at jeres sidste danskaflevering i dette skoleår går ud på: Skriftlig aflevering i dansk om romantikken, 2.r.docx
Hvis du har tid/overskud, er der følgende lektie:Læs dine noter igennem til romantikken og overvej, hvordan du bedst kan forklare, hvad forskellen er på nyplatonismen, universalromantikken og nationalromantikken.
Læs/genlæs Herman Bangs novelle "Foran alteret", som vi arbejdede med lige før ferien d. 3. juni: Foran alteret
Hjemme som lektier skal I læse og lave opgave 1-3 i dette dokument: Individuelt arbejde med den impressionistiske skrivestil.docx
Ingen lektier :-)
Læs første akt af Et dukkehjem til i dag. Planen for vores værklæsning findes her: Plan for værklæsning
Andet akt af Et dukkehjem skal være læst til i dag.
Tredje og sidste akt af Et dukkehjem skal være læst færdig til i dag.
Ingen lektier, men husk, at du har en danskaflevering for (en kronik) til d. 22. september.
Til timerne i dag skal du meget gerne være begyndt på din danskaflevering (kronikken): Danskaflevering - kronik - opgaveformulering .docx
Ingen lektier, men se vigtig lektie til i morgen tirsdag!
Læs følgende dokument, så du hjemmefra har eventuelle spørgsmål klar, når jeg gennemgår dokumentet i starten af modulet: Individuel mundtlig præsentation, 3.r, En vandringsmand.docx
Kl. 09.30-09.50: Peter
Kl. 10.40-11.00: Zille Kl. 11.00-11.20: EmilKl. 11.20-11.40: Victor
Kl. 08.15-08.35: Alexander
Kl. 09.30-09.50: Maja
Ingen lektier :-). I får jeres kronikker tilbage, og vi arbejder perspektiverende ift. det moderne gennembrud med Sofie Lindes berømte tale.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Tendenser i samtiden
Et længere forløb, der på tværs af genrer stiller skarpt på tendenser og tekster i samtiden. Vi har fokus på tendenser i samtidens litteratur med nøglebegreber som autofiktion, genrehybrider og eksperimenterende realisme. Vi vil derudover berøre mediehistorie, sprog og kommunikation på sociale medier i vores samtid.
Der indgår én værklæsning i dette forløb, som bliver en nyere, eksperimenterende roman.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. Vi starter op på et nyt forløb om tendenser i samtiden.
Hvis du ikke blev færdig i mandagens modul med at læse teori om tendenser i samtiden og svare på spørgsmål hertil, så brug maks. 30 minutter på det derhjemme som lektier til i dag: Tendenser i nyeste litteratur - Arbejdsspørgsmål.docx
Ingen lektier. Vi arbejder videre med Tendenser i samtiden, og i dag har vi fokus på lyrikgenren og forfatteren Caspar Eric.
Ingen lektier. I dag sætter vi fokus på digteren Yahya Hassan. Vi læser et digt og perspektiverer dette til tendenser i samtiden.
Forsøg inden modulet i dag at skaffe Olga Ravns roman De ansatte fra 2018. Den findes på NOTA, hvis du er ordblind. Du kan også låne den på e-reolen: https://ereolen.dk/user eller på dit lokale bibliotek.
Det er en god idé at være startet på sin danskaflevering inden dette modul. I får nemlig modulet til at skrive på jeres danskaflevering Analyse, vurdering og perspektivering, hvor I kan få hjælp af mig.
Læs til og med s. 40 i romanen De ansatte. Dvs. læs fra starten af romanen og vidneudsagn 004 til og med vidneudsagn 041. I timerne arbejder vi med fire udvalgte vidneudsagn (vidneudsagn 015 s. 15, vidneudsagn 013 s. 17, vidneudsagn 031 s. 29-30 og v
Til i dag SKAL I minimum være færdige med at skrive jeres analyser, så I i timen kan gå i gang med vurdering og perspektivering (dette er ment som en guideline til de af jer, der har brug for, at jeg siger, hvad I SKAL gøre). I får også dette modul t
Pga. ETU'en får I også minimum 30 minutters skrivetid på torsdag, så I samlet får de 60 minutters skrivetid som lovet.
Læs til og med s. 80 i romanen De ansatte. Det svarer til og med vidneudsagn 085.
Læs romanen De ansatte færdig til i dag. I får tid til at arbejde med en afsluttende skriftlig opgave til værket i dag.
Ingen lektier. I får i dag mulighed for at spørge ind til feedbacken på jeres skriftlige afleveringer. Herefter skal vi i gang med et lille delemne om vores samtids mediekultur, som også bliver en del af vores forløb Tendenser i samtiden. Vi afslutte
Ingen lektier. Vi arbejder videre med mediehistorie (vi startede på dette d. 10. december lige inden SOP).
Ingen lektier. I dag stiller vi skarpt på selvfremstilling i vores moderne digitale tidsalder.
Hvis du ikke blev færdig i modulet i torsdags, skal du hjemme som lektier have læst følgende dokument Goffman og Meyrowitz.docx og skrevet noter/små stikord til følgende begreber:
Ingen lektier. Planen er, at vi får samlet op på alle hængepartierne i vores mini-tema om Mediehistorie og Selvfremstilling i en digital tidsalder, så vi fra næste uge af bliver klar til at starte på vores sidste forløb i 3.g.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Psyke og eksistens - nedslag i kanonlitteratur
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. Opstart på vores sidste forløb med titlen Psyke og eksistens - nedslag i kanonlitteratur, som bliver et forløb, der først og fremmest er et litterært forløb, hvor vi skal læse forskellige tekster - primært af kanonforfattere - der på d
Lektie, du skal færdiggøre hjemme til i dag:På baggrund af videoen med filosof Anders Fogh Jensen, der fortæller om Kierkegaard: Video om Kierkegaard og følgende introtekst til Kierkegaard https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=136 skal du skr
Jeg har givet jer jeres terminsprøvestile tilbage med karakter og kort feedback. Læs min feedback og karakter inden danskmodulet i dag.
Hej 3.rJa, så gik den ikke længere, og jeg er desværre syg i dag, og derfor skal I arbejde selv i dette danskmodul. I skal i modulet gøre følgende (I når det, I nu når, og så arbejder vi videre med det i næste uge):
Som lektier til i dag skal du minimum have læst novellen "Agerhønen" Martin A. Hansen: Agerhønen | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard + som minimum blot læst dette dokument Novellen Agerhønen af Martin A. Hansen.docx
Ingen lektier.
Genlæs novellen "Ringen" hjemme som lektier til i dag: Karen Blixen: Ringen | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard (vi lytter sammen til en oplæsning af novellen mandag, men en genlæsning hjemme er vigtig for forståelsen)
Derudover må Simon, Jonas, Peter og Martin gerne overveje hjemme, om én af jer har lyst til at fremlægge novellen foran mig i slutningen af vores 2. modul i dag. Dvs. I har det meste af 1. modul og halvdelen af vores 2. modul til at forberede novelle
Ingen lektier, men jeg opfordrer til, at du kommer i gang med din danske stil og får lagt en plan for, hvornår du vil skrive den derhjemme.
Ingen lektier. I får tid i modulerne til at arbejde videre med Nexø og perioden hertil + at forberede et lille mundtligt oplæg om novellen "Lønningsdag"(En Idyl).
Ingen lektier. Vi arbejder med kanonforfatteren Blicher og et digt.
Du skal til i dag være gået i gang med din danske stil eller som minimum have valgt, hvilken opgave fra eksamenssættet du vil skrive: Opgavesæt dansk stil
Ingen lektier, men for de interesserede kan I her læse om, at der arbejdes på at opdatere danskfagets kanonliste: Nyt udvalg skal opdatere danskfagets litteraturkanon
Ingen lektier. Vi arbejder i dag og i morgen med tekster af kanonforfatteren Tom Kristensen. Vi forsøger at gøre det på en mere elevaktiverende måde, end vi plejer :-).
Ingen lektier :-).
Medbring evt. snacks, da vi skal bruge begge moduler på at se filmen Druk :-).
Gense efter behov filmen Druk hjemme. Du kan se den via CFU (Login på mitcfu.dk) mellem d. 20. og 22. april. I dag bruger vi begge moduler på, at I arbejder med en analyse af filmen i en eksistentialistisk ramme. Jeres noter skal efter dagens moduler
I har fået jeres sidste danske stil med feedback tilbage, så lektien hjemme er at få læst, hvad jeg har skrevet til jer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Repetition og eksamensforberedelse
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#7
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53690808225", "T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53690808225", "H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53690808225" }