Holdet S3b DA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold S2022b DA (S1b DA, S2b DA, S3b DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sprogets magt
Titel 2 Fra barn til voksen
Titel 3 Forløb 4: Oplysningstiden og romantikken
Titel 4 Mediernes magt
Titel 5 Litteraturhistorie: Det moderne gennembrud
Titel 6 Værklæsning: "Et dukkehjem"
Titel 7 Fede medieformater til målgrupper
Titel 8 Psyke og eksistens
Titel 9 Samtidens tendenser
Titel 10 Forløb#9

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sprogets magt

Sprog er aldrig objektivt  - sprog vil altid noget med nogen. I dette forløb skal eleverne lære at gennemskue sprogets magt, dvs. hvordan sprog kan bruges til at påvirke, overbevise og måske endda manipulere sine modtagere.

Eleverne skal primært analysere og vurdere forskellige ikke-fiktive tekster og anvende viden om retorik, argumentation, stilistik og kommunikation.

Dermed er formålet at lære at gennemskue, hvad der kendetegner god og dårlig kommunikation, og herigennem styrke elevernes egen argumentation, kritiske sans og refleksionsevne.

Forløbet tager udgangspunkt i det sproglige stofområde, men vil også trække tråde til det mediemæssige stofområde. Forløbet introducerer desuden eleverne til deres første rigtige danskaflevering inden for genren ”Analyse og vurdering”, hvor eleverne skal analysere og vurdere en faktatekst (kronik) ved hjælp af begreber og viden, som de tilegner sig i dette forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fra barn til voksen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 4: Oplysningstiden og romantikken

Formålet med forløbet er at styrke elevernes almendannelse gennem viden om litteratur. Forløbet bidrager til at udvikle elevernes selv- og omverdensforståelse som led i deres personlige og kulturelle identitetsdannelse.

De faglige mål er:
• at demonstrere kendskab til romantikken som litteraturhistorisk periode og periodens forbindelse til nutiden
• at analysere og fortolke fiktive tekster
• at perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle og historiske sammenhænge
• at eleverne udvikler deres kreative kompetencer i en remediering af "I Danmark er jeg født" eller en anden fædrelandssang.

Kernestof:
• Litteraturhistorie
• Tekster af kanonforfattere som Adam Oehlenschläger, Grundtvig og H.C. Andersen
• Litteraturanalytiske begreber og metoder.
• Mangfoldige genrer (digte, eventyr og kunstbilleder)

Eleverne skal arbejde kreativt med branding ift. nationalromantikken.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mediernes magt

Et længere forløb, der bygger ovenpå forløbet "Sprogets magt" fra 1.g.
Der er først og fremmest fokus på det mediemæssige og sproglige stofområde af danskfaget.

Nøgleord, der kommer til at indgå i forløbet:

- Nyhedsformidling og journalistisk sprog
- Digital dannelse og sociale medier
- Dokumentargenren og reality-tv

Hvis vi når det, kommer der til at indgå to værklæsninger i dette forløb, hvoraf det ene værk bliver en dokumentarfilm.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aarestup og Rahim 21-11-2023
Debatindlæg og Ciceros pentagram 24-11-2023
Dansk A - Analyse, vurdering og diskussion 03-01-2024
Sprognormer online samt skrift og tale 05-01-2024
Gruppeopgave om de fem kommunikationskulturer 05-01-2024
Noter om aktantmodellen, vinkling og kilder 18-01-2024
Partiernes skjulte overgreb_Arbejdsark 18-01-2024
Test med exam. cookies_tojo 02-02-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Litteraturhistorie: Det moderne gennembrud

Litteraturhistorisk forløb, hvor vi har fokus på det moderne gennembrud, og forløbet trækker tråde til nutidens debat om køn og ligestilling.

Vi skal bl.a. læse "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen som værk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fede medieformater til målgrupper

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Psyke og eksistens

Et forløb, der først og fremmest er et litterært forløb, hvor vi skal læse forskellige tekster - primært af kanonforfattere - der på den ene eller anden måde berører det at eksistere eller at være menneske på godt og ondt.

Vi læser her vores 5. værklæsning, som bliver Tove Ditlevsens digtsamling "Pigesind".

Derudover ser vi spillefilmen "Druk", som bliver vores 6. og sidste værk.
Måske bliver der tid til at repetere romantikken med uddrag fra "Den lille prins" og romantismen med uddrag fra Søren Kierkegaards "Forførerens dagbog".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Samtidens tendenser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer