ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet S3f DA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
S2022f DA (
S1f DA
,
S2f DA
,
S3f DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Ungdom
Titel 2
Horror
Titel 3
Sprog: Argumentation, kommunikation og retorik
Titel 4
Litteraturhistorie: Oplysningstiden og Romantikken
Titel 5
Litteraturhistorie fra 1870-2000
Titel 6
Fede medieformater til målgrupper
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Ungdom
Indhold
Kernestof:
Velkommen DIAS.pptx
Arbejdsspørgsmål til Harpens kraft.docx
Folkevise Harpens kraft.pdf
Ungdomstematik i folkeviser DIAS.pptx
Læs folkevisen "Harpens kraft" samt disse (KORTE) links om folkevisens historiske og kulturelle kontekst :-)
Middelalderens samfund: et slægtssamfund
Middelalderens litteratur: underholdning og fællesskab
Folkevisens flade personer og voldsomme temaer
Ridderviser og trylleviser: en farlig overgang
DIAS Overgangstemaet i litteraturen #2.pptx
Arbejdsspørgsmål til Ringen.docx
Læs "Ringen" af Karen Blixen + linket om "Personkarakteristik" (vedhæftet her)
Karen Blixen Ringen.pdf
3.1 Hvad handler teksten om?
Miniopgave til showing og telling.docx
DIAS Novelleteori.pptx
DIAS Overgangstemaet i litteraturen 2.pptx
Læs om novellen som genre samt om begreberne "Showing" og "Telling":
3.6 Litterære genrer: Novellen
Showing & Telling
Arbejdsspørgsmål til Den blomstrende have.docx
Læs novellen "Den blomstrende have" + I skal være færdige med jeres skriveøvelser til hhv. telling og showing!
Naja Marie Aidt Den blomstrende have.pdf
DIAS Ungdomsoprør.pptx
Arbejdsspørgsmål til Det bliver regnvejr.docx
Du skal være færdig med arbejdsspørgsmålene til "Den blomstrende have" + Læs novellen "Det bliver regnvejr" af Klaus Rifbjerg + afsnittet "Ungdom som livsfase" via følgende links:
Klaus Ribjerg Det bliver regnvejr.pdf
9.1 Ungdom som livsfase
Du skal være færdig med arbejdsspørgsmålene til "Det bliver regnvejr"
Ekko Shortlist præsenterer: Transit
DIAS Overgang = Transit.pptx
Medieopgave og Creative Writing.docx
Arbejdsspørgsmål til Roden.docx
DIAS Ungdom og generationsskifte.pptx
Roden.pdf
Delopgave til DFF kap. 1 til 10.docx
DIAS Introduktion til nykritisk metode mm..pptx
I skal have læst til og med kapitel 10 i "Det forsømte forår" + det lillebitte afsnit om NYKRITISK METODE via Systime-linket :-)
3.7 Litterære metoder NYKRITISK METODE
DIAS Værklæsning af DFF.pptx
DIAS Værklæsning af DFF part 2.pptx
Arbejdsspørgsmål til overblik over persongalleri DFF.docx
I skal have læst til og med kap. 25 i "Det forsømte forår"
Citatjagt og nærlæsning SPOR.docx
Arbejdsspørgsmål til DFF.docx
Værklæsning af DFF Dias.pptx
I skal have læst RESTEN af romanen "Det forsømte forår"
Q and A ark til afleveringen.docx
Opsamling på Det forsømte forår + perspektiverende diskussion DIAS.pptx
Læs de to Systime-links om hhv. "præstationssamfundet" og "accelerationssamfundet". I linket om "præstationssamfundet" skal I STOPPE MED AT LÆSE, når I når ned til afsnittet "Kvalitativ metode" (det arbejder I med i samfundsfag og IØ!) :-)
Accelerationssamfundet
Præstationssamfundet
Vi har ingen præstationskultur. Vi har en perfekthedskultur, og det er meget værre
Fokusspørgsmål.docx
Læs vedhæftede sider af sociolog Emilia van Hauens "Succestyranniet - og vejen ud af det" - læg især mærke til kriterierne for succes!
Emilia van Hauens Succestyranniet og vejen ud af det s. 67 til 71.pdf
De perfekte unge DIAS.pptx
DRTV - Alt for kliken
Arbejdsspørgsmål til ALT FOR KLIKEN afsnit 1.docx
Læs Soundvenue-artiklen om "Alt for kliken" + reflektér over følgende spørgsmål som forberedelse til timen:
’Alt for kliken’: DR3’s nye gymnasieserie er skræmmende genkendelig
Læs afsnittet "Den personlige blog" via dette link (stop med at læse, når du når til afsnittet "Fra selvfortælling til personligt brand"!) + læs artiklen "Influencere har stor påvirkning blandt unge"
Den personlige blog
Influencere har stor påvirkning blandt unge
Fokusspørgsmål til dagens lektie 1.f.docx
Genlæs lektien fra onsdag 25/1, dvs. afsnittet "Den personlige blog") via linket:
5.7 Sociale medier
Kreativ medieopgave SPØRGSMÅL.docx
Fagevaluering, medieøkologi- og performativitet DIAS.pptx
Læs linket "Fra selvfortælling til personligt brand" - hav fokus på de forskellige genrer af indlæg på en blog!!!!!
Fokusspørgsmål til dagens lektie om personlig branding 1.F.docx
(Gen)læs linket om "Personlig branding" + reflektér over følgende spørgsmål til timen:
Fra selvfortælling til personligt brand
Caseopgave YouTube 1.f.pptx
Caseopgave YOUTUBE 1.f plus grupper.docx
Arbejdsspørgsmål til Glasskabet.docx
Muhahahaha! Horror! DIAS.pptx
Fokusspørgsmål til fascinationen af gys.docx
Liste med fobi - fobier fra A til Z
Læs s. 9-12 (afsnittet "Fascinationen") i pdf-filen "Indledning til gys" + læs side 23-24 i pdf-filen "Mathias Clasen: Monstre" om "Jurrasic Park"-hypotesen + læs BS Ingemanns gyserfortælling "Glasskabet"
BS Ingemanns Glasskabet (1847).pdf
Indledning til gys.pdf
Mathias Clasen Monstre.pdf
Læs side 5-9 i pdf-filen "Indledning til gys" - forskellen på gys- og splattergenren!
Skriv så det skræmmer ØVELSE.docx
Gotisk Horror og Glasskabet DIAS.pptx
Nogle FÅ arbejdsspørgsmål til PIGER ELSKER VAMPYRER.docx
Læs teksten "Piger elsker vampyrer":
Piger elsker vampyrer.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Horror
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til Glasskabet.docx
Muhahahaha! Horror! DIAS.pptx
Fokusspørgsmål til fascinationen af gys.docx
Liste med fobi - fobier fra A til Z
Læs s. 9-12 (afsnittet "Fascinationen") i pdf-filen "Indledning til gys" + læs side 23-24 i pdf-filen "Mathias Clasen: Monstre" om "Jurrasic Park"-hypotesen + læs BS Ingemanns gyserfortælling "Glasskabet"
BS Ingemanns Glasskabet (1847).pdf
Indledning til gys.pdf
Mathias Clasen Monstre.pdf
Læs side 5-9 i pdf-filen "Indledning til gys" - forskellen på gys- og splattergenren!
Skriv så det skræmmer ØVELSE.docx
Gotisk Horror og Glasskabet DIAS.pptx
Nogle FÅ arbejdsspørgsmål til PIGER ELSKER VAMPYRER.docx
Læs teksten "Piger elsker vampyrer":
Piger elsker vampyrer.pdf
Dancing Boy Scene | Insidious Movie | Jason Clips
The Strangers - Best Scene
The Conjuring - Look What She Made Me Do Scene (3/10) | Movieclips
Genretræk-GYS.pdf
Parafraserende og kontrapunktisk musik
Fokusspørgsmål til genretrækGYS.docx
Horrorstilistisk analyse 1.f.docx
Medbring en blyant/kuglepen til kommatesten!
Refleksionsspørgsmål til Vinternat.docx
Johannes V Jensen Vinternat (1907).pdf
Fokusspørgsmål til psykoanalytisk metode.docx
Læs om "Psykoanalyse/Freuds personlighedsmodel" via nedenstående links. Det er VIGTIGT, at du noterer begreber ned undervejs - også hvis der er noget, der er uklart for dig! Se evt. videoen om "Freuds personlighedsmodel" inde på linket, hvis det kan
En psykoanalytisk læsning METODENS BEGRÆNSNINGER
Personlighedsmodellen
DEN FØRSTE DAG. En ung mands værste mareridt om at starte på sit første job i Coop
The Nun Jumpscare Ad !!!
ARMANI CODE PARFUM, the new refillable fragrance by Giorgio Armani
DIAS Psykoanalyse & Neuromarketing.pptx
OPGAVE og GRUPPER Brainstorm til en reklame.docx
Læs HELE linket (minus opgaverne) om "Neuromarketing" + SKIMMELÆS mit PowerPoint om "psykoanalysen":
23.3 Neuromarketing
DIAS Psykoanalyse begreber og eksempler.pptx
Arbejdsspørgsmål til De forsvundne ansigter.docx
DIAS JAPANSK HORROR & SHINTO – Og hvem i alverden er Mujina.pptx
VIGTIGT! Du skal have læst Tom Kristensens "De forsvundne ansigter" til timen! Herudover skal du og din gruppe være klar til at kunne fremlægge jeres reklameidé for klassen!
Tom Kristensen De forsvundne ansigter.pdf
Medbring snacks! :-)
Læs vedhæftede tekst om "Strukturalistisk metode + Aktantmodellen" + Du skal have researchet om følgende punkter til timen, så vi kan komme i gang med værkanalysen:
Strukturalistisk metode og Aktantmodellen.docx
Analyse af VÆRK 2 OPGAVEFORMULERING.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Uhyggelig omskrivning af Glasskabet
16-03-2023
Horrorstilistisk analyse
14-04-2023
Årsprøve i skriftlig dansk
27-04-2023
Værkopgave FILM
21-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sprog: Argumentation, kommunikation og retorik
Indhold
Kernestof:
4.10 Argumentation - Toulmins argumentationsmodel
Arbejdsopgaver til Toulmins model + GRUPPER.docx
Du skal være færdig med argumentationsopgaverne fra 11/8 + have læst om Toulmins UDVIDEDE model (Rygdækning, Gendrivelse, Styrkemarkører) via linket. Stop med at læse, når du når til afsnittet "Opgaver: Argumentation" :-)
4.10 Argumentation Toulmins udvidede model
Opgaver til Toulmins udvidede argumentationsmodel.docx
Kreativ argumentationsopgave.docx
DIAS Toulmins modeller samt nyttige begreber.pptx
Hav opgaverne fra de første dansktimer klar (med Toulmins grundmodel) + (gen)læs om Toulmins UDVIDEDE argumentationsmodel (Rygdækning, gendrivelse, styrkemarkører) via linket:
4.10 Argumentation
Argumentation & Appelformer DIAS.pptx
Læs følgende links til teorigennemgangen (HUSK at tage noter!):
4.9 Retorik APPELFORMER
4.10 Argumentation ARGUMENTTYPER
4.10 Argumentation ORDVALGSARGUMENTER
Gruppeaflevering.docx
Skematisk oversigt: Analyse, sammenligning og vurdering (OPGAVETYPE)
Læs om eksamensopgave-typen "Analyse, sammenligning og vurdering" ud fra de to links (prioritér at få læst/dannet dig et overblik over skemaet i det ene link!) :-)
Opgavebesvarelsens opbygning
Most Shocking Second a Day Video
Still The Most Shocking Second A Day
Anna Haardgaard Olsen. Lakridsbånd. Vinderessay af essaykonkurrence for gymnasieelever om Niels Bohr. 2013. 2014.pdf
Skriveværksted ESSAY.pptx
Læs følgende links om essay-genren - det er VIGTIGT, at du tager noter undervejs!
Essay - introduktion
Opgavetypens indholdskrav
Skematisk oversigt
Genlæs elevessayet (fra før studieturen) + teksten "Livet er en rejse" - det er VIGTIGT, at I læser begge tekster, 2.f - vi får TRAVLT i dagens to lektioner! :-)
Livet er en rejse.docx
TEKSTGRUNDLAG: Vi har skabt et samfund, som mange unge ganske enkelt ikke kan holde til
Gruppefremlæggelser 2f.docx
Politisk branding og kommunikation DIAS.pptx
Læs vedhæftede tekster og links med teori - framing og ordvalgsargumenter + MEDBRING SNACKS! :-)
Ordvalgsargumenter
Teori om framing.pdf
FOKUSSPØRGSMÅL til medieteorier.docx
Se alle tre afsnit af "Fuckbois" færdigt - kan ses på mitCFU + (gen)læs om framingteori og diskursanalyse via linksene
Diskursanalyse (læs hele siden på linket)
Indledende værkanalyse af Fuckbois.docx
Formidlingsetik DIAS.pptx
Læs s. 8 i "DRs etiske retningslinjer", s. 71-74 i "Formidlingsetik" + linket til timen:
Et realityshow ses som spejl, springbræt og skriftestol
RAPPORT DRs etiske retningslinjer.pdf
Formidlingsetik.pdf
Fokusspørgsmål Fuckbois og Formidlingsetik.docx
POLITIKEN DR3 Fuckbois viser os alt hvad der er galt med alt for mange unge i dag.pdf
INFORMATION Næppe nogensinde har en portrætdokumentar fra DR fremstillet sine hovedpersoner så usolidarisk som i.pdf
Skematisk oversigt: Analyse, sammenligning og vurdering
Genlæs jeres gruppeaflevering samt feedback om "Red Barnet"-kampagnen + læs opgaveformuleringen samt tekstgrundlaget til jeres danskaflevering
MEDBRING SAKS, LIMSTIFT MV. til timen!!!!!!!!!!!!!!!!!!
H.K.H Kronprinsesse Marys tale til Frederiks 50 års fødselsdag
Kronprins Frederiks Tale til Prins Christians 18'års Fødselsdag
Arbejdsspørgsmål til Kronprinsesse Marys tale.docx
Argumentation, framing og retorik i talegenrer 1 DIAS.pptx
Læs om de tre talegenrer og tag noter (I skal læse nederst fra side 9 og så til og med side 14)
Grundkursus i mundtlighed.pdf
Kære 2.f
Den gode undervisning.pptx
Ciceros pentagram
H.K.H. Prins Christians tale i anledning af Prinsens 18-års fødselsdag
H.K.H. Kronprinsesse Marys tale til H.K.H. Kronprins Frederiks 50-årsfødselsdag
Kommakurset
Retorik og argumentation - retoriske virkemidler
Retoriske virkemidler_tokolonnenotat.docx
Tekst_4_Privatisér dog det kongehus.pdf
4.Opgavegenre IV _Analyse, vurdering og diskussion_guide til hhx.docx
8. Retorisk analyse af meningsjournalistik
Skritlig Dansk A_Analyse, vurdering og diskussion.docx
Skriftlig Dansk A_indledning_Privatisér dog det kongehus.pptx
Kære alle i 2.f
Skritlig Dansk A_Analyse, vurdering og diskussion_2.f.docx
Fordele og ulemper ved kongehuset (klassens padlet)
Skriftlig Dansk A_indledning_Privatisér dog det kongehus_2.f.pptx
Begrebsboks_det retoriske pentagram.docx
Sproget:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Kampagneanalyse af Red Barnet
12-10-2023
SO4: Skriv et essay om at rejse
13-10-2023
Kommakursus - kursusbevis
28-01-2024
Analyse, sammenligning og vurdering
04-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Litteraturhistorie: Oplysningstiden og Romantikken
Forløbet præsenterer eleverne for to centrale litteraturhistoriske perioder: oplysningstiden og romantikken.
Eleverne introduceres for periodernes livssyn og værdier. Via læsning af forskellige tekster (både epik og lyrik) er formålet at træne elevernes kompetencer i:
- Analyse og fortolkning
-Litteraturhistorisk perspektivering.
Der vil undervejs i forløbet blive trukket tråde til vores moderne samfund, så de ældre litteraturhistoriske perioders livssyn og værdier aktualiseres.
I forløbet indgår følgende kanonforfattere:
-Ludvig Holberg
-N.F.S. Grundtvig
-H.C. Andersen
Eleverne skal i forløbet arbejde med opgavegenren "Analyse, fortolkning og litteraturhistorisk perspektivering".
Indhold
Kernestof:
Kære 2.f
Skriftlig Dansk A_indledning_Privatisér dog det kongehus_2.f.pptx
Opgave 3_Retteskabelon til analyse vurdering og diskussion_kronik_Privatiser dog det kongehus.docx
Minlæring
5.1 Avisjournalistik Layout
Brug af citater
8. Retorisk analyse af meningsjournalistik
Ludvig Holberg - Kanon14 - podcast til undervisning
4. 1720-1800: Oplysningstiden
Oplysningstidens samfund: ny borgerlig offentlighed
Livssyn
En kongelig affære.mov
Arbejdsseddel til Oplysningstiden_en kongelig affære_.docx
Kære alle i 2.f
Kanonforfattere i gymnasiet:
Opsamling på oplysningtiden.pptx
Kanon i dansk.docx
Indvielsen (1804)
Staffeldts _Indvielsen_ litterære kaffeklub .docx
5. 1800-1870: Romantikken
Nyplatonisme og Schack Staffeldt
CFU-login (En kongelig affære)
En kongelig affære - arbejdsark I.docx
Individuel stillelæsning om romantikken.docx
Tokolonnenotat og centrale romantiske begreber.docx
Schack von Staffeldts Indvielsen.docx
Schack von Staffeldt_Indvielsen_arbejdsspørgsmål.docx
Platons hulelignelse
Romantisk speeddating.pptx
Romantikken_uden eksempler.pptx
Afsnit
Rollelæsning af H.C.Andersens eventyr Klokken (1845).docx
Arbejdsseddel_Klokken.docx
Spørgsmål til H.C.A. Klokken.docx
9. Billedanalyse
Oversigt til billeder
Casper David Friedrich_Kors i bjergene_1811.png
Casper David Friedrich_Vandreren over tågehavet_1818.png
Caspar David Friedrich_Drømmeren_1835.pdf
Caspar_David_Friedrich_Munken ved havet_ 1808 eller 1810_Google_Art_Project.jpg
Nationalromantikken.pptx
Nationalromantikken i Danmark
Det er tid til at ændre billedet på dansk idyl
I Danmark er jeg født // DR Pigekoret (LIVE)
Isam B | Til Danmark er jeg kommet (officiel musikvideo)
Lyrik_2.g_2024.pptx
3.6 Litterære genrer - Digt
I Danmark er jeg født
Arbejdsark_I Danmark er jeg født.docx
I Danmark er jeg født ved DRs pigekor
3.6 Litterære genrer
DRTV - Morgensang: I Danmark er jeg født (05:20)
Rimstillingen i strofe 1:
Fædrelandssange kompendium m. strofenr_.docx
Fast rimmønster.pdf
PixiDansk.dk: Mandlige rim (trykstærk stavelse)
PixiDansk.dk: Kvindelige rim (tryksvag stavelse)
Grundtvig_Danmarks Trøst_1820.docx
Sproglige og stilistiske virkemidler.docx
Introduktion til Romantismen.pptx
Baggrundsteori om romantismen.docx
Primærtekst: "Paa Sneen"
Emil Aarestrups Paa sneen (1838).docx
Arbejdsark_Emil Aarestrup_Paa sneen_2.g.docx
2. Litterær analyse af digte
Tobias Rahim.docx
Digtets ydre verden:
Der er et yndigt land, LOC og Nik og Jay.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyse, vurdering, diskussion
25-02-2024
Danmarks Trøst_Grundtvig
01-05-2024
"Paa sneen"_PowerPoint
13-05-2024
Der er et yndigt land, LOC og Nik og Jay
13-05-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Litteraturhistorie fra 1870-2000
Indhold
Kernestof:
Kære 3.f
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud
Det moderne gennembrud_tokolonnenotat.docx
Henrik Ibsen og det naturalistiske dagligstuedrama.docx
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem (1879)
Et dukkehjem (Ved Aksel Bech Christensen) | eReolen
Dansk Stil A_Analyse, fortolkning og litteraturhistorisk perspektivering_Et dukkehjem_.docx
Værklæsning af Henrik Ibsens Et dukkehjem.docx
2.Opgavegenre II_Analyse fortolkning og perspektivering.docx
3.2.2 Disposition og perspektiveringshjul
Minlæring
CFU-login
Nora og Helmer.docx
Arbejdsspørgsmål til Et Dukkehjem.docx
Lektie til onsdag:
3.2.2 Disposition og perspektiveringshjul
Et dukkehjem_disposition_eksempel.docx
194298_tekst_3.pdf
Minlæring - om indledninger
Forskellige strategier til at skrive en indledning (Minlæring)
Overblik over analysebegreber til fiktion (Minlæring)
Kære alle i 3.f
Indledning til hovedstrømninger i det 19de århundredes litteratur (1871, uddrag)
Det moderne gennembrud_Litteraturen på langs og på tværs_3.f.pptx
Peerfeedback:
Et dukkehjem_uddrag_1879.pdf
Generelle råd til opbygningen af et godt afsnit (Minlæring)
Drama (Minlæring)
Om at skrive afsnit.pptx
Om at skrive en analyse.pdf
Et Dukkehjem_eksempler på indledning, analyse og perspektivering.docx
Undersøgende tekstlæsning:
Rollelæsning om undersøgende tekstlæsning.docx
Foran alteret - Herman Bang.pdf
Makkerpar i timen:
Impressionisme og Herman Bang - dansk litteratur
Impressionistiske fortælletræk.doc
Uddybning og fortolkning, Foran alteret.docx
3.4 Fremstillingsformer
Gengivelse af tale og tanke
Det moderne gennembrud_tokolonnenotatark.docx
Skriveøvelse_Skriv en impressionistisk tekst.docx
Program
Video om personkarakteristik (Minlæring)
Supplerende læsning:
Motiv og tema.docx
Fortælleforhold_Uddrag fra Håndbog til dansk.docx
Lektier til dansk - Tirsdag d. 1. oktober.docx
Peer feedback i grupper.docx
Inspiration
Sol, måne, stjerne - Sammenligning.docx
Sammenligningsskema_Komplikation vs. Et dukkehjem.docx
Henrik Pontoppidan - Kanon14 - podcast til undervisning
Henrik Pontoppidan (Michael Falch)
REGLER FOR STARTKOMMA.doc
Øvelse 1 i kommatering (8).docx
Øvelse 2 i kommatering (13).doc
Perspektivering | Dansk i tiden. Antologi
Minlæring_Perspektivering
3. Hans/sin | Styr på sproget
Brug af citater | Skriveøvelser til dansk (Danskfaglig metode)
Bindeord: Liste over konjunktioner
Opgave 3_20. maj 2021_Retteskabelon til analyse, fortolkning og perspektivering_Uddrag af Et dukkehjem.docx
Det moderne gennembrud_kritisk realisme og Pontoppidan.pptx
En vandringsmand_Henrik Pontoppidan.pdf
Fra hytterne | eReolen
Minlæring - miljøkarakteristik
Makkerpar:
Minlæring (citatteknik)
Henrik Pontoppidan_En vandringsmand_miljø og komposition.docx
3.2 Komposition | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Folkelig realisme og socialrealisme.docx
Martin Andersen Nexø - Kanon14 - podcast til undervisning
Tokolonnenotat_1890-2000_Modernisme og realisme.docx
Medbring høretelefoner
Martin Andersen Nexø_Lønningsdag.docx
Sol, måne, stjerne - Lønningsdag.docx
3.Opgavegenre III_Analyse fortolkning sammenligning og perspektivering.docx
Citatteknik
Miljøkarakteristik
Personkarakteristik
1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
9. Billedanalyse | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Martin Andersen Nexøs forord til Pelle Erobreren
Forord til Pelle Erobreren af Martin Andersen Nexø.docx
Inspirationsspørgsmål til analyse af kommunikationssituationen i Matthias Tesfayes forord til Pelle Erobreren.docx
Se et uddrag af Bille Augusts filmatisering af Pelle Erobreren (1987): Pelle Erobreren - MitCFU Se minimum de første 15 minutter af filmen. Vær opmærksom på skildringen af de sociale forhold på landet i slutningen af 1800-tallet
Retorik og argumentation - Diskursanalyse
Tokolonnenotat_Diskursanalyse.docx
Diskursanalyse af Matthias Tesfayes forord til Pelle Erobreren (2017).docx
Modernisme og realisme i 1900-tallet.docx
Finn Stein Larsens kommunikationsmodel.docx
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Fede medieformater til målgrupper
Indhold
Kernestof:
Kære 3.f
Storytelling og eventyrmodellen.docx
4.10 Argumentation | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
GLS Julekampagne - en sjov film med et seriøst budskab - SpotOn Studios
Retorik og argumentation - Argumenttyper (7:43-8:49)
Årsagsargumentet og motivationsargumentet.docx
AIDA-modellen kort fortalt.docx
14. Medieanalyse af reklamefilm | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Oversigt til billeder | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Kære alle i 3.f
Magnum - 5 Kisses
Reklamefilm_fagtekst om de tre genrer.docx
Makkerpar:
Lav et kampagnespot.docx
Mad: Sådan spiser du mere klimavenligt | Forbrugerrådet Tænk
Hold:
Minlæring - film om vurdering og diskussion
Opgave 4.docx
Tekst_9-20497.mp4 (Herrelogen)
Fremlæggelser fra kl. 11.00-11.40:
Kære alle
Minlæring - Vurdering af en tekst
Minlæring - Introduktion til vurdering
Vurdering af en reklamefilm.pptx
Minlæring - At skrive en vurdering - hvordan?
Tekst_9-20497.mp4
Introduktion til diskursanalyse i dansk.pptx
Om diskursanalyse.pdf
Tokolonnenotat til diskursanalyse.docx
Fremlæggelser fra kl. 13.25-14:00
President George W. Bush’s full address announcing first U.S. strikes in Afghanistan - Oct. 7, 2001
Begrebsoversigt, opgaver og analyseeksempel | Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet
Tekst_9-20497.mp4 Herrelogen
Minlæring: Indledning
Herrelogen_eksempel på indledning og Ciceros pentagram.pptx
DRTV - H.M. Kongens nytårstale: H.M. Kongens første nytårstale
Tre talegenrer_fagtekst fra Håndbog til dansk.docx
Al tekst er kommunikation_det retoriske pentagram.docx
Retorik og argumentation_notatark med kolonner.docx
Valg af fag og emne | Opgaveguiden til hhx
SOP - hurtigskriv om de tre trin.docx
Powepoint_opgaveformuleringer_2024_Afsætning og Virksomhedsøkonomi.pptx
SOP HHX_forår 2025_skriftlig vejledning.pdf
H.M. Kong Frederik X´s nytårstale
7. Retorisk analyse af taler | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Disposition og appelformer_fagtekst.docx
Minlæring - Introduktion til analyse (film)
Herrelogen_eksempel på indledning, Ciceros pentagram og analyse.pptx
3.6.3 Opgavebesvarelse | Guide til skriftlig dansk hhx/eux
Oplysnings- og informationskampagnen | De korte medieformater
Vurdering af en r
Minlæring - At skrive en vurdering
Fremstil en speaket PowerPoint_Kong Frederiks nytårstale.docx
Opgave 4_Analyse og vurdering af Herrelogen_retteskabelon.docx
DRTV - Musikrevolutionen: Fuck dansk rap, er ik en del af det
Rapgenren_fagtekst fra Håndbog til dansk.docx
Rapgenren_tokolonnenotatark.docx
Album BO4L_Kesi_2020_tekster.docx
HHX: Generelt om eksamen
Analyse, fortolkning og evt. perspektivering
Analyse, vurdering og diskussion
Disposition til Analyse, fortolkning og evt. perspektivering.docx
Disposition til Analyse, vurdering og evt. diskussion.docx
Terminsprøven 2025.docx
Analysevejledninger til Skriftlig og Mundtlig Dansk A_færdig.docx
H.M. Kong Frederik X's nytårstale.pdf
Retorik og argumentation - retoriske virkemidler (sproglige virkemidler)
4. 1720-1800: Oplysningstiden | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
8. 2000-2020: Eksperimenterende realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Minlæring_Fortolkning og perspektivering
Retorik og argumentation - Toulmins argumentationsmodel
Minlæring_Vurdering og diskussion
Analysevejledninger | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Minlæring: Analysen
Minlæring: Fortolkning og perspektivering
Minlæring: Vurdering og diskussion
Et eksempel på en vurdering:
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Tendenser i den nyeste litteratur | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Pablo Llambías | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Autofiktion
Munk, Kaj | Litteraturportalen
Livssyn | oplysningstiden (1720-1800)
Kesi_BO4L_Deluxe Version_2020_45 min._elev.docx
Blæsts debutalbum er et rørende monument for et band, der ikke findes mere
Hvad indeholder anmeldelsen?
4. Litterær analyse af rap-tekster | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
1. BO4L- fremlæggelse.pptx
Skriv en anmeldelse af albummet BO4L.docx
Kesi_BO4L_Deluxe Version_2020_45 min._elev.docx (Skema til album med motiv og genre)
Analysevejledning til litterær analyse af rap_indholdet i rapteksten.docx
Nik og Jay - Novembervej
Sproglige virkemidler i rap.docx
Sproglige virkemidler i rap_trekolonnenotatark.docx
JeopardyLabs - Online Jeopardy Template
Minlæring: Tekstens sammenhæng
Metode i dansk:
4. Litterær analyse af raptekster | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Hvor korte er kortfilm? | SHORTS – kortfilm i undervisningen
Kortfilmens DNA | SHORTS – kortfilm i undervisningen
Tre typer kortfilm | SHORTS – kortfilm i undervisningen
Teori om kortfilm og noteskrivning.docx
Kortfilmstyper, arbejdsark.docx
Poster_KORTFILM.png
Grupper:
Velkommen til filmleksikon
Opgave, analyse af kortfilmen Fantasy .docx
Grupper, der har fremlagt:
Dagens fremlæggelse:
Fremlæggelser:
Grupper til dialogcirkler:
Kontraktmodellen
Fantasy
3.5 Tema og perspektivering | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56045988697", "T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56045988697", "H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56045988697" }