ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet S3c Hi (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Hold
S2022c Hi (
S2c Hi
,
S3c Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Holocaust
Titel 2
Da Danmark blev moderne
Titel 3
Verdenskrige og ideologiernes tid - 1884 - 1945
Titel 4
Reformation og renæssance
Titel 5
Terrorisme - 9/11 og erindringshistorie
Titel 6
Køn, Gender og offentlig moral
Titel 7
Historieopgaven 3g
Titel 8
Forløb#1
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Holocaust
Formålet med dette forløb er, at eleverne skal få en forståelse af holocaust, formidlet gennem kilder der er tæt på forbrydelserne. Der vil blive læst dagbøger og erindringer, og der er især fokus på hvordan holocaust oplevedes. Vi ser på ofrene, med et mikrohistorisk fokus, og ser på historiografien omkring gerningsmændene
Indhold
Kernestof:
Rutka Laskiers dagbog: Holocausts oversete kapitler • POV
Kilde: Beretning om massehenrettelse
Læs uddraget af Anne Franks dagbog. Ligger på Lectio
Den nazistiske raceideologi
uddrag fra stiftelsen gerningsmaend i de nationale historieskrivninger.pdf
Uddrag af Shlomo Venezias Sonderkommando - frem til og med side 8 i pdf dokumentet (Den ligger på lectio)
4.5. Historiefaglig argumentation
Arbejdsdag til den skriftlige formidling af Holocaust
Enevælden i modvind
evaluering
6.3 Politisk omvæltning – Orla Lehmanns tale ved et bondemøde (1841)
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Da Danmark blev moderne
Indhold
Kernestof:
Historisk billedanalyse
Constantin Hansen: Den Grundlovgivende Rigsforsamling (maleri), 1860-64
I løbet af disse to timer skal I arbejde selv, da jeg har SOP vejledning. Opgaven består i, at gennemlæse 9 kilder omhandlende Niels Kjeldsen.
5.1. Skriftlige kilder
1.2.2. Historisk empati som begreb
Vi starter Niels Kjeldsen projektet op - Janne fra kontoret fører fravær.
Da jeg er syg skal I arbejde selv. Der er følgende tre opgaver:
Niels Kjeldsen Projektet
Historieprojekt
Vi ser på jeres formidlinger :)
18. Kildekritik
Historiebrug - Historiske narrativer
1.3.1. Historiebrugsformer
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Verdenskrige og ideologiernes tid - 1884 - 1945
Indhold
Kernestof:
Francis Galton: Lad kineserne få Afrika, 1879
R. Kipling, Hvid Mands Byrde, 1899 (engelsk tekst)
Europa som verdens politiske centrum
Bismarck om preussisk kolonipolitik 1868
Selskabet for tysk kolonisation, 1884
Krigsudbruddet i 1914
Opgave omhandlende 1. verdenskrig
Projektopgave omhandlende 1. Verdenskrig
Fremlæggelser
Fremlæggelser fortsat
The German Painter Who Fought In The Trenches - Otto Dix I WHO DID WHAT IN WW 1
den standhaftige tinsoldat
Hitler og nazistpartiet
Vi skal se en dokumentarfilm
Vi bruger denne lektion til at tale om den kommende DHO
21.3 Dansksindede nordslesvigere i tysk krigstjeneste
Afsnit
DHO
Hvordan skal Danmarks nye sedler se ud?
Titel
Ret til afbrydelse af graviditet? - HistorieLab
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Reformation og renæssance
Indhold
Kernestof:
Luthers 95 teser
Martin Luthers 95 teser mod afladen, 31. oktober 1517
Luther spalter kirken
Den evangelisk-lutherske kirke
24.3 Renæssancens filosofi og videnskab
Pico della Mirandola, 1486
Reformationen i Malmø, 1528-1529
Religiøs satire PDF (Ligger på lectio)
Trediveårskrigen 1618-1648
Vi arbejder med trediveårskrigen igen
Thomas Hobbes – al magt til suverænen
I skal arbejde selv med jeres video
I skal arbejde med jeres video
Jeres video skal være færdig til i dag! Vi ser på dem
Frederik 3., 1609-1670
Sidste chance for at få hjælp til opgaven
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Terrorisme - 9/11 og erindringshistorie
Indhold
Kernestof:
Definition af terrorisme | Israel-Palæstina – Historie, samfund, religion
8. Al-Qaeda og den 11. september | Terror eller frihedskamp
Fatwa | Terror eller frihedskamp
"Nationens tilstand" | Terror eller frihedskamp
Udtalelse af statsminister Poul Nyrup Rasmussen i anledning af terrorangrebet på USA 11. september 2001
7. Erindringshistorie | På sporet af historien
9-11 Sounds of Silence Tribute by Steve A. (Disturbed)
Alan Jackson - Where Were You (When the World Stopped Turning) (Official Audio)
Darryl Worley - Have You Forgotten?
Grupperne arbejder med fremlæggelser
Fremlæggelser i grupper+hjælpegrupper
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 6
Køn, Gender og offentlig moral
Indhold
Kernestof:
Erindringsmaskinen 43-51
Titel
Sædelighedsfejden 1883-1887
Vi skal huske at lave evalueringer
Første Mosebog Kapitel 19
Er jeg BØSSE?🌈
Hej 3c
Projekt om Nielsine Nielsen
Nielsine Nielsen fremlæggelser
Fremlæggelser
Johanne Meyer
Carl Plouhg
Carl Ploug i Landstinget om kommunal valgret til kvinder, 10. februar 1888 – Danmarkshistorien | Lex
Kvindernes Udstilling - Wikipedia, den frie encyklopædi
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Historieopgaven 3g
Indhold
Kernestof:
Dette er sidste almindelige historietime! Herefter gennemgår vi pensum
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#1
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60491669299", "T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60491669299", "H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60491669299" }