Holdet S3x MA (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e)
Hold S2022x MA (S1x MA, S2x MA, S3x MA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: Trigonometri
Titel 2 Forløb#2: Statistik
Titel 3 Forløb#3: Analytisk plangeometri
Titel 4 Forløb#4: SO1
Titel 5 Forløb#5: Vektorer
Titel 6 Forløb#6: Funktioner
Titel 7 Forløb#7: SO3
Titel 8 Forløb#9
Titel 9 Differentialregning
Titel 10 Integralregning
Titel 11 Integralregning Omdrejningslegemer
Titel 12 Vektorer i rummet
Titel 13 Studieretningscase
Titel 14 Differentialligninger
Titel 15 Diskret Matematik
Titel 16 SOP-periode
Titel 17 Valgemne: Sfærisk geometri (+prøver og ferie)
Titel 18 Integralregning 2
Titel 19 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: Trigonometri

Der arbejdes med geometri, men især trigonometri, med både retvinklede trekanter og vilkårlige trekanter.

Der arbejdes i geometri også med cirklen. Endelig blev der også introduceret til Maple. Der har været lidt vejledning til brugen af Maple.

Faglige mål, der især er arbejdet med i dette forløb er:
- opnå fortrolighed med matematisk tankegang og ræsonnement og selv kunne foretage matematiske ræsonnementer og udføre beviser
- kunne formulere og løse matematiske problemer af såvel teoretisk som anvendelsesmæssig karakter
- beherske fagets mindstekrav.


Kernestof, der  især er arbejdet med i dette forløb er:
- grundlæggende klassisk geometri og trigonometri; forholdsberegninger i ligedannede trekanter, beregninger i retvinklede og vilkårlige trekanter, bestemmelse af areal af plane figurer samt volumen og overfladeareal af rumlige figurer
- mindstekrav.

Kernestoffet udgør cirka 70 sider.


Der indgik også skriftligt arbejde i forløbet, hvor fokus var på formel på gode besvarelser. Se herunder, for at se mængde af skriftlig arbejde. Der var skriftligt arbejde svarende til elevtid på 10 timer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 4 17-11-2022
Matematikaflevering 5 25-11-2022
Test i matematik 29-11-2022
Projektopgave om geometri 21-12-2022
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Forløb#2: Statistik

Der arbejdes med deskriptiv statistik. Det største fokus har der været på de ikke-grupperede observationer, for at få godt styr på det faglige deskriptorer.

Der er arbejdet med at Maple til at håndtere data, og bruge Maples kommandoer til at frembringe deskriptorerne.

De faglige mål, der især blev arbejdet med i dette forløb er:
-  kunne anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til visualiseringer og undersøgelser, der understøtter begrebsudviklingen samt til dokumentation. Endvidere kunne benytte it til beregning og undersøgelse af udtryk,
- beherske fagets mindstekrav

Kernestof, der især blev arbejdet med i dette forløb:
- dataanalyse; beskrivende statistik, grafisk præsentation af data
- mindstekrav


Kernestoffet udgør cirka 20 sider. Derudover kommer opgaverne.
Det skriftlige arbejde ses herunder, og var på 2 elevtimer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 6 13-01-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb#3: Analytisk plangeometri

Introduktion til analytisk plangeometri.

En del af materialet har været repetition fra grundforløbet omkring den rette linje.

De faglige mål, der især har været arbejdet med i dette forløb er:
- opnå fortrolighed med matematisk tankegang og ræsonnement og selv kunne foretage matematiske ræsonnementer og udføre beviser
- kunne formulere sig i og skifte mellem det matematiske symbolsprog og det daglige skrevne eller talte sprog
- mindstekrav



Kernestoffet, der især er arbejdet med i dette forløb er:
- ligningsløsning både analytisk, grafisk og ved hjælp af it
- analytisk plangeometri; punkt, linje, parabel og cirkel, skæringer og afstande
- mindstekrav


Kernestoffet udgør cirka 40 sider.  Det skriftlige arbejde ses herunder, og udgør 6 elevtimer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve i matematik 21-02-2023
Matematikaflevering 7 24-02-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Forløb#4: SO1

I forbindelse med SO1, der omhandlede ulighed i sundhed, arbejdede vi i matematik med statistik, der kunne finde sammehænge og mønster der kunne bekræfte eller afkræfte ulighed i sundhed.

Eleverne blev introduceret til begreber sammenhæng versus årsagssammenhæng.

Eleverne blev også introduceret til simple formler til at finde signifikante forskelle.

Ellers var der tid til at eleverne i grupperne arbejde med egne spørgsmål og problemstillinger.

Således var der fokus det det faglige mål - i hvert fald den første del
- kunne analysere praktiske problemstillinger primært inden for teknik, teknologi og naturvidenskab, opstille en matematisk model for problemet, løse problemet samt dokumentere og tolke løsningen, herunder gøre rede for modellens eventuelle begrænsninger og dens validitet samt kunne foretage denne proces i samspil med andre fag
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Forløb#5: Vektorer

Der blev arbejdet med vektorer.

Det faglige mål, der især er blevet arbejdet med i dette forløb er:
- kunne veksle mellem et matematisk begrebs forskellige repræsentationer
- kunne formulere sig i og skifte mellem det matematiske symbolsprog og det daglige skrevne eller talte sprog
- Beherske fagets mindste krav


Kernestof, der især er blevet arbejdet med i dette forløb er:
- geometrisk og analytisk vektorregning i planen; vektorrepræsentation både med kartesiske og polære koordinater, komposanter, længder og vinkler
- mindstekrav


Der er arbejdet med cirka 35 sider, puls opgaver. Afleveringer udgør 8 elevtimer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 8 14-03-2023
Projektopgave vektorer og analytisk plangeometri 28-03-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Forløb#6: Funktioner

Der blev i dette forløb arbejdet med begreber til funktionsanalyse, forskellige funktioner, med fokus på eksponentiel udvikling og logaritmeregneregler.

De faglige mål, der især blev berør i dette forløb er:
- kunne veksle mellem et matematisk begrebs forskellige repræsentationer
- Beherske fagets mindstekrav


Kernestoffet der især blev arbejdet med, i dette forløb er:
-  ligningsløsning både analytisk, grafisk og ved hjælp af it
- funktionsbegrebet; repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, fortegnsvariation, monotoniforhold, beskrivelse ud fra en grafisk repræsentation
- karakteristiske egenskaber ved funktioner; lineære funktioner, polynomier, eks-ponential- og logaritmefunktioner, potensfunktioner og trigonometriske funktioner samt sammensatte og stykkevist definerede funktioner, bestemmelse af forskrift
- mindstekrav

BEMÆRK dog at trigonometriske funktioner dog ikke er berørt.

Kernestoffet udgør cirka 100 sider. Elevarbejdet udgør 5 elevtimer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matematikaflevering 9 25-04-2023
Mat test uden hjælpemidler 16-05-2023
Projektopgave om funktioner SO3 17-05-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Forløb#7: SO3

I samarbejde med kemi og fysik, blev der i dette SO-forløbet arbejdet med grønenergi, med fokus på lagring af den grønne energi, som udgangspunkt gennem Power to X.

Blandet de faglige mål, var der fokus på at:
-  kunne analysere praktiske problemstillinger primært inden for teknik, teknologi og naturvidenskab, opstille en matematisk model for problemet, løse problemet samt dokumentere og tolke løsningen, herunder gøre rede for modellens eventuelle begrænsninger og dens validitet samt kunne foretage denne proces i samspil med andre fag.

Kernestoffet, der blev arbejdet med i dette forløb er: (dog undtaget trigonometriske funktioner)
- karakteristiske egenskaber ved funktioner; lineære funktioner, polynomier, eksponential- og logaritmefunktioner, potensfunktioner og trigonometriske funktioner samt sammensatte og stykkevist definerede funktioner, bestemmelse af forskrift
- anvendelse af regression til bestemmelse af funktionsforskrifter, der beskriver et givet datasæt


Fokus var på besvarelse af en tværfaglige problemstilling, og arbejdet med projektopgave om funktioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 8 Forløb#9

Rep. af funktioner og geometri/trigonimetri
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Differentialregning

Der arbejdes med:
- Grænseværdi og grænseværdibegrebet
- Konvergerende og divergerende talrækker
- kontinuitet og kontinuitet for stykkevis sammensatte funktioner
- Sekant og differenskvotient
- Tretrinreglen
- Tangent og differentialkvotient
- Differentiabilitet
- Elementære funktioners afledede funktioner
- Regneregler for differentiable funktioner
- Sammenstykkede funktioner og differentiabilitet
- Tangentens ligning
- Tangenter til polære funktioner
- Funktionsanalyse
- Optimering
- Rolles sætning
- Middelværdisætningen
- Cauchys middelværdisætning
- L'Hôpitals regel
- Det approksimerede førstegradspolynomium
- Design med grafer og kurveovergange
- Projektopgave i differentialregning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 36,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Integralregning

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hj. 5 Mat 2x 19-12-2023
Terminsprøve 2x jan 2024 24-01-2024
PO5 Diget 09-02-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Integralregning Omdrejningslegemer

Anvendelse af integralregning til:
Omdrejningslegemer om x-aksen
Omdrejningslegemer om y-aksen
Kurvelængde
Overfladeareal
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PO6 Vasen (omdrejningslegemer) 10-03-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Vektorer i rummet

geometrisk og analytisk vektorregning i rummet; linjer og planer, projektioner, længder, afstande, skæringer og vinkler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hj. 5 Rumgeo Diff mm 14-04-2024
PO7 Avedøreværket 12-05-2024
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 13 Studieretningscase

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Matprøve 13 maj 2024 13-05-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
Titel 14 Differentialligninger

Systime MatA HTX (læreplan 2017) Kapitel 4
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hj. 1 3x Integralregning 01-09-2024
Hj.2 Mat 3x 22-09-2024
PO8 Vandvanskeligheder 21-10-2024
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 15 Diskret Matematik


Systime MatA HTX (læreplan 2017)
Kap. 5 (minus fraktaler og Runga kutta)

Rekursionligninger, Eulers metode, Newtons metode
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mat. prøve 3x nov. 2024 04-11-2024
Hj. 3+4 (Diskret matematik) 17-11-2024
PO9 Diskret matematik 01-12-2024
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 16 SOP-periode

I denne periode var timerne aflyst pga SOP
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Valgemne: Sfærisk geometri (+prøver og ferie)

Der arbejdes med Forberedelsesmaterialet fra 2019. Eleverne tilegner sig stoffet på egen hånd - men med vejledning fra læreren
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hj.5 Geometri Sfærisk 02-02-2025
Terminsprøve Matematik A 05-02-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Integralregning 2

Integralregningsmetoder. Integration ved sustitution. Integration af differentiering af e^x og ln(x)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Repetition

Repetion  med fokus på mundtlighed og på delprøve 1
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hjemmeopgave 6 09-03-2025
Hj. 7 Blandede opgaver 23-03-2025
Hj.8 Diff. ligninger mm. 13-04-2025
Hj. 9 Mat 3x 05-05-2025
Mat prøve 3x maj 2025 06-05-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde