Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Idehistorie B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2022r Ih (S2r Ih, S3r Ih)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Nationalisme og første verdenskrig
Nationalisme og første verdenskrig
Temaet er et helstøbt Idéhistorisk tema, hvor alle tre ben i Idéhistoriefaget bliver taget i anvendelse.
Almenhistorie: Der er fokus på historisk kildekritik, formidling af historie og Historiografi. Det er heri særligt det almen historiske perspektiv der er i fokus, og herigennem særligt øvelsen i at arbejde kildekritisk, og forstå metodens styrker og svagheder. Der er dernæst også et meget stort fokus på formidlingen af historie, de muligheder historikeren står med, når der ”skabes” historie, og hvilken betydning det får for forståelsen af fortiden. Den primære arbejdsform vil være gruppearbejde, som er centraliseret omkring øvelser
Teknologihistorie: I de primært teknologihistoriske moduler, er der fokus på analyse af nye våben og teknologier under første verdenskrig. Dernæst er det vigtigt, at eleverne får et indblik i, hvordan den teknologiske udvikling ændrede krigsførelsen, og får etableret en forståelse for anvendelsen af de teknologihistoriske metoder. Det er ligeledes en pointe, at disse analyser skal bidrage til diskussionen af krigens betydning for skabelsen af en ny Europæisk mentalitet efter krigen. I forhold til arbejdsformer, så skelnes der her mellem klasseundervisning og gruppearbejde.
Idëhistorie: Forløbet afsluttes ved at lægge op til en diskussionen vedrørende civilisationskritik og en ny Europæisk mentalitet. Der er stadig tale om analyse, da der arbejdes med historisk billedanalyse og Otto Dix. Men det er dog essentielt at gøre sig klart, at der her er tale om undervisning, som vil etablere en filosofisk diskussion om Europæisk mentalitet, meningskollaps og civilisationskritik. Der trækkes på den viden der er etableret i de første lektioner, om Europæernes selvbillede, samt Henrik Jensens udlægning af ændring i forståelsen af magtstrukturer, patriarkernes endeligt og begyndelsen på det individualiserede menneske i det 2100 århundrede.
Jensen, Henrik: Offerets århundrede, People’sPress. 2007
Uddrag: Forord s. 9-10
Nationalisme
Bertel Nygård
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/nationalisme/
Følgende uddrag er fra denne bog:
Munk, Morten Hillingsø: Afrikas historie – Mødet mellem sorte og hvide. Systime 2021
Kong Leopold. Ond diktator eller civilisationens budbringer?
https://afrikashistorie.systime.dk/?id=154
Følgende uddrag er fra denne ibog:
Thomsen, Kasper: Historiefaglig arbejdsbog. Systime 2021
Grundlæggende kildeanalyse
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=193
Kildebrug i historie
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=145
Historie som begreb
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=138
Mundtlig formidling i historie
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=258
Historiesyn
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=276
Historiske dokumentarfilm
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=316
Historisk autenticitet?
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=317
Følgende uddrag er fra denne ibog:
Meyhoff, Peder & Mouritsen, Peter: Teknologihistorie, Systime 2021
Teknologi og krig
https://teknologihistorie.systime.dk/?id=84
Teknologianalyse
https://teknologihistorie.systime.dk/index.php?id=595#c2762
Det 20. århundrede
https://teknologihistorie.systime.dk/index.php?id=170&L=0
Følgende uddrag er fra denne ibog:
Pedersen, Alex Young. Andersen, Casper. Bek-Thomsen, Jakob: Idéhistorie. Systime 2021
Teknologihistorie
https://idehistorie.systime.dk/?id=177
Følgende uddrag er fra denne ibog:
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 – I dansk perspektiv. Systime 2021
Verden 1914
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=444
Europas dominans
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=517&L=0
Vestens selvforståelse
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=518&L=0
Første Verdenskrig
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=392&L=0
Storpolitik i Europa
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=537
Krigsudbruddet i 1914
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=538
Hvordan blev krigen udkæmpet?
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=1035&L=0
Rusland – Zarens fald 1917
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=562
Kilder
Rule Britannia, 1740
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=489&L=0
Francis Galton: Lad kineserne få Afrika, 1879
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=492&L=0
R. Kipling, Hvid Mands Byrde, 1899
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=487&L=0
Sortes vidneudsagn om overgreb
https://afrikashistorie.systime.dk/?id=212
Bismarck om preussisk kolonipolitik 1868
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=481&L=0
John A. Hobson: Imperialismen, et studie, 1902
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=469&L=0
Sekundært materiale
Historisk billedanalyse
https://historiskmetode.weebly.com/historisk-billedanalyse.html
Eventyr: Den standhaftige tinsoldat (1838)
H. C. Andersen
https://duda.dk/tema/eventyr/den-standhaftige-tinsoldat/
Billeder
Hovedmåling i 1910
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_anthropometry#/media/File:Head-Measurer_of_Tremearne_(side_view).jpg
White Man´s Burden
https://www.studentsofhistory.com/perspectives-on-the-white-man-s-burden
Otto Dix: 1932. Der Krig
Otto Dix: 1924. Storm Troops Advancing under Gas
Otto Dix: 1934-36. Flanders
Otto Dix: 1920. Skat Players
Otto Dix: 1924. Storm Troops Advancing under Gas
Videoklip
Belgian Congo
https://www.youtube.com/watch?v=LcF9fmTzqkg
British Patriotic Song: Rule, Britannia!
https://www.youtube.com/watch?v=v2c5QHtgFxY
German National Anthem - Deutschland Uber Alles (With Lyrics)
https://www.youtube.com/watch?v=yLHGTJjHXLo
European Imperialism for Dummies
https://www.youtube.com/watch?v=t_rHrGaoh4w
Far til fire og ulveungerne (1958) - En sort lille nigger
https://www.youtube.com/watch?v=NotEbW10iVI
"Berlin 1885: The Division of Africa"
https://www.youtube.com/watch?v=FTjBNppdk-M
How a Wrong Turn Started World War I | History
https://www.youtube.com/watch?v=IIK9Lkf02TE
Tech Developments of World War I | History
https://www.youtube.com/watch?v=k7v3cq1ZJjM&t=30s
DT&SC 1-4: Technological Determinism vs. Social Constructivism
https://www.youtube.com/watch?v=4i9vIj5-rxk
The German Painter Who Fought In The Trenches - Otto Dix I WHO DID WHAT IN WW 1
https://www.youtube.com/watch?v=akDfjifD2DU
What is shell shock? – Understanding Shell Shock (2/4)
https://www.youtube.com/watch?v=dOJ_2NaydE0
Europe after World War I
https://www.youtube.com/watch?v=NUofq-NFb-Y
Den Russiske Revolution
https://www.youtube.com/watch?v=iCylfLZ-vkM&t=301s
Dokumentarfilm
Kørt fast i pløret
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=320911092035
Første verdenskrig: Soldaternes fotos
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321608292240
Klasseundervisning
Gruppearbejde i faste grupper, som skaber grobund for praksisfællesskaber
Projektarbejde
Kildeanalyse og fremlæggelse vha. virtuelle medier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ungdomskultur og identitet - Dansk/idehistorie opg
I dette forløb, som er et SO-forløb, skriver eleverne deres dansk/idehistorieopgave.
Emnet er 'Ungdomskultur og identitetsdannelse'.
I dansk- og idéhistorieundervisningen arbejder alle 2.g-elever i en periode fra den 11. januar til den 26. februar 2021 med SO5-forløbet Identitetsdannelse og ungdomskultur. Formålet med studieområdet bliver beskrevet i forordet til bogen SO HTX: https://sohtx.systime.dk/index.php?id=194 Dette femte SO-forløb handler om identitetsdannelse og ungdomskultur. Nøgleproblemstillingen i forløbet er ”Etik i teknologi, videnskab og kommunikation” set i forhold til bl.a. den moderne kommunikationsteknologi med inddragelse af bl.a. videnskabsteori/hermeneutik og paradigmeskift som redskab til metodisk tilgang. Der er endvidere i dele af opgavecasene mulighed for at perspektivere til FN’s Verdensmål nr. 5 ’ligestilling mellem kønnene’ https://www.verdensmaalene.dk/maal/5.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vikingetid og Erindring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Køn, gender og offentlig moral
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ondskabens filosofi og Holocaust
Dette forløb er struktureret primært omkring to af benene i Idéhistorie: Almen historie og Idéhistorie. Udgangspunktet er, at eleverne skal have en indføring i ondskabens filosofi, samt at bruge den tilegnede teoretiske viden til at forstå et af verdenshistoriens største udslag af ondskab: Holocaust. I nogen grad er teknologihistoriske perspektiver inddraget i temaet, hvilket vil fremgå herunder.
Almen historie: Temaet indeholder en historisk gennemgang af Holocaust med fokus på analyse af kilder, samt hvordan historiografien omkring gerningsmændene har ændret sig i tre stadier siden 1945.
Dernæst er der lagt op til diskussion af hvordan historien om Holocaust udnyttes kommercielt, både i litteratur, på historiske rejser og i spillefilm.
Teknologihistorie: Temaet indeholder en teknologihistorisk twist, hvor eleverne skal forholde sig kritisk til, hvordan drabsteknologien skaber en barriere mellem offer og gerningsmand, som betyder at det fremstår ”nemmere” og mere upersonligt for gerningsmændene at udføre industrielle drab.
Idéhistorie: Temaet har en meget klar Idéhistorisk og filosofihistorisk vinkel, når der arbejdes med at sætte sig ind i hvordan tænkningen om ondskab har været et spørgsmål som har formet vores historie, gennem religion, gennem filosofien og gennem de besvarelser vi som mennesker har været nødt til at acceptere. Temaet indeholder en diskussion af det ondes problem med en meget nuanceret og bred vifte af både klassiske og moderne tænkere.
Ondskabens filosofi og Holocaust
Indhold Primærlitteratur
Venezia, Shlomo: Sonderkommando – I gaskamrenes helvede, Gyldendal. 2008
- Uddrag: s. 76-97
Følgende uddrag er fra denne bog:
Gerht-Bendixen, Maline & Hansen, Uffe Aggergaard: Tanker om ondskab – En temabog til filosofi, Systime 2021
Indledning. Hvorfor filosofere over ondskab?
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=129
Der er kun et onde: uvidenhed
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=154
Den bedste af alle verdener indeholder ondskab
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=163
Immanuel Kant
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=133
Universel pligt og egoistisk selvglæde
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=167
"Ondskab" er de svages undskyldning for verdens udfordringer
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=176
Primærtekst. Svendsen: Ondskabens filosofi (2010)
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=193
Primætekst. Augustin: Bekendelser (397-401)
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=160
Følgende artikler kommer fra Folkedrab.dk
Dansk Institut for internationale studier
Den nazistiske raceideologi
https://folkedrab.dk/artikler/den-nazistiske-raceideologi
Wannsee-konferencen
https://folkedrab.dk/artikler/wannsee-konferencen
Gerningsmændene i de nationale historieskrivninger
https://folkedrab.dk/temaer/gerningsmaend/gerningsmaendene-i-de-nationale-historieskrivninger
”Racens forbedring” i Auschwitz-Birkenau
https://folkedrab.dk/artikler/racens-forbedring-i-auschwitz-birkenau
Dark Tourism – på rejse med døden
https://folkedrab.dk/artikler/dark-tourism-paa-rejse-med-doeden
Kilder
Samtale mellem Rudolf Höss og Leon Goldesohn, 8. april, 1946.
Gasning: Uddrag fra Rudolf Höss’ personlige optegnelser, februar 1947.
Kilde: Tale - Himmler om den svære beslutning
https://folkedrab.dk/kilder/kilde-tale-himmler-om-den-svaere-beslutning
Sekundær litteratur
Satan er gudssønnen, der blev hersker i Helvede
Astrid Korsbæk Madsen
https://www.kristendom.dk/troens-hovedpersoner/satan-gudss%C3%B8nnen-der-blev-hersker-i-helvede
Videoklip
The Problem of Evil: Crash Course Philosophy #13
https://www.youtube.com/watch?v=9AzNEG1GB-k
Milgrim Experiment
https://www.youtube.com/watch?v=mOUEC5YXV8U&t=174s
The Killing Pits of Ponar
https://www.youtube.com/watch?v=iLo--VsoZ3U
Stanford Prison Experiment - Edited for the Classroom
https://www.youtube.com/watch?v=XsRQVRoIPWE
Dokumentarfilm
Korruption
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030701291910
Josef Mengele
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030712051855
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning.
Virtuel undervisning via teams.
Gruppearbejde i faste grupper, som har haft tid til at udvikle sig til egentligt praksisfællesskaber
Tegneseriefremstilling
Virtuelt arbejde med studietube:
https://www.studietube.dk/
Fremlæggelser
Kildeanalyse
Filosofisk diskussion
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Holocaust
|
09-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensopgaven
Eksamensopgaven i idéhistorie. Gennemføres særskilt fra - men sideløbende med - andet forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60734064668",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60734064668",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60734064668"
}