Holdet S3b IØ (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau International økonomi A
Lærer(e)
Hold S2022b IØ (S2b IØ, S3b IØ)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Grundlæggende nationaløkonomi
Titel 2 Forløb 2 Velfærd, finanspolitik & betalingsbalance
Titel 3 Forløb 3: PBL - DKs store betalingsbalanceoverskud
Titel 4 Forløb 4: Pengepolitik og valuta
Titel 5 Forløb 5: Udbudssiden i fokus & inflation
Titel 6 Forløb 6: Økonomiske skoler og modeller (+blokdag)
Titel 7 Forløb 7: PBL - Makroøkonomisk landeanalyse
Titel 8 Forløb 9: Konkurrenceevne
Titel 9 Forløb 10: International handel og globalisering
Titel 10 Forløb 11: PBL - Bæredygtighed (SO6)
Titel 11 Forløb 12 PBL om international handel & EU
Titel 12 Forløb 13: Økonomisk udvikling
Titel 13 Forløb 14: PBL - Økonomisk vækst og udvikling
Titel 14 Projektskrivning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Grundlæggende nationaløkonomi

Forløb som præsenterer grundlæggende nationaløkonomi - både mikro og makro. Begrebet output gap introduceres - og nationalregnskabet introduceres. Herudover prisdannelse (udbud og efterspørgsel) og forbrugskvoter. Arbejdsmarkedet ligger som det sidste tema i forløbet.

Kernestof:
Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
Indgreb i prisdannelsen
Arbejdsmarkedet
Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
Kvantitative metoder

Materiale:
HENRIK  KUREER (2023): International økonomi, A-niveau. https://ioa.systime.dk/
• Kapitel 1: Den globale økonomi
• Kapitel 2: Danmarks økonomi
• Kapitel 3: Produktion og indkomst
• Kapitel 4: Prisdannelsen
• Kapitel 5: Husholdninger og forbrug
• Kapitel 6: Arbejdsmarkedet
FILM: Økonomi for dummies, del 1 (om multiplikatoreffekten).

Faglige mål:
• Afgøre hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv
• Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.

Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Forløb 2 Velfærd, finanspolitik & betalingsbalance

Den offentlige sektor og velfærdsstaten er i fokus i dette forløb - herunder mulige fremtidige udfordringer for velfærdsstaten. Betalingsbalancen undersøges også i dette forløb, og dette lægger op til det efterfølgende - og første - PBL-forløb, som handler om Danmarks store betalingsbalanceoverskud.

Kernestof:
Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
Makroøkonomiske nøgletal
Indkomstdannelse og konjunkturudvikling
Økonomisk politik
Velfærdsmodeller
Kvantitative metoder

Materiale:
HENRIK  KUREER (2023): International økonomi, A-niveau. https://ioa.systime.dk/
• Kapitel 7: Den offentlige sektor
• Kapitel 8: Velfærdsstaten
• Kapitel 9: Finanspolitik
• Kapitel 10: Betalingsbalance og kapitalbalance

Faglige mål:
• Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling
• Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Forløb 3: PBL - DKs store betalingsbalanceoverskud

PBL-forløb om Danmarks store betalingsbalanceunderskud med fokus på:
- Betalingsbalancen og årsagerne til overskud/underskud.
- Problemer ved for store overskud/underskud på betalingsbalancen.
- Komparative, kvalitative og kvantitative metoder.

Høj grad af lærerstyring hvad angår PF og metode. Mere selvstændighed ifm. dataindsamling.

Kernestof:
Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
Makroøkonomiske nøgletal
Økonomisk politik
Internationalt økonomisk samarbejde, herunder samarbejde i EU
Kvantitative metoder, herunder matematisk analyse

Faglige mål:
• Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
• Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger
• Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Forløb 4: Pengepolitik og valuta

Monetære forhold er omdrejningspunktet for dette forløb, som bl.a. omhandler valutakursdannelse og valutasystemer, den finansielle sektor og rentebegreber samt endelig pengepolitik og valutapolitik. Fokus er i høj grad på euroen og på det danske "fastkurssamarbejde" ift. euroen, ERM2.

Kernestof:
Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
Makroøkonomiske nøgletal
Indkomstdannelse og konjunkturvurdering
Økonomisk politik
Internationalt økonomisk samarbejde, herunder samarbejde i EU
Kvantitative metoder

Materiale:
HENRIK  KUREER (2023): International økonomi, A-niveau. https://ioa.systime.dk/
• Kapitel 11: Valuta
• Kapitel 12: Den finansielle sektor
• Kapitel 13: Pengepolitik
• Kapitel 14: Valutapolitik

Faglige mål:
• Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
• Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
• Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Forløb 5: Udbudssiden i fokus & inflation

Vi ændrer fokus fra den keynesianske vinkel til at se på økonomiens udbudsside - med særlig vægt på arbejdsmarkedspolitikken og arbejdsmarkedsreformer. Inflation behandles og miljøpolitik.

Kernestof:
• virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• arbejdsmarkedet
• økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
• makroøkonomiske nøgletal
• indkomstdannelse og konjunkturudvikling
• økonomisk politik og økonomiske skoler: vækst, ubalancer, afvejninger og effekter

HENRIK  KUREER (2023): International økonomi, A-niveau. https://ioa.systime.dk/
Kap. 15: Arbejdsmarkedspolitik
Kap. 16: Erhvervspolitik
Kap. 18: Inflation

Faglige mål:
• Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Forløb 6: Økonomiske skoler og modeller (+blokdag)

Den keynesianske og den udbudsøkonomiske vinkel undersøges med udgangspunkt i de økonomiske skoler. Endvidere inddrages økonomiske modeller og makroøkonomisk landeanalyse.

Kernestof:
• virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
• makroøkonomiske nøgletal
• indkomstdannelse og konjunkturudvikling
• økonomisk politik og økonomiske skoler: vækst, ubalancer, afvejninger og effekter

HENRIK  KUREER (2023): International økonomi, A-niveau. https://ioa.systime.dk/
Kap. 19: De økonomiske skoler
Kap. 20: Økonomiske modeller
Kap. 21: Makroøkonomisk landeanalyse

Film: Masters of Money (om Keynes)

Faglige mål:
• Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
• Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Forløb 7: PBL - Makroøkonomisk landeanalyse

PBL som grundlag for mundtlig årsprøve. Der laves individuel synopsis. Emnet er frit, men der er bindinger på metodevalget - der skal bruges makroøkonomisk landeanalyse - men der kan også bruges andet, der supplerer en makroøkonomisk landeanalyse.

Faglige mål:
• Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
• Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
• Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
• Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Forløb 9: Konkurrenceevne

Konkurrenceevne er emnet for dette forløb, hvor der er fokus på:
Priskonkurrenceevne
Strukturel konkurrenceevne
Institutionel konkurrenceevne
Social kapital

HENRIK  KUREER (2023): International økonomi, A-niveau. https://ioa.systime.dk/
Kap. 22: Danmarks handel
Kap. 23: Konkurrenceevne

Faglige mål:
• Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Forløb 10: International handel og globalisering

Forløb, hvor international handel er det samlende element. Fra en beskrivelse af handelsmønstre over globalisering til en gennemgang af den teori, som anbefaler arbejdsdeling og handel som en kilde til vækst og velstand. Vi ser også på årsagerne til, at protektionisme alligevel er udbredt. Forløbet ser afslutningsvist på de organisationer, som siden 2. verdenskrig har udgjort en institutionel ramme for fri handel mellem lande - særligt WTO og EU.

Indhold:
HENRIK  KUREER: International økonomi, A-niveau. https://io-a.systime.dk/
• Kapitel 24: Verdenshandelens udvikling og fordeling
• Kapitel 25: Globaliseringen af verdensøkonomien
• Kapitel 26: Teorier om handel
• Kapitel 27: Frihandel kontra protektionisme
• Kapitel 28: Internationale organisationer
• Kapitel 29: EU

Faglige mål:
• Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
• Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger
• Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
• Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 10 Forløb 11: PBL - Bæredygtighed (SO6)

PBL-projekt med miljø og bæredygtighed som overordnet tema. Projektet er projekt nr. 6 i SO, så det er tværfagligt og omfatter fagene IØ, Afsætning, VØ, Erhvervsjura, Engelsk og andet fremmedsprog. Eleverne vælger 2 af de fag, som indgår, når projektet skal laves. Eleverne laver selv problemformulering og metodeafsnit, og i IØ er der krav om, at brug af begreber som markedsefficiens og efficienstab/velfærdstab indgår i projektet.

HENRIK  KUREER (2023): International økonomi, A-niveau. https://ioa.systime.dk/
• Kapitel 4.5-4.8 om prisdannelse og markedsefficiens.
• Kapitel 17: Miljøpolitik

Faglige mål:
• Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling og dermed demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Anvende samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
• Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.


Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Forløb 12 PBL om international handel & EU

Indhold:
PBL med overskriften "International handel og EU", hvor såvel PF som metode er frit inden for overskriften. Emnerne som kan berøres i denne PBL er bl.a. konkurrenceevne, international handel, globalisering/globaliseringsafmatning, handelsteori, frihandel vs. protektionisme samt EU. Lav grad af styring. Store frihedsgrader både hvad angår tema, vinkel og metode.

Faglige mål:
• Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
• Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger
• Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
• Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.

Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Projektarbejdsform
IT-støttet fremlæggelse

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb 13: Økonomisk udvikling

Indhold:
HENRIK  KUREER (2023): International økonomi, A-niveau. https://ioa.systime.dk/
• Kapitel 30: Udviklingsteorier
• Kapitel 31: Udviklingsbistand
• Kapitel 32: Udviklingsøkonomisk landeanalyse

Kernestof:
• makroøkonomiske nøgletal
• vækst og udviklingsøkonomi
• globalisering, handel, arbejdsdeling og ulighed
• komparative, kvalitative og kvantitative metoder, herunder matematisk analyse

Faglige mål:
• Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
• Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger
• Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
• Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 13 Forløb 14: PBL - Økonomisk vækst og udvikling

Indhold:
PBL om økonomisk velstand, vækst og udvikling med fokus udviklingsproblematikker og udviklingsteori - og på lineær regression som analysemetode (det er dog ikke et krav, at eleverne benytter denne metode). Sidste PBL inden eksamensprojektet.

Faglige mål:
• Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
• Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
• Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
• Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger
• Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
• Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde