Holdet S3z DA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold S2022z DA (S1z DA, S2z DA, S3z DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Barn til voksen - analyse og fortolkning
Titel 2 Skriftlighedsforløb
Titel 3 Barn til voksen - analyse og fortolkning fortsat
Titel 4 Sprog og humor
Titel 5 Medier - Avisreportager
Titel 6 Svenske tekster - film- og tekstanalyse
Titel 7 Reklameanalyse
Titel 8 Kanon og metode
Titel 9 Værklæsning - Blækhat
Titel 10 Eksistensvilkår i perioderne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 Barn til voksen - analyse og fortolkning fortsat

Analyse og fortolkning - periodiske træk, nykritisk analysemetode og analyse af film, lyrik, folkeviser og eventyr
Barn til Voksen tema:
Syndefaldsmyten - bibeluddrag (Gl Testamente)
Kaninen - novelle
Som englene flyver - novelle
The Swimmers - film
Sita - novelle
Hapens Kraft - folkevise
Karneval - novelle
Huset i skoven - eventyr
Babyshampoo - novelle
Mirandas port - årsprøvegennemgang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sprog og humor

For at øge elevernes bevidsthed om sprogets betydning for vores forståelse af omverdenen og vores liv, arbejdes der i dette forløb om sprog og humor med følgende:
Fokus på sprogets betydning, et kommunikationsredskab bestående af et system af tegn (semantik: ordets betydning og mening); ords grundbetydning, værdiladning, denotation og konnotation, eufemisme, synonymer og antonymer, sproglig kategorisering, billedskemaer og metaforer. Analyse og fortolkning af tekster fra Det sproglige i dansk med temaet døden.

Der arbejdes videre med det sproglige fokus, nu koblet på analyse og fortolkning af tekster, der falder inden for humorgenren, altså en måde at studere sprog på. Der arbejdes ud fra teorien om Grinets tre grundgreb. Der arbejdes med forskellige genrer – så som rap, novelle, radiodrama, film, You Tube klip, sketch m.v., for også at træne genreopmærksomhed. Inddragelse af det auditives – og det visuelles betydning for oplevelsen af sprog og humor tematiseres.
Desuden perspektiveres bl.a. til tid/samfund, som påvirker sprog og humor eksemplificeret bl.a. med sketches, film og komedier mm. fra tiden 1960 og til i dag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Medier - Avisreportager

Avisernes politiske observans og målgruppe gennemgås. Eleverne tilegner sig også faglig viden om Den grafiske invitation – layoutet (Nyhedstrekanten (deduktiv), Hvem, hvad, hvor, hvornår, Hey, You, See, So m.m.), Nyhedsartiklens farvelade – sproglige virkemidler og De fem nyhedskriterier. Eleverne tilegner sig i et flow den teoretiske viden om avisreportager og bruger deres teoretiske viden analytisk på avisreportager om jordskælvet i Haiti 2010 - nyhedsartikler er fra den 14. januar for at kunne synliggøre mediernes forvaltning af ”sandheden”, og således at kunne øge elevernes evne til kritisk stil-lingtagen til det informationssamfund, som de selv er en del af. Pro-gression: kritisk stillingtagen til mediernes nyheds- og informations-formidling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Svenske tekster - film- og tekstanalyse

Svensk tekstlæsning og komparativ analyse af remediering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Reklameanalyse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Eksistensvilkår i perioderne

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer