Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2022x MA (S1x MA, S2x MA, S3x MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1: Trigonometri
Der arbejdes med geometri, men især trigonometri, med både retvinklede trekanter og vilkårlige trekanter.
Der arbejdes i geometri også med cirklen. Endelig blev der også introduceret til Maple. Der har været lidt vejledning til brugen af Maple.
Faglige mål, der især er arbejdet med i dette forløb er:
- opnå fortrolighed med matematisk tankegang og ræsonnement og selv kunne foretage matematiske ræsonnementer og udføre beviser
- kunne formulere og løse matematiske problemer af såvel teoretisk som anvendelsesmæssig karakter
- beherske fagets mindstekrav.
Kernestof, der især er arbejdet med i dette forløb er:
- grundlæggende klassisk geometri og trigonometri; forholdsberegninger i ligedannede trekanter, beregninger i retvinklede og vilkårlige trekanter, bestemmelse af areal af plane figurer samt volumen og overfladeareal af rumlige figurer
- mindstekrav.
Kernestoffet udgør cirka 70 sider.
Der indgik også skriftligt arbejde i forløbet, hvor fokus var på formel på gode besvarelser. Se herunder, for at se mængde af skriftlig arbejde. Der var skriftligt arbejde svarende til elevtid på 10 timer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematikaflevering 4
|
17-11-2022
|
Matematikaflevering 5
|
25-11-2022
|
Test i matematik
|
29-11-2022
|
Projektopgave om geometri
|
21-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Forløb#2: Statistik
Der arbejdes med deskriptiv statistik. Det største fokus har der været på de ikke-grupperede observationer, for at få godt styr på det faglige deskriptorer.
Der er arbejdet med at Maple til at håndtere data, og bruge Maples kommandoer til at frembringe deskriptorerne.
De faglige mål, der især blev arbejdet med i dette forløb er:
- kunne anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til visualiseringer og undersøgelser, der understøtter begrebsudviklingen samt til dokumentation. Endvidere kunne benytte it til beregning og undersøgelse af udtryk,
- beherske fagets mindstekrav
Kernestof, der især blev arbejdet med i dette forløb:
- dataanalyse; beskrivende statistik, grafisk præsentation af data
- mindstekrav
Kernestoffet udgør cirka 20 sider. Derudover kommer opgaverne.
Det skriftlige arbejde ses herunder, og var på 2 elevtimer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematikaflevering 6
|
13-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Forløb#3: Analytisk plangeometri
Introduktion til analytisk plangeometri.
En del af materialet har været repetition fra grundforløbet omkring den rette linje.
De faglige mål, der især har været arbejdet med i dette forløb er:
- opnå fortrolighed med matematisk tankegang og ræsonnement og selv kunne foretage matematiske ræsonnementer og udføre beviser
- kunne formulere sig i og skifte mellem det matematiske symbolsprog og det daglige skrevne eller talte sprog
- mindstekrav
Kernestoffet, der især er arbejdet med i dette forløb er:
- ligningsløsning både analytisk, grafisk og ved hjælp af it
- analytisk plangeometri; punkt, linje, parabel og cirkel, skæringer og afstande
- mindstekrav
Kernestoffet udgør cirka 40 sider. Det skriftlige arbejde ses herunder, og udgør 6 elevtimer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve i matematik
|
21-02-2023
|
Matematikaflevering 7
|
24-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Forløb#4: SO1
I forbindelse med SO1, der omhandlede ulighed i sundhed, arbejdede vi i matematik med statistik, der kunne finde sammehænge og mønster der kunne bekræfte eller afkræfte ulighed i sundhed.
Eleverne blev introduceret til begreber sammenhæng versus årsagssammenhæng.
Eleverne blev også introduceret til simple formler til at finde signifikante forskelle.
Ellers var der tid til at eleverne i grupperne arbejde med egne spørgsmål og problemstillinger.
Således var der fokus det det faglige mål - i hvert fald den første del
- kunne analysere praktiske problemstillinger primært inden for teknik, teknologi og naturvidenskab, opstille en matematisk model for problemet, løse problemet samt dokumentere og tolke løsningen, herunder gøre rede for modellens eventuelle begrænsninger og dens validitet samt kunne foretage denne proces i samspil med andre fag
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Forløb#5: Vektorer
Der blev arbejdet med vektorer.
Det faglige mål, der især er blevet arbejdet med i dette forløb er:
- kunne veksle mellem et matematisk begrebs forskellige repræsentationer
- kunne formulere sig i og skifte mellem det matematiske symbolsprog og det daglige skrevne eller talte sprog
- Beherske fagets mindste krav
Kernestof, der især er blevet arbejdet med i dette forløb er:
- geometrisk og analytisk vektorregning i planen; vektorrepræsentation både med kartesiske og polære koordinater, komposanter, længder og vinkler
- mindstekrav
Der er arbejdet med cirka 35 sider, puls opgaver. Afleveringer udgør 8 elevtimer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematikaflevering 8
|
14-03-2023
|
Projektopgave vektorer og analytisk plangeometri
|
28-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Forløb#6: Funktioner
Der blev i dette forløb arbejdet med begreber til funktionsanalyse, forskellige funktioner, med fokus på eksponentiel udvikling og logaritmeregneregler.
De faglige mål, der især blev berør i dette forløb er:
- kunne veksle mellem et matematisk begrebs forskellige repræsentationer
- Beherske fagets mindstekrav
Kernestoffet der især blev arbejdet med, i dette forløb er:
- ligningsløsning både analytisk, grafisk og ved hjælp af it
- funktionsbegrebet; repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, fortegnsvariation, monotoniforhold, beskrivelse ud fra en grafisk repræsentation
- karakteristiske egenskaber ved funktioner; lineære funktioner, polynomier, eks-ponential- og logaritmefunktioner, potensfunktioner og trigonometriske funktioner samt sammensatte og stykkevist definerede funktioner, bestemmelse af forskrift
- mindstekrav
BEMÆRK dog at trigonometriske funktioner dog ikke er berørt.
Kernestoffet udgør cirka 100 sider. Elevarbejdet udgør 5 elevtimer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matematikaflevering 9
|
25-04-2023
|
Mat test uden hjælpemidler
|
16-05-2023
|
Projektopgave om funktioner SO3
|
17-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Forløb#7: SO3
I samarbejde med kemi og fysik, blev der i dette SO-forløbet arbejdet med grønenergi, med fokus på lagring af den grønne energi, som udgangspunkt gennem Power to X.
Blandet de faglige mål, var der fokus på at:
- kunne analysere praktiske problemstillinger primært inden for teknik, teknologi og naturvidenskab, opstille en matematisk model for problemet, løse problemet samt dokumentere og tolke løsningen, herunder gøre rede for modellens eventuelle begrænsninger og dens validitet samt kunne foretage denne proces i samspil med andre fag.
Kernestoffet, der blev arbejdet med i dette forløb er: (dog undtaget trigonometriske funktioner)
- karakteristiske egenskaber ved funktioner; lineære funktioner, polynomier, eksponential- og logaritmefunktioner, potensfunktioner og trigonometriske funktioner samt sammensatte og stykkevist definerede funktioner, bestemmelse af forskrift
- anvendelse af regression til bestemmelse af funktionsforskrifter, der beskriver et givet datasæt
Fokus var på besvarelse af en tværfaglige problemstilling, og arbejdet med projektopgave om funktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Forløb#9
Rep. af funktioner og geometri/trigonimetri
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning
Der arbejdes med:
- Grænseværdi og grænseværdibegrebet
- Konvergerende og divergerende talrækker
- kontinuitet og kontinuitet for stykkevis sammensatte funktioner
- Sekant og differenskvotient
- Tretrinreglen
- Tangent og differentialkvotient
- Differentiabilitet
- Elementære funktioners afledede funktioner
- Regneregler for differentiable funktioner
- Sammenstykkede funktioner og differentiabilitet
- Tangentens ligning
- Tangenter til polære funktioner
- Funktionsanalyse
- Optimering
- Rolles sætning
- Middelværdisætningen
- Cauchys middelværdisætning
- L'Hôpitals regel
- Det approksimerede førstegradspolynomium
- Design med grafer og kurveovergange
- Projektopgave i differentialregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
36,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Integralregning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hj. 5 Mat 2x
|
19-12-2023
|
Terminsprøve 2x jan 2024
|
24-01-2024
|
PO5 Diget
|
09-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Integralregning Omdrejningslegemer
Anvendelse af integralregning til:
Omdrejningslegemer om x-aksen
Omdrejningslegemer om y-aksen
Kurvelængde
Overfladeareal
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PO6 Vasen (omdrejningslegemer)
|
10-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Vektorer i rummet
geometrisk og analytisk vektorregning i rummet; linjer og planer, projektioner, længder, afstande, skæringer og vinkler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hj. 5 Rumgeo Diff mm
|
14-04-2024
|
PO7 Avedøreværket
|
12-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
13
|
Studieretningscase
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Matprøve 13 maj 2024
|
13-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Differentialligninger
Systime MatA HTX (læreplan 2017) Kapitel 4
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hj. 1 3x Integralregning
|
01-09-2024
|
Hj.2 Mat 3x
|
22-09-2024
|
PO8 Vandvanskeligheder
|
21-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
15
|
Diskret Matematik
Systime MatA HTX (læreplan 2017)
Kap. 5 (minus fraktaler og Runga kutta)
Rekursionligninger, Eulers metode, Newtons metode
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mat. prøve 3x nov. 2024
|
04-11-2024
|
Hj. 3+4 (Diskret matematik)
|
17-11-2024
|
PO9 Diskret matematik
|
01-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
27,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
16
|
SOP-periode
I denne periode var timerne aflyst pga SOP
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Valgemne: Sfærisk geometri (+prøver og ferie)
Der arbejdes med Forberedelsesmaterialet fra 2019. Eleverne tilegner sig stoffet på egen hånd - men med vejledning fra læreren
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hj.5 Geometri Sfærisk
|
02-02-2025
|
Terminsprøve Matematik A
|
05-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Integralregning 2
Integralregningsmetoder. Integration ved sustitution. Integration af differentiering af e^x og ln(x)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Repetition
Repetion med fokus på mundtlighed og på delprøve 1
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgave 6
|
09-03-2025
|
Hj. 7 Blandede opgaver
|
23-03-2025
|
Hj.8 Diff. ligninger mm.
|
13-04-2025
|
Hj. 9 Mat 3x
|
05-05-2025
|
Mat prøve 3x maj 2025
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56451539746",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56451539746",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56451539746"
}