Holdet S3z Ih (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Idehistorie B
Lærer(e)
Hold S2022z Ih (S2z Ih, S3z Ih)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ideen om vikinger - og historiebrug
Titel 2 Dyb Historie
Titel 3 Fagets metoder og identitet
Titel 4 Industrialisering, teknologi og bæredygtighed
Titel 5 Renæssancen og det naturvidenskabelige gennembrud
Titel 6 Ondskab
Titel 7 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ideen om vikinger - og historiebrug

I dette forløb dykker vi ned i begrebet 'Viking'. Vi arbejder med kilder fra natmus.dk og ser på en række forestillinger om, hvad vikinger var og gjorde. Vi undersøger også vikingens betydning for samtid og eftertid, og diskuterer herunder begrebet 'historiebrug'. Eleverne arbejder mere specifikt med den svenske historiker Klas-Göran Karlssons historiebrugstypologier og får eksempler på fx politisk historiebrug (Anders Foghs tale i mindelunden) og kommerciel historiebrug (HBO-TV serien Vikings). Vi træner i forløbet at arbejde med problemstillinger og opgaver i faget, herunder metodebevidsthed og teori.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dyb Historie

Forløbet om dyb historie taget udgangspunkt i Yuval Hararis 'SAPIENS'.
I forløbet får eleverne kendskab til, hvad dyb historie er, hvordan man 'laver' dyb historie, herunder det nødvendige samarbejde med andre fakulteter. Vi arbejder i forløbet tæt med bioteknologi og eleverne bruger deres viden her fra i forhold til fx anvendelse af DNA, kulstof-14 datering mv.
Eleverne skal se TED talks og læse en række tekster, der samlet set giver indblik i, hvordan mennesket blev skabt, hvorfor vi blev overlegne - og de teorier der hører til her (herunder Madlavningshypotesen).
Vi ser 'Renjægerne' DR1 produktion, som giver indblik i, hvordan mennesker før os levede. I forløbet indgår også en række materialer fra Nationalmuseet, som samlet set belyser flere perspektiver ved den dybe historie; herunder vanskelighederne ved at skrive historie uden skriftlige kilder, opgaven i at flere videnskaber samarbejder - samt eksempler på, når vi mennesker tager fejl (for at eksemplificere det spændende, men komplicerede ved den dybe historie).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fagets metoder og identitet

Forløbet her introducerer eleverne til idehistorie B. Der er i forløbet fokus på fagets '3 ben': almen historie, teknologihistorie og idehistorie (begivenhed, genstand og ide). Eleverne får introduktion til begreberne levn og beretning, kildekritik mv,
Vi tager udgangspunkt i Systimes 'Idehistorie' Idehistorie som fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Industrialisering, teknologi og bæredygtighed

Forløb som behandler industrialiseringen samt kigger på konsekvenserne ved industrialisering. Derudover behandler forløbet også menneskets forhold til teknologi samt historiske tanker om bæredygtighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Renæssancen og det naturvidenskabelige gennembrud

Forløb som omhandler opfindelsen af den moderne videnskabsteori og hvorledes denne kommer til udtryk hos forskellige astronomer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ondskab

Forløb som undersøger ondskab fra en idéhistorisk tilgang. Historisk set er der fokus på holocaust.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer