Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Idehistorie B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2022u Ih (S2u Ih, S3u Ih)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Nationalisme og første verdenskrig
Nationalisme og første verdenskrig
Temaet er et helstøbt Idéhistorisk tema, hvor alle tre ben i Idéhistoriefaget bliver taget i anvendelse.
Almenhistorie: Der er fokus på historisk kildekritik, formidling af historie og Historiografi. Det er heri særligt det almen historiske perspektiv der er i fokus, og herigennem særligt øvelsen i at arbejde kildekritisk, og forstå metodens styrker og svagheder. Der er dernæst også et meget stort fokus på formidlingen af historie, de muligheder historikeren står med, når der ”skabes” historie, og hvilken betydning det får for forståelsen af fortiden. Den primære arbejdsform vil være gruppearbejde, som er centraliseret omkring øvelser
Teknologihistorie: I de primært teknologihistoriske moduler, er der fokus på analyse af nye våben og teknologier under første verdenskrig. Dernæst er det vigtigt, at eleverne får et indblik i, hvordan den teknologiske udvikling ændrede krigsførelsen, og får etableret en forståelse for anvendelsen af de teknologihistoriske metoder. Det er ligeledes en pointe, at disse analyser skal bidrage til diskussionen af krigens betydning for skabelsen af en ny Europæisk mentalitet efter krigen. I forhold til arbejdsformer, så skelnes der her mellem klasseundervisning og gruppearbejde.
Idëhistorie: Forløbet afsluttes ved at lægge op til en diskussionen vedrørende civilisationskritik og en ny Europæisk mentalitet. Der er stadig tale om analyse, da der arbejdes med historisk billedanalyse og Otto Dix. Men det er dog essentielt at gøre sig klart, at der her er tale om undervisning, som vil etablere en filosofisk diskussion om Europæisk mentalitet, meningskollaps og civilisationskritik. Der trækkes på den viden der er etableret i de første lektioner, om Europæernes selvbillede, samt Henrik Jensens udlægning af ændring i forståelsen af magtstrukturer, patriarkernes endeligt og begyndelsen på det individualiserede menneske i det 2100 århundrede.
Jensen, Henrik: Offerets århundrede, People’sPress. 2007
Uddrag: Forord s. 9-10
Nationalisme
Bertel Nygård
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/nationalisme/
Følgende uddrag er fra denne bog:
Munk, Morten Hillingsø: Afrikas historie – Mødet mellem sorte og hvide. Systime 2021
Kong Leopold. Ond diktator eller civilisationens budbringer?
https://afrikashistorie.systime.dk/?id=154
Følgende uddrag er fra denne ibog:
Thomsen, Kasper: Historiefaglig arbejdsbog. Systime 2021
Grundlæggende kildeanalyse
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=193
Kildebrug i historie
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=145
Historie som begreb
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=138
Mundtlig formidling i historie
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=258
Historiesyn
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=276
Historiske dokumentarfilm
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=316
Historisk autenticitet?
https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=317
Følgende uddrag er fra denne ibog:
Meyhoff, Peder & Mouritsen, Peter: Teknologihistorie, Systime 2021
Teknologi og krig
https://teknologihistorie.systime.dk/?id=84
Teknologianalyse
https://teknologihistorie.systime.dk/index.php?id=595#c2762
Det 20. århundrede
https://teknologihistorie.systime.dk/index.php?id=170&L=0
Følgende uddrag er fra denne ibog:
Pedersen, Alex Young. Andersen, Casper. Bek-Thomsen, Jakob: Idéhistorie. Systime 2021
Teknologihistorie
https://idehistorie.systime.dk/?id=177
Følgende uddrag er fra denne ibog:
Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 – I dansk perspektiv. Systime 2021
Verden 1914
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=444
Europas dominans
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=517&L=0
Vestens selvforståelse
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=518&L=0
Første Verdenskrig
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=392&L=0
Storpolitik i Europa
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=537
Krigsudbruddet i 1914
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=538
Hvordan blev krigen udkæmpet?
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=1035&L=0
Rusland – Zarens fald 1917
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=562
Kilder
Rule Britannia, 1740
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=489&L=0
Francis Galton: Lad kineserne få Afrika, 1879
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=492&L=0
R. Kipling, Hvid Mands Byrde, 1899
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=487&L=0
Sortes vidneudsagn om overgreb
https://afrikashistorie.systime.dk/?id=212
Bismarck om preussisk kolonipolitik 1868
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=481&L=0
John A. Hobson: Imperialismen, et studie, 1902
https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=469&L=0
Sekundært materiale
Historisk billedanalyse
https://historiskmetode.weebly.com/historisk-billedanalyse.html
Eventyr: Den standhaftige tinsoldat (1838)
H. C. Andersen
https://duda.dk/tema/eventyr/den-standhaftige-tinsoldat/
Billeder
Hovedmåling i 1910
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_anthropometry#/media/File:Head-Measurer_of_Tremearne_(side_view).jpg
White Man´s Burden
https://www.studentsofhistory.com/perspectives-on-the-white-man-s-burden
Otto Dix: 1932. Der Krig
Otto Dix: 1924. Storm Troops Advancing under Gas
Otto Dix: 1934-36. Flanders
Otto Dix: 1920. Skat Players
Otto Dix: 1924. Storm Troops Advancing under Gas
Videoklip
Belgian Congo
https://www.youtube.com/watch?v=LcF9fmTzqkg
British Patriotic Song: Rule, Britannia!
https://www.youtube.com/watch?v=v2c5QHtgFxY
German National Anthem - Deutschland Uber Alles (With Lyrics)
https://www.youtube.com/watch?v=yLHGTJjHXLo
European Imperialism for Dummies
https://www.youtube.com/watch?v=t_rHrGaoh4w
Far til fire og ulveungerne (1958) - En sort lille nigger
https://www.youtube.com/watch?v=NotEbW10iVI
"Berlin 1885: The Division of Africa"
https://www.youtube.com/watch?v=FTjBNppdk-M
How a Wrong Turn Started World War I | History
https://www.youtube.com/watch?v=IIK9Lkf02TE
Tech Developments of World War I | History
https://www.youtube.com/watch?v=k7v3cq1ZJjM&t=30s
DT&SC 1-4: Technological Determinism vs. Social Constructivism
https://www.youtube.com/watch?v=4i9vIj5-rxk
The German Painter Who Fought In The Trenches - Otto Dix I WHO DID WHAT IN WW 1
https://www.youtube.com/watch?v=akDfjifD2DU
What is shell shock? – Understanding Shell Shock (2/4)
https://www.youtube.com/watch?v=dOJ_2NaydE0
Europe after World War I
https://www.youtube.com/watch?v=NUofq-NFb-Y
Den Russiske Revolution
https://www.youtube.com/watch?v=iCylfLZ-vkM&t=301s
Dokumentarfilm
Kørt fast i pløret
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=320911092035
Første verdenskrig: Soldaternes fotos
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=321608292240
Klasseundervisning
Gruppearbejde i faste grupper, som skaber grobund for praksisfællesskaber
Projektarbejde
Kildeanalyse og fremlæggelse vha. virtuelle medier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Idéen om historie
Forskellige tilgange til historie. Nedslag i den traditionelle, lineære, aktørprægede, den strukturprægede, eksistentielt historiebrug, mentalitetshistorie og mikrohistorie. Med udgangspunkt i casene romerriget, tidlig dansk middelalder og Grønlandshistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Idéen om teknologi
Forskellige definitioner på teknologi og forskellige tilgange til teknologihistorie, som trekassemodellen, SCOT og ANT.
Med udgangspunkt i casene industrialiseringen, internettet og mobiltelefoni.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Myter, legender og sociale konstruktioner
Betydningen af myter, legender og sociale konstruktioner for vores opfattelse af verden, inklusive:
Nationer som sociale konstruktioner.
Virksomheder, penge og samfund som sociale konstruktioner.
Køn som social konstruktion.
Race og etnicitet som social konstruktion, herunder behandles holocaust og folkemord.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stormen på kongressen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Idéen om naturen
Forskellige natursyn gennem tiderne, herunder synet på retten til at spise kød.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensopgaven
Eksamensopgaven i idéhistorie. Gennemføres særskilt fra - men sideløbende med - andet forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60734247149",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60734247149",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60734247149"
}