ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet S3c DA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
S2022c DA (
S1c DA
,
S2c DA
,
S3c DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Sprog og medier: Retorik, argumentation, kommunika
Titel 2
Ungdom
Titel 3
Horror
Titel 4
Oplysningstiden og romantikken
Titel 5
Selvfremstilling – identitet som konstruktion
Titel 6
Litteraturhistorie (1870 – 2000)
Titel 7
Storytelling i reklame- og kampagnefilm
Titel 8
Tendenser i samtiden (2000 –)
Titel 9
Forløb#4
Titel 10
Ingen titel
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Sprog og medier: Retorik, argumentation, kommunika
Sprog og medier: Retorik, argumentation, reklame og kampagne.
Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, afsnit 4.9 Retorik
(https://hbdansk.systime.dk/?id=204) samt 4.10 Argumentation (https://hbdansk.systime.dk/?id=205)
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie.
I timen;
Afsnit
Lektie:
Lektie
Ingen lektie
Mediestrategi og branding DIAS.pptx
Hvad er storytelling, og hvordan kan du bruge det?
DRTV - Miss Perfect
Q and A ark til afleveringen.docx
Fremlæggelser om kommunikationsstrategi DIAS.pptx
Læs vedhæftede debatindlæg:
Planche-grupper og farvetema 1c.docx
Fagevaluering og opstart på forløb DIAS.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Begrebsark til GF
09-11-2022
Tale retorik
16-11-2022
Hvordan lærer jeg bedst - OGSÅ i dansk!
20-01-2023
Debatindlæg og refleksion
05-02-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ungdom
Indhold
Kernestof:
Planche-grupper og farvetema 1c.docx
Fagevaluering og opstart på forløb DIAS.pptx
Fokusspørgsmål til folkevisens historiske kontekst, tematikker og genre.docx
Læs folkevisen "Harpens kraft" samt disse (KORTE) links om folkevisens historiske og kulturelle kontekst :-)
Middelalderens samfund: et slægtssamfund
Middelalderens litteratur: underholdning og fællesskab
Folkevisens flade personer og voldsomme temaer
Ridderviser og trylleviser: en farlig overgang
Folkevise Harpens kraft.pdf
Arbejdsspørgsmål til Harpens kraft.docx
(Gen)læs Karen Blixens novelle "Ringen" via vedhæftede fil: Karen Blixen Ringen.pdf
Arbejdsspørgsmål til Ringen.docx
Karen Blixen Ringen.pdf
Personkarakteristik
Forholdet mellem personerne
Videreskrivning af Ringen.docx
I skal være færdige med arbejdsspørgsmålene til "Ringen", så I kan være klar til gennemgang! :-)
Miniopgave til showing og telling.docx
DIAS Novelleteori.pptx
Læs om novellen som genre samt om begreberne "Showing" og "Telling":
Showing & Telling
Novellen som litterær genre
Naja Marie Aidt Den blomstrende have.pdf
Arbejdsspørgsmål til Den blomstrende have.docx
Arbejdsspørgsmål til Det bliver regnvejr.docx
DIAS Ungdomsoprør.pptx
Du skal have læst novellen "Det bliver regnvejr" af Klaus Rifbjerg + linket om "Ungdom som livsfase":
Klaus Ribjerg Det bliver regnvejr.pdf
9.1 Ungdom som livsfase
Arbejdsspørgsmål til Roden.docx
DIAS Ungdom og generationsskifte.pptx
Du skal have læst novellen "Roden" som lektie!
Roden. Martin A.Hansen UNGDOM.pdf
3.7 Litterære metoder: Nykritisk metode
Du skal have læst kap. 1-25 i "Det forsømte forår" (pssst! Det lyder mere voldsomt, end det er - kapitlerne er ikke ret lange!) :-)
Delopgave til DFF kap. 1 til 10.docx
Skema til personkarakteristikker i DFF.docx
Introduktion til KOMMA (med startkomma)
KOMMA-KURSUS.pptx
Minlæring Link til klasseopgaver
10.3 Interaktive øvelser til KOMMA
Arbejdsspørgsmål til overblik over persongalleri DFF.docx
Medbring noget at skrive med (VIGTIGT) samt romanen "Det forsømte forår" (OGSÅ vigtigt!). Herudover skal du være færdig med arbejdsopgaverne til "DFF" (personkarakteristikkerne - ultra vigtigt!)
DIAS Pandoras Æske.pptx
I skal have læst kap. 26-36 i "Det forsømte forår"!
Det forsømte forår CITATJAGT og opsamling.pptx
Citatjagt og nærlæsning SPOR.docx
Præstationssamfundet
Accelerationssamfundet
Arbejdsspørgsmål TEMAER og SLUTNING i DFF.docx
Læs disse to links om "Accelerationssamfundet" og "Præstationssamfundet" (MINUS afsnittet "Kvalitativ metode"!):
4.6 Accelerationssamfundet
4.5 Præstationssamfundet
Emilia van Hauens Succestyranniet og vejen ud af det s. 67 til 71.pdf
Fokusspørgsmål.docx
I, der mangler at aflevere "Det forsømte forår", SKAL have den med i dag! + Læs artiklen "Vi har ingen præstationskultur. Vi har en perfekthedskultur, og det er meget værre". Link her:
Vi har ingen præstationskultur. Vi har en perfekthedskultur, og det er meget værre
Emil Nygård: "Instagram"
Toppen af poppen: Anne Dorte Michelsen fortolker Clemens
Yahya Hassan performance video
Opgaveformulering til Poetry Slam Performance Poetry.docx
DRTV - Alt for kliken AFSNIT 1
Arbejdsspørgsmål til ALT FOR KLIKEN afsnit 1.docx
Du skal have set afsnit 1 af "Alt for kliken" til timen (arbejdsspørgsmålene arbejder I med/finpudser i timen i dag!)
DRTV - Alt for kliken
DRTV - De perfekte piger
Caseopgave De Perfekte Piger DR3.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Hvordan lærer jeg bedst - OGSÅ i dansk!
20-01-2023
Fokusspørgsmål til folkeviser
25-01-2023
Digital planche om ungdom
03-02-2023
Spørgsmål til Pandoras Æske
21-03-2023
Citatjagt
13-04-2023
Digital planche: "De perfekte unge"
17-04-2023
Årsprøve i skriftlig dansk
27-04-2023
Poetry Slam-video (link)
03-05-2023
Kommunikationsanalyse af "De Perfekte Piger"
21-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Horror
Indhold
Kernestof:
Fokusspørgsmål til fascinationen af gys.docx
Liste med fobi - fobier fra A til Z
Læs s. 9-12 (afsnittet "Fascinationen") i pdf-filen "Indledning til gys" + læs side 23-24 i pdf-filen "Mathias Clasen: Monstre" om "Jurrasic Park"-hypotesen
Mathias Clasen Monstre.pdf
Indledning til gys.pdf
BS Ingemanns Glasskabet (1847).pdf
Arbejdsspørgsmål til Glasskabet.docx
Muhahaha! Horror + OPSTART DIAS.pptx
Læs side 5-9 i pdf-filen "Indledning til gys" - forskellen på gys- og splattergenren!
Gotisk Horror og Glasskabet DIAS.pptx
En generation af vampyr-elskere
Piger elsker vampyrer.pdf
Nogle FÅ arbejdsspørgsmål til PIGER ELSKER VAMPYRER.docx
GOTISK HORROR og vampyren DIAS.pptx
Parafraserende og kontrapunktisk musik
5.4 Spillefilm GENREFILMEN
5.4 Spillefilm OVERSIGT over genrefilm
3.4 Fremstillingsformer
Scenisk fremstillingsform
Panoramisk fremstillingsform
The Strangers - Best Scene
Dancing Boy Scene | Insidious Movie | Jason Clips
The Conjuring - Look What She Made Me Do Scene (3/10) | Movieclips
Fokusspørgsmål til genretrækGYS.docx
Genretræk-GYS.pdf
Horrorstilistisk analyse 1.c.docx
Læs disse tre KORTE links om virkemidler til gyserfilmen:
Oversigt over forskellige genrefilm
Genrefilmen
Arbejdsark til SO4.docx
Anna Haardgaard Olsen. Lakridsbånd. Vinderessay af essaykonkurrence for gymnasieelever om Niels Bohr. 2013. 2014.pdf
Læs følgende links om essay-genren - det er VIGTIGT, at du tager noter undervejs!
Essay - introduktion
Opgavetypens indholdskrav
Opgavebesvarelsens opbygning
Skematisk oversigt
Genlæs elevessayet "Lakridsbånd" + SO4-teksten "Livet er en rejse" - det er VIGTIGT, at I læser begge tekster, 2.c - vi skal nå en del både fredag og tirsdag :-). For jer, der IKKE var der i tirsdags: læs mit dias vdr. ESSAY. Skriv ned, hvis noget er
Livet er en rejse.docx
Skriveværksted ESSAY.pptx
Læs artiklen "Vi har skabt et samfund, som mange unge ganske enkelt ikke kan holde til"
Vi har skabt et samfund, som mange unge ganske enkelt ikke kan holde til
Du/I skal være klar til at fremlægge jeres horrorstilistiske analyse af jeres horrorklip (gruppeafleveringen inden studieturen). ALLE skal være klar til at fremlægge :-)
Refleksionsspørgsmål til Vinternat.docx
Læs novellen "Vinternat" - VIGTIGT, du har læst den til timen!
Johannes V Jensen Vinternat (1907).pdf
Fokusspørgsmål til psykoanalytisk metode.docx
Læs disse links GRUNDIGT (det er en svær metode!)
Personlighedsmodellen PSYKOANALYTISK METODE
En psykoanalytisk læsning BEGRÆNSNINGER VED METODEN
ARMANI CODE PARFUM, the new refillable fragrance by Giorgio Armani
DEN FØRSTE DAG. En ung mands værste mareridt om at starte på sit første job i Coop
The Nun Jumpscare Ad !!!
DIAS Psykoanalyse & Neuromarketing.pptx
OPGAVE Brainstorm til en reklame.docx
Læs HELE linket (minus opgaverne) om "Neuromarketing" + SKIMMELÆS mit PowerPoint om "psykoanalysen":
Neuromarketing
The Grudge (2004) - Kayako Crawling Down The Stairs
Arbejdsspørgsmål til De forsvundne ansigter.docx
DIAS JAPANSK HORROR & SHINTO - Og hvem i alverden er Mujina.pptx
I skal have læst novellen "De forsvundne ansigter" af Tom Kristensen (brug GOD TID på at læse den + notér ned, hvad der sker undervejs i handlingen + hvis der er noget, du ikke helt forstår)
Tom Kristensen De forsvundne ansigter.pdf
Medbring snacks :-)
Spillefilm
Medieanalyse af spillefilm
Strukturalistisk metode
Gaslighting
Genlæs disse tekster fra fredag 17/11:
Gaslighting: Lever du med psykisk vold?
Spillefilm (læs KUN om "Genrefilm" + "Den realistiske film"
Analyse af VÆRK 2 OPGAVEFORMULERING.docx
VÆRK 2 DIAS om strukturalistisk metode.pptx
Gaslight (1944) - You Think I'm Insane Scene (5/8) | Movieclips
5.4 Spillefilm
Art-filmen
Den realistiske film
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Oplysningstiden og romantikken
Forløbet præsenterer eleverne for to centrale litteraturhistoriske perioder, nemlig oplysningstiden og romantikken. I forløbet er der lagt mest vægt på romantikken med nedslag i universalromantikken, nyplatonismen, nationalromantikken og romantismen.
Eleverne introduceres for periodernes livssyn og værdier. Via læsning af forskellige tekster (både epik og lyrik) er formålet at træne elevernes kompetencer i analyse og fortolkning samt litteraturhistorisk perspektivering.
Der vil undervejs i forløbet blive trukket tråde til vores moderne samfund, så de ældre litteraturhistoriske perioders livssyn og værdier aktualiseres.
Indhold
Kernestof:
Program
Medbring høretelefoner!
Citater og kildehenvisning.pdf
Færdiggør jeres analyse af argumentationen i Tekstuddrag fra Heltehistorier (1754) af Ludvig Holberg.docx
Færdiggør jeres litteraturhistoriske perspektivering af Tekstuddrag fra Heltehistorier, Tomus II (1754) af Ludvig Holberg.docx, hvor I:
Dagens program
Oversigt over vigtige strømninger i Romantikken + centrale romantiske begreber (1).docx
Individuel stillelæsning om romantikken + lektie til fredag.docx
5. 1800-1870: Romantikken
Obligatorisk: læs Romantikken (1800-1870)
H.C. Andersen - Kanon14 - podcast til undervisning
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Selvfremstilling – identitet som konstruktion
Tværfagligt forløb
Værklæsning: dokumentarserien "De dyre piger"
Indhold
Kernestof:
Dagens program
Læs/genlæs digtet Danmarks Trøst (1820).pdf
Læs teksterne Fakta og fiktion.docx (s. 1-5) og Dokumentargenren.docx.
Program
Læs teksten Selvfremstilling - personlig branding, frontstage, backstage, middle region.docx, og udfyld Kolonnenoter - Selvfremstilling.docx med de vigtigste begreber fra teksten
Genlæs evt. teksten Dokumentargenren.docx
Læs teorien om ”Diskussion”, og lav de tilknyttede øvelser i Minlæring (39 min.)
Gruppearbejde_De dyre piger - Social identitet og facework.docx
Se afsnit 3 af De dyre piger: Shopaholics
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Litteraturhistorie (1870 – 2000)
Litteraturhistorie (1870 – 2000)
Værklæsning: dramaet "Et dukkehjem"
Indhold
Kernestof:
Program
Værklæsning af Henrik Ibsens Et dukkehjem.docx
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem (1879)
DRTV - Et dukkehjem
Arbejdsspørgsmål til Et dukkehjem (1. og 2. akt).docx
Sol - Måne - Stjerne.pdf
Gennemfør forløbet HHX: Analyse, fortolkning og perspektivering (Minlæring) inden timen (30 min.)
Tjekliste til et godt resume (Minlæring)
Nora og Helmer.docx
I skal arbejde på egen hånd i dag. Der bliver ført protokol ved modulets start.
Læs resten af 2. akt af Et dukkehjem (t.o.m. Replik 1011)
Video om personkarakteristik (Minlæring)
Sproghandlingsteori.docx
Se 2. akt af DRTV - Et dukkehjem (36:44 - 01:05:45), og overvej, hvilke forskelle og ligheder der er, mellem det læste drama og det opførte drama
Medbring høretelefoner!
Opgaver til sproghandlinger.docx
Gruppearbejde om sproghandlinger i 2. akt.docx
OBS Fremlæggelser udsættes! Vær tilbage i klassen 11:35
Motiv og tema.docx
Video om miljøkarakteristik (Minlæring)
Transaktionsanalyse.docx
Se resten af DRTV - Et dukkehjem (01:05:45-01:45:42), og læs tekstgrundlaget til næste afleveringsopgave.
Forskelle og ligheder mellem Komplikation og Et dukkehjem.docx
Perspektivering.pdf
Indledning til hovedstrømninger i det 19de århundredes litteratur (1871, uddrag)
Et dukkehjem_disposition_eksempel.docx
Forskellige strategier til at skrive en indledning
Læs fagteksten Drama, dramatiske tekster og at analysere drama.docx, og understreg vigtige begreber og pointer
Foran alteret - Herman Bang.pdf
Undersøgende tekstlæsning - Foran alteret.docx
Impressionisme og Herman Bang - dansk litteratur
Besvar disse spørgsmål: Uddybning og fortolkning - Foran alteret.docx
Dagens program: Fremstillingsformer og fortælleforhold
Fremstillingsformer i H.C. Andersen og Bang.docx
Fremstillingsformer_Uddrag fra Håndbog til dansk.docx
Genlæs Foran alteret - Herman Bang.pdf
Fortælleforhold_Uddrag fra Håndbog til dansk.docx
Skriveøvelse_Skriv impressionistisk.docx
Dagens program: Fremstillingsformer og fortælleforhold (fortsat)
Klasse, social status og Henrik Pontoppidan.docx
Minlæring: Miljøkarakteristik
Genlæs Dorrit Willumsen_Komplikation.pdf
Folkelig realisme og socialrealisme.docx
Tokolonnenotat_1890-2000_Modernisme og realisme.docx
Martin Andersen Nexø - Kanon14 - podcast til undervisning
Martin Andersen Nexø_Lønningsdag.docx
Miljøkarakteristik
Sol, måne, stjerne_Lønningsdag_Miljø og personer.docx
I dansktimen i dag skal I arbejde selvstændigt med det følgende forløb i Minlæring: Dit sproglige særpræg (ca. 45 min.)
Sproglige virkemidler.docx
Faglig formidling - Den personlig stemme.pptx
Inden dansktimen i dag skal I læse om essaygenren i Minlæring: HHX: Essay (ca. 30 min.)
Sol - Måne - Stjerne (Essay).pdf
Individuelt: Beskriv din morgen. Upload din besvarelse i mappen ”Min morgen inkl. benspænd” senest mandag d. 18. november
Peer feedback_Min morgen inkl. benspænd.docx
Genaflevering_Min morgen inkl. benspænd.docx
Tekstens sammenhæng i Minlæring
Sol, måne, stjerne_Lønningsdag_miljø og personer.docx
Millø- og personkarakteristik.pdf
Genlæs novellerne Pontoppidan_Muldskud.docx og Martin Andersen Nexø_Lønningsdag.docx inden dansktimerne i dag
Skriveøvelse_kernesætning, uddybning og delkonklusion.docx
Modernisme og realisme i 1900-tallet.docx
Læs om analyse af billedmedier i Minlæring, og lav de tilknyttede øvelser.
Værktøjskasse til billedanalyse
Fortolkning og perspektivering af Afgang og Fjernvarme
Finn Stein Larsens kommunikationsmodel.docx
Uddrag fra Grel samfundskritik og provokation.docx
Læs disse tekster inden dansktimerne i dag:
Realismer og modernismer.docx
Opgaveformulering_Opsamling og perspektivering.docx
Obligatorisk: Foretag en analyse af enten "Storbyens ensomhed" eller ”Bliv væk fra vort kvarter”: Opgaveformulering til Storbyens ensomhed og Bliv væk fra vort kvarter.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Storytelling i reklame- og kampagnefilm
Værklæsning: kampagnefilm fra Greenpeace
Indhold
Kernestof:
Program
GLS Julekampagne - en sjov film med et seriøst budskab - SpotOn Studios
Storytelling i reklamefilm for GLS
Storytelling og Aktantmodellen.docx
Opgaveformulering_Rollefordeling i Herrelogen.docx
HERRELOGEN
Afsender, produkt og modtager (Minlæring)
GALLUP KOMPAS SEGMENTER
Opgaveformulering_Målgruppeanalyse af Herrelogen.docx
Bitzers teori om den retoriske situation.pdf
Opgaveformuleringer_2024_Afsætning og Virksomhedsøkonomi.pptx
Opgaveformuleringer - eksempler på dansk og afsætning.docx
IKEA reklame - Sunny Beach-testen
Analyse af Herrelogen vha. Laswell og Bitzer.docx
Gallup Kompas | Marketing – en grundbog i afsætning
Segmenterne i Gallup Kompas
Minlæring: Argumentation og sproglige virkemidler i reklamer
Retorik og argumentation - Argumenttyper
Minlæring: Visuelle virkemidler i reklamer
Program for dansktimerne d. 28.01.25.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Tendenser i samtiden (2000 –)
Værklæsning: digtsamlingen Nye balancer (2023)
Indhold
Kernestof:
Program
Program for dansktimerne d. 18. februar 2025.docx
Faglige opslagsværker | Litteraturportalen
Epik | Litteraturportalen
Stilistik | Litteraturportalen
Dagens program
Novelleuddrag_Dekameron, Tyverier og Eftersøgninger.docx
Opgaver til novelleuddrag.docx
Analyse og fortolkning af "Det er derfor, vi er her"
Komposition | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Opgave_Det er derfor, vi er her.docx
Som forberedelse til dansktimen i dag skal I læse den første og den sidste novelle i novellesamlingen, hhv. ”Tyverier” og ”Jeg ringer fordi”
Ad eller af - sproget.dk
masse — Den Danske Ordbog
OPGAVE: Opsamling på komposition og fortællemåde
Færdiggør opgaven ”Det er derfor, vi er her” (findes i OneNote under ”Opgaver” og her: Opgave_Det er derfor, vi er her.docx)
Gruppearbejde (fortsat)
2000-2020: Eksperimenterende realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Handlingsplan.docx
Inden undervisningen i dag skal du have læst din egen novelle (se oversigt her: Klassepodcast om novellesamlingen Tyverier.docx og lyttet til en podcast om Thomas Korsgaard: Det sidste måltid. Afsnittet med Korsgaard er fra d. 16. februar 2020 og var
Undervisningsevaluering
Kommakurset
VI MØDES I JANE MORTENSEN-SALEN!
Program for 2. modul
Bogaflevering: Medbring Thomas Korsgaards novellesamling i dag!
I kan med fordel genlæse Eksperimenterende realisme (2000-2020).docx inden dansktimerne i dag.
Program for 3. og 4. modul
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#4
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Ingen titel
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56045944817", "T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56045944817", "H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56045944817" }