ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet S3b Hi (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Hold
S2022b Hi (
S2b Hi
,
S3b Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Historiefaget, begreber og kildekritik
Titel 2
De store opdagelser før 1700
Titel 3
Da Danmark blev moderne ca. 1840-1920
Titel 4
Verdenskrige og krisetid
Titel 5
Folkedrab og Holocaust
Titel 6
Den kolde krig
Titel 7
Terrorisme og 11. september 2001
Titel 8
Projektopgaven i historie
Titel 9
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Historiefaget, begreber og kildekritik
Indhold
Kernestof:
1.1. Historie som begreb | Historiefaglig arbejdsbog (systime.dk)
Historie som begreb_begreber.docx
1. Historiefaglige fundamenter | Historiefaglig arbejdsbog (systime.dk)
I skal have læst følgende kapitel og svaret på opgaven i word-filen:
Læs også dette kapitel (I skal ikke læse øvelserne):
Se den lille film om den danske slavehistorie:
Lav denne øvelse:
Blodsukker på tekst:
Rap:
I skal have lavet følgende opgave:
Genlæs dette afsnit "Historiefaglige fortolkning og formidling":
Læs dette kapitel om kildebrug i historie:
Øvelse i timen:
Læs følgende afsnit: "Det funktionelle kildebegreb", "Afsenderen", "Modtageren" og "Tid og afstand".
Øvelse: Historiske myter og narrativer.
Læs om Grækenland her:
140923 Opgave om Grækenland.docx
Læs om museologisk analyse her:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
De store opdagelser før 1700
Indhold
Kernestof:
Læs om opdagelsesrejser via linket nedenfor. Husk at logge ind med Unilogin - I skal læse ned til "Opdagelsesrejser i det 17. og 18. århundrede":
Læs desuden om delingen af verden mellem Portugal og Spanien:
051023 Deling af verden_spg.docx
Svar på spørgsmålene til "Europa omkring 1500" (de ligger på skemabrikken i sidste uge)
I skal læse om det spanske imperium og koloniseringen af Caribien og Mexico:
Caribien og Mexico.docx
121023 Kildeanalystisk opgave_Spaniens kolonisering_2b.docx
Spanske grusomheder i Vestindien ca. 1513-20. Bartalomé de Las Casas.pdf
Læs om den columbianske udveksling her:
021123 Den columbianske udveksling.docx
Læs dette kapitel:
Holland_spg.docx
Læs følgende:
I skal svare på disse spg.:
I skal have besvaret spørgsmålene til Holland og England (se de to seneste historietimer).
131123 England_kildearbejde.docx
I skal læse de to kilder, I ikke har arbejdet med:
Problemformulering og problemstillinger - Historisk Metode (weebly.com)
I timen:
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=NRHHPF37UK16
I skal se de sidste ca. 20 min. af 3. afsnit af serien på DR:
Kilder i Word, hvis I vil printe eller skrive noter:
301123 Wulff og Isert_kildekritik.docx
301123 Wulff og Isert_kildekritik_m grupper.docx
Mere info om Wulff og Isert:
I skal læse følgende til timen:
181223 Danmark som slavenation - undskyldning eller ej.docx
I am Queen Mary skal fortsat minde os om kolonitiden - kunsten.nu - Online magasin og kalender for billedkunst
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Da Danmark blev moderne ca. 1840-1920
Indhold
Kernestof:
080124 Enevælden i modvind.docx
Afsnit
110124Slesvigkrigene og grundloven.docx
Læs om historiebrug og historiebrugsformer her:
150124 Historiebrug og 1864_opgave1.docx
I timen:
Læs jeres noter fra den opgave I lavede mandag den 15/1.
Læs om historiebrug og historiebrugsformer, hvis I ikke kan huske det:
290124 Historiebrug og 1864_opgave2.docx
Læs om industrialisering og arbejderbevægelse samt slaget på Fælleden:
010224 Arbejderbevægelsen og Slaget på Fælleden_spg.docx
Læs følgende kapitel:
080224 Gårdmænd, partier og andelsbevægelsen.docx
Læs om vejen mod frigørelse og kampen om stemmeret (7-8 sider, så afsæt god tid):
230224 Ligestilling og stemmeret.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Verdenskrige og krisetid
Indhold
Kernestof:
Læs følgende kapitler:
Husk "hørebøffer".
I timen:
010324 Historie 2b_Den forsvundne soldat.pptx
Læs historieprøven og jeres besvarelse igennem.
Husk: Hørebøffer.
I skal have hørt det sidste afsnit fra podcasten "Den forsvundne soldat", og I skal have svaret på spørgsmålene til alle afsnit. Se PP på skemabrikken i fredags i sidste uge.
Den forsvundne soldat_historiebrug (1).pptx
Når I ikke er inde til gennemgang, skal I læse dette kapitel og svare på spg. dertil:
Læs om Folkeforbundet samt Genforeningen i 1920:
Opgave:
Find dokumentarfilm via jeres mail eller ved at logge ind via mitCFU.dk og klikke på "Mine materialer".
Læs om krisen i 1930erne:
Læs Hitler og nazistpartiet, Hitlers vej til magten og En nazistisk étpartistat:
190424 Hitler og nazistpartiet mm._matrixgrupper.docx
190424 Hitler og nazistpartiet mm._formulere spg..docx
190424 Historiefaglige problemstillinger.pptx
Hitler og Nazistpartiet - spørgsmål/problemstillinger (padlet.com)
Læs følgende:
Når man ikke gennemgår 4.11, 4.12 og 4.23, skal man lave denne opgave:
Læs om vejen til holocaust, hvem der var ansvarlige og læs uddraget fra Wannsee-konferencen. Læs først på folkedrab.dk før du læser selve kilden:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Folkedrab og Holocaust
Indhold
Kernestof:
Inden timen skal I se jeres noter igennem fra historieundervisningen sidste år og skrive 10 historiske begivenheder ned, som vi har arbejdet med.
I timen - læs det følgende kapitel og svar på følgende spørgsmål:
Læs kap. 2:
I timen - billedanalyse:
Kap 2_Hvad er folkedrab_spg_3b.docx
Plan:
I timen:
Læs Kap. 3:
Opgave - Stantons 10 stadier:
Jeg beklager, at jeg ikke har lagt lektier ind tidligere.
Plan for gennemgang af opgave 4:
Læs kap. 5:
I timen - individuel opgave:
030924 Vejen til folkedrab_arbejd selv.docx
Individuel opgave:
Individuel/gruppe-opgave. Husk max 4 prs. i gruppen:
Læs indledningen til kap. 11 og skim resten af kapitlet:
Læs kap. 12:
Gennemgang i klassen:
Læs intro til kap. 13 og skim resten af kap. 13:
Læs kap. 14:
I timen - individuelt eller to og to:
Afsnit
Læs intro til kap. 15 og skim resten af kap. 15:
Læs kap. 16:
011024 Kap. 15 og 16.docx
I timen opgave 12 og 13:
Læs kap. 17
031024 Kap. 17.docx
I skal gå ind på Teams her og deltage i videomødet:
Vi mødes på Teams ved timens begyndelse - kun en af jer skal logge på:
Læs intro til kap. 18 og skim resten af kap. 18:
Læs kap. 19:
101024 Kap. 19.docx
221024 Opgave 21_andre folkedrab.docx
Forslag til relevant materiale:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Den kolde krig
Indhold
Kernestof:
Læs om krigen i Asien (under 2. verdenskrig):
I timen:
I skal læse følgende (afsæt god tid, da det er ca. 8 s. ialt):
Læs også om de to forskellige ideologier og økonomiske former:
121124 Modsætningen mellem de allierede.docx
Læs kap. 2 (dvs. også de 4 underkapitler). Mens I læser skal i have fokus på FN, Marshallplanen, Skandinavisk forsvarsforbund og Atlantpagten (NATO). (Det er ca. 5 sider) :
191124 Fra neutralitet til alliance.docx
Læs nedenstående. I skal ikke læse kilderne af Churchill og Stalin:
031224 Jerntæppetalen og Stalin_opgave.docx
I skal have læst både "Jerntæppetalen" og "Stalins svar" - og være klar til fremlæggelser:
Plan for fremlæggelser i dag:
I skal arbejde med denne opgave, når I ikke fremlægger:
Læs følgende:
Plan for fremlæggelser:
171224 Trumandoktrinen og Marshallplanen_opgave.docx
Læs denne artikel, som handler om 75 året for Trumandoktrinen:
Du skal læse om de to tyske stater, om Atlantpagten (Nato) og om Warszawapagten (ca. 3 sider):
Plan for historietimerne:
070124 Hold A og B.docx
070125 Historiefaget i SOP.pptx
Læs om stedfortræderkrig og om Koreakrigen:
Læse i timen (læs "Danmark og Koreakrigen"):
Koreakrigen_Jutlandia podcast.docx
Du skal læse om styrkeforholdet mellem øst og vest for at få en forståelse af, hvordan styrkeforholdet mellem øst og vest udviklede sig (ca. 1,5 s.):
Læs om Cubakrisen (du skal ikke læse kilderne 3A og 3B) (ca. 4,5 s.):
Opgave til timen:
Den korte film er lånt til jer på CFU, I burde have fået en mail.
Læs følgende (læs ikke opgaver) (ca. 6-7 s.):
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Terrorisme og 11. september 2001
Indhold
Kernestof:
Du skal lave følgende to opgaver i timen:
Læs følgende kapitler til timen:
I timen:
110325 Spg. til lektie.docx
Undervisningsevaluering:
110325 Øvelse i mundtlig eksamen.docx
110325 Øvelse i mundtlig eksamen m grupper.docx
180325 Øvelse i mundtlig eksamen m grupper.docx
Tidsplan:
Når du ikke fremlægger, skal du læse opgaven "Projektopgaven i historie", som ligger under 'Opgaver' på Lectio.
210325 Opstart projektopgaven.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Projektopgaven i historie
Indhold
Kernestof:
250325 Historiefaglige problemstillinger.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Repetition
Indhold
Kernestof:
060525 Repetitionsopgave.docx
Eksamenstræning: Læs kildematerialet og formulér 2-3 historiefaglige problemstillinger til kilderne og læg dem op i Elevfeedback under dette modul - inden timens begyndelse!
3.b Fælles feedback på projektopgaven i historie.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60490009635", "T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60490009635", "H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60490009635" }