Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2022 FR (S1 FR, S3 FR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Début
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
79 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Paris et sa banlieue
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Les jeunes et leurs problèmes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Les différents aspects de l'amour (culture, roman)
Les différents aspects de l'amour – Marguerite Duras
Formål: Fagets metoder (redegørelse, analyse/fortolkning, perspektivering). Sætte franske tekster i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge.
Indhold: Forløbet fokuserer på forskellige former for kærlighed fremstillet i litteraturen, med særligt fokus på romanen;
Der er tale om amour-courtois (ridderlig kærlighed, galant kærlighed) overfor amour-passion (passioneret og kødelig kærlighed) med underarter som amour-familial, amour-divin (kærlighed til Gud), amour platonicien (platonisk kærlighed), amour antique, amour physique, amour intellectuel, amour pur samt amour fou).
Der bliver således i dette forløb skelnet mellem kærligheden mellem forældre og børn, mellem venner og elskere,
men også forskellen mellem kærlighed og begær (le désir).
Under forløbet stiftes der bekendtskab med klassiske forfattere, der har tematiseret kærligheden i et forholdsvis letforståeligt sprog. Samtidig med kendskabet til de forskellige aspekter af kærligheden, opøves der kendskab til Frankrig som kolonimagt (Indokina i 1920'erne / Vietnam),
og der lægges vægt på at eleven opnår en indsigt i kærligheden som en kulturel konstruktion og en adfærdskultur, der skifter indhold og praktik alt efter hvilken historisk epoke og litterær strømning vi befinder os i.
Vi beskæftiger os primært med Marguerite Duras' roman »L'Amant« fra 1984 og filmen af Jean-Jacques Annaud fra 1992. Særligt begreberne 'amour-courtois' og 'amour-passion' lærer eleverne at definere og forstå sprogligt såvel som intellektuelt
De15 moduler går i dybden med at identificere særligt amour courtois og l'amour-passion. Der vil også være fokus på mundtlig sprogproduktion, da eleverne skal holde et mundtligt oplæg. Desuden vil der være en skriftlig opgave, hvor eleverne individuelt skal give et psykologisk portræt af 'le personnage principal' og hendes forhold til det andet køn i romanen' L'Amant' af Marguerite Duras.
Materialer :
1)L'amant (Marguerite Duras, 1984)
2) L'amant (film de Jean-Jacques Annaud, 1992)
3) Den danske oversættelse af l'Amant 'Elskeren' oversat af Juliane Preisler, Gyldendal 2019.
Artikel Saviez-vous que… Il existe plusieurs formes d’amour ? (https://journalpsychouqam.wordpress.com/2015/02/12/saviez-vous-queil
existe-plusieurs-formes-damour/)
«Ne me quitte pas» - Jacques Brel
Omfang: 15 moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Devoirs: Forberedelse derhjemmefra - Læs om Marguerite Duras: Une écrivaine francaise très connue dans le monde entier. Desuden skal I læse side 9 -11 af bogen 'L'amant, som er skrevet af den franske forfatterinde som I kan læse om i 'Den Store Dansk
-
Duras Marguerite - L'Amant (1984).pdf le début.pdf
-
Elskeren | eReolen
-
Marguerite Duras | lex.dk – Den Store Danske
-
Le Mékong - L'amant page 17, 18, 19, 20.pdf
-
L'homme élégant .pdf
-
Elskeren
-
1)Vi vil kigge på en sangtekst / Oscar vælger sang + kunstner + tekst
-
1) Sang + tekst v/ Oscar
-
L'action se passe en Indochine / Qui est le personnage principal /
-
Le personnage prinicipal dans le livre "L'amant" est une jeune fille francaise de quinze ans et demi. Elle est brave, elle est courageuse, elle est mûre, elle est précoce et elle porte une robe blanche. Au début du livre, elle rencontre un homme chin
-
Elskeren | eReolenhttps://ereolen.dk/ting/object/870970-basis%3A46213734/read
-
Marguerite Duras – Lexhttps://lex.dk/Marguerite_Duras
-
Forberedelse: Øv jer i at læse op og at kunne oversætte side 24 og 25 i "L'amant" af Marguerite Duras. Begynd med at læse fra sætningen: Sur le bac, regardez-moi, je les ai encore' og indtil 'au Club Sportif' på side 25. L'ordre du jour: Dagsorden
-
https://lex.dk/Marguerite_Duras
-
Marguerite Duras – Lex
-
Le passé composé - fransk i gymnasieskolen.pptx
-
Beau (masculin) - une belle femme - un beau garcon / laide mère / père , homme/femme - droite/gauche - vrai/faux - fausse - intelligent/imbécile vieux/jeune / rapide/lent / rapidement intelligent/stupide - amie/ennemi - clair/sombre
-
Le futur proche - Den nære fremtid.pdf
-
Andrea/Oliver, Sigrid/Philip, Oscar/Frederik, Jonas/Christian, Jano/Adam
-
Nous allons regarder le film 'Eiffel' sur l'ingénieur francais Gustave Eiffel.
-
3.1 Dialogues - Job | Début 1https://debut1.systime.dk/?id=88
-
L'ordre du jour:
-
Oversæt disse sætninger til skriftlig fransk:
-
Adjektiver (Règle de grammaire.pdf
-
De demonstrative pronominer, de interrogative pronominer, de neutrale pronominer, de ubestemte pronominer.pdf
-
De bundne og ubundne personlige pronomener - La Grammaire.pdf
-
Personlige pronominer, possessive pronominer.pdf
-
Le français dans la mondialisation (JPN).pptx
-
Prøven er uden hjælpemidler: Medbring en kuglepen, blyant eller lign, et sæt høretelefoner + en fuldt opladet computer.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Un portrait psychologique de la jeune fille
|
27-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Entre Deux Cultures
Entre deux cultures - Undervisningsbeskrivelse
Frankrig er en nation med mange forskellige nationaliteter, trosretninger og filosofier. Det giver sig udslag i en pluralistisk kulturel virkelighed, hvor den gamle kolonimagt er befolket af afrikanere, arabere, europæere, muslimer og jøder, som skal leve side om side i en republik, hvor ulighed, privilegieblindhed og et ældgammelt klassesamfund er ved at gå i opløsning.
La France multiculturelle får vi et indblik i ved at læse Faïza Guènes stærke roman om Doria og hendes mor Yasmina, der er fransk-marokkanere og bor i la banlieue parisienne, i en parisisk forstad.
Den unge marokkansk-franske pige på 16 år Doria er udsat for systemisk racisme, strukturel ulighed og bliver forfulgt af en kolonialistisk fortid, hvor kønsdiskrimination, fattigdom og racisme er en del af hendes hverdag.
Desuden er forløbet yderligere støttet af tekstlæsning ved uddrag af Albert Camus' roman L'étranger (Den fremmede), som foregår i Algeriet.
Eftersom Algeriet også er en tidligere fransk koloni og en del af La Francophonie, er det oplagt at give eleverne kendskab til denne kolonialistiske og imperialistiske fortid med betydning i nutiden og så sandelig også for fremtiden.
Den litterære virkelighed fra Faïza Guènes forstadsmelankoli til Albert Camus absurdistiske univers, bliver suppleret med videoklip fra Emmanuel Macrons pensionsreform, hvor de mange demonstrationer (manifestations) bidrager yderligere til at forstå de politiske spændinger i særligt Paris og de store byer i L'Hexagone.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Égalité entre les sexes
Égalité entre les sexes / Les genres - Undervisningsbeskrivelse
Les genres
Formål
- Aktuelle forhold i Frankrig
- Kultur
- Seksualitet/identitet
Indhold
Kønsroller og køn fylder meget i den offentlige debat.
Også i Frankrig debatteres de traditionelle kønsroller og seksualitet.
Under forløbet arbejdes der med familiestrukturer/kønsroller/identitet/seksualitet.
Der arbejdes med sange, skønlitteratur samt artikler. Eleverne stifter bekendtskab med den franske filosof Simone de Beauvoir som inddrages for at få et historisk perspektiv på kønsdebatten. Der arbejdes også med nyere franske kunstnere/forfattere. Diskussion af de franske personlige pronominer inddrages også i det grammatiske arbejde. Me-toos litterære historie vil også blive berørt og der bruges både filmklip og uddrag af romaner samt avisartikler til at illustrere kønsdebatten og de forskellige positioner som eksempelvis 4. bølge feminismen.
Materialer
Sange:
Tous les mêmes - Stromae (2013)
Un homme - Jérémy Frérot (2021)
Balance ton quoi - Angèle (2018)
Littérature:
Papa bleu, maman rose - Le monde (uddrag artikel)
En finir avec Eddy Bellegueule (uddrag), Édourd Louis, 2014
L’importance des pronoms - Alex Simon Divers Social et Culturel (27 mars 2020) https://blog.grsmontreal.com/importance-des-pronoms/
Supplerende:
Le deuxième sexe - Simone de Beauvoir (citater og små uddrag fra https://ocw.mit.edu/courses/global-languages/21g-311-introduction-to-french-culture-spring-2014/readings/MIT21G_311S14_Extrait_de.pdf
)
Grammatik:
Ubundne personlige pronominer
Repetition af: bundne pers. pron og adjektiver
Omfang 30 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Les jeunes - La vie d'étudiant
4. Les Jeunes- La vie d’un étudiant - Undervisningsbeskrivelse
Formål: basale gloser / Kulturforskelle / Ungdomsliv
Indhold:
Der udbygges på begyndersystemet. Forløbet baseres både på lærebogssystemet 'Bonjour Lyon' og på lærebogssystemet ‘Quatre amis’ der omhandler unge gymnasieelevers hverdag i henholdsvis Lyon og Rouen.
En by der har en kulturel og historisk værdi i form af Gustave Flauberts klassiker ‘Madame Bovary’, da det er i denne by Emma Bovary og Charles Bovary er bosat.
Quatre Amis viser hvordan det sociale fællesskab spiller en stor rolle, når unge studerende på gymnasiet skal have en hverdag til at fungere sammen med familielivet, lektier, romantik, sport og andre ting der optager ungdommen.
I den forbindelse tales der om unges liv og de kulturforskelle som præsenteres i serien. I forløbet anvendes også uddrag fra samtidige romaner som beskriver unges oplevelse af det at være ung i Frankrig. Særligt bruges Faïza Guènes roman ’Kiffe kiffe demain’ samt romanen om Saïd.
Materialer:
Quatre Amis
Omfang: ca. 40 sider
Estimeret : ca. 12 moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53862927863",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53862927863",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53862927863"
}