Titel
1
|
Grundforløbet "Produktudvikling"
Kompetencer
Arbejdsformer, informationssøgning, kompetencer indenfor IT, samt de faglige, almene og personlige, og sociale kompetencer.
Faglige mål
• arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering
• analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
• anvende naturvidenskabelig metode til produktion af viden
• anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
• redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og virkning
• anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med produktudviklingsprocessen
• redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt perspektiv
• gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
• arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning
• dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metode.
Progression
Eleverne har lært idégenerering ud fra FN´s 17 verdensmål, at informationssøge, foretage en analyse, planlægge, formidle samt at gennemføre mindre empiriske undersøgelse, der dokumenterer en problemstilling hvor arbejdet dokumenteres i en rapport.
|