ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet S2 Ty2 (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Hold
S2023 Ty2 (
S1 Ty2
,
S2 Ty2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Träume und Wünsche
Titel 2
Fröhliche Weihnachten
Titel 3
Generation Selfie
Titel 4
Kultur
Titel 5
Thema: Deutsche Unternehmen
Titel 6
Krimi
Titel 7
Das multikulturelle Deutschland
Titel 8
Die DDR
Titel 9
Forløb#5
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Träume und Wünsche
Eleverne skal gennem arbejdet med forskellige tekster og film opbygge et ordforråd, som sætter dem i stand til at samtale om unge mennesker og deres udfordringer, drømme, mål og uddannelsesønsker mv. Desuden skal de kunne tale om egne drømme og ønsker for fremtiden. Til filmen Tschick laves en opgave med fokus på karakteristik af hovedpersonerne.
Gennemgang af grundlæggende tysk grammatik.
Indhold
Kernestof:
Kort præsentation af tyskfaget på hhx og screening
Herzlich willkommen!
Opgaver til gættestrategier, vol. 1.docx
Dagens program
Program
Grammatikark.pdf
Programm
Færdiggør opgaven "VOKABELN KOMBINIEREN" (i kompendiet, s. 7)
Minlæring - Sætningsanalyse, vol. 2
Was ist euer Traumberuf?
Færdiggør: Arbeitsblatt_Was ist euer Traumberuf S. 4-5.docx + lær min. en sætning fra artiklen udenad
Arbeitsblatt_Julia Engelmann_Ich habe einen Traum_Textarbeit.docx
Færdiggør opgaven i Arbeitsblatt_Julia Engelmann_Ich habe einen Traum_Textarbeit.docx inden timen
Medbring høretelefoner
I skal arbejde på egen hånd i dag, da jeg er hjemme med sygt barn. Der kommer én fra kontoret og fører fravær.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fragen und Antworten + Bucketliste
19-11-2023
Omfang
Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Fröhliche Weihnachten
Indhold
Kernestof:
Program
1dez.pdf
Program:
Lektier:
Lær minimum tre sætninger fra opgaven "TSCHICK –Wortschatz" udenad
Fröhliche Weihnachten
I skal arbejde på egen hånd i dag. Aktiv undervisningsdeltagelse (= ingen fravær) viser I ved at:
Husk høretelefoner!
Juleafslutning med quiz og bingo
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fröhliche Weihnachten
06-12-2023
Tyskprøve
20-12-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Generation Selfie
Indhold
Kernestof:
Program
Færdiggør forløbet ”Infinitiv og verbernes stamme + Regelmæssige verber" i Minlæring
Selvstændigt arbejde - Der føres fravær i starten af timen
Læs teksten Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich
Skriftlig prøve, del 1
Medbring skriveredskab
Skriftlig prøve, del 2
Dagens program
Afsnit
Færdiggør Aufgabe 4: Textfragen - Gefällt mir - So geht Social Media_Aufgabe 3 und 4.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Generation Selfie, del 2
05-02-2024
Generation Selfie, del 3
07-02-2024
Generation Selfie, del 1
07-02-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kultur
Fokuspunkter i forløbet:
• Was versteht man unter dem Begriff Kultur?
• Kulturunterschiede (Deutsche Sitten und Gebräuche; Was ist typisch deutsch – und was ist typisch dänisch?)
• Heimat, Identität, Multikulturalismus, Vorurteile, in zwei Welten leben.
I forbindelse med SO2-forløbet ”Kultur, marked og kommunikation” arbejder eleverne med Hofstedes kulturdimensioner. Med afsæt i disse og udvalgte tekster forbereder eleverne en mundtlig præsentation, hvor de sætter fokus på forskelle og ligheder mellem dansk og tysk virksomhedskultur, herunder virksomhedskommunikation.
Herefter rettes blikket mod subkulturer, som på forskellig vis adskiller sig fra enhedskulturen. Formålet er at give eleverne et mere nuanceret billede af det kulturelle landskab i Tyskland. Eleverne skal bl.a. arbejde med tekster om ”deutsch-türkisches Leben” og i forlængelse heraf blive i stand til at diskutere fordele og ulemper ved ”eine bikulturelle Identität”.
Forløbet rundes af med filmen Kebab Connection.
Indhold
Kernestof:
Dagens program
Færdiggør Aufgabe 3: Die Aussprache üben + Aufgabe 4: Richtig oder falsch? + Aufgabe 5: Eine Liste machen.
Wolf Wondratschek_Mittagspause (1969)_inkl. understregninger.docx
SO2_Sprog og karriere 2024.doc
Inden SO2-tyskdagen skal I læse teksterne "Danmark vs. Tyskland: Forstå Virksomhedskulturen" og "Typisch dänisch - typisch deutsch", som I finder i dette kompendium: Tekstsamling til tysk_SO2_2024.pdf (s. 3-9)
SO2_2024_gruppeinddeling og præsentationsrækkefølge.docx
Præsentationsrækkefølge:
Genlæs Text_Die heutige dänische Minderheit.pdf, og formuler minimum 5 spørgsmål og svar til teksten - skriv dem ned på et stykke papir eller evt. din mobil, og vis dem ikke til nogen
Læs/genlæs Text_Heimat.pdf
Færdiggør forløbet i Minlæring om pronominer, del 1
I dag kan I arbejde hjemmefra. Der vil ikke blive ført fravær i klassen. Fraværsregistrering består i stedet for i, at I læser teksten Text_Anders sein.pdf og besvarer de 3 opgaver i Arbeitsblatt_Anders sein.docx .
Program
Genlæs teksten Text_Mein Leben in der deutschen Minderheit.pdf
Brennball!
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
SO2 - Tyskaflevering
21-03-2024
Anders sein
22-04-2024
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Thema: Deutsche Unternehmen
Arbejde med elevernes receptive og produktive færdigheder med udgangspunkt i emnet Unternehmen. Her portrætter af tysksprogede virksomheder som Adidas, Redbull gennem tekstlæsning og film.
Repetition af grundlæggende grammatik, introduktion til nye grammatiske emner som modalverber, flere stedord, præpositioner.
I forbindelse med forløbet afleverer elever en aflevering svarende til 5 FT.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Lektion 7 Familienunternehmen Text.docx
Lektion 7 Aufgabe Familienunternehmen.docx
Vær sikker på, at du har løst alle opgaver til "Familienunternehmen" til og med Aufgabe 5.
Padlet
Hausaufgaben: Lese bitte den Text "Redbull - aus Österreich" und beantworte diese zwei Fragen
PADLET
Glücksrad
Lektion 11 Geschäftskommunikation.docx
Lektion 11 Ordliste_Sehr geehrte Damen und Herren.pdf
Lektion 11 Sehr geehrte Damen und Herren_Anfrage, Angebot, Auftrag.pdf
Im Unternbehmen
Lektion 12 Geschäftskommunikation.docx
Lektion 13 Geschäftskommunikation.docx
Tysk du kan tale
Siezen und Duzen – eine unterschiedliche Anredekultur
Der Auftrag
Arbejdselvmodul
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Formidling
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 6
Krimi
Forløb om den tyske kultur set gennem krimi.
Under forløbet arbejdes der med uddrag fra forskellige tysksprogede krimier samt krimi på film.
Repetition af grundlæggende grammatik, introduktion til nye grammatiske emner som modalverber, flere stedord, præpositioner.
I forbindelse med forløbet afleverer eleverne en aflevering svarende til 5 FT.
Indhold
Kernestof:
Lektion 18 og 19 Die Dasslers Aufgabe.docx
Arbejdsselvmodul
Hvis man fx var til årsprøve i mandags, eller af anden årsag ikke fik løst arbejdselvopgaven, så er det lektie til dette modul.
Færdiggør opgaven til Die Dasslers
Lektion 1 Der Krimi.docx
Lektion 1 Wortschatz zu dem Thema Krimi.docx
Lektion 3 Der Krimi.docx
Lektion 3 Motive.docx
Se videoen om genitiv på minlæring
Lektion 4 und 5 Die Gattung und Einsam.docx
Lektion 4 und 5 Grammatik.docx
Afsnit
Lektion 6 Einsam lektionsplan.docx
Lektion 6 Aufgabe Einsam - Inhalt und Motive.docx
Sørg for at have læst Krimien Einsam grundigt.
Memrise
Lektion 7 Lektionsplan.docx
Lektion 7 Einsam Botschaft Aufgabe.docx
Lektion 8 lektionsplan.docx
Milena Moser: Mein fünfter Mord | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Lektion 9 und 10 Mein fünter Mord.docx
Lektion 11 und 12.docx
Lektion 13 Tatort - Analyse von Neugeboren.docx
Se opgaven "Tatort .. Analyse vom Krimi Der Neugeborener"
Log på mitcfu og se resten af Krimien "Neugeboren"
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
Das multikulturelle Deutschland
Arbejde med diversitet og indvandring til Tyskland samt kulturmødet. Særligt fokus på den tyrkiske flygtningestrøm, som startede i 1960'erne.
Repetition af grundlæggende grammatik, introduktion til præpositioner. Arbejde med at få grundlæggende grammatik korrekthed med i mundtligheden.
Den kommunikative helhed (grammatik, ordforråd, udtale, indhold). Særligt fokus på betydningen af verbalkongruens.
Under forløbet skal eleverne aflevere en aflevering svarende til 5FT.
Indhold
Kernestof:
Lektion 14 und 15 Lektionsplan.docx
Lektion 14 und 15 ÜbersichtüberdasThema.docx
Keine Hausaufgaben.
Lektion 16 Lektionsplan.docx
Sørg for at have udfyldt "Übersicht über das Thema" fra i mandags.
Lektion 1 und 2 Das multikulturelle Deutschland.docx
Lektion 1 und 2Sodukoaufgabe.docx
Lektion 1 und 2 Text Arbeitskraft aus der Türkei Top-Thema - Podcast DW 08.11.2011.pdf
Arbejd 10 minutter med memrisen om det regelmæssige verbum „machen“ https://community-courses.memrise.com/community/course/2177427/machen-at-lavegore-regelmaessige-verber/
Lektion 3 Das multikulturelle Deutschland.docx
Arbejd 15 minutter med memrisen om tyske synonymer https://community-courses.memrise.com/community/course/2190064/tyske-synonymer/
Lektion 4 und 5 Stationenlernen.docx
Lektion 4 und 5 Station 1.docx
Lektion 4 und 5 Station 2.docx
Lektion 4 und 5 Station 3.docx
Lektion 4 und 5 Station 4.docx
Kære hold 2
Ingen lektier til i dag.
Lektion 6 und 7 Almanya.docx
Lektion 6 und 7 Aufgabe zu Almanya - willkommen in Deutscland.docx
Lektion 8 Überblick machen.docx
Lektion 8 ÜbersichtüberdasThema.docx
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
Die DDR
Arbejde med DDR med særligt fokus på frihedsrettigheder, begrænsninger, die Stasi gennem tekst og film.
Særligt fokus på elevernes mundtlige færdigheder rettet mod eksamen.
Repetition af grundlæggende grammatik, introduktion til præpositioner. Arbejde med at få grundlæggende grammatik korrekthed med i mundtligheden.
Den kommunikative helhed (grammatik, ordforråd, udtale, indhold). Særligt fokus på betydningen af verbalkongruens.
I forbindelse med forløbet afleverer eleverne en aflevering svarende til 5FT.
Indhold
Kernestof:
Lektion 9 Vorbereitung zur Prüfung.docx
Lektion 9 Text Deutsche Muslimin.docx
Læs om eksamensformen og læs teksten „Deutsche Muslimin“, der ligger i de to dokumenter koblet til denne lektion.
Lektion 1 Einstieg in das neue Thema.docx
Læs om dobbeltstyrende præpositioner https://allesinallem.systime.dk/?id=170
Lektion 2 Raus aus der DDR aber wie.docx
1. Læs teksten "Raus aus der DDR - aber wie?" http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/zeit/das-system/weg-nur-wie/raus-aus-der-ddr-aber-wie/Hav her særligt fokus på, hvilke muligheder der var for at forlade DDR som DDR-borger. 2.Træn verberne/endelse
Lektion 3 und 4.docx
Lektion 3 und 4 dansekort QundT.docx
Vær sikker på, at du har besvaret spørgsmålene til ”Raus aus der DDR aber wie”. Lavet i undervisningen. (Wohin durften DDR-Bürger reisen? Warum wollten Menschen fort aus der DDR? Wie konnten DDR-Bürger die DDR auf rechtlichem Weg verlassen?Was passie
Lektion 5 arbejd selv.docx
Lektion 6 und 7.docx
Lektion 6 und 7 Sætninger 2 år Ost und West.docx
Lektion 6 und 7 Text - Reiseregelungen.pdf
Lektion 6 und 7 DDR - 13 August 1961 und Reiseregelungen- Frag.pptx
Lektion 6 und 7 Text - 13. august 1961.pdf
1. Sørg for at have lave arbejdselv opgaven fra sidste uge helt færdig.
Keine Hausaufgaben
Lektion 9.docx
Lektion 9 U_berschriften_finden___Das_Leben_der_Anderen.pdf
Lektion 9 Szenen_Puzzle___Das_Leben_der_Anderen.pdf
Lektion 9 Schlu_sselbegriffe_und_Lu_ckentext___Das_Leben_der_Anderen.pdf
1. Sørg for at have set Das Leben der Anderen færdig. Læs evt. et kort resume om den, så du er klar til at arbejde med filmen i lektionen.
Afsnit
Lektion 10 Fragen zum Film - Das Leben der Anderen.pptx
Lektion 10.docx
Arbejd mindst 20 minutter med disse to memriseøvelser:
community-courses.memrise.com
Lektion 1 und 2.docx
Hausaufgaben:
Lektion 3 ved det grønne.docx
1. Læs prøveteksten „Potsdamer Straße af Anja Tuckermann”, så du kan følge med i Ved Det Grønne Bord.
Potsdamer Strasse.pdf
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 9
Forløb#5
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60409180724", "T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60409180724", "H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60409180724" }