Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2022r MA (S1r MA, S2r MA, S3r MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb, grundlæggende matematik
Introduktion til HTX-matematik samt repetition af elevernes matematiske baggrundsviden, herunder:
Regningsarternes hierarki, brøker, reduktion, parenteser, faktorisering og kvadratsætninger, potens og rødder, procentregning, ligningsløsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundforløb, linære funktioner
Elevernes grundforløb afsluttes med gennemgang af emnet lineære funktioner, herunder:
Funktionsbegrebet, bestemmelse af forskrift, ligningsløsning, skæring mellem rette linjer, uligheder, stykkevist sammensatte funktioner, to ligninger med to ubekendte, lineær regression, lineære funktioner i anvendelse, beviser og emneopgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trigonometri
Marthinus & Jensen: MAT B1 HTX, Systime, 2. udgave 2008, s. 89-134
Marthinus & Jensen: MAT B1 HTX, Systime, 2. udgave 2008, s. 89-134
Kernestof: Grundlæggende klassisk geometri og trigonometri, forholdsberegninger i ligedannede trekanter, beregninger i retvinklede og vilkårlige trekanter.
Faglige mål: tankegang, ræsonnement, repræsentation, kommunikation, modellering, problembehandling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejdsark om cirklen
|
29-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Analytisk Plangeometri
Marthinus & Jensen: MAT B1 HTX, Systime, 2. udgave 2008, s. 134-149 og 166-201
Kernestof: Bestemmelse af areal af plane figurer. Analytisk plangeometri, herunder anvendelse af analytiske beregningsmetoder.
Faglige mål: tankegang, ræsonnement, hjælpemidler, kommunikation, problembehandling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Projektopgave Hønsegården
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Deskriptiv Statistik
Marthinus & Jensen: MAT B1 HTX, Systime, 2. udgave 2008, s. 134-149 og 166-201
Kernestof: Statistiske deskriptorer
Middelværdi, Spredning, varians, histogrammer, sumkurver, grupperede observa-tioner
Faglige mål: tankegang, ræsonnement, hjælpemidler, kommunikation, problem-behandling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektopgave 1 - den økologiske hønsegård
|
20-01-2023
|
Prøve, 25.01.2023
|
25-01-2023
|
Hjemmeopgave 4
|
25-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Analytisk Plangeometri
Marthinus & Jensen: MAT B1 HTX, Systime, 2. udgave 2008, s. 134-149 og 166-201
Kernestof: Bestemmelse af areal af plane figurer. Analytisk plangeometri, herun-der anvendelse af analytiske beregningsmetoder.
Faglige mål: tankegang, ræsonnement, hjælpemidler, kommunikation, problem-behandling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgave 5
|
20-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Vektorer i planen
Marthinus & Jensen: MAT B1 HTX, Systime, 2. udgave 2008, s. 214-241
Kernestof: geometrisk og analytisk vektorregning i planen, herunder bestemmelse af projektioner, afstande og vinkler.
Faglige mål: tankegang, repræsentation, hjælpemidler, kommunikation, symboler og formalisme, modellering, problembehandling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgave 6
|
24-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Funktioner
Marthinus & Jensen: MAT B2 HTX, Systime, 1. udgave 2009, s. 8-79 og s. 114-125
Kernestof: Funktionsbegrebet; egenskaber ved funktioner af følgende typer: po-lynomier, eksponential- og logaritmefunktioner, potensfunktioner samt sammen-sætninger af disse, trigonometriske funktioner.
Bestemmelse af en forskrift, herunder benyttelse af regression, anvendelse af funktioner ved opstilling af modeller samt til løsning af tekniske, teknologiske eller naturvidenskabelige problemer.
Faglige mål: tankegang, repræsentation, hjælpemidler, kommunikation, symboler og formalisme, modellering, problembehandling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Rumgeometri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialregning I
Differentialregning
Kernestof:
- funktionsbegrebet og karakteristiske egenskaber
- differentialkvotient; begreberne grænseværdi, kontinuitet og differentiabilitet samt definition og fortolkning af differentialkvotient, tangentligning, væksthastighed, differentialkvotientens sammenhæng med monotoniforhold, ekstrema og optimering
- bestemmelse af den afledede funktion for lineære funktioner, polynomier, eksponential- og logaritmefunktioner, potensfunktioner og trigonometriske funktioner, regneregler for differentiation af sum, differens og produkt af to funktioner samt funktion multipliceret med konstant og sammensætning af funktioner
Særlige fokuspunkter:
Faglige kompetencer - tankegang, repræsentation, hjælpemidler, kommunikation, symboler og formalisme, modellering, problembehandling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Integralregning
Integralregning
Kernestof:
- integralregning; integrationsprøven, stamfunktion, bestemte og ubestemte integraler, anvendelse af regneregler for integration af sum, differens og funktion multipliceret med konstant, areal- og volumenberegninger, kurvelængde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Vektorer i rummet
Vektorer i rummet
Kernestof:
- geometrisk og analytisk vektorregning i rummet; linjer og planer, projektioner, længder, afstande, skæringer og vinkler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Integralregning II
Areal- og volumenberegninger, kurvelængde.
Supplerende stof: Integration ved substitution og partiel integration.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- IT - CAS
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
16
|
Differentialligninger
Kernestof: grundlæggende differentialligninger; eftervisning af løsning ved indsættelse, linjeelementer og løsningskurve, opstilling af differentialligninger ud fra en sproglig beskrivelse.
Supplerende stof: Separation af de variable, specifikke differentialligninger bl.a.
y’ = ay.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgave 2
|
11-11-2024
|
Projektopgave 7 - Flasken
|
11-11-2024
|
Hjemmeopgave 3
|
26-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - tankegang, repræsentation, hjælpemidler, kommunikation, symboler og formalisme, modellering, problembehandling.
- Lytte
- Læse
- Formidling
- IT - CAS
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
17
|
Diskret Matematik
Kernestof: diskret matematik; talfølger og rekursive følger, diskrete modeller
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgavesæt uden hjælpemidler 1
|
14-01-2025
|
Opgavesæt uden hjælpemidler 2
|
14-01-2025
|
Opgavesæt uden hjælpemidler 3
|
27-01-2025
|
Terminsprøve, 3r
|
05-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - tankegang, repræsentation, hjælpemidler, kommunikation, symboler og formalisme, modellering, problembehandling
- IT - Maple
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
18
|
Repetition og eksamensforberedelse
Træning af mindstekrav, repetition, træning af mundtlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53775916875",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53775916875",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53775916875"
}