Holdet S3c DA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold S2022c DA (S1c DA, S2c DA, S3c DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sprog og medier: Retorik, argumentation, kommunika
Titel 2 Ungdom
Titel 3 Horror
Titel 4 Oplysningstiden og romantikken
Titel 5 Selvfremstilling – identitet som konstruktion
Titel 6 Litteraturhistorie (1870 – 2000)
Titel 7 Storytelling i reklame- og kampagnefilm
Titel 8 Tendenser i samtiden (2000 –)
Titel 9 Forløb#4
Titel 10 Ingen titel

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sprog og medier: Retorik, argumentation, kommunika

Sprog og medier: Retorik, argumentation, reklame og kampagne.

Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, afsnit 4.9 Retorik
(https://hbdansk.systime.dk/?id=204) samt 4.10 Argumentation (https://hbdansk.systime.dk/?id=205)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Begrebsark til GF 09-11-2022
Tale retorik 16-11-2022
Hvordan lærer jeg bedst - OGSÅ i dansk! 20-01-2023
Debatindlæg og refleksion 05-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ungdom

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvordan lærer jeg bedst - OGSÅ i dansk! 20-01-2023
Fokusspørgsmål til folkeviser 25-01-2023
Digital planche om ungdom 03-02-2023
Spørgsmål til Pandoras Æske 21-03-2023
Citatjagt 13-04-2023
Digital planche: "De perfekte unge" 17-04-2023
Årsprøve i skriftlig dansk 27-04-2023
Poetry Slam-video (link) 03-05-2023
Kommunikationsanalyse af "De Perfekte Piger" 21-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Horror

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Oplysningstiden og romantikken

Forløbet præsenterer eleverne for to centrale litteraturhistoriske perioder, nemlig oplysningstiden og romantikken. I forløbet er der lagt mest vægt på romantikken med nedslag i universalromantikken, nyplatonismen, nationalromantikken og romantismen.

Eleverne introduceres for periodernes livssyn og værdier. Via læsning af forskellige tekster (både epik og lyrik) er formålet at træne elevernes kompetencer i analyse og fortolkning samt litteraturhistorisk perspektivering.  

Der vil undervejs i forløbet blive trukket tråde til vores moderne samfund, så de ældre litteraturhistoriske perioders livssyn og værdier aktualiseres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Litteraturhistorie (1870 – 2000)

Litteraturhistorie (1870 – 2000)

Værklæsning: dramaet "Et dukkehjem"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Tendenser i samtiden (2000 –)

Værklæsning: digtsamlingen Nye balancer (2023)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Ingen titel

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer