ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
ZBC Handels- og Teknisk gymnasium Slagelse
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet S3z Ih (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
ZBC
Fag og niveau
Idehistorie B
Lærer(e)
Hold
S2022z Ih (
S2z Ih
,
S3z Ih
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Ideen om vikinger - og historiebrug
Titel 2
Dyb Historie
Titel 3
Fagets metoder og identitet
Titel 4
Industrialisering, teknologi og bæredygtighed
Titel 5
Renæssancen og det naturvidenskabelige gennembrud
Titel 6
Ondskab
Titel 7
Eksamensprojekt
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Ideen om vikinger - og historiebrug
I dette forløb dykker vi ned i begrebet 'Viking'. Vi arbejder med kilder fra
natmus.dk
og ser på en række forestillinger om, hvad vikinger var og gjorde. Vi undersøger også vikingens betydning for samtid og eftertid, og diskuterer herunder begrebet 'historiebrug'. Eleverne arbejder mere specifikt med den svenske historiker Klas-Göran Karlssons historiebrugstypologier og får eksempler på fx politisk historiebrug (Anders Foghs tale i mindelunden) og kommerciel historiebrug (HBO-TV serien Vikings). Vi træner i forløbet at arbejde med problemstillinger og opgaver i faget, herunder metodebevidsthed og teori.
Indhold
Kernestof:
Kære 2.z. Jeg glæder mig til at møde jer :) I dag skal vi tale om, hvad idehistorie er, og vi skal kigge lidt i en af vores grundbøger, som ligger inde på Systime. Vi ses :) Kh. Sonja
Hej søde 2.z. I har ikke lektier for, men i timen skal I bruge denne hjemmeside: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/
I dag skal jeres vikingefremlæggelser/produkter præsenteres for mig og resten af klassen :)
Vi færdigser Togtet og I arbejder med dokumentaren. Ideen om vikingen_Togtet.docx
I dag skal vi arbejde med vores studietur. I bliver inddelt i små grupper som hver især skal fremlægge om noget på turen. Mere info når vi ses... Det bliver nogle gode timer :)
Studietursforberedelse.docx
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dyb Historie
Forløbet om dyb historie taget udgangspunkt i Yuval Hararis 'SAPIENS'.
I forløbet får eleverne kendskab til, hvad dyb historie er, hvordan man 'laver' dyb historie, herunder det nødvendige samarbejde med andre fakulteter. Vi arbejder i forløbet tæt med bioteknologi og eleverne bruger deres viden her fra i forhold til fx anvendelse af DNA, kulstof-14 datering mv.
Eleverne skal se TED talks og læse en række tekster, der samlet set giver indblik i, hvordan mennesket blev skabt, hvorfor vi blev overlegne - og de teorier der hører til her (herunder Madlavningshypotesen).
Vi ser 'Renjægerne' DR1 produktion, som giver indblik i, hvordan mennesker før os levede. I forløbet indgår også en række materialer fra Nationalmuseet, som samlet set belyser flere perspektiver ved den dybe historie; herunder vanskelighederne ved at skrive historie uden skriftlige kilder, opgaven i at flere videnskaber samarbejder - samt eksempler på, når vi mennesker tager fejl (for at eksemplificere det spændende, men komplicerede ved den dybe historie).
Indhold
Kernestof:
Lektie: Brug 10 minutter på at læse om de forskellige historiebrugsformer: https://historiefagligarbejdsbog.systime.dk/?id=186#c396
Vi gennemgår sidste uges arbejde om historiebrugstypologi
Vi ser dokumentar om den dybe historie og når den af forskellige årsager kompliceres.
I timen i dag arbejder vi med Yuval Hararis 'Sapiens' og I læser 'An Animal of No Significance'
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Fagets metoder og identitet
Forløbet her introducerer eleverne til idehistorie B. Der er i forløbet fokus på fagets '3 ben': almen historie, teknologihistorie og idehistorie (begivenhed, genstand og ide). Eleverne får introduktion til begreberne levn og beretning, kildekritik mv,
Vi tager udgangspunkt i Systimes 'Idehistorie' Idehistorie som fag.
Indhold
Kernestof:
Vi ser 'Historien om Danmark' afsnittet om stenalderen. Hvordan ved vi overhovedet noget om den periode? Afsnittet kan ses her: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-stenalder_145564
Arbejdsspørgsmål_Historien om Danmark - Stenalderen.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Industrialisering, teknologi og bæredygtighed
Forløb som behandler industrialiseringen samt kigger på konsekvenserne ved industrialisering. Derudover behandler forløbet også menneskets forhold til teknologi samt historiske tanker om bæredygtighed.
Indhold
Kernestof:
Hej 3z. I denne lektion skal vi hilse på hinanden og så vil jeg gerne høre lidt om, hvad I lavede med Sonja sidste år. Sonja fandt desværre et andet arbejde sidst i juni, derfor bliver det mig (Kristian) som skal føre jer til eksamen. Jeg glæder mig
Metodekatalog.docx
I denne lektion tager vi rigtig fat på vores første tema: Industrialisering, teknologi og bæredygtighed.
https://idehistorie.systime.dk/?id=170
I denne lektion arbejder vi med disse to tekster (se links). I vil få tid til at læse dem i klassen, men man må naturligvis gerne læse hjemmefra:
I denne lektion arbejder vi med disse to tekster. Igen vil I få tid til at læse i timen:
I disse to lektioner starter vi med at kigge på fattigdom og velstand under den industrielle revolution. Dernæst skal vi have om Marxisme samt diskursanalyse. Vi arbejder ud fra disse tre tekster:
I denne lektion færdiggør vi vores arbejde omkring Marx. Alle skal læse kapitlet omkring diskursanalyse som der er linket til: https://paasporetafhistorien.systime.dk/?id=136 inden timen.
Karl Marx - diskursanalyse.docx
Tilgange til teknologi. Ingen lektier.
1.Forklar fremskidtstanken 2.Forklar Thoreau 3.I 1800 tallet får kritikken fart pga. den industrielle revolution. Hvad går kritikken på? 4.Hvad kan man indvende til teknologikritikerne?
I disse lektioner ser vi dokumentaren "Guns, Germs and Steel" afsnit 3 og arbejder med den efterfølgende.
Spørgsmål til Guns.docx
I denne lektion arbejder vi med denne tekst. I får tid til at læse den i timen: https://idehistorie.systime.dk/?id=250
I denne lektion arbejder vi med denne tekst. I får tid til at læse den i timen: https://idehistorie.systime.dk/?id=251
https://idehistorie.systime.dk/index.php?id=178#c424 Inden denne lektion må i meget gerne læse følgende tekst: https://idehistorie.systime.dk/?id=236. I skal også læse underkapitlerne.
1.Hvad vil det sige, at vi befinder os i den Antropocæne tidsalder? 2.Hvad er BNP, og hvad har kendetegnet BNP siden 1500-tallet? 3.Beskriv planetens befolkningstilvækst gennem historien. 4.Beskriv de gode og dårlige egenskaber ved fossile brændstoff
https://idehistorie.systime.dk/?id=237
https://idehistorie.systime.dk/?id=238
I denne lektion starter vi (endelig) på en selvvalgt case, som skal føre til en fremlæggelse.
Teknologiprojekt 3z.docx
I arbejder videre med jeres teknologiprojekt
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Renæssancen og det naturvidenskabelige gennembrud
Forløb som omhandler opfindelsen af den moderne videnskabsteori og hvorledes denne kommer til udtryk hos forskellige astronomer.
Indhold
Kernestof:
I denne lektion skal I arbejde selv med jeres teknologiprojekt. I må gerne arbejde hjemmefra, hvis I ikke har timer inden.
I disse to lektioner holder vi fremlæggelser. Vi kører efter den rækkefølge som er i dokumentet. Alle skal være klar til at fremlægge. Ved sygdom rykkes næste gruppe automatisk frem på listen. Teknologiprojekt 3z.docx
I denne lektion holder vi flere fremlæggelser.
https://teknologihistorie.systime.dk/?id=599
Vi kører de sidste fremlæggelser no matter what. Derefter arbejder vi med de tekster i læste sidste gang.
https://teknologihistorie.systime.dk/?id=600
https://www.theguardian.com/technology/2015/feb/08/how-glass-made-us-see-world-clearly
I denne lektion har I arbejd selv. I skal læse alle teksterne i 1.3.0 og 1.3.1 omkring Francis Bacon. Jeg viderefører fraværet fra 1. lektion. Skriv hvis I møder til 2. lektion.
I disse to lektioner skal vi arbejde med de tekster i læste i tirsdags omkring Francis Bacon.
I disse lektioner arbejder vi ud fra denne tekst. Læs den gerne hjemmefra:
1.Hvilket mentalitetsskifte fandt sted fra middelalder til renæssancen? 2.Hvilken betydning havde Middelalderen for Den Videnskabelige Revolution? 3.Hvordan var forholdet mellem videnskab og religion i renæssancen? 4.Hvordan påvirkede reformationen f
Nexus - renæssancen.pdf
Arbejdsspørgsmål til Nexus 3z.docx
I denne lektion arbejder vi med de negative aspekter af opbruddet i renæssancen.
I denne lektion starter vi med at quizze og så undersøger vi basal videnskabsteori. Vi arbejder ud fra nedestående tekst.
Juleklip
I denne lektion kigger vi på videnskabelig sandhed. Vi arbejder ud fra nedestående tekst. Ingen lektier.
1.Hvad er deduktion og hvilket problem har metoden? 2.Hvad er induktion og hvilket problem har metoden? 3.Hvad ligger der i begreberne verifikation og falsifikation? 4.Hvad er den hypotetisk-deduktive metode? 5.Lav en beskrivelse af en proces hvor du
Vi starter et projekt omkring berømte videnskabsmænd fra Renæssancen, som fører til fremlæggelser i uge 5.
Vi arbejder videre med projektet omkring videnskabsmænd fra Renæssancen.
Vi arbejder videre med projektet omkring Videnskabsmænd fra Renæssancen
Videnskabsmænd fra Renæssancen. Hvis I er færdige må I bruge lektionerne på at forberede jeres SOP forsvar.
Fremlæggelser omkring Videnskabsmænd fra Renæssancen.
Vi starter vores sidste tema. Ingen lektier.
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=129
I denne lektion skal vi arbejde med en filosof som hedder L.F.H Svendsen. Læs det vedhæftede link inden timen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Ondskab
Forløb som undersøger ondskab fra en idéhistorisk tilgang. Historisk set er der fokus på holocaust.
Indhold
Kernestof:
I disse to lektioner undersøger vi Holocaust. Vi arbejder både med baggrundstekster og 1. håndskilder. Ingen lektier
https://historieportalen.systime.dk/?id=1536
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=2STUGDD7U11P
Udvalgte kilder fra Holocaust.docx
Vi arbejder videre med kilder fra Holocaust og jeg afholder de sidste karaktersamtaler. Ingen lektier.
´Primo Levi: Hvis dette er et menneske - uddrag ´ 1.Hvad var lejrene samtidig med de var udryddelseslejre? 2.Hvordan ser Levi grundlæggende set mennesket? 3.Hvilke kategorier af mennesker fandtes i lejrene? 4.Hvem overlevede i lejrene? 5.Hvilket hier
I denne lektion skal vi arbejde med den tale i finder i linket. I må gerne have læst den inden timen. https://folkedrab.dk/kilder/kilde-tale-himmler-om-svaere-beslutning
1.Hvorfor var det nødvendigt at udrydde jøderne ifølge Himmler? 2.Hvorfor nævner han eksemplet med ”anstændige jøder”? 3.Hvorfor mener Himmler, at det var nødvendigt at slå jødiske kvinder og børn ihjel? 4.Hvem skal man have ondt af/have sympati for
Vi ser den valgte film færdig og analyserer den. Se om I ikke kan komme til tiden for en gangs skyld. Hvis man ikke var til stede under tirsdagens lektioner skal man se filmen "Sauls Søn". Den ligger på filmstriben.dk, hvor man kan låne den vha. sit
I disse lektioner samler vi op på filmanalyserne og kigger på to forskellige filosoffer som har undersøgt Holocaust.
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=138&L=1
I denne lektion samler vi op på Arendt og Bauman, og går derefter videre til at arbejde med en sidste filosof - Friedrich Nietzsche
https://tankeromondskab.systime.dk/?id=135
Jeg kommer nok 5-10 min for sent. Kig på Nietzsche mens I venter. Vi runder arbejdet med Nietzsche af og samler op på hele forløbet om Holocaust og ondskab
I denne lektion forsøger vi at få et overblik over metoder i faget som optakt til eksamensprojektet.
Eksamensprojekt idéhistorie.docx
Gruppesparing - Eksamensprojekt i idéhistorie.docx
Vi starter op på eksamensprojektet.
Eksamensprojekt. Ingen lektier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Eksamensprojekt
Elever arbejder med deres eksamensprojekt
Indhold
Kernestof:
I disse to lektioner arbejder vi videre med eksamensprojektet. Der vil være rig mulighed for vejledning.
Eksamensprojekt idéhistorie.docx
Ved slutningen af denne lektion skal alle som minimum have deres endelige problemformuleringer klar.
Arbejde med eksamensprojektet. Ingen lektier.
I dag skal I arbejde hjemme med at færdiggøre eksamensprojektet. Hvis man ikke afleverer får man fravær fra lektionerne.
I denne lektion introducerer jeg den mundtlige fremlæggelse af jeres eksamensprojekt.
Forberedelse af det mundtlige forsvar
Sidste time
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60734338346", "T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60734338346", "H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60734338346" }