ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet S3z DA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
S2022z DA (
S1z DA
,
S2z DA
,
S3z DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Barn til voksen - analyse og fortolkning
Titel 2
Skriftlighedsforløb
Titel 3
Barn til voksen - analyse og fortolkning fortsat
Titel 4
Sprog og humor
Titel 5
Medier - Avisreportager
Titel 6
Svenske tekster - film- og tekstanalyse
Titel 7
Reklameanalyse
Titel 8
Kanon og metode
Titel 9
Værklæsning - Blækhat
Titel 10
Eksistensvilkår i perioderne
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Barn til voksen - analyse og fortolkning
Analyse og fortolkning
Barn til Voksen tema:
Syndefaldsmyten - fra biblen
Kaninen - novelle
Som englene flyver - novelle
Huset i skoven - eventyr
Mirandas port - skriftlig årsprøve samt gennemgang
Indhold
Kernestof:
I skal hjemme have læst "Syndefaldsmyten" og "Kaninen" til disse 2 lektioner. (ligger i Lectio under dansk i mappen Barn til voksen) Vi arbejder med spørgsmål til teksterne i timen.
Samme som i sidste lektion.
Samme som i sidste lektion. Nu med psykoanalyseteori som del af analyse/tolkning. (I har også læst s. 49-53 i kompendiet "Barn til voksen" i Lectio)
Vi gennemgår de 2 tekster i denne lektion. Nu med psykoanalyseteori som del af analyse/tolkning. (I har også læst s. 49-53 i kompendiet "Barn til voksen" i Lectio)
Samme som i sidste lektion og hvis vi bliver færdige læser I "Karneval" resten af tiden (Samme kompendie)
I arbejder med "Karneval"
Vi gennemgår "Karneval."
I laver screeningtest i dansk. Husk hørebuffere!!!!
I skal have læst "Violas forældre" til denne lektion.
Vi ser film, der hører til "barn til voksen" temaet.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Skriftlighedsforløb
Indhold
Kernestof:
I skal nu skrive og aflevere redegørelse- og diskussionsstil, hvilket vi arbejder med i dag i begge timer. I skal læse tekst 1 og lytte til tekst 2 inden timen: ny-htx-DAN/A (zbc.dk)
Samme som i sidste lektion.
I skal være færdige med jeres indledning samt have fundet påstande, belæg, hjemmel, appelformer mm. - altså lektie, hvis I ikke nåede det sidste gang.
I skal arbejde med "Klods Hans."
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Barn til voksen - analyse og fortolkning fortsat
Analyse og fortolkning - periodiske træk, nykritisk analysemetode og analyse af film, lyrik, folkeviser og eventyr
Barn til Voksen tema:
Syndefaldsmyten - bibeluddrag (Gl Testamente)
Kaninen - novelle
Som englene flyver - novelle
The Swimmers - film
Sita - novelle
Hapens Kraft - folkevise
Karneval - novelle
Huset i skoven - eventyr
Babyshampoo - novelle
Mirandas port - årsprøvegennemgang
Indhold
Kernestof:
I fremlægger jeres Klodshans produkt på klassen.
Samme som i sidste lektion.
I får disse timer til at færdiggøre jeres redegørelse- og diskussionsstil.
I læser Sita og arbejder med spørgsmålene.
Vi gennemgår, når I er færdige med besvarelserne.
Vi gennemgår "Sita".
I skal have læst "Huset i Skoven" til denne lektion.
I skal have læst "Som englene flyver" til denne time. Vi starter dog med gennemgang af "Huset i skoven".
I arbejder med jeres præsentationer af SO2.
I arbejder med "Som englene flyver."
I møder først til 2. lektion.
Vi gennemgår "Som englene flyver".
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Sprog og humor
For at øge elevernes bevidsthed om sprogets betydning for vores forståelse af omverdenen og vores liv, arbejdes der i dette forløb om sprog og humor med følgende:
Fokus på sprogets betydning, et kommunikationsredskab bestående af et system af tegn (semantik: ordets betydning og mening); ords grundbetydning, værdiladning, denotation og konnotation, eufemisme, synonymer og antonymer, sproglig kategorisering, billedskemaer og metaforer. Analyse og fortolkning af tekster fra Det sproglige i dansk med temaet døden.
Der arbejdes videre med det sproglige fokus, nu koblet på analyse og fortolkning af tekster, der falder inden for humorgenren, altså en måde at studere sprog på. Der arbejdes ud fra teorien om Grinets tre grundgreb. Der arbejdes med forskellige genrer – så som rap, novelle, radiodrama, film, You Tube klip, sketch m.v., for også at træne genreopmærksomhed. Inddragelse af det auditives – og det visuelles betydning for oplevelsen af sprog og humor tematiseres.
Desuden perspektiveres bl.a. til tid/samfund, som påvirker sprog og humor eksemplificeret bl.a. med sketches, film og komedier mm. fra tiden 1960 og til i dag.
Indhold
Kernestof:
Vi bruger disse timer til at arbejde med årsprøven, så ingen lektie.
Samme som i sidste lektion.
Vi begynder forløbet: Sprog og humor.
Fortsætter med det samme som i sidste lektion.
I skal have læst "Pensionist på Vespa" til denne lektion.
Vi gennemgår "Pensionist på Vespa."
I skal have skimmelæst "Ved parkeringspladsen" af Seeberg (teksten kommer efter "Pensionist på Vespa".)
I skal være færdige med jeres analyse af "Ved parkeringspladsen". Vi gennemgår.
Lektie til timen/hjemmelæsning:
Planlægning studietur. HUSK BILLEDE AF JERES PAS!!!!
Vi arbejder med humor fortsat. I dag med "Bagerjomfru" af Anden.
I ser film til emnet humor.
Film fortsat.
Det er vigtigt, at I kommer i dag, da vi arbejder med kronikgenren - jeres næste stil.. Til timen skal I have læst følgende links:
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Medier - Avisreportager
Avisernes politiske observans og målgruppe gennemgås. Eleverne tilegner sig også faglig viden om Den grafiske invitation – layoutet (Nyhedstrekanten (deduktiv), Hvem, hvad, hvor, hvornår, Hey, You, See, So m.m.), Nyhedsartiklens farvelade – sproglige virkemidler og De fem nyhedskriterier. Eleverne tilegner sig i et flow den teoretiske viden om avisreportager og bruger deres teoretiske viden analytisk på avisreportager om jordskælvet i Haiti 2010 - nyhedsartikler er fra den 14. januar for at kunne synliggøre mediernes forvaltning af ”sandheden”, og således at kunne øge elevernes evne til kritisk stil-lingtagen til det informationssamfund, som de selv er en del af. Pro-gression: kritisk stillingtagen til mediernes nyheds- og informations-formidling.
Indhold
Kernestof:
Det er vigtigt, at I kommer i dag, da vi arbejder med kronikgenren - jeres næste stil.. Til timen skal I have læst følgende links:
Vi gennemgår kommaøvelser og resten af tiden får I til jeres kronikskrivning.
I har Sonja i 1. og 2. lektion i dag..
I arbejder med "Babs og Nutte".
Vi gennemgår "Rejsen fra Saturn."
I arbejder med "Babs og Nutte."
I arbejder med "Babs og Nutte" i den første halvdel af timen - gennemgang i resten. Hvis der er tid, ser vi "Frokost med mor" og "Han får for lidt."
Vi starter op på nyt emne: Medierne. I skal have læst dokumentet "Layoutet" (ligger i mappen Medierne i Lectio) og følgende link til timen: https://reportageniordogbillede.ibog.dansklf.dk/?id=148
Samme som i sidste lektion.
I skal lave fagevaluering i dansk og herefter gennemgår vi resten af humorteksterne.
I skal have læst om de 5 nyhedskriterier til denne lektion og anvende teorien på Politiken.
Nogle af jer skal fremlægge layout-teorien og de 5 nyhedskriterier anvendt på Politiken.
I fremlægger jeres anvendelse af layout og de 5 nyhedskriterier på Politiken.
I skal have læst teorien om "De sproglige virkemidler" til disse lektioner.
I arbejder med de sproglige virkemidler.
I færdiggør de sproglige virkemidler på Politiken, efter endt gennemgang af fagevaluering.
Vi gennemgår de sproglige virkemidler anvendt på Politiken mm. efter endt gennemgang af fagevaluering.
I arbejder videre med Berlingske.
I arbejder videre med Berlingske og til sidst skal I sammenligne de 2 avisers dækning af katastrofen - gennemgang næste gang. I får også jeres stil tilbage.
Vi gennemgår Berlingske.
I ser Frankenstein i begge lektioner.
I skal fremlægge jeres anvendelse af teori i Berlingske og sidst sammenligne de 2 avisers dækning af katastrofen.
Vi starter et nyt emne - svenske tekster og filmanalyse. I skal hjemme have læst "Att döde ett barn" til timen. (ligger i mappen "Svenske tekster - film- og tekstanalyse".
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Svenske tekster - film- og tekstanalyse
Svensk tekstlæsning og komparativ analyse af remediering
Indhold
Kernestof:
I arbejder selv med DHO - eller færdiglæser kortromanen.
Vi arbejder videre med den svenske tekst.
https://hbdansk.systime.dk/?id=234
I arbejder færdig med de svenske tekster.
Vi gennemgår.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Reklameanalyse
Indhold
Kernestof:
2 grupper fremlægger USA og Frontier og I får resten af timen til DHO og evt. spørgsmål.
I får timen til DHO.
Vi gennemgår de svenske tekster.
Samme som i sidste lektion.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kanon og metode
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter med 'Kanon og metode' forløb og I skal have læst "Spørgsmål til Paradisæblerne" og teksten "Paradisæblerne" til i dag.
Vi gennemgår "Paradisæblerne."
I skal nu have læst min 150 sider i "Blækhat"..
Vi gennemgår "Nådsensbrød".
I skal have læst "Nat i Berlin" til denne lektion (det er en kort tekst..)
I skal nu have læst min. 200 sider i "Blækhat".
I skal have læst "Livet i badeværelset" til denne lektion - Kort digt.
Vi gennemgår resten af "Livet i badeværelset", hvis vi ikke nåede det hele. I skal også have læst "Lagkage" til i dag.
I arbejder selv og læser "Blækhat".
Den sidste gruppe fremlægger humanvidenskab, og efterfølgende gennemgår vi "Lagkage", som I analyserede i forrige uge.
I læser videre i "Blækhat."
I skal hjemme have læst og analyseret "Lønningsdag" til denne lektion.
I skal se "Et dukkehjem" i begge timer - ligger på CFU.
I skal arbejde med "Et dukkehjem", som I så i tirsdags.
Vi gennemgår spørgsmålene til et "Et dukkehjem"
I denne lektion skal I læse og analysere "Vinger" af Karen Blixen. Derefter skal I læse, analysere, fortolke og tegne digtet "Marine" af J.P. Jacobsen (Udtales I.P. Jacobsen)
I skal have læst "Irene Holm" samt om impressionistiske træk til denne lektion.
I ser "Dina" i begge lektioner.
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Værklæsning - Blækhat
Indhold
Kernestof:
I arbejder med "Dina". I har set filmen og skal have læst kap. 1 af "Dinas Bok" til lektionen til en sammenligning film og roman.
Vi gennemgår.
Vi gennemgår "Irene Holm".Samlet guide til kultur, musik, teater og udstillinger - Find det hele på KultuNaut
Vi gennemgår "Irene Holm" - I ved allerede nu, at der vil være en Herman Bang tekst til eksamen, så vær forberedt til i dag.
Vi gennemgår lige, hvad I skal lave den næste måneds tid.
I begynder med perioden Romantikken - mappen hedder det samme. I starter med dokumentet "Romantikken, Biedermeier og poetisk realisme" og læser også "Den lille Karen" - lav opgaver hertil (spørgsmål i dokument)
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Eksistensvilkår i perioderne
Indhold
Kernestof:
I læser og analyserer "Le Petit M...". Sammenlign/perspektiver til "Den lille Karen".
Hvis der er huller fra perioden Romantikken eller værklæsning, lukker I dem nu! (hvis I fx mangler tekstlæsning, analyser mm.)
I skal have læst "Le Petit M..." til denne lektion - den skal læses 2 gange for at forstås..
Vi arbejder med lyrik: "Hvor blev I røde roser dog" og "Blomsten og vasen".
Vi færdiggør lyrikken, vi ikke nåede i sidste uge og romantikken som periode. I skal også have læst "Salmen som genre" og "Vor gud han er så fast en borg" til dagens lektioner - ligger i mappen: Salmen som genre.
Vi gennemgår alle teksterne til salmeemnet.
Vi snakker kort om filmen "Luther" og gennemgår "Ramandan i KBH" og resten af teksten "Hvad gør salmen til en salme."
Vi starter med sidste del af gennemgang af "Ramandan i KBH" (troper/sprogmm.) Herefter arbejder I med trykte reklamer og har hjemme læst analyseteorien i følgende link:
Vi gennemgår jeres analyse at de 2 trykte reklamer den sidste halve del af lektionen.
I skal arbejde med reklamefilm og have læst analyseteorien i følgende links: https://hbdansk.systime.dk/?id=230 og At analysere levende billeder.docxog set reklamen:
I arbejder videre med reklamer i begge lektioner, og I får hver især feedback på jeres dansk stil.
Vi begynder gennemgang af jeres reklamer.
Begge grupper fremlægger reklameanalyse..
I skal have læst om "Litterærperiode "1990 - 2010", "Snit" og "True Love" - et uddrag fra Mette Thomsens "Plastik" til denne lektion.
Vi gennemgår materialet fra sidste gang.
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=WSMC7D4LS13N
Vi gennemgår teksterne fra sidste gang.
I skal have læst hele Brenø teksten, "Eva", og som I arbejder med i timerne i dag.
I færdiggør analysen af "Eva."
I ser film og møder først kl 8:30. Tristan sætter filmen på:-)
I ser film.
Vi gennemgår Eva, fagevalueringerne og spørgsmålene til "Bænken."
I skal have læst sangene af Marie Key og Shaka Loveless/Suspekt samt dokumentet "Tendenser i dansk litteratur efter 2000."
I arbejder med "Find Holger Danske" teksten.
I skal have læst begge sange igen samt følgende kapitler om perioden senmodernitet i følgende link: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=748 (kap.18)
Vi har 2 af sangene til 'eksamen'..
I arbejder selv og bestemmer selv, om det er her eller hjemme.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 43
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56450032207", "T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56450032207", "H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56450032207" }