Holdet S2 Ty1 (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold S2023 Ty1 (S1 Ty1, S2 Ty1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Träume und Wünsche
Titel 2 Jung sein
Titel 3 Du gehörst dazu
Titel 4 Aktuelle deutsche Musik
Titel 5 Die Deutschen und der Fussball EKSAMENSEMNE
Titel 6 Deutsche Unternehmen, EKSAMENSEMNE
Titel 7 Heimat EKSAMENSEMNE
Titel 8 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Träume und Wünsche

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Jung sein

Emnet bygger videre på det, klassen har arbejdet med i grundforløbet. Det drejer sig om at være ung og om, hvilke tanker unge har om sig selv, deres jævnaldrende og deres plads i samfundet.

Kernestof:
Engellmann, Julia: Ich habe einen Traum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Du gehörst dazu

Et tema om identitet, tilhørsforhold og at mennesker er lige.

Forløbet kobler tysk sprog, tekst og kultur. Fokus ligger på værdi som et mellemmenneskeligt fænomen: vi giver hinanden værdi, og vi har værdi uafhængigt af køn, religion, kultur, sociale eller personlige forskelle.

Vi arbejder med undertemaer som usikkerhed, at elske sig selv, accept, ansvar, medmenneskelighed og forskellighed. Hermed inddrages overvejelser om køn, krop og seksualitet.

Kernestof
• Martin Auer, Ich habe (Gedicht) fra lyrikonline.org. Udgivelsesdato kendes ikke.
• Kummer, Wieviel ist dein Outfit wert? (2019)
• Franck, Julia: Streuselschnecke (fra bogen Los geht's af Mette Hermann)
• Lisa Altmeier, Transgender und Transsexualität – Wie Felis Geschlechtsanpassung wahr wurde, 04.12.2015, Video og text, Puls
https://www.br.de/puls/tv/puls/transgender-trans-felicitas-jim-100.html

Supplerende stof
• Artikel fra Westfalenblatt: Weyand, Florian: Man wird glücklich - oder man lebt nicht nicht mehr lange. 17.07.2019
• YouTube, KUMMER – Wieviel ist dein Outfit wert? musikvideo uploadet af Kraftklub 08/10/2019

Estimeret sideantal: ca. 15 sider

Forløbet arbejder med flg faglige mål fra læreplanen:

• læse og forstå forskellige typer og genrer
• bruge faste udtryk og vendinger i forbindelse med meningstilkendegivelse
• anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
• på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Felis Geschlechtsanpassung 05-03-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Die Deutschen und der Fussball EKSAMENSEMNE

I dette tema arbejder vi med fodbold før og nu. I Das Wunder von Bern ser vi hvordan et Tyskland, der er ødelagt efter Anden Verdenskrig, får en ny stolthed med VM i 1954. I nutidens Tyskland prøver man at gøre EM 2024 til et statement for tolerance og åbenhed.

Eleverne reflekterer over, hvad fodbold (eller en anden sport) betyder for dem selv. Er de fan på et niveau hvor favoritholdets sejr eller nederlag giver anledning til store følelser? I forlængelse af dette ser vi på, hvordan et landshold kan skabe fællesskab i en nation.

De centrale spørgsmål i temaarbejdet er: Hvilke følelser kan fodbold betyde for et individ? Hvordan kan du beskrive dit eget forhold til sport? Hvilke værdier kan fodbold bringe et land? Hvordan kan man beskrive den kulturelle betydning af fodbold?

Kernestof:
Die EM-Spiele sortiert nach Städten (Klasseopgave 1), artikel fra kicker.de, 03.12.2023 - 11:02, 2 ns

Kunst und Kultur rund um die EM (Klasseopgave 2), artikel fra kicker.de, 24.01.2024 - 15:58, 2 ns

Film: Das Wunder von Bern, af Sönke Wortmann, 2003, 118 min.

Manuskript fra Das Wunder von Bern (Klasseopgave 5), af Sönke Wortmann og Rochus Hahn, 2023. Scene 8 og 9, 2 ns

Multikulti auf dem Fussballfeld (Klasseopgave 6), artikel, 22.06.2010, 1 ns

Supplerende stof:
DAS ist unser Kader für die EURO 2024 (https://www.youtube.com/watch?v=sy4nQ0Kqso8). EM-holdet offentliggøres i denne video.

Rahn Schiesst. Interview med Helmut Rahns barnebarn (Klasseopgave 3). Artikel fra Brennpunkt Deutsch 3/2013, 3 ns

Alltag in Deutschland nach dem zweiten Weltkrieg -> Heimkehrer (Klasseopgave 4) Artikel fra Zeitclicks.de, 1,5 ns

Die Bayern Story, tegneserie af Sascha Dreier, uddrag, ca 5 ns
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fussball als kulturelles Phänomen 27-10-2024
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Deutsche Unternehmen, EKSAMENSEMNE

I dette forløb læser vi om kendte, tyske virksomheder. Hvem grundlagde dem, og hvordan er deres historie? Vi inddrager SWOT-analysen, og diskuterer virksomhedernes brands. Forløbet inkluderer en gåtur i Slagelse bymidte for at se hvilke virksomhedstyper, der er i byen, samt hvilke tyske produkter, der er i butikkerne.

Kernestof:

Red-Bull-Gründer. Eine Thailand-Reise fürhte zum Millianrden-Unternehmen (Klasseopgave 12), artikel, 1 ns, https://www.gruender.de/verzeichnis/red-bull-gruender/

Interview: Victorinox AG, fra bogen Kultur und Wirstschaft af Dan Albrechtsen et al., forlaget L&R, 4 ns

Dr. Oetker - Geschichte (Klasseopgave 10), fra bogen Los geht's, auch mit Marketing, forlaget Øknom, 2 ns

Die SWOT-Analyse, artikel af Jürgen Fleig (Klasseopgave 9), 1,5 ns, https://www.business-wissen.de/artikel/swot-analyse-so-wird-eine-swot-analyse-erstellt/

TV-film: Die Dasslers, afsnit 1. Af Cyrill Boss og Philipp Stennert, 2020, 89 min

Præsentation af en selvvalgt tysk virksomhed.

Supplerende stof:

Die 10 grössten Unternehmen in Dänemark, Deutschland und Österreich. (Klasseopgave 8) Kilder: borsen.dk, statista.de, 1 ns

Video: Der Stratosphärensprung von Felix Baumgartner, https://www.redbull.com/de-de/red-bull-stratos-zahlen-fakten

Interview: Rotkäppchen, fra bogen Kultur und Wirstschaft af Dan Albrechtsen et al., forlaget L&R, 1 ns

90 Jahre Lufthansa, artikel fra Presse und Sprache, april 2016, 1 ns

Playmobil, podcast af Annik Rubens, Slow German, ca 1 ns,  https://slowgerman.com/2018/04/27/sg-167-playmobil/

Den tyske mail, fra bogen Sehr geerthe Damen und Herren, Tysk handelskorrespondance, af Thomasen, Henrik og Dorte Unnerup-Madsen, forlaget Ventus, 4 ns
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelse Energydrinks 10-01-2025
Powerpoint Energydrinks 10-01-2025
Lufthansa 03-03-2025
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Heimat EKSAMENSEMNE

I dette forløb ser vi på, hvordan det er at leve mellem to kulturer. Vi læser om 'gæstearbejderne', som kom til Tyskland i 1950'erne og 60'erne, og hvilke problemer de og deres familier mødte. Vi læser også om unge den dag i dag, som er født i Tyskland, men hvis familie har rødder i et andet land. Centrale spørgsmål: Hvilke kulturelle forskelle oplever de unge? Hvilke forventninger har deres forældre til dem? Hvor føler de sig hjemme?

Kernestof:

Film: Almanya, Willkommen in Deutschland, af Yasemin Samdereli, 2011

Vor 60 Jahren: Der millionste Gastarbeiter, artikel fra bpb.de, 1 ns

Italiener in Deutschland, artikel fra planetwissen.de, af Malte Linde,   1,5 ns

Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben, fra bogen Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget, 2 ns

Metin und Martin, fra bogen Meine Zeit af Erik Wikkelsø Pedersen, Systime 1993, 5 ns


Supplerende stof:

Überblick der historischen Einwanderung in Deutschland, ca 2 ns

Push und Pull-Faktoren für Migration, fra bogen Aus aktuellem Anlass af Wiebke Petrovic, 0,5 ns

Einführung und Zitate fra bogen Aus aktuellem Anlass, 1 ns

Ernesto Kroch: Exil, fra bogen Aus aktuellem Anlass, 1 ns
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Heimat 27-04-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer