Holdet S3f Hi (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Historie B
Lærer(e)
Hold S2022f Hi (S2f Hi, S3f Hi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmark bliver nationalstat
Titel 2 Reformationen
Titel 3 Verdenskrigene
Titel 4 Den kolde krig
Titel 5 Stormen på kongressen
Titel 6 Skriftlig opgave
Titel 7 Industrialiseringen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmark bliver nationalstat

Enevældens afslutning, krigen i 1864, Danmarks nye identitet. Kildekritik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Reformationen

Reformationen med fokus på nogle af de mentalitetshistoriske forandringer, den medførte. Nedslag i Münsteroprøret og heksejagt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Verdenskrigene

Traditionernes sammenbrud, radikalisering, folkemord, krigens forløb. Diskursanalyse (diakron/synkron), mentalitetshistorie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den kolde krig

Ideologier, nation building, murens fald - Historiebrug, nation building
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Stormen på kongressen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Skriftlig opgave

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Industrialiseringen

Politik, urbanisering, teknologi, natur - Teknologihistorie, økohistorie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer