Holdet S3r Ih (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Idehistorie B
Lærer(e)
Hold S2022r Ih (S2r Ih, S3r Ih)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Nationalisme og første verdenskrig
Titel 2 Ungdomskultur og identitet - Dansk/idehistorie opg
Titel 3 Vikingetid og Erindring
Titel 4 Køn, gender og offentlig moral
Titel 5 Ondskabens filosofi og Holocaust
Titel 6 Fire opfindelser som ændrede verden
Titel 7 Eksamensopgaven

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Nationalisme og første verdenskrig

Nationalisme og første verdenskrig

Temaet er et helstøbt Idéhistorisk tema, hvor alle tre ben i Idéhistoriefaget bliver taget i anvendelse.

Almenhistorie: Der er fokus på historisk kildekritik, formidling af historie og Historiografi. Det er heri særligt det almen historiske perspektiv der er i fokus, og herigennem særligt øvelsen i at arbejde kildekritisk, og forstå metodens styrker og svagheder. Der er dernæst også et meget stort fokus på formidlingen af historie, de muligheder historikeren står med, når der ”skabes” historie, og hvilken betydning det får for forståelsen af fortiden. Den primære arbejdsform vil være gruppearbejde, som er centraliseret omkring øvelser

Teknologihistorie: I de primært teknologihistoriske moduler, er der fokus på analyse af nye våben og teknologier under første verdenskrig. Dernæst er det vigtigt, at eleverne får et indblik i, hvordan den teknologiske udvikling ændrede krigsførelsen, og får etableret en forståelse for anvendelsen af de teknologihistoriske metoder. Det er ligeledes en pointe, at disse analyser skal bidrage til diskussionen af krigens betydning for skabelsen af en ny Europæisk mentalitet efter krigen. I forhold til arbejdsformer, så skelnes der her mellem klasseundervisning og gruppearbejde.

Idëhistorie: Forløbet afsluttes ved at lægge op til en diskussionen vedrørende civilisationskritik og en ny Europæisk mentalitet. Der er stadig tale om analyse, da der arbejdes med historisk billedanalyse og Otto Dix. Men det er dog essentielt at gøre sig klart, at der her er tale om undervisning, som vil etablere en filosofisk diskussion om Europæisk mentalitet, meningskollaps og civilisationskritik. Der trækkes på den viden der er etableret i de første lektioner, om Europæernes selvbillede, samt Henrik Jensens udlægning af ændring i forståelsen af magtstrukturer, patriarkernes endeligt og begyndelsen på det individualiserede menneske i det 2100 århundrede.

Jensen, Henrik: Offerets århundrede, People’sPress. 2007
Uddrag: Forord s. 9-10
Nationalisme
Bertel Nygård
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/nationalisme/


Følgende uddrag er fra denne bog:
Munk, Morten Hillingsø: Afrikas historie – Mødet mellem sorte og hvide. Systime 2021

Kong Leopold. Ond diktator eller civilisationens budbringer?
https://afrikashistorie.systime.dk/?id=154


Følgende uddrag er fra denne ibog:
Thomsen, Kasper: Historiefaglig arbejdsbog. Systime 2021

Grundlæggende kildeanalyse
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=193

Kildebrug i historie
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=145

Historie som begreb
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=138

Mundtlig formidling i historie
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=258

Historiesyn
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=276

Historiske dokumentarfilm
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=316

Historisk autenticitet?
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=317



Følgende uddrag er fra denne ibog:
Meyhoff, Peder & Mouritsen, Peter: Teknologihistorie, Systime 2021

Teknologi og krig
https://teknologihistorie.systime.dk/?id=84

Teknologianalyse
https://teknologihistorie.systime.dk/index.php?id=595#c2762

Det 20. århundrede
https://teknologihistorie.systime.dk/index.php?id=170&L=0


Følgende uddrag er fra denne ibog:
Pedersen, Alex Young. Andersen, Casper. Bek-Thomsen, Jakob: Idéhistorie. Systime 2021

Teknologihistorie
https://idehistorie.systime.dk/?id=177


Følgende uddrag er fra denne ibog:
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 – I dansk perspektiv. Systime 2021

Verden 1914
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=444

Europas dominans
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=517&L=0

Vestens selvforståelse
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=518&L=0

Første Verdenskrig
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=392&L=0

Storpolitik i Europa
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=537

Krigsudbruddet i 1914
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=538

Hvordan blev krigen udkæmpet?
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=1035&L=0

Rusland – Zarens fald 1917
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=562



Kilder

Rule Britannia, 1740
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=489&L=0

Francis Galton: Lad kineserne få Afrika, 1879
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=492&L=0

R. Kipling, Hvid Mands Byrde, 1899
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=487&L=0

Sortes vidneudsagn om overgreb
https://afrikashistorie.systime.dk/?id=212

Bismarck om preussisk kolonipolitik 1868
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=481&L=0

John A. Hobson: Imperialismen, et studie, 1902
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=469&L=0


Sekundært materiale

Historisk billedanalyse
https://historiskmetode.weebly.com/historisk-billedanalyse.html

Eventyr: Den standhaftige tinsoldat (1838)
H. C. Andersen
https://duda.dk/tema/eventyr/den-standhaftige-tinsoldat/


Billeder
Hovedmåling i 1910
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_anthropometry#/media/File:Head-Measurer_of_Tremearne_(side_view).jpg

White Man´s Burden
https://www.studentsofhistory.com/perspectives-on-the-white-man-s-burden

Otto Dix: 1932. Der Krig
Otto Dix: 1924. Storm Troops Advancing under Gas
Otto Dix: 1934-36. Flanders
Otto Dix: 1920. Skat Players
Otto Dix: 1924. Storm Troops Advancing under Gas

Videoklip
Belgian Congo
https://www.youtube.com/watch?v=LcF9fmTzqkg

British Patriotic Song: Rule, Britannia!
https://www.youtube.com/watch?v=v2c5QHtgFxY

German National Anthem - Deutschland Uber Alles (With Lyrics)
https://www.youtube.com/watch?v=yLHGTJjHXLo

European Imperialism for Dummies
https://www.youtube.com/watch?v=t_rHrGaoh4w

Far til fire og ulveungerne (1958) - En sort lille nigger
https://www.youtube.com/watch?v=NotEbW10iVI

"Berlin 1885: The Division of Africa"
https://www.youtube.com/watch?v=FTjBNppdk-M

How a Wrong Turn Started World War I | History
https://www.youtube.com/watch?v=IIK9Lkf02TE

Tech Developments of World War I | History
https://www.youtube.com/watch?v=k7v3cq1ZJjM&t=30s

DT&SC 1-4: Technological Determinism vs. Social Constructivism
https://www.youtube.com/watch?v=4i9vIj5-rxk

The German Painter Who Fought In The Trenches - Otto Dix I WHO DID WHAT IN WW 1
https://www.youtube.com/watch?v=akDfjifD2DU

What is shell shock? – Understanding Shell Shock (2/4)
https://www.youtube.com/watch?v=dOJ_2NaydE0

Europe after World War I
https://www.youtube.com/watch?v=NUofq-NFb-Y

Den Russiske Revolution
https://www.youtube.com/watch?v=iCylfLZ-vkM&t=301s

Dokumentarfilm

Kørt fast i pløret
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=320911092035

Første verdenskrig: Soldaternes fotos
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321608292240


Klasseundervisning
Gruppearbejde i faste grupper, som skaber grobund for praksisfællesskaber
Projektarbejde
Kildeanalyse og fremlæggelse vha. virtuelle medier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ungdomskultur og identitet - Dansk/idehistorie opg

I dette forløb, som er et SO-forløb, skriver eleverne deres dansk/idehistorieopgave.
Emnet er 'Ungdomskultur og identitetsdannelse'.
I dansk- og idéhistorieundervisningen arbejder alle 2.g-elever i en periode fra den 11. januar til den 26. februar 2021 med SO5-forløbet Identitetsdannelse og ungdomskultur. Formålet med studieområdet bliver beskrevet i forordet til bogen SO HTX: https://sohtx.systime.dk/index.php?id=194 Dette femte SO-forløb handler om identitetsdannelse og ungdomskultur. Nøgleproblemstillingen i forløbet er ”Etik i teknologi, videnskab og kommunikation” set i forhold til bl.a. den moderne kommunikationsteknologi med inddragelse af bl.a. videnskabsteori/hermeneutik og paradigmeskift som redskab til metodisk tilgang. Der er endvidere i dele af opgavecasene mulighed for at perspektivere til FN’s Verdensmål nr. 5 ’ligestilling mellem kønnene’ https://www.verdensmaalene.dk/maal/5.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ondskabens filosofi og Holocaust

Dette forløb er struktureret primært omkring to af benene i Idéhistorie: Almen historie og Idéhistorie. Udgangspunktet er, at eleverne skal have en indføring i ondskabens filosofi, samt at bruge den tilegnede teoretiske viden til at forstå et af verdenshistoriens største udslag af ondskab: Holocaust. I nogen grad er teknologihistoriske perspektiver inddraget i temaet, hvilket vil fremgå herunder.

Almen historie: Temaet indeholder en historisk gennemgang af Holocaust med fokus på analyse af kilder, samt hvordan historiografien omkring gerningsmændene har ændret sig i tre stadier siden 1945.
Dernæst er der lagt op til diskussion af hvordan historien om Holocaust udnyttes kommercielt, både i litteratur, på historiske rejser og i spillefilm.

Teknologihistorie: Temaet indeholder en teknologihistorisk twist, hvor eleverne skal forholde sig kritisk til, hvordan drabsteknologien skaber en barriere mellem offer og gerningsmand, som betyder at det fremstår ”nemmere” og mere upersonligt for gerningsmændene at udføre industrielle drab.

Idéhistorie: Temaet har en meget klar Idéhistorisk og filosofihistorisk vinkel, når der arbejdes med at sætte sig ind i hvordan tænkningen om ondskab har været et spørgsmål som har formet vores historie, gennem religion, gennem filosofien og gennem de besvarelser vi som mennesker har været nødt til at acceptere. Temaet indeholder en diskussion af det ondes problem med en meget nuanceret og bred vifte af både klassiske og moderne tænkere.  
Ondskabens filosofi og Holocaust
Indhold Primærlitteratur

Venezia, Shlomo: Sonderkommando – I gaskamrenes helvede, Gyldendal. 2008
- Uddrag: s. 76-97

Følgende uddrag er fra denne bog:
Gerht-Bendixen, Maline & Hansen, Uffe Aggergaard: Tanker om ondskab – En temabog til filosofi, Systime 2021

Indledning. Hvorfor filosofere over ondskab?
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=129

Der er kun et onde: uvidenhed
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=154

Den bedste af alle verdener indeholder ondskab
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=163

Immanuel Kant
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=133

Universel pligt og egoistisk selvglæde
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=167

"Ondskab" er de svages undskyldning for verdens udfordringer
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=176

Primærtekst. Svendsen: Ondskabens filosofi (2010)
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=193

Primætekst. Augustin: Bekendelser (397-401)
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=160


Følgende artikler kommer fra Folkedrab.dk
Dansk Institut for internationale studier

Den nazistiske raceideologi
https://folkedrab.dk/artikler/den-nazistiske-raceideologi

Wannsee-konferencen
https://folkedrab.dk/artikler/wannsee-konferencen

Gerningsmændene i de nationale historieskrivninger
https://folkedrab.dk/temaer/gerningsmaend/gerningsmaendene-i-de-nationale-historieskrivninger

”Racens forbedring” i Auschwitz-Birkenau
https://folkedrab.dk/artikler/racens-forbedring-i-auschwitz-birkenau

Dark Tourism – på rejse med døden
https://folkedrab.dk/artikler/dark-tourism-paa-rejse-med-doeden



Kilder

Samtale mellem Rudolf Höss og Leon Goldesohn, 8. april, 1946.
Gasning: Uddrag fra Rudolf Höss’ personlige optegnelser, februar 1947.

Kilde: Tale - Himmler om den svære beslutning
https://folkedrab.dk/kilder/kilde-tale-himmler-om-den-svaere-beslutning


Sekundær litteratur

Satan er gudssønnen, der blev hersker i Helvede
Astrid Korsbæk Madsen
https://www.kristendom.dk/troens-hovedpersoner/satan-gudss%C3%B8nnen-der-blev-hersker-i-helvede


Videoklip

The Problem of Evil: Crash Course Philosophy #13
https://www.youtube.com/watch?v=9AzNEG1GB-k

Milgrim Experiment
https://www.youtube.com/watch?v=mOUEC5YXV8U&t=174s

The Killing Pits of Ponar
https://www.youtube.com/watch?v=iLo--VsoZ3U

Stanford Prison Experiment - Edited for the Classroom
https://www.youtube.com/watch?v=XsRQVRoIPWE

Dokumentarfilm

Korruption
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030701291910

Josef Mengele
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030712051855


Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning.
Virtuel undervisning via teams.
Gruppearbejde i faste grupper, som har haft tid til at udvikle sig til egentligt praksisfællesskaber
Tegneseriefremstilling
Virtuelt arbejde med studietube:
https://www.studietube.dk/

Fremlæggelser
Kildeanalyse
Filosofisk diskussion

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Holocaust 09-03-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksamensopgaven

Eksamensopgaven i idéhistorie. Gennemføres særskilt fra - men sideløbende med - andet forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer