Holdet S2 Ty2 (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold S2023 Ty2 (S1 Ty2, S2 Ty2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Träume und Wünsche
Titel 2 Fröhliche Weihnachten
Titel 3 Generation Selfie
Titel 4 Kultur
Titel 5 Thema: Deutsche Unternehmen
Titel 6 Krimi
Titel 7 Das multikulturelle Deutschland
Titel 8 Die DDR
Titel 9 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Träume und Wünsche

Eleverne skal gennem arbejdet med forskellige tekster og film opbygge et ordforråd, som sætter dem i stand til at samtale om unge mennesker og deres udfordringer, drømme, mål og uddannelsesønsker mv. Desuden skal de kunne tale om egne drømme og ønsker for fremtiden. Til filmen Tschick laves en opgave med fokus på karakteristik af hovedpersonerne.

Gennemgang af grundlæggende tysk grammatik.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fragen und Antworten + Bucketliste 19-11-2023
Omfang Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fröhliche Weihnachten

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fröhliche Weihnachten 06-12-2023
Tyskprøve 20-12-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kultur

Fokuspunkter i forløbet:

• Was versteht man unter dem Begriff Kultur?
• Kulturunterschiede (Deutsche Sitten und Gebräuche; Was ist typisch deutsch – und was ist typisch dänisch?)
• Heimat, Identität, Multikulturalismus, Vorurteile, in zwei Welten leben.

I forbindelse med SO2-forløbet ”Kultur, marked og kommunikation” arbejder eleverne med Hofstedes kulturdimensioner. Med afsæt i disse og udvalgte tekster forbereder eleverne en mundtlig præsentation, hvor de sætter fokus på forskelle og ligheder mellem dansk og tysk virksomhedskultur, herunder virksomhedskommunikation.  

Herefter rettes blikket mod subkulturer, som på forskellig vis adskiller sig fra enhedskulturen. Formålet er at give eleverne et mere nuanceret billede af det kulturelle landskab i Tyskland. Eleverne skal bl.a. arbejde med tekster om ”deutsch-türkisches Leben” og i forlængelse heraf blive i stand til at diskutere fordele og ulemper ved ”eine bikulturelle Identität”.

Forløbet rundes af med filmen Kebab Connection.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SO2 - Tyskaflevering 21-03-2024
Anders sein 22-04-2024
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Thema: Deutsche Unternehmen

Arbejde med elevernes receptive og produktive færdigheder med udgangspunkt i emnet Unternehmen. Her portrætter af tysksprogede virksomheder som Adidas, Redbull gennem tekstlæsning og film.

Repetition af grundlæggende grammatik, introduktion til nye grammatiske emner som modalverber, flere stedord, præpositioner.

I forbindelse med forløbet afleverer elever en aflevering svarende til 5 FT.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Krimi

Forløb om den tyske kultur set gennem krimi.
Under forløbet arbejdes der med uddrag fra forskellige tysksprogede krimier samt krimi på film.

Repetition af grundlæggende grammatik, introduktion til nye grammatiske emner som modalverber, flere stedord, præpositioner.

I forbindelse med forløbet afleverer eleverne en aflevering svarende til 5 FT.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Das multikulturelle Deutschland

Arbejde med diversitet og indvandring til Tyskland samt kulturmødet. Særligt fokus på den tyrkiske flygtningestrøm, som startede i 1960'erne.

Repetition af grundlæggende grammatik, introduktion til præpositioner. Arbejde med at få grundlæggende grammatik korrekthed med i mundtligheden.
Den kommunikative helhed (grammatik, ordforråd, udtale, indhold). Særligt fokus på betydningen af verbalkongruens.

Under forløbet skal eleverne aflevere en aflevering svarende til 5FT.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Die DDR

Arbejde med DDR med særligt fokus på frihedsrettigheder, begrænsninger, die Stasi gennem tekst og film.

Særligt fokus på elevernes mundtlige færdigheder rettet mod eksamen.

Repetition af grundlæggende grammatik, introduktion til præpositioner. Arbejde med at få grundlæggende grammatik korrekthed med i mundtligheden.
Den kommunikative helhed (grammatik, ordforråd, udtale, indhold). Særligt fokus på betydningen af verbalkongruens.

I forbindelse med forløbet afleverer eleverne en aflevering svarende til 5FT.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer