Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2023x Fy (S1x Fy, S2x Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Emnet omhandler begreberne energi, effekt, varme, varmekapacitet og faseskift (fast stof -> væske -> gas).
Orbit B htx/eux kapitel 2.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport "Specifik varmekapacitet + 3 opg.
|
26-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Temperaturbegrebet, varme, indre energi, tilstandsformer, faseovergange samt termodynamikkens første hovedsætning.
- IT
- Tekstbehandling - Rapportskrivning.
- Internet - Fysiksimuleringer.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Energi og Termodynamik
Øvelser i dataopsamling og fortrolighed med udstyret. Da det er sne og frost, måler vi temperaturer på sneen og ser på hvad der sker hvis sneen blandes med hhv. sukker og salt.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi ser på forsøget i næste uge og installerer et program til dataopsamling uge 1 Pasco Capstone installation (Webvisning)
-
installér et program til dataopsamling uge 1 Pasco Capstone installation (Webvisning)
-
Husk at I skal have styr på vejledningen til forsøget fredag. Teorien (Isolér Clod i ligningen skal alle have klar) Det er ikke en lektie, da vi lavede det i fredags, men føler du dig ikke sikker på forsøget, så læs det lige igennem igen inden timen
-
Ændring i Planen. Jeg er stadig syg, så I skal arbejde selv i timerne. Jeg forventer i udnytter tiden godt i begge timer. Planen for timerne finder I i klasseonenoten under Fysik, fanen uge 2. Her er et direkte link. uge 2 Sådan læser du selv i bog
-
Sørg for at have læst kap. 3.3 og 3.4 i Orbit 3.3 Opdrift Vi skal regne opgaver i dag, det kræver du kender teorien bag, som står i de 2 kapitler. Vi starter timen med at se på hvad i har nået fredag, så sørg for at din onenote er opdateret :-) uge
-
Hej 1x. Inden timerne forventer jeg at alle har været inde og se Onenotesiden, og er klar på hvad vi skal foretage os i dag, hvordan grupperne dannes mv. uge 3 Opgaver til kap. 2 i Orbit B (Webvisning)
-
Vi ser i dag på Idealgas ligningen 3.5 Idealgasligningen i Orbit B. Inden timen: Opret en side i jeres private del af klasseonenoten under fanen fysik (den har I jo allerede oprettet). Lav noter til kap. 3.5 (korte og med det væsentligste)
-
I 4 lektion er der hjælp til rapport + opgaver, der skal afleveres senere i dag.
-
uge 5 mandag gassers densitet (Webvisning)
-
Vi ser i dag på 3.6 Gassers densitet https://orbithtxb.systime.dk/?id=569 i Orbit B. Inden timen:Opret en side i jeres private del af klasseonenoten under fanen fysik (den har I jo allerede oprettet) Sidens navn skal være " 3.6 gassers densitet". La
-
Opgaverne fra i mandags skrives pænt ind, så de står rigtigt, som en fysikopgave.
-
Afsnit
-
Lektie: uge 8 opgaver mandag (Webvisning)
-
Vi starter timen med at lave en undervisningsevaluering.
-
Vi ser på øvelserne til i næste uge. Sæt jer ind i Onenote siden her inden timerne: uge 9 Gasser PV = konstant og Isens smeltevarme (Webvisning)
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2 journaler: Isens smeltevarme og P*V=k
|
08-03-2024
|
Journal-Power to X
|
04-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Elektriske kredsløb
Orbit B htx/eux kapitel 4.1 til 4.10.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journaløvelse-Joules lov
|
06-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bevægelse, kræfter og arbejde
Orbit B htx/eux kapitel 7, 8 og 9.
Emnerne er kinematik, dynamik og arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kinematik-KO 7.1-7.5
|
13-09-2024
|
Fysikprøve
|
01-11-2024
|
Journaløvelse-Gnidning
|
18-11-2024
|
Journaløvelse-Fjederforsøg
|
15-12-2024
|
Journaløvelse-Skrå kast
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Bevægelse i en og to dimensioner, kraftbegrebet, mekanisk energi.
- Formidling - Journalskrivning, rapportskrivning og PowerPoint-præsentation
- IT - Dataopsamling og -behandling med både pc og smartphone.
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Elektrisk energiforsyning
Forløbet omhandler serie- og parallelforbindelser, model for strømkilde, vekselstrøm, transformation og energiforsyning.
Orbit B htx/eux kapitel 4.11 - 4.18.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journaløvelse-Hvile- og polspænding
|
05-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – begreber og love til beskrivelse og beregning af simple jævnstrømskredsløb, herunder elektromotorisk kraft og indre modstand
– fremstilling af vekselstrøm med henblik på energiforsyning
– begreber og love til beskrivelse af optiske brydningsfænomener.
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Atomfysik
Orbit Bhtx/eux kapitel 6.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysikprøve 2
|
04-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fysikprojekt B
Dette er jeres eget selvvalgte fysikprojekt, hvor I selvstændigt eller i grupper á max. 4 undersøger et emne, der ligger ud over kernestof. Dvs. enten et nyt emne eller en fordybelse af et allerede gennemgået emne.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysikprojekt B
|
13-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – kende og kunne anvende fysiske størrelser og enheder
– kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling og kunne veksle mellem fagsprog og hverdagssprog
– kunne anvende fysikkens grundlæggende love i forbindelse med det eksperimentelle arbejde og til løsning af enkle teoretiske problemer
– kunne redegøre for fysiske fænomener samt demonstrere kendskab til fysikken i et historisk og teknologisk perspektiv
– kunne redegøre for fysiske, tekniske og teknologiske problemstillinger og for anvendelsen af fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære forhold, herunder anvendelser i industrien eller elevens hverdag
– kunne planlægge og gennemføre enkle fysiske eksperimenter og analysere simple fysiske problemstillinger, opstille løsningsmodeller og udføre et større eksperimentelt arbejde, hvori indgår målinger, resultatbehandlinger og vurderinger
– kunne redegøre for naturvidenskabelige arbejdsmetoders anvendelsesområder.
- Skrive - Projektrapport.
- Projektarbejde
- Formidling - Videnskabelig projektrapport.
- IT
- Tekstbehandling - Skrive projektrapport.
- Regneark - Udregning af fysiske størrelser.
- Internet - Søge efter videnskabelig information.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Bølgelære
Orbit B htx/eux kapitel 5 - Refleksion og lysgitter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gitterligningen
|
14-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – begreber og love til beskrivelse og beregning af simple jævnstrømskredsløb, herunder elektromotorisk kraft og indre modstand
– fremstilling af vekselstrøm med henblik på energiforsyning
– begreber og love til beskrivelse af optiske brydningsfænomener.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62830486093",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62830486093",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62830486093"
}