ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet S3f EN (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Hold
S2022f EN (
S1f EN
,
S2f EN
,
S3f EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Odd Man Out
Titel 2
Skriftlighedsforløb
Titel 3
UK From Island to Empire and Back
Titel 4
USA Fact and Fiction - inkl.værk Of Mice and Men
Titel 5
ELF
Titel 6
USA Fact and Fiction
Titel 7
Lingua Franca
Titel 8
India
Titel 9
Business Ethics
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Odd Man Out
Dette forløb har fokus på (serie-)mordere, og der arbejdes bredt med begrebet, om ikke at passe ind. Der arbejdes med tekster af ldiverse sværhedsgrader, ligesom der fokuseres på forståelse, sprog, tekstgenrer (udvidet tekstbegreb) og analyse.
Indhold
Kernestof:
I skal have læst Stephen Kings "The Man Who Loved Flowers" til dagens lektion. I introduceres til analysemetode og teori i "The English Handbook" på Systime, inden I skal analysere og fortolke teksten.
Samme som i sidste lektion.
I skal fortsætte og færdiggøre analysen af Stephen King teksten.
I får denne time til at færdiggøre jeres analyse af "The Man Who Loved Flower".
I laver screeningtest.
I skal arbejde selv i denne time, da jeg stadig er syg med dårlig ryg. I skal arbejde færdig med Stephen King teksten.
Samme som i sidste time.
I laver screeningstest - sørg for at være parate til timens opstart og have hørebuffere med:-)
Vi gennemgår teksten, I har arbejdet med indtil nu.
Vi gennemgår teksten fra sidste gang.
Gruppeinddeling og teksten "The Man with 10 Personalities"
Vi ser film.
Vi samler op på film og skriver er film review.
I færdiggør jeres film review.
Vi ser jeres film review på tavlen og gennemgår "The Man with 10 Personalities."
Vi laver grammatik - I introduceres til stilskrivning og eksamensopgaver. ny-hhx201-ENG/A-20052020 (zbc.dk)
I skal have læst "My sons on Deathrow" til denne lektion. Vi starter med gennemgang af "The Man with 10 Personalities".
I får timen til at arbejde færdig med "My Sons on Deathrow".
Vi gennemgår.
Godt Nytår!!!!!!! Vi gennemgår "My Sons on Deathrow".
I laver grammatik med udgangspunkt i teksten fra i dag, min læring samt en eksamensopgave: gl-hhx192-ENGn/A-20082019 (zbc.dk)
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Skriftlighedsforløb
Indhold
Kernestof:
Vi går i gang med stilskrivning. ny-hhx201-ENG/A-20052020 (zbc.dk)
Samme som i sidste lektion.
Stilskrivning fortsat.
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=QDT4JRMAJ291
Stilskrivning fortsat og aflevering sidst 5. lektion.
Vi arbejder med email-genren fra opgavehæftet.
https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/?id=169
Vi arbejder med opgave 1 og 2 i stilhæftet.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
UK From Island to Empire and Back
Under dette emne præsenteres eleverne igen for fagets identitet som kultur- og historiefag i vores undersøgelse af Storbritannien som kolonimagt. Emnet har et særligt fokus på Indien som tidligere britisk koloni. Derudover trænes eleverne i engelskfaget som metode og teorifag, idet vi arbejder med forskellige metodiske tilgange til tekstanalyse, så som the historical and post-colonial approach to literary criticism samt CAIP analyse.
Indhold
Kernestof:
Hej 2.f og velkommen tlbage efter en forhåbentlig fantastisk ferie!
I skal hjemme have læst følgende links:
I arbejder selv i denne lektion og færdiggør arbejdet til "The White Man's Burden."
Vi gennemgår "The White Man's Burden."
Vi gennemgår resten af "The White Man's Burden" - læs, oversæt til moderne engelsk og forklar betydningen af de forskellige ord og strofer.
I skal have læst "The Brown Man's Burden" og "The Real White Man's Burden" til denne lektion. Teksten ligger i mappen From Island to Empire and Back i dokumentet "Responses to The White Man's burden".
I får timen til at færdiggøre jeres CAIP analyser af "The Real White Man's Burden" og "The Brown Man's Burden."
Vi gennemgår digtene.
I skal have læst/lyttet til følgende link og vi starter med gennemgang af "The Real White Man's Burden":
Vi gennemgår hurtigt resten af "The Real White Man's Burden" og "The Brown Man's Burden".
I skal have læst "Karma" til denne lektion. Vi starter med gennemgang af digtene, da der var for mange fraværende i mandags..
I arbejder med "Karma".
I får timen til at færdiggøre analysen af "Karma."
Afsnit
Jer der ikke er SUK guider arbejder videre med jeres stil aflevering i denne lektion.
Vi gennemgår "Karma."
Vi laver grammatik og forbereder til genren i jeres næste stil. I skal have læst om tiderne i minlæring.dk: præsens, simpel og udvidet tid, futurum og førnutid inden lektionen.
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=148
Hej 2.f.
Vi starter nyt emne op: The American Dream - Fact and Fiction.
I skal have læst kap. 1 i "Of Mice and Men" til denne lektion. Bogen ligger i Systime.
Vi gennemgår kap. 1 "Of Mice and Men" i den første halvdel af timen - den resterende del læser I kap. 2.
Vi gennemgår kap 1.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Argumentative Essay - Britishness and National Id
09-10-2023
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
USA Fact and Fiction - inkl.værk Of Mice and Men
Som del af et større forløb: USA - fact and fiction
Indhold
Kernestof:
Vi laver grammatik.
I skal have læst til og med afsnit 110 i kap. 2 "Of Mice and Men" til denne lektion.
I arbejder med spørgsmål til og med afsnit 110 i kap. 2.
I arbejder med resten af kap. 2.
Vi gennemgår hele kap. 2.
I ser film. Husk guf mm.:-)
Samme som i sidste lektion.
I skal have læst til og med afsnit 101 i kap. 3.
I læser og arbejder med kap. 3.
Vi gennemgår.
I har læst kap. 3.
I skal have besvaret opgaverne 3.1, 3.2, 3.3 og 3.4 til denne lektion, som vi gennemgår.
I skal lave fagevaluering i engelsk og herefter arbejder I med opgave 3.5 i grupper.
I fremlægger gruppearbejdet fra sidste gang på klassen.
I skal have læst kap. 4 til i dag.
Afsnit
Vi gennemgår og skal også gennemgå/snakke fagevaluering.
Vi gennemgår "The American Dream" kapitlet fra sidste fredag.
Samme som i sidste lektion samt gennemgå/snakke fagevaluering
Vi gennemgår kap. 4 af "Of Mice and Men"og nu med inddragelse af og perspektivering til "The American Dream" (Teksten "From Rags to Riches")
I arbejder videre med kap. 4 og opgaverne hertil.
Samme som i sidste lektion - nu i nye grupper.
I skal have læst kap. 5 til i dag.
I ser filmen "The Blind Side" i relation til the American Dream.
Film fortsat.
Vi laver grammatik: Først på tavlen med eksempler, så individuelt og herefter gennemgang på tavlen/klassen. Vi arbejder med simpel og udvidet tid.
I ser filmen "The Blind Side" i begge lektioner.
Vi laver grammatik og I skal have læst dokumentet "Kap. 5 - simpel og udvidet tid" til timen. (ligger i mappen "Grammar")
I skal have færdiglæst "Of Mice and Men" til i dag. Vi starter dog først med gennemgang af kap. 5 - simpel og udvidet tid.
I arbejder med sidste del af "Of Mice and Men".
I fortsætter med opgaverne og fremlæggelserne af "Of Mice and Men."
I får timerne til at forberede og færdiggøre fremlæggelserne i dag.
Vi hører fremlæggelserne.
Vi hører resten af fremlæggelserne og arbejder herefter med genren "Manuscript for a speech" - jeres næste stilgenre. (link til stilsættet ligger i opgaver)
Vi hører den sidste gruppepræsentation og stilen.
Vi laver grammatik
I arbejder med stilen og får den afleveret til tid senere i dag.
Da jeg har kursus i denne time, bytter vi rundt på timen på fredag..
Vi gennemgår grammatikken fra før ferien - Relative pronouns.
https://forms.gle/3C2mUefqBHZ5BTav8
I arbejder selv med grammatik (Verber), da jeg har ferie. I må gerne arbejde hjemme.
I arbejder selv, da jeg har ferie.
I fortsætter med gruppearbejdet og laver en PP til jeres fremlæggelse.
I færdiggør og øver jeres fremlæggelser.
I fremlægger.
Vi hører resten af præsentationerne. Herefter arbejder I med feed forward dokumentet baseret på jeres stil "Manuscript for a speech."
I fortsætter med "Manuscript for a speech" feed forward dokumentet.
Vi fortsætter med USA temaet og nu "The African American Experience". I har ingen lektie til timen.
Vi gennemgår digtet fra sidste gang: "On Being Brought from Africa to America."
I skal have læst teksten: "The Interesting Narrative of the life of Olaudah Equiano, or Gustavus Vassa, the African" - tekst 2 i kompendiet.
Vi begynder gennemgang halvvejs inde i timen.
I skal have læst Frederick Douglass teksten til denne lektion - tekst 3 i kompendiet.
Vi gennemgår Elaudah teksten og I arbejder herefter med resten af digtet "The Slave Auction" i denne lektion.
I arbejder med resten af spørgsmålene til Frederick Douglass teksten samt digtet "Bury Me in a Free Land".
Vi gennemgår Frederick Douglass teksten samt digtet "Bury Me in a Free Land".
I skal have læst teksten "From: Souls of Black People" til i dag. Vi starter med resten af gennemgang af digtet "Bury Me in a Free Land."
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 57
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
ELF
Going Global - English as Lingua Franca
- Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- Ordforråd og idiomer
- Standardsprog og variation
- Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- Tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:
I ser "Hidden Figures" i begge timer. Vær' lige søde at være her til tiden og have indkøbt det, I vil spise/drikke inden, da filmen varer i 2 timer:-)
Vi gennemgår kort teksterne fra sidste tirsdag. Resten af lektionen arbejder I med spørgsmål til filmen fra i fredags.
Vi gennemgår filmspørgsmålene.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
USA Fact and Fiction
Som del af et større forløb: USA - fact and fiction
Amerikansk historie
Værklæsning
Politik og valg i USA 2024
Indhold
Kernestof:
Vi gennemgår spørsmålene til teksten "Living the Jim Crow".
Vi gennemgår kort "Living the Jim Crow" I arbejder herefter selv i den sidste halvdel af timen og færdiggør følgende: Main points i Declaration of Independence" og "Gettysburg Address".
I arbejder selv i denne time og sikrer; at I er helt parate til gennemgang af teksterne fra sidste gang. (jeg har sygeeksamen..)
Vi gennemgår.
I ser Malcolm X/Martin Luther King Jr dokumentar i begge timer.
Afsnit
I arbejder selv og får timen til stilskrivning.
I arbejder med bæredygtighed ift. SO6 og engelsk. I skal have læst følgende link til timen:
I arbejder med sangen "This is America" og dertilhørende opgaver i selvvalgte grupper. (4 grupper med 4 pr. og 2 grupper med 5 pr.)
I fortsætter med "This is America".
"This is America" i begge lektioner - nu bare som tekst og gennemgang på klassen i næste uge.
Vi gennemgår "This is America."
I ser film.
Vi gennemgår jeres analyse af "This is America."
Vi arbejder med "12 Years a Slave"
I får stile tilbage og vi gennemgår grammatikdelen.
Hi 3f
https://beingamerican.systime.dk/?id=140
During these lessons we will have an in depth look at the American system of government, and do some grammar. No homework.
´https://beingamerican.systime.dk/?id=131#c370
1.How does the American government cohere with the immigration experience? 2.What is quite unique about the creation of the American government? 3.Why was it important to the founding fathers to limit the federal government? 4.How do most Americans f
´Read the text in Being American called ”Checks and Balances”. Skip ”How does a new bill” and ”Difficulties in collaboration” ´Answer these questions in pairs 1.Why are there three branches of government and what are they called? 2.What does it mean
In these lessons we will look at the concept of checks and balances. No homework.
´Create an whiteboard explainer that explains how the US government works. ´You have to include the different roles of the branches and how they relate to each other. ´Use the charts from the text describing the three branches, and the questions you
At the end of this lesson I will introduce a small project that you are going to work with next tuesday on your own.
1.How many liberals and conservatives are on the supreme court right now? 2.How many did Trump nominate while he was president the first time? 3.Why was this a major victory for Trump? 4.What was Roe vs. Wade, and what happened recently? 5.What might
1.In what way do all Americans have two governments? 2.What is the relationship between the federal and the state government? 3.Why does it make sense to have two forms of government in America? 4.How do the two parties feel about the relationship be
Omfang
Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Lingua Franca
ENglish as Lingua Franca
Indhold
Kernestof:
In these lessons we will look at the electoral college and do some more grammar!
https://beingamerican.systime.dk/?id=195
https://beingamerican.systime.dk/?id=154
In this lessons we will practice the oral exam.
Mock Exam - Dems lost working class.docx
In these lessons we will work with a piece of fiction called "Grace"
Grace.docx
In these lessons we will look at the far right in the US and do some grammar. No homework.
https://angles.systime.dk/?id=135
In these lessons we will work with a speech by Donald Trump. You will have time to read in class. Donald Trump speech 9 september.docx
image.png
In these lessons we will look at right wing conspiracy theories. No homework.
https://angles.systime.dk/?id=198
In this lesson we will sum up the theme on the US via the quizzes you made yesterday
In this lesson we will start a new extremely short theme called "English as a Lingua Franca". No homework.
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=121
1.What does it mean that English is a world language? 2.How did English become a world language? 3.How has English managed to remain a world language so far? 4.What is meant by the quote: “the price a world language must be prepared to pay is submiss
´Read this text on Lingua Franca, and answer the following questions: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=310 1.When do we use lingua franca? 2.Look at Kachru’s model and explain it in your own words. 3.How is ELF different from standard English?
In this lessons we will work with an example of ELF and then work with some videos. No homework.
D1MA I Know.docx
In this lesson you must watch the videoes that are linked below and do some tasks for each of the videoes.
In these lessons we will look at ELF in business. No homework.
How to speak bad English perfectly.docx
https://ccc.systime.dk/?id=230#c882
In these lessons you will watch the movie "Slumdog Millionaire" as an introduction to your next theme "India".
IMG_20250115_112951111_HDR.jpg
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
India
India - 3. område.
Køn
Caste system
Diversity
Religion
Indhold
Kernestof:
Kære 3.f.
Vi gennemgår kort kap 1.1 - India, hvorefter I fortsætter med 1.2
Vi gennemgår resten af 1.2 i "Hot Spot India" (appelformer og argumentations) og I læser 1.3, inden I skal til fællessamling.
I skal have fundet sætninger i talen (1.2), hvor I anvender Toulmins teori til argumentationsanalyse (Claim - Data - Warrant) I skal også have læst teksten af Rahul Raina kap. 1.3 hjemme: "How to Kidnap the Rich" (2021), Chapter 1.
I fortsætter med jeres reklame om Indien i begge lektioner.
I fremlægger jeres reklamer for Indien.
Vi gennemgår grammatikdelen fra jeres terminsprøve.
I skal have læst teksten "The Perils of Being Moderately Famous" i følgende link: https://hotspotindia.systime.dk/?id=150
I ser dokumentar i denne lektion - den varer i 60 min. Færdiggør i næste lektion.
I skal læse artiklerne om 'caste system' og arbejde med spørgsmål til filmen.
I færdiggør spørgsmålene til filmen i går.
Samme som i sidste lektion samt analyse af artiklerne, I har læst.
I får feedback på jeres stile og vi har karaktersamtale.
Vi gennemgår jeres analyse af artiklerne, spørgsmålene til dokumentaren "Født til at kæmpe" og "The Perils of Being Moderately Famous".
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=3G2VEV2RJ13K
I læser fra s. 15-21 i kompendiet om 'women and marriages'. I skal redegøre for tekstens hovedpunkter
I har læst s. 15-21 i kompendiet om Indien vedr. kvinder og ægteskab til disse lektioner.
I skal have læst og registreret hovedpointerne i teksterne i India kompendiet s. 22 og 27 (child labour) Vi samler nu op på alle områder vedr. Indien - dok er i mappen "India".
I fortsætter med India forløbet, I startede på i går.
Vi ser på jeres fagevaluering af engelsk.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Business Ethics
Become aware of ethical issues, especially in the business world.
Discuss the issues of human rights when producing merchandise in 3rd world countries.
Consider the challenges of environmental issues.
Address the rising fair trade culture.
Challenge the students' thoughts about property rights.
Learn about accountability.
Research the world of watchdogs.
Indhold
Kernestof:
Vi gennemgår jeres opsamling på India og afslutter forløbet.
Afsnit
Vi arbejder med genrer og metoder i begge lektioner.
Kære 3.f.
Vi laver 'gruppe-prøveeksamen' i begge lektioner.
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56046118486", "T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56046118486", "H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56046118486" }