ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet S3e DA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
S2022e DA (
S1e DA
,
S2e DA
,
S3e DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Krig
Titel 2
Sommerfugle
Titel 3
Nedslag i litteratur fra 1990`erne
Titel 4
Kanonforfatterne - er de det hele værd
Titel 5
Mediehistorie - herunder pressefoto
Titel 6
Tendenser i samtiden
Titel 7
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Krig
Indhold
Kernestof:
Hejsa 1.e - I skal ha´ læst novellen "At skyde en rottweiler". Teksten er i jeres kompendium. Udvælg og understreg et sted i teksten, som I synes er særlig vigtigt, mærkeligt, sjovt, trist eller noget helt andet. Begrund jeres valg.
Hejsa 1.e - medbring jeres KRIGskompendium - vi skal lige gøre "At skyde en rottweiler" helt færdig.
Diamantdigt om At skyde en rottweiler.docx
Hejsa 1.e - I skal ha´ læst novellen "Septemberdag". Teksten er i jeres kompendium. Udvælg og understreg et sted i teksten, som I synes er særlig vigtigt, mærkeligt, sjovt, trist eller noget helt andet. Begrund jeres valg.
Hejsa 1.e - ingen lektier! Men medbring en saks og krigskompendiet: Jeg har lovet Søren, at I får én af mine timer til at juleklippe og pynte etc.
Hejsa 1.e - medbring krigskompendiet. Desuden satser jeg på, at vi skal se lillebittebitte stump film. Måske kan man kalde det en kortfilm - det kan vi jo diskutere, når vi har set den!
Hejsa 1.e - ingen lektier! Men medbring KRIGSkompendiet!
Hjemkomsten - arbejdsspørgsmål.docx
Vi trækker lod om hvilke grupper der får lov til at vise deres pp-præsentation om "Hjemkomsten".
Kære 1.e - Godt nytår! - I skal hjemmefra ha´ læst teksten "Hvis der var krig i Norden".
Hvis der var krig i Norden - arbejdsspørgsmål.doc.docx
Hejsa 1.e - vi bruger timen til at få jer godt i gang med den første danskaflevering! I får mest ud af timen, hvis I kan nå at få læst teksten inden vi ses - ellers tager vi den bare der fra!
Hej 1.e - ingen lektier! Men husk KRIGSkompendiet!
Hejsa 1.e - i Håndbog til dansk skal I hjemmefra ha´ læst afsnit 4.9 Retorik. Læg især mærke til:- De tre talegenrer- De tre appelformer
Ingen lektier til i dag! Vi skal bl.a. drøfte jeres fagevaluering.
Hejsa 1.e - I skal hjemmefra ha´ læst om mediegenren DOKUMENTAR. Læg især godt mærke til de 4 dokumentartyper og de 4 dokumentariske fortælleformer!
Hej 1.e - I skal kort kunne opridse de 4(5) forskellige dokumentartyper og de 4 dokumentariske fortælleformer.Vi skal herefter se nogle dokumentarer og forsøge at indplacere dem i de forskellige typer/former.Vær beredt!
Hejsa 1.e - vi mødes på parkeringspladsen ude foran Slagelse Teater kl. 12.40, hvor I får uddelt billetter til forestillingen "Til ungdommen". Stykket starter 13.00 og slutter kl. 14.20.
Hejsa 1.e - ingen lektier! Pyha..
Hejsa 1.e - BANG! Vi skal på klassen sammen se den helt nye dokumentar "De danske ukrainekrigere".
Hej 1.e - pyha: Ingen lektier!
Hejsa 1.e - I skal nu i gang med at arbejde med filmen, som vi så i mandags - "Brødre". Læs derfor hjemmefra linket nedenfor, der hurtigt tager jer igennem de klassiske analysepunkter, når man undersøger film, fx billedbeskæring, lys, lyd, perspektiv
Analyse af levende billeder
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Sommerfugle
Indhold
Kernestof:
Hejsa 2.e - så gik dén sommerferie, ak! Men solen skinner jo også i august og sikkert også på Willemoesvej 4, så mon ikke vi klarer det?I dag får I jeres første danskaflevering for, og derfor vil jeg introducere jer for genren ESSAY.
Opkast - essay af Karl Ove Knausgård (2).pdf
Hejsa 2e - ingen lektier! I dag starter vi på årets første værk og temaforløb.
Hejsa 2.e - I er klar med svar til opgaverne til Sommerfugledalen;
Hejsa 2.e - det er sørme alt for længe siden! Ingen lektier - men medbring jeres kompendium med Sommerfugledalen. I dag skal I arbejde i makkerpar med hver jeres sonet, og måske kunne I også have et spørgsmål til jeres essay?
Hejsa 2.e - I skal være klar i jeres makkerpar til at fortælle mig om lige præcis jeres sonet: form, indhold og sprog.
Hejsa 2.e - Ingen lektier! I skal have jeres danskaflevering tilbage og så arbejder vi ellers videre med temaforløbet Sommerfugle. Håber, at I har haft en rigtig dejlig studietur til Madrid!
Billedanalyse elevopgave i Madrid.docx
Kære 2.e - ingen lektier: Vi kigger sammen på, hvad der skal ske på fredag, hvor I skal skrive et essay som afsluttende produkt på SO4- forløbet. Temaet denne gang er jo "Globalisering - et forløb tilknyttet studieturen". Man kan måske kort sige,
SO4_Globalisering_2.g efterår 2023.pdf
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Nedslag i litteratur fra 1990`erne
Indhold
Kernestof:
Hejsa 2.e - Medbring bogen Radiator, hvor I vist skulle være godt i gang med at læse novellen Tyveri!?
Hejsa 2.e - I skal ha´ læst novellen William i Radiator. Find et sted i novellen, som I vil kommentere på.
William fra Jan Sonnergaards Radiator.docx
Hejsa 2.e - ingen lektier. Vi arbejder videre med Radiator - så husk bogen!
Evaluering af faget Dansk A
Hejsa 2.e: Grupperne arbejder videre med deres novelleanalyse, så husk RADIATOR!
Radiator - gruppeopgave til 2.e.docx
Hejsa 2.e - i dag kl. 12.00 skal I have færdiggjort pp- præsentation til jeres novelle i Radiator.
Matrixgrupper til Radiator af Jan Sonnergaard.docx
Hejsa 2.e - i dag skal grupperne fremlægge deres novelle fra Radiator for hinanden i matrixgrupperne. Sideløbende med dette kommer grupperne også til at fremlægge enkeltvis for mig.
Hejsa 2.e - de sidste grupper fremlægger for mig. I mens har I andre tid til at læse Radiator: På fredag får I en lille test, så det er en GOD idé at få læst de sidste noveller! Prøven er uden hjælpemidler - også uden Radiator! - og skal besvares på
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kanonforfatterne - er de det hele værd
Vi læser og arbejder med kanonforfatterne. BANG!!!!
Indhold
Kernestof:
Kære 3.e - håber I har haft lige præcis den sommer, som I gerne ville ha´? Britt og jeg skal til Grønland på studietur med et hold elever, så derfor skal I arbejde- selv i dag og næste onsdag. Der bliver ikke registreret fravær og I må gerne gå hjem
Hejsa 3.e - I arbejder bare videre med jeres afleveringsopgave. Der bliver ikke registreret fravær og I må arbejde hjemme.
Hejsa 3.e - rooooolig opstart: I får en afleveringsopgave tilbage, som I lavede i grupper i slutningen af 2.g ( om retorik!) - og kan arbejde lidt med/ spørge til jeres kommende afleveringsopgave.
Hejsa 3.e - ingen lektier: Jeg satser på at få kopieret et kompendium til jer med kanonforfatterne, som I kan få udleveret.
Hejsa 3.e - medbring jeres kanonkompendium!
Hejsa 3.e - i dag er jeg med Samf.B´erne til Ungdommens Folkemøde, så I må arbejde selv derhjemme ( fx med den kommende afleveringsopgave.....!)
Hejsa 3.e - ingen lektier! Medbring kanonkompendiet!
Hejsa 3.e - kanonarbejde: Opgave til kanonforfatterne - Er de det hele værd.docx
Hejsa 3.e - grupperne arbejder videre med deres kanonforfatter
Hejsa 3.e - og grupperne arbejder med deres kanonforfatter!
I får også jeres danskafleveringer tilbage i dag.
Hejsa 3.e - så er det tid til at blive klogere på jeres kanonforfattere. I dag skal vi have præsenteret "Der er et yndigt land" og hvis vi når det også "Foran alteret". Klassen får tid til at at læse teksterne på klassen, lige inden præsentationen -
Hejsa 3.e - vi fortsætter med fremlæggelser af kanonteksterne. Umiddelbart inden hver fremlæggelse, bliver der tid til at læse den pågældende tekst, så husk kompendiet!
De sidste elever får deres afleveringer tilbage.
Hejsa 3.e - I skal hjemmefra ha´ læst Lønningsdag, som vi så får præsenteret af gruppen.
12.30-15.15 Besøg på Dansk forsorgshistorisk museum Rosenkildevej 59 A, Slagelse.(den tidligere åndssvageanstalt Andersvænge)
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Mediehistorie - herunder pressefoto
Indhold
Kernestof:
Hejsa 3.e - nyd ferien: Ingen lektier! Til gengæld fortsætter vi med præsentationen af kanonforfatterne, så grupperne skal være klar! Rækkefølgen bliver: Hærværk, Den afrikanske farm og Vingeslag. Vi laver et miks af oplæsning (oh jo!- man kan jo alt
Afsnit
Hejsa 3.e - ingen lektier! Det er tid til at få præsenteret Den afrikanske farm og Vingeslag.
Hejsa 3.e - ingen lektier. Vi skal have afsluttet forløbet om kanonforfatterne, bl.a. med en række små litteraturhistoriske videoklip og lidt fakta om selve kanonbegrebet.
Foto2023 - politiken.dk
Hejsa 3.e - I skal ha´ læst om Mediehistoriens fem kommunikationskulturer: Den mundtlige, skriftlige, trykte, audivisuelle og multimediekulturen. Det er en pæn mundfuld, så sæt lige lidt tid af til manøvren!
Interaktive opgaver: Retorik og argumentation | Dansk på ny (Læreplan 2017)
Hejsa 3.e - ingen lektier: I skal i timen læse linket herunder, som fortæller om pressefotografiets karakteristika og giver idéer til, hvordan de kan analyseres.
Hejsa 3.e - ingen lektier. I skal se to videoklip/udsendelser om pressefotos - imens vil der som sidst være mulighed for karaktersamtaler.
Årets pressefoto på Den Sorte Diamant - Det Kgl. Bibliotek
Hejsa 3.e - efter jeres fotosession satser jeg på, at der kan blive lidt tid til at analysere et pressefotografi - eller to!
9. Billedanalyse | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Hejsa 3.e - Easy Jet - se skemabrikken fra i tirsdags!Og husk jeres fotoavis!
Sådan analyserer du et pressefotografi!.docx
Hejsa 3.e - vi løber jeres to analyser af pressefotografier igennem: - 1) det med de burkaklædte fodboldpiger 2) det selvvalgte foto
Skriftlighedsforløbet kombineret med danskafleveringen skubbes i gang! Forløbet strækker sig til og med d. 12. dec.Undervejs låner jeg nogle af jer - måske i par/smågrupper - og I skal så analysere et pressefotografi,- sådan lige fra hoften!
Skriftlighedsforløb kombineret med danskafleveringen
Hejsa 3.e - jeg håber, at I har fået taget hul på juleopgaven, så jeg måske i dag kan kigge jer lidt over skulderen og give gode råd eller besvare spørgsmål. Måske give jeres opgave et hurtigt FUSKO-tjek?
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tendenser i samtiden
Indhold
Kernestof:
Hejsa 3.e - rigtig godt Nytår! Ingen lektier - vi skal i bogkælderen og have valgt en roman, som I skal i gang med at læse.... spændende!?
Hejsa 3.e - ingen lektier. I skal i gang med at læse romanen Doppler.
SOP-opgaveformuleringer med dansk som det ene fag.docx
Hejsa 3.e - I skal ha´ læst November i Doppler ( s. 9 - 50) og med jeres post-it-sedler have markeret tre steder i teksten, som I vil kommentere på.
Hejsa 3.e - ingen lektier. Denne time skal I bruge på at få læst December-kapitlet i Doppler ( s. 53-106)
Hejsa 3.e - I skal ha´ læst Decemberkapitlet i Doppler (s. 53 -105) Husk at sætte post-it-sedler på de tre steder, som I vil kommentere på.
Hejsa 3.e - ingen lektier, men alle skal have læst til s. 106 i Doppler, hvilket også var lektien til i tirsdags!
Hejsa 3.e - vi mødes lige til fraværsregistrering, og så skal vi ned i Jane Morten-salen og høre om eksamensreglement!
Hejsa 3.e - jeg er desværre blevet syg, så I må gerne arbejde hjemme i denne lektion.
Hejsa 3.e - så skal I have læst Doppler helt færdig. Vi tager en sidste snak om romanen, handling, temaer etc.Vi afslutter forløbet med at se en udsendelse, der viser en læsekreds der netop har læst... Doppler: Hvad mon de har fået ud af at læse bog
Hejsa 3.e - ingen lektier, men medbring kompendiet Tendenser i samtiden.
Afsnit
Hejsa 3.e - ingen lektier. Medbring kompendiet Tendenser i samtiden.
PS: En håndfuld af jer mangler stadig at aflevere Doppler, så få den i tasken og med på Willemoesvej 4!
Hejsa 3.e - ingen lektier - men medbring kompendiet Tendenser i samtiden.
Husk også - at medbringe Doppler, hvis du stadig mangler at aflevere.....
8. 2000-2020: Eksperimenterende realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Hejsa 3.e - så er I klar med jeres bud på analyse, fortolkning og perspektivering af romanuddraget fra "Hvis der skulle komme et menneske forbi"-. Der var bl.a. en hel del rotter i køkkenet.....
PS: Husk naturligvis kompendiet Tendenser i samtiden!
Hejsa 3.e - ingen lektier, men husk kompendiet Tendenser i samtiden. Jeg var jo ikke sååå imponeret af, hvad en del i klassen havde nået og formået at få ud af romanuddraget "Hvis der skulle komme et menneske forbi" - desværre! Derfor her lige en rem
2. Litterær analyse af digte | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
.... så op på hesten igen!
Caspar Eric: »Det fineste er, hvis folk ikke opdager, at man har et handicap«
Caspar Eric: Det er ikke mit handicap jeg slås med
Anna Juul og Caspar Eric om Superskurk og Nye balancer
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Repetition
Indhold
Kernestof:
Hejsa 3.e - ingen lektier. Til gengæld har jeg nu oprettet en EKSAMENSmappe i lectio, så den tager vi et kig på sammen.Håber, at I har haft en fin Påske!
Hejsa 3.e - ingen lektier. Jeg har kopieret en eksamensopgave, som I skal arbejde med individuelt i den første time. I anden time ( efter jeres duksetjans på skolen) skal I i grupper à tre arbejde med teksten: en er eksaminand, en er eksaminator og d
Hejsa 3.e - så er der studiedag i dansk. Jeg har som aftalt, allerede lagt en afleveringsopgave op til jer, som I kan skrive derhjemme. Opgaven skal afleveres i dag senest kl. 16.00. God skrivelyst til alle - jeg er ret spændt på, hvilken af opgavern
Hejsa 3.e - vi repeterer forløbet "Krig i litteratur og på film". Tag jeres gamle kompendium med, hvis I kan finde det under sengen, på hylden, på loftet, i kælderen, i skraldespanden eller....
Hejsa 3.e - i denne time, er det forløbet Sommerfugle, der står for tur. Led efter kompendiet derhjemme - der er en sommerfugl, på forsiden. Alternativt ligger det også i lectio i Sommerfuglemappen!
Carlos Amorales - Black Cloud | Kunstmuseum Brandts
Sommerfuglehuset
...og i denne time kigger vi tilbage på forløbet "Nedslag i litteratur fra 1990´erne". Novellesamlingen Radiator, bl.a.
I skal også have jeres sidste danskaflevering tilbage.
Hej 3.e - jeg tager en lille is med, så måske kunne vi spise den, mens vi slentrede en tur på Fodsporet?
Hejsa 3.e - så er der spørgetime i dansk!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56045967197", "T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56045967197", "H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56045967197" }