ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet S3a DA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
S2022a DA (
S1a DA
,
S2a DA
,
S3a DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begyndelser – Analyse og fortolkning
Titel 2
Sprogets magt
Titel 3
Fra barn til voksen
Titel 4
Litteraturhistorie: Oplysningstiden og Romantikken
Titel 5
Mediernes magt
Titel 6
Litteraturhistorie: Det moderne gennembrud
Titel 7
Tendenser i samtiden
Titel 8
Korte formater
Titel 9
Psyke og eksistens
Titel 10
Repetition og eksamenstræning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begyndelser – Analyse og fortolkning
I dette forløb skal eleverne lære om forforståelse og om, hvordan de kan bruge fortolkningshypoteser, når de laver en analyse og fortolkning. I den forbindelse skal de lære om åbne og lukkede tekster.
Da forløbet har fokus på, hvordan tekster begynder, skal eleverne også lære om åbningsmodeller og om, hvordan en tekst kan lægge spor ud i sin åbning og give læseren bestemte forventninger til det videre forløb.
Eleverne vil endvidere lære det udvidede tekstbegreb at kende og stifte et indledende bekendtskab med det retoriske pentagram.
Endelig har forløbet til formål at klæde eleverne på til at skrive en opgave inden for skriftlighedsgenren ”analyse og fortolkning” vha. små skriveøvelser og opgaver.
Materiale:
• Rangvid og Sørensen: ”Begyndelser” i: Perspektiver i dansk. Grundbog (https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=130)
• Bach, Nielsen og Jacobsen: ”Indledning”, Redegørelse og analyse”, ”Fortolkning og perspektivering” og ”Afslutning” i: God stil (https://app.minlaering.dk/bog/46)
•
https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=143
Indhold
Kernestof:
Forforståelse og fantasi
Udsigten til Randers.docx
Læs afsnittene Sprog og fantasi og Et møde, og besvar følgende spørgsmål:
Indledning, del 1: Tragtmodellen
Analyse og Fortolkning - Disposition
Læs afsnittene Forståelsens forskellige udfordringer og At fortolke er at forstå
Hvad handler det om_fortolkningshypotese - analyse - fortolkning.docx
Indledning, del 2
Gruppearbejde_Fortolkningshypotese_Indledning.docx
Resumé
Færdiggør denne opgave: Hvad handler det om_fortolkningshypotese - analyse - fortolkning.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Udsigten til Randers
11-11-2022
Indledning - Tragmodellen
18-11-2022
Indledning, del 2
02-12-2022
Omfang
Estimeret: 33,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Sprogets magt
Sprog er aldrig objektivt - sprog vil altid noget med nogen. I dette forløb skal eleverne lære at gennemskue sprogets magt, dvs. hvordan sprog kan bruges til at påvirke, overbevise og måske endda manipulere sine modtagere.
Eleverne skal primært analysere og vurdere forskellige ikke-fiktive tekster og anvende viden om retorik, argumentation, stilistik og kommunikation.
Dermed er formålet at lære at gennemskue, hvad der kendetegner god og dårlig kommunikation, og herigennem styrke elevernes egen argumentation, kritiske sans og refleksionsevne.
Forløbet tager udgangspunkt i det sproglige stofområde, men vil også trække tråde til det mediemæssige stofområde. Forløbet introducerer desuden eleverne til deres første rigtige danskaflevering inden for genren ”Analyse og vurdering”, hvor eleverne skal analysere og vurdere en faktatekst (kronik) ved hjælp af begreber og viden, som de tilegner sig i dette forløb.
Indhold
Kernestof:
Til brug i timen: Mette Frederiksens åbningstale, 2022, uddrag.docx
Lektie: Inden dagens time skal I have læst afsnittet Ciceros pentagram og afsnittet Appelformer. Tag noter til det, du læser. Medbring desuden en blyant til dagens time.
Walk-and-talk-appelformer.docx
Læs hjemme Mette Frederiksens åbningstale Mette Frederiksens åbningstale, 2022, uddrag.docx og svar på følgende spørgsmål skriftligt:
Læs om Toulmins argumentationsmodel her: Toulmins argumentationsmodelØvelser i Toulmins argumentationsmodel her: Øvelser i argumentation.docx
ARGUMENTTYPER (Afsnittet "Argumenttyper" skal du læse og skrive noter til i timen)
Lektie: Sørg for at have øvelserne om argumentation fra sidste uge klar (dvs. hvis I ikke nåede at lave alle i fredags), skal de laves til i dag: Øvelser i argumentation.docx
Læs følgende DEBATINDLÆG hjemme: Hanne-Vibeke Holst - Du er fucking sexistisk, Niarn!.docx (spørgsmålene laver vi i timen)
Afsnittet " Fejltyper og argumentationskneb" og afsnittet "Ordvalgsargumenter" skal stillelæses i timen: Fejltyper og argumentationsknebDerefter laves denne øvelse: Øvelse
Niarn - Jeg er fucking realistisk, Hanne!.docx (Vi arbejder med denne i timen)
Læs hjemme afsnittene: Fejltyper og argumentationskneb og Ordvalgsargumenter
Lille øvelse om argumentationskneb og ordvalgsargumenter.docx (laves i timen) Vi ser også denne i timen: Intro til retoriske virkemidler
Genlæs jeres noter igennem om Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper og Fejltyper og argumentationskneb eller genlæs det her: 4.10 Argumentation
Oversigt over vigtige retoriske virkemidler: Retoriske virkemidler - en oversigt .docx
Arbejdsark til at komme i gang med analysen.docx
Gennemlæs opgaveformuleringen til jeres første rigtige danskaflevering, som er inden for genren analyse- og vurdering: Analyse og vurdering-aflevering, 1.a .docx Teksten, som I skal analysere i jeres aflevering: Christina Anderskov - Ingen er blevet
Hej 1.a Jeg er desværre syg i dag, så I skal arbejde selv i begge dansktimer. Janne fra kontoret kommer og fører fravær. I de to timer skal I arbejde videre med kronikken. Sørg for at få udnyttet timerne godt og lave det vigtige og grundige analysear
Hej 1.aInfluenzaen er stadig over mig, så I skal desværre arbejde selv igen i dag. Der kommer en fra kontoret og fører fravær. Det, I skal lave i timen, inden I skal til månedssamling, er:
Denne øvelse laves i timen: Øvelse, Den gode indledning og brug af tekstcitater.docx
Afsnit
Ingen ny lektie, men det anbefales, at I genlæser kronikken: Christina Anderskov - Ingen er blevet smukkere af at få at vide, at de er grimme.pdf
Denne øvelse laves i denne time:Øvelse, Vurder en opgave og få inspiration til din egen.docx
I timen udfylder I fagevalueringen i dansk: https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=K7ZXS7KXL1C5
Analyse og vurdering
Hvis du har spørgsmål til den skriftlige aflevering, så sørg for at have disse klar til timen i dag :-). Husk, at opgaven skal afleveres senest d. 6. februar kl. 22. Lav din egen planlægning for, hvornår du skriver opgaven derhjemme.
Til repetition af forløbet "Sprogets magt": Kort oversigt over forløbet Sprogets magt + repetitionsøvelser , 1.a.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fra barn til voksen
Indhold
Kernestof:
Syndefaldet - introducerende individuel opgave .docx
Kreativ introopgave - fra barn til voksen.docx
Ingen lektie :-) Vi begynder på et nyt forløb om overgangen fra barn til voksen.
I timen i dag skal I læse følgende fire små afsnit: Middelalderens samfund: et slægtssamfund
Nøkkens svig (folkevise) .pdf
Arbejdsspørgsmål til Nøkkens svig.docx
Læs/genlæs de fire afsnit om middelalderen fra i mandags og sørg for, at I har fået besvaret alle spørgsmålene hertil:
Mundtlig formidlingsopgave i grupper, Nøkkens svig, 1.a.docx
Læs folkevisen Nøkkens svig (folkevise) .pdf og svar også skriftligt på: Arbejdsspørgsmål til Nøkkens svig.docx
Opgave, individuel fordybelse i novelleteori, komposition og personkarakterisik.docx
Charlotte Weitze, Villy.pdf
Arbejdsspørgsmål til novellen Villy af Charlotte Weitze, 1.a.docx
Lektien er at læse og besvare arbejdsspørgsmål om novelleteori, komposition og personkarakteristik (vi startede på dette i mandags): Opgave, individuel fordybelse i novelleteori, komposition og personkarakterisik.docx
Identitet og selviscenesættelse - arbejdsopgaver.docx
Læs/genlæs novellen "Villy" Charlotte Weitze, Villy.pdf og besvar hjemme spørgsmål 2,3 og 4: Arbejdsspørgsmål til novellen Villy af Charlotte Weitze, 1.a.docx
Vi ser dette afsnit i timen: DRTV - Prinsesser fra Blokken og arbejder med disse: Spørgsmål til Prinsesser fra Blokken.docx
Læs/genlæs hele dette afsnit (både om Reality-tv, tilværelsen som teater og middle stage): 5.3 Reality-tv + tilværelsen som teater + middle stage + svar også på spørgsmålene i dette dokument: Identitet og selviscenesættelse - arbejdsopgaver.docx
3.3 Fortæller
6 opgaver til fortællertyper. 1.a.docx
Genlæs efter behov siden her: 5.3 Reality-tv + tilværelsen som et teater + middle stage + tjek dine noter igennem til Spørgsmål til Prinsesser fra Blokken.docx
Hej 1.aJeg har desværre barn syg i dag, så I skal arbejde selv i denne time. Janne fra kontoret kommer og fører fravær! I timen skal I lave disse spørgsmål Spørgsmål til Karen Blixens novelle Ringen, 1.a.docx til Karen Blixens novelle. Vi gennemgår d
Genlæs Karen Blixen Ringen (1).pdf og hav også arbejdsspørgsmålene klar: Spørgsmål til Karen Blixens novelle Ringen, 1.a.docx
Skriv videre på din danskaflevering :-).
Værklæsning Den kroniske uskyld, 1.a.docx
I skal have læst kapitel 1-4 i Klaus Rifbjergs roman Den kroniske uskyld.
Generelle kommentarer til analyse og fortolkningsopgave + tjekliste.docx
Sætningskollaps, øvelse.docx
Brug af citater
I skal have læst kapitel 5-7 i Klaus Rifbjergs roman Den kroniske uskyld.
Kapitel 8 og 9 i Den kroniske uskyld, 1.a.docx
I skal have læst kapitel 8-9 i Klaus Rifbjergs roman Den kroniske uskyld.
Information om årsprøve i skriftlig dansk, 27. april .docx
I skal have læst kapitel 10-12 (dvs. til denne dag skal I være helt færdige med romanen) i Klaus Rifbjergs roman Den kroniske uskyld.
Vi taler kort om jeres oplevelse med årsprøven i skriftlig dansk i går, og herefter kaster vi os atter over Rifbjergs Den kroniske uskyld.
Hvis du ikke har fået læst hele romanen, SKAL du have læst den til i dag :-)!
Læs om strukturalismen som litterær metode: https://hbdansk.systime.dk/?id=241#c907 + Læs om psykoanalysen som litterær metode: https://hbdansk.systime.dk/?id=241#c912
Måske får vi tid til lidt kommatræning i dag: Du kan læse om kommaregler her: 10. Komma, og du kan lave interaktive øvelser i komma her: Interaktive opgaver
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Litteraturhistorie: Oplysningstiden og Romantikken
Forløbet præsenterer eleverne for to centrale litteraturhistoriske perioder: oplysningstiden og romantikken.
Eleverne introduceres for periodernes livssyn og værdier. Via læsning af forskellige tekster (både epik og lyrik) er formålet at træne elevernes kompetencer i:
Analyse og fortolkning
Litteraturhistorisk perspektivering.
Der vil undervejs i forløbet blive trukket tråde til vores moderne samfund, så de ældre litteraturhistoriske perioders livssyn og værdier aktualiseres.
I forløbet indgår følgende kanonforfattere:
Ludvig Holberg
N.F.S. Grundtvig
H.C. Andersen
Endelig bliver eleverne præsenteret for eksamensstilgenren "Essay". I SO4 skal eleverne selv skrive et essay.
Indhold
Kernestof:
Den gode undervisning.pptx
Kære 2.a
Skole beder elever om at aflevere telefoner og blokerer hjemmesider
Gymnasieelever undrer sig over mobilfri undervisning: 'Det er mistillid til os elever'
Mobiler og skærme bør også begrænses i gymnasiet | Danske Gymnasier
Ludvig Holberg - Kanon14 - podcast til undervisning
Oplysningstidens samfund: ny borgerlig offentlighed
Livssyn
Arbejdsseddel til Oplysningstiden_en kongelig affære_.docx
Spørgeskema fra Thit
4. 1720-1800: Oplysningstiden
En kongelig affære.mov
Materiale til dagens lektioner findes på OneNote, men lægges også her på skemabrikken, hvis OneNote stadig driller hos nogle af jer:Digtet "Indvielsen", der læses op: Indvielsen (1804)Staffeldts _Indvielsen_ + litterære kaffeklub .docx
Spørgeskema, der skal besvares til sidst i timen
Ingen lektier. Vi starter op på Romantikken :-).
Svar på spørgsmål til Staffeldts digt og se video om Platons hulelignelse. I finder spørgsmål og videolink i dette dokument s. 2: Individuel stillelæsning om romantikken + lektie til næste uge (uge 36).docx Schack von Staffeldts Indvielsen.docx
Læs hjemme afsnittet om H.C. Andersen og udfyld/skriv noter til begrebslisten Oversigt over vigtige strømninger i Romantikken + centrale romantiske begreber.docx, så du har de romantiske begreber helt frisk i erindringen. Jeg glæder mig til nogle god
Kære alle i 2.a
Flamenco
Flamenco Dance, Seville, Spain
Om essaygenren_2023.docx
Modul om essaygenren.pptx
Skriftlig dansk A - Den personlige stemme.pptx
Personlig stemme_et eksempel.docx
Livet er en rejse.docx
Skrivetime_essay_med peer-feedback.pptx
Kig dine noter igennem fra romantikken og genlæs efter behov disse sider:
Danmarks bedste fodboldsang_Arbejdsark.docx
Turneringsplan:
Læs din begrebsliste til romantikken igennem og vær obs. på, at denne skal afleveres her på Lectio d. 7. november, så hvis du ikke har lavet sådan en løbende, skal du gå i gang :-)Begrebslisten kan fx tage udgangspunkt i følgende: Oversigt over vigti
Det meste af denne timen bliver brugt på et oplæg fra DR i Jane Morten-salen for alle 2.g'ere. Bemærk, at I først har fri kl. 14.30 i dag, når oplægget slutter. DR skriver følgende op oplægget: I første del vil vi vise første afsnit af Salsa ll (en u
Lektien er at genlæse siderne om romantismen fra sidste uge: Baggrundsteori om romantismen.docx og være sikker på, at du fik udfyldt og forstået de centrale pointer i din begrebsliste.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Mediernes magt
En længere forløb, der bygger ovenpå forløbet "Sprogets magt" fra 1.g.
Der er først og fremmest fokus på det mediemæssige og sproglige stofområde af danskfaget.
Nøgleord, der kommer til at indgå i forløbet:
-Nyhedsformidling og journalistisk sprog
- Digital dannelse og sociale medier
- Dokumentargenren og reality-tv
Hvis vi når det, kommer der til at indgå to værklæsninger i dette forløb, hvoraf det ene værk bliver en dokumentarfilm.
Indhold
Kernestof:
Kære 2.a
Padlet
Sprognormer online
Skrift og tale
Mediehistoriens fem kommunikationskulturer_gruppeopgave_.docx
Sign up for Padlet
Kære alle i 2.a
Debat | Chefredaktør: Undlader du som leder at tale om krænkelser og #metoo, svigter du dit ansvar
Grupper og kommunikationsform.png
Al tekst er kommunikation: Det retoriske pentagram
Debatindlæg fra Børsen_Undlader du som leder_gruppeopgave.docx
Sofie Lindes tale (08:22-09:25)
Tessas nytårstale
#MeToo-debatten_Skriftlig Dansk A_2.a og 2.b.pptx
4.Opgavegenre IV _Analyse, vurdering og diskussion_guide til hhx.docx
Skritlig Dansk A_Analyse, vurdering og diskussion_2.a og 2.b_2023.docx
Skrivetime I_Om at skrive afsnit_2023.pptx
Kære alle
Kommakurset
Partiernes skjulte overgreb
3.7 Litterære metoder (Aktantmodellen)
Aktantmodellen:
Centrale begreberForklaring af begreberAktantmodellen Vinkling Kilder
Hvis du var fraværende i sidste uge d. 4. januar: Se hjemme dokumentaren "Partiernes skjulte overgreb" (del 1) via CFU-login, hvor du kan logge ind med dit UNI-login og finde filmen under dine materialer.Udfyld derudover undervisningsevalueringen, hv
CFU-login
Husk at uploade jeres noter til "Partiernes skjulte ovegreb" (se opgaven på Lectio).
Minlæring - Introduktion til vurdering
Vurdering af en dokumentarfilm.pptx
Overvej, om du har brug for at skrive lidt på vurderingen derhjemme eller se dele af dokumentaren igen. I får i timen ca. 30 minutter til at skrive vurderingen af dokumentarfilmen færdig, hvorefter I skal aflevere senest kl. 09.30. Vurderingen skal f
SDUxLearn
Hvis man var fraværende i onsdags, skal man hjemme læse følgende dokument og PowerPoint og skrive relevante/centrale begreber/pointer i sin begrebsliste: Goffman og Meyrowitz.docx og Goffman + Meyrowitz - de sociale medier .pptx
Det er ekstra vigtigt at møde op i dag :-)!
Genlæs dette dokument Lav en undervisningssekvens om emnet selvfremstilling.docx, som er den øvelse, I skal lave i dagens danskmodul om selvfremstilling. Medbring desuden 1-2 idéer til, hvordan du og din gruppe skal lave en undervisningssekvens om se
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Litteraturhistorie: Det moderne gennembrud
Litteraturhistorisk forløb, hvor vi har fokus på det moderne gennembrud samt trække tråde til nutidens debat om køn og ligestilling.
Indhold
Kernestof:
Kære 2.a
Alle materialer ligger på OneNote:-)
Dette spørgeskema skal besvares i dagens time: Spørgeskema om litteraturlæsning i gymnasiet
Ingen lektier :-). Vi starter op på et nyt forløb om det moderne gennembrud.
Læs/genlæs "Foran alteret" Foran alteret - Herman Bang.pdf og færdiggør jeres reaktionsskrivninger til teksten hjemme:
Der er en lektie til i dag, som senest skal uploades d. 1. april kl. 21 (tæller 2 elevtimer). Se følgende dokument, hvor der står, hvad du skal gøre: Lektie om det moderne gennembrud.docx
Ingen lektier. Vi skal i dag læse og arbejde med en novelle af kanonforfatteren Henrik Pontoppidan.
Henrik Ibsen og det naturalistiske dagligstuedrama.docx
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem (1879)
Et dukkehjem (Ved Aksel Bech Christensen) | eReolen
Arbejdsspørgsmål til Et Dukkehjem.docx
CFU-login (Et dukkehjem)
Nora og Helmer.docx
Et dukkehjem (Ved Aksel Bech Christensen) | eReolenFra:(01:04:53)
Lektie til i dag:
CFU-login
Medbring til i dag den udprintede version af Herman Bangs novelle "Foran alteret" (Ja, måske har du smidt den væk, men vi skal altså lige arbejde lidt mere med novellen ;-)). Jeg glæder mig til at se jer igen. Mange hilsner fraThit
Medbring høretelefoner til dagens dansktime :-)
Gense hele denne undervisningsvideo om minimalisme og Helle Helle: Minimalisme og Helle Helle - dansk litteratur
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Tendenser i samtiden
Et forløb, der på tværs af genrer stiller skarpt på tendenser og tekster i samtiden. Vi har fokus på tendenser i samtidens litteratur med nøglebegreber som autofiktion, genrehybrider og eksperimenterende realisme. Derudover fordyber vi os i podcasten som genre og tendens i samtiden, hvor vi som værklæsning lytter til podcastserien "Blå piger" fra 2019.
Indhold
Kernestof:
Medbring høretelefoner og vel mødt her i 3.g :-)
Lav besvarelsen af arbejdsspørgsmålene færdige hjemme: Tendenser i nyeste litteratur - Arbejdsspørgsmål til videointroen og afsnit om realisme og autofiktion.docx
Genlæs digtet af Caspar Eric: Caspar Eric: 7/11 (2014)og besvar spørgsmålene til digtet hjemme også: Spørgsmål til uddraget af Jeg refresher af Caspar Eric.docx
Ingen lektier :-)
I skal have jeres digt skrevet færdig og være klar til at læse det højt i klassen ved tavlen. Vi laver en afstemning om, hvem der har skrevet det bedste digt, og der vil være en lille præmie til vinderne :-). Grupperne/parrene er:
Kære 3.a
Tænk over følgende hjemme:
Hvis man ikke nåede det i timen mandag, skal følgende være læst + skrevet noter til begreberne: Individuel læsning og noteskrivning om lydlige virkemidler i podcasts.docx
Lyt hjemme desuden også til episode 1 "Blod": Podcast: Blå piger (log in med dit UNI-login)
Lyt til og med episode 2 "Ulykker" af podcasten Blå piger: Podcast: Blå piger + besvar skriftligt spørgsmålene hjemme: Blå Piger - Episode 2 - arbejdsark.docx
Medbring desuden høretelefoner til enten computer eller mobil, så du har mulighed for at lytte videre på podcasten.
I skal møde op til timerne i dag! Også selvom I har arbejd-selv i modulerne før.
Til i dag skal I have hørt alle otte episoder af podcastdramaet Blå piger: Podcast: Blå piger
Kl. ca. 12.15-12.35: Gruppe 1: Zak, Rasmus, Peter, Oskar
Kl. ca. 12.05-12.25: Gruppe 4: Anna, Lærke, Julia, Annika Kl. ca.12.25-12.45: Gruppe 5: Thorvald, Thomas, Adam, Cecilie
Kl. ca. 13.20-13.40: Gruppe 6: Line, Sigrid, Caroline, Magnus, Christian H.
Medbring høretelefoner, der passer til din computer.
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Korte formater
Et forløb, der stiller skarpt på "korte formater" - alt fra kortfilm, korte litterære tekster, nyhedsjournalistik, reklamefilm/kampagnefilm.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. Vi starter op på et nyt forløb med titlen Korte formater.
Færdiggør læselektien + noteskrivning til teori om kortfilm, hvis du ikke når at blive færdig med dette i mandagens modul: Teori om kortfilm og noteskrivning.docx
Se eller gense kortfilmen Fantasy hjemme som lektier. I får lidt tid i modulet til at færdiggøre jeres analyser af kortfilmen: Opgave, analyse af kortfilmen Fantasy .docx, og herefter samler vi op.
HUSK HØRETELEFONER, DER PASSER TIL DIN COMPUTER!
Ingen lektier. Vi arbejder videre med forløbet Korte formater, og i dag skal vi arbejde med nogle digte fra forskellige tidsperioder.
I nedenstående par skal I være klar til at fremlægge jeres digtanalyse af "Angst" samt en perspektivering. Det forventes, at I kan fremlægge ca. 8-10 minutter. I sættes i timen sammen med et andet par, hvor I trækker lod om, hvem der fremlægger, og h
Ingen lektier. I denne uge skal vi arbejde med, hvordan reklamefilm (jf. vores forløb om korte formater) markedsfører et produkt eller et budskab ved hjælp af storytelling, og vi skal også arbejde med målgrupper og segmenteringsmodeller. I kommer til
Grupperne skal huske at uploade deres noter til analysen af reklamefilmen GLS (tæller 1 elevtime) senest kl. 10.30. I timen skal I fremlægge for en anden gruppe.
Genlyt/genlæs denne tale og besvar arbejdsspørgsmålene derhjemme som lektier til i dag: Den norske statsministers tale ved mindehøjtidelighed for ofrene for angrebet på Utøya.docx
Medbring også høretelefoner, der passer til din computer.
Ingen lektier. Vi arbejder atter videre med forløbet Korte formater. Vi skal i dag bl.a. arbejde med et uddrag af romanen De ansatte, som består af en masse korte vidneudsagn (jf. forløbet Korte formater).Romanen er skrevet i 2018 af den nutidige for
Ingen lektier. Jeg har besluttet, at vi nu har afrundet vores forløb om Korte formater, og så må vi se, om vi kan få tid til at repetere vigtige pointer herfra i løbet af 2025.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Psyke og eksistens
Et forløb, der først og fremmest er et litterært forløb, hvor vi skal læse forskellige tekster - primært af kanonforfattere - der på den ene eller anden måde berører det at eksistere eller at være menneske på godt og ondt.
Vi læser her vores 5. værklæsning, som bliver Tove Ditlevsens digtsamling "Pigesind".
Derudover ser vi spillefilmen "Druk", som bliver vores 6. og sidste værk.
Måske bliver der tid til at repetere romantikken med uddrag fra "Den lille prins" og romantismen med uddrag fra Søren Kierkegaards "Forførerens dagbog".
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. Vi starter op på et nyt og længere forløb med titlen Psyke og Eksistens. Et forløb, der først og fremmest er et litterært forløb, hvor vi skal læse forskellige tekster - primært af kanonforfattere - der på den ene eller anden måde berø
Hvis I kan nå det inden timen, så lav følgende som lektier: På baggrund af videoen med filosof Anders Fogh Jensen, som I finder her: Opgaver til kapitlet om Søren Kierkegaard | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard og følgende int
Lyt til podcasten om Peter Seeberg Peter Seeberg - Kanon14 - podcast til undervisning og læs følgende dokument Baggrundsviden om Seeberg og den litteraturhistoriske kontekst.docx.Skriv noter til følgende spørgsmål:
Genlæs "Patienten" hjemme som lektier Peter Seeberg. Patienten..docx
Aftal selv i grupperne, om I skal lave noget hjemme til i dag.I har dette modul til at færdiggøre jeres arbejde med Martin A. Hansen og fremlæggelsen om "Agerhønen": Individuelt arbejde og gruppearbejde onsdag d. 22., torsdag d. 23. og onsdag d. 29.
Medbring høretelefoner, der passer til din computer.
Ingen lektier. Vi udskyder det videre arbejde med Nexø og hopper i stedet til vores værklæsning, så vi er sikre, at vi når at arbejde dybdegående med værket :-).
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=KMYUGVA4J13P
Ingen lektier, men medbring Pigesind.
Kl. 10.40-11.00: David, Emil, Magnus, Caroline
Kl. 12.10-12.30: Anna, Kølle, Isa, Thomas
Kl. 08.20-08.40: Christian, Sander, Line, Sigrid
Ingen lektier, men medbring digtsamlingen Pigesind til aflevering, hvis du er færdig med din skriveøvelse. Vi repeterer ekspressionismen og kanonforfatteren Tom Kristensen ved at arbejde med et digt samt et tekstuddrag fra hans berømte roman Hærværk.
Hvis du ikke har afleveret Pigesind, så medbring den i dag!
Læs eller genlæs Karen Blixens "Ringen" hjemme til i dag + husk at aflevere Pigesind: Karen Blixen: Ringen | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
Medbring snacks, 3.a :-). Vi skal se filmen Druk i begge moduler i dag.
Prioritér inden modulerne i dag at læse lidt baggrundsviden om filmen og instruktøren på disse to links:Thomas Vinterberg om ‘Druk’ efter tragedien: »Den er gået fra at være en hyldest til alkohol til at være en hyldest til livet«
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Repetition og eksamenstræning
Indhold
Kernestof:
Kære 3.aI finder arbejdsopgaverne til blokdagen under opgavemappen "Blokdag i dansk". I skal uploade jeres besvarelser individuelt, og materialet danner også grundlag for de fire moduler, I skal have med Mia. Hav det godt, søde 3.a :-). Pøj, pøj med
Vi arbejder med komma og laver et 'gyldent ark' med de vigtigste opmærksomhedspunkter til den skriftlige prøve.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56045340866", "T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56045340866", "H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56045340866" }