ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet S3a Hi (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Hold
S2022a Hi (
S2a Hi
,
S3a Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Historiefaget, begreber og kildekritik
Titel 2
De store opdagelsesrejser før 1700
Titel 3
Da Danmark blev moderne ca. 1840-1920
Titel 4
Verdenskrige og krisetid ca. 1914-1945
Titel 5
Folkedrab og Holocaust
Titel 6
Den kolde krig
Titel 7
Terrorisme og 11. september 2001
Titel 8
Projektopgaven i historie
Titel 9
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Historiefaget, begreber og kildekritik
Indhold
Kernestof:
1. Historiefaglige fundamenter | Historiefaglig arbejdsbog (systime.dk)
Historie som begreb_begreber.docx
I skal have lavet denne opgave (læse et kapitel og beskrive nogle begreber fra kapitlet):
Læs også dette kapitel (I skal ikke læse øvelserne):
Lav denne opgave:
Tekst til Blodsukker.docx
I skal have lavet følgende opgave:
Genlæs dette afsnit "Historiefaglige fortolkning og formidling":
Læs dette kapitel om kildebrug i historie:
Øvelse: Grethe Bartram
Læs følgende afsnit: "Det funktionelle kildebegreb", "Afsenderen", "Modtageren" og "Tid og afstand".
Øvelse i timen:
Læs om repræsentativitet, tendens og kildefortolkning (i timen).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
De store opdagelsesrejser før 1700
Indhold
Kernestof:
Læs her, hvad der menes med de store opdagelsesrejser:
I skal læse om delingen af verden og om Spanien omkring 1500:
110923 Deling af verden_spg.docx
Reflektér over dette spørgsmål:
I skal læse om det spanske imperium og koloniseringen af Caribien og Mexico:
Caribien og Mexico.docx
180923 Kildeanalystisk opgave_Spaniens kolonisering2.docx
Spanske grusomheder i Vestindien ca. 1513-20. Bartalomé de Las Casas.pdf
Læs de syv kilder, som du ikke selv har arbejdet med (afsæt god tid, det er ca. 14 s.):
Husk at læse alle kilder, se skemabrikken i mandags 2/10.
Læs om den columbianske udveksling her:
Læs om historiebrug via disse links. I 1.3 skal I læse ned til første øvelse. I 1.3.1 skal I ikke læse øvelserne:
231023 Den columbianske udveksling.docx
I skal læse dette kapitel (afsæt god tid, der er lidt langt):
Holland_spg.docx
Find billeder her:
Fra engelsk imperium til britisk union_spg.docx
Læs dette kapitel:
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=EAUP9RCMJN1P
061123 Englands kolonier i Amerika_spg.docx
061123 England_kildearbejde.docx
061123 England_kildearbejde2.docx
Problemformulering og problemstillinger - Historisk Metode (weebly.com)
I timen:
Se resten af dette afsnit fra 14 min. og skriv et referat af afsnittet:
201123 Wulff og Isert_kildekritik.docx
Kilder i word, hvis man vil skrive noter:
041223 Historiefaglige problemstillinger.docx
111223 Danmark som slavenation - undskyldning eller ej.docx
111223Enevælden i modvind_spg.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Da Danmark blev moderne ca. 1840-1920
Indhold
Kernestof:
181223Slesvigkrigene og grundloven2.docx
De rigtige links til bogen:
Læs om historiebrug og historiebrugsformer her:
181223 Historiebrug og 1864_opgave1.docx
080124 Historiebrug og 1864_opgave2.docx
Læs om industrialisering og arbejderbevægelse samt slaget på Fælleden:
150124 Arbejderbevægelsen og Slaget på Fælleden.docx
I timen:
Læs følgende kapitel:
290124 Gårdmænd, partier og andelsbevægelsen.docx
Læs om vejen mod frigørelse og kampen om stemmeret (7-8 sider, så afsæt god tid):
190224 Ligestilling og stemmeret.docx
Feedback på historieprøven.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Verdenskrige og krisetid ca. 1914-1945
Indhold
Kernestof:
Læs følgende kapitler:
Læs om første verdenskrig og svar på spg. 2.5. Læs om den store og den lille historie (læs første afsnit ned til øvelsen):
Husk "hørebøffer".
I timen:
I skal have hørt det sidste afsnit fra podcasten "Den forsvundne soldat", og I skal have svaret på spørgsmålene til alle afsnit. Se PP på skemabrikken i mandags i sidste uge.
Læs følgende (7 sider så afsæt god tid):
1 verdenskrig_Genforeningen og perspektivering til i dag.docx
Læs om krisen i 1930erne:
Grupper:
Læs Hitler og nazistpartiet, Hitlers vej til magten og En nazistisk étpartistat:
220424 Hitler og nazistpartiet mm._matrixgrupper.docx
220424 Hitler og nazistpartiet mm._formulere spg.docx
190424 Historiefaglige problemstillinger.pptx
Læs:
I skal lave denne opgave, når I ikke er inde i klassen og gennemgå spørgsmål:
Læs om vejen til holocaust, hvem der var ansvarlige og læs uddraget fra Wannsee-konferencen. Læs først på folkedrab.dk før du læser selve kilden: Vejen mod holocaust | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv (systime.dk)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Folkedrab og Holocaust
Indhold
Kernestof:
Inden timen skal I se jeres noter igennem fra historieundervisningen sidste år og skrive 10 historiske begivenheder ned, som vi har arbejdet med.
I timen:
I skal læse kapitel 2:
Kap 2_Hvad er folkedrab_spg.docx
I skal læse kap. 3:
FN's folkedrabskonvention | folkedrab.dk
Opgave - Stantons 10 stadier:
Læs kap. 4:
Læs:
Individuel opgave:
Gruppeopgaver (der er to opgaver). Husk max 4 prs. i gruppen:
Læs indledningen til kap. 11 og skim resten af kapitlet:
Læs kap. 12:
Læs intro til kap. 13 og skim resten af kap. 13:
Læs kap. 14:
I timen - individuelt eller to og to:
Problemformulering og problemstillinger - Historisk Metode (weebly.com)
Læs intro til kap. 15 og skim resten af kap. 15:
Læs kap. 16:
021024 Kap. 15 og 16.docx
021024 Kap. 15 og 16_med grupper.docx
Oversigt over
Læs kap. 17
031024 Kap. 17.docx
Vi mødes på Teams kl. 11:
091024 De skygger vi arver_opgave.docx
Plan i dag:
Vi mødes på Teams ved timens begyndelse - kun en af jer skal logge på:
Læs intro til kap. 18 og skim resten af kap. 18:
Læs kap. 19:
101024 Kap. 19_3A.docx
231024 Opgave 21_andre folkedrab.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Den kolde krig
Indhold
Kernestof:
Læs om krigen i Asien (under 2. verdenskrig):
I timen:
I skal læse følgende (afsæt god tid, da det er ca. 8 s.):
Læs også om de to forskellige ideologier og økonomiske former:
061124 Modsætningen mellem de allierede.docx
Læs kap. 2 (dvs. også de 4 underkapitler). I skal læse om bl.a. FN, Marshallplanen, Skandinavisk forsvarsforbund, Atlantpagten (NATO). (Det er ca. 5 sider) :
131124 Fra neutralitet til alliance.docx
Læs nedenstående. I skal ikke læse kilderne af Churchill og Stalin:
201124 Jerntæppetalen og Stalin_opgave.docx
Tidsplan for fremlæggelser:
Opgave når I ikke fremlægger:
Husk at udfylde "Undervisningsevaluering" - spørgeskema på Lectio.
Læs følgende (Afsæt god tid, for lektien er desværre på næsten 9 sider):
041224 Trumandoktrinen og Marshallplanen_opgave.docx
Trumandoktrinen_perspektivering.docx
Du skal have læst denne artikel:
Du skal læse om de to tyske stater, om Atlantpagten (Nato) og om Warszawapagten (ca. 3 sider):
I timen - perspektiveringsopgave:
111224 Spørgsmål til dagens lektie_Tysklands opdeling og forsvarspagter.docx
Læs om stedfortræderkrig og om Koreakrigen:
Arbejd selv:
HUSK: "Hørebøffer"
070125 Historiefaget i SOP.pptx
Du skal læse om styrkeforholdet mellem øst og vest for at få en forståelse af, hvordan styrkefoldet mellem øst og vest udviklede sig (ca. 1,5 s.):
Læs om Cubakrisen (du skal ikke læse kilderne 3A og 3B) (ca. 4,5 s.):
150125 Cubakrisen_opgave.docx
Læs følgende (læs ikke opgaver) (ca. 6 s.):
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Terrorisme og 11. september 2001
Indhold
Kernestof:
I skal læse om definitionen på terrorisme og om terrorisme:
I timen: Berlinmuren og Sovjetunionens sammenbrud
Definition på terrorisme
Læs følgende kapitler til timen:
I timen:
260225 Spg. til lektie.docx
I skal læse disse to kilder:
270225 Øvelse i mundtlig eksamen.docx
220602-Historie-B---hhx--august-2022 (1).pdf
Når man ikke fremlægger, skal man læse følgende:
Tidsplan for "prøve" i mundtlig eksamen:
Tidsplan for øve-eksamen:
I skal have læst følgende:
I skal desuden have læst om filmanalyse i historie:
I skal have set hele filmen "Krudttønden" - vi nåede ca. 48 min. ind i filmen. DR lader til at have fjernet filmen, så jeg har lånt den til jer på CFU den 18/3-20/3.
130325 Krudttønden_historiefaglig filmanalyse.docx
Feedback på prøveeksamen.pptx
200325 Opstart projektopgaven.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Projektopgaven i historie
Indhold
Kernestof:
270325 Historiefaglige problemstillinger.pptx
Link til eleverne til at besvare spørgeskema:https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=7VQU5CA4J535
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Repetition
Indhold
Kernestof:
070525 Repetitionsopgave.docx
Eksamenstræning: Læs kildematerialet og formulér 2-3 historiefaglige problemstillinger til kilderne og læg dem op i Elevfeedback under dette modul.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60490001019", "T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60490001019", "H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60490001019" }