Holdet S2r Ti (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution ZBC
Fag og niveau Teknologi B
Lærer(e)
Hold S2023r Ti (S1r Ti)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet "Produktudvikling"
Titel 2 Produktudvikling
Titel 3 Projekt "Studiemiljø

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløbet "Produktudvikling"

Kompetencer
Arbejdsformer, informationssøgning, kompetencer indenfor IT, samt de faglige, almene og personlige, og sociale kompetencer.

Faglige mål
• arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering
• analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
• anvende naturvidenskabelig metode til produktion af viden
• anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
• redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og virkning
• anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med produktudviklingsprocessen
• redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt perspektiv
• gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
• arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning
• dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metode.

Progression
Eleverne har lært idégenerering ud fra FN´s 17 verdensmål, at informationssøge, foretage en analyse, planlægge, formidle samt at gennemføre mindre empiriske undersøgelse, der dokumenterer en problemstilling hvor arbejdet dokumenteres i en rapport.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Belbintest 16-08-2023
Reflektioner over Belbintest 16-08-2023
Belbintest 16-08-2023
Reflektioner Belbintest 16-08-2023
Billede af fælles brainstorm og selvvalgt metode 24-08-2023
Problemtræ 25-08-2023
Brainstorm billeder 01-09-2023
Gantt diagram 01-09-2023
Gantt diagram 01-09-2023
Problemtræ 01-09-2023
Problemanalyse 15-09-2023
Problemanalyse 15-09-2023
Problemformulering 15-09-2023
Kravmatrix 22-09-2023
Kravmatrix 22-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Produktudvikling

Der arbejdes med et projektoplæg: Produktudvikling.

I lærebog Problemer og teknologi læse kap: Produktudvikling, afsnit teknologianalyse og miljø vurdering.
Der er værkstedsarbejde - og skriftligt arbejde/aflevering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Projekt "Studiemiljø

Projekt studiemiljø Tidsplanlægning


Projekt studiemiljø Oplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer