Holdet S3a DA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold S2022a DA (S1a DA, S2a DA, S3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndelser – Analyse og fortolkning
Titel 2 Sprogets magt
Titel 3 Fra barn til voksen
Titel 4 Litteraturhistorie: Oplysningstiden og Romantikken
Titel 5 Mediernes magt
Titel 6 Litteraturhistorie: Det moderne gennembrud
Titel 7 Tendenser i samtiden
Titel 8 Korte formater
Titel 9 Psyke og eksistens
Titel 10 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begyndelser – Analyse og fortolkning

I dette forløb skal eleverne lære om forforståelse og om, hvordan de kan bruge fortolkningshypoteser, når de laver en analyse og fortolkning. I den forbindelse skal de lære om åbne og lukkede tekster.

Da forløbet har fokus på, hvordan tekster begynder, skal eleverne også lære om åbningsmodeller og om, hvordan en tekst kan lægge spor ud i sin åbning og give læseren bestemte forventninger til det videre forløb.

Eleverne vil endvidere lære det udvidede tekstbegreb at kende og stifte et indledende bekendtskab med det retoriske pentagram.

Endelig har forløbet til formål at klæde eleverne på til at skrive en opgave inden for skriftlighedsgenren ”analyse og fortolkning” vha. små skriveøvelser og opgaver.

Materiale:

• Rangvid og Sørensen: ”Begyndelser” i: Perspektiver i dansk. Grundbog (https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=130)
• Bach, Nielsen og Jacobsen: ”Indledning”, Redegørelse og analyse”, ”Fortolkning og perspektivering” og ”Afslutning” i: God stil (https://app.minlaering.dk/bog/46)
https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=143
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Udsigten til Randers 11-11-2022
Indledning - Tragmodellen 18-11-2022
Indledning, del 2 02-12-2022
Omfang Estimeret: 33,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Sprogets magt

Sprog er aldrig objektivt  - sprog vil altid noget med nogen. I dette forløb skal eleverne lære at gennemskue sprogets magt, dvs. hvordan sprog kan bruges til at påvirke, overbevise og måske endda manipulere sine modtagere.

Eleverne skal primært analysere og vurdere forskellige ikke-fiktive tekster og anvende viden om retorik, argumentation, stilistik og kommunikation.

Dermed er formålet at lære at gennemskue, hvad der kendetegner god og dårlig kommunikation, og herigennem styrke elevernes egen argumentation, kritiske sans og refleksionsevne.

Forløbet tager udgangspunkt i det sproglige stofområde, men vil også trække tråde til det mediemæssige stofområde. Forløbet introducerer desuden eleverne til deres første rigtige danskaflevering inden for genren ”Analyse og vurdering”, hvor eleverne skal analysere og vurdere en faktatekst (kronik) ved hjælp af begreber og viden, som de tilegner sig i dette forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fra barn til voksen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Litteraturhistorie: Oplysningstiden og Romantikken

Forløbet præsenterer eleverne for to centrale litteraturhistoriske perioder: oplysningstiden og romantikken.

Eleverne introduceres for periodernes livssyn og værdier. Via læsning af forskellige tekster (både epik og lyrik) er formålet at træne elevernes kompetencer i:
Analyse og fortolkning
Litteraturhistorisk perspektivering.  

Der vil undervejs i forløbet blive trukket tråde til vores moderne samfund, så de ældre litteraturhistoriske perioders livssyn og værdier aktualiseres.

I forløbet indgår følgende kanonforfattere:

Ludvig Holberg
N.F.S. Grundtvig
H.C. Andersen

Endelig bliver eleverne præsenteret for eksamensstilgenren "Essay". I SO4 skal eleverne selv skrive et essay.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mediernes magt

En længere forløb, der bygger ovenpå forløbet "Sprogets magt" fra 1.g.
Der er først og fremmest fokus på det mediemæssige og sproglige stofområde af danskfaget.

Nøgleord, der kommer til at indgå i forløbet:

-Nyhedsformidling og journalistisk sprog
- Digital dannelse og sociale medier
- Dokumentargenren og reality-tv

Hvis vi når det, kommer der til at indgå to værklæsninger i dette forløb, hvoraf det ene værk bliver en dokumentarfilm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Litteraturhistorie: Det moderne gennembrud

Litteraturhistorisk forløb, hvor vi har fokus på det moderne gennembrud samt trække tråde til nutidens debat om køn og ligestilling.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tendenser i samtiden

Et forløb, der på tværs af genrer stiller skarpt på tendenser og tekster i samtiden. Vi har fokus på tendenser i samtidens litteratur med nøglebegreber som autofiktion, genrehybrider og eksperimenterende realisme. Derudover fordyber vi os i podcasten som genre og tendens i samtiden, hvor vi som værklæsning lytter til podcastserien "Blå piger" fra 2019.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Korte formater

Et forløb, der stiller skarpt på "korte formater" - alt fra kortfilm, korte litterære tekster, nyhedsjournalistik, reklamefilm/kampagnefilm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Psyke og eksistens

Et forløb, der først og fremmest er et litterært forløb, hvor vi skal læse forskellige tekster - primært af kanonforfattere - der på den ene eller anden måde berører det at eksistere eller at være menneske på godt og ondt.

Vi læser her vores 5. værklæsning, som bliver Tove Ditlevsens digtsamling "Pigesind".

Derudover ser vi spillefilmen "Druk", som bliver vores 6. og sidste værk.
Måske bliver der tid til at repetere romantikken med uddrag fra "Den lille prins" og romantismen med uddrag fra Søren Kierkegaards "Forførerens dagbog".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer