Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Idehistorie B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2022x Ih (S2x Ih, S3x Ih)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Idéen om viden
Forskellige idéhistoriske tilgange til viden med nedslag ved Sokrates, Platon og Aristoteles, middelalderens gudsbeviser, renæssancen med René Descartes og Francis Bacon, oplysningstiden ved Immanuel Kant og moderne humanistisk videnskabsteori i form af hermeneutik, strukturalisme og fænomenologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Idéen om historie
Forskellige tilgange til historie. Nedslag i den traditionelle, lineære, aktørprægede, den strukturprægede, eksistentielt historiebrug, mentalitetshistorie og mikrohistorie. Med udgangspunkt i casene romerriget, tidlig dansk middelalder og Grønlandshistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Idéen om teknologi
Forskellige definitioner på teknologi og forskellige tilgange til teknologihistorie, som trekassemodellen, SCOT og ANT.
Med udgangspunkt i casene industrialiseringen, internettet og mobiltelefoni.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Myter, legender og sociale konstruktioner
Betydningen af myter, legender og sociale konstruktioner for vores opfattelse af verden, inklusive:
Nationer som sociale konstruktioner.
Virksomheder, penge og samfund som sociale konstruktioner.
Køn som social konstruktion.
Race og etnicitet som social konstruktion, herunder behandles holocaust og folkemord.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stormen på kongressen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Idéen om naturen
Forskellige natursyn gennem tiderne, herunder synet på retten til at spise kød.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensopgaven
Eksamensopgaven i idéhistorie. Gennemføres særskilt fra - men sideløbende med - andet forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60734326633",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60734326633",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60734326633"
}