Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2023x Ke (S1x Ke, S2x Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
NV-Grundforløb HTX
33 13-08-18 2 Intro - atomers opbygning, periodisk system
34 20-08-18 2 Kemisk reaktion, ædelgasregel og mængdeberegninger
35 27-08-18 2 Salte og temperatur
36 03-09-18 2 Salte og temperatur 1 Opløselighed af kaliumchlorat
37 10-09-18 2 Salte og temperatur 1
38 17-09-18 2 Lys og farver 1 Blokdag (onsdag)
39 24-09-18 2 SCREENING Mat-screening
40 01-10-18 3 Lys og farver 1
41 08-10-18 3 Lys og farver 1 Lambert Beers lovv
42 15-10-18 EFTERÅRSFERIE
43 22-10-18 3 Klargøring til grundforløbsprøve 1
44 29-10-18 Grundforløbsprøver (alle kemilærere er i spil) Grundforløbsprøver
Test
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Organisk kemi 1
I temaet arbejdes der med stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri og anvendelse af stofklasserne carbonhydrider og alkoholer, Der fokuseres ikke på : carboxylsyrer og estre samt opbygning af og udvalgte egenskber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer.
Supplerende stof er kendskab til funktionelle grupper og navngivning efter præfix- og suffiks.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgavesæt nr. 1
|
21-11-2023
|
Hjemmeopgavesæt nr. 2
|
29-11-2023
|
Hjemmeopgavesæt nr. 3
|
15-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Redoxkemi
Temaet har haft til formål at arbejde med en forståelse af redoxkemi.
Faglige mål:
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Kernestof:
- fældnings og redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal.
Anvendt materiale:
https://isiskemic.systime.dk/?id=1110
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Status på arbejdet med oplæg.
|
24-01-2024
|
Power Point oplæg
|
02-02-2024
|
Rapport reduktion af permanganat
|
22-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SO 2
Kemi har deltaget i SO-projektet "Grønne energiformer" sammen med fagene matematik, fysik og teknologi.
Der er blevet fokuseret på eksperimentelt arbejde med det formål at fremstille bioethanol ved en gæringsreaktion.
Udgangspunktet for gæringen har været glucose,men det er også forsøgt at fremstille bioethanol ved hjælp af mad- og planterester.
Eleverne har forholdt sig til diverse videoer, som belyser mulighederne for at anvende bioethanol som et alternativ til andre energiformer.
Kernestoffet
- anvendelser af kemi inden for teknik, produktion og teknologi
. mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Redoxopgaver
|
22-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Syrer og baser 1. G
Forløbet har haft til formål at eleverne skal kunne mestre forskellen på kolemetrisk og potentiometrisk titrering. Der er givet introduktion pks, pkb, Ks og Kb.
Anvendt materiale:
One note bog
Punkt 4.1, 4.2, 4.3, 4.8 og 4.9 i Isis Kemi B bogen
Faglige mål:
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
- tilrette og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt ekspermentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning her opstille og afprøve hypoteser
Kernestof:
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- kvalitative og kvantitative ekspermentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, titrering, vejeanalyse og spektrofotometri
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nyt tema i kemi
|
03-04-2024
|
Syre/base-indikatorer
|
10-04-2024
|
Opgaver til pH
|
02-05-2024
|
Lagereddike
|
17-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Kemisk reaktionshastighed
Vi har arbejdet med at forstå kemisk reaktionshastighed. Vi har diskuteret, hvordan kendskab til de parametre, som styrer hastigheden kan udnyttes i industriel produktion.
Faglige mål:
- anvende fagets viden og metoder til at identificere, beskrive og diskutere kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag eller den aktuelle debat og til at udvikle og vurdere løsninger
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimenter
Kernestof:
- Reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
- Anvendelse af kemi inden for teknik, produktion og teknologi
Anvendt øvelse: "Spytamylase" (fra Biologi C), Katalse, Kridt og syre samt "Hvilken katalysator er bedst?"
Anvendt materiale: https://kendkemien2.systime.dk/?id=137
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Katalase
|
29-05-2024
|
Arbejdsspørgsmål Kemisk reaktionshastighed
|
04-06-2024
|
Hvilken katalysator er bedst?
|
04-06-2024
|
Kridt og syrer
|
04-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Solution camp
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kemisk ligevægt
Temaet har til formål at belyse Le Chateliers princip. Der udføres øvelsen "Kemisk ligevægt, og der arbejdes med diverse opgaver.
Faglige mål:
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere faglige problemstillinger
Kernestof:
Homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
Anvendt materiale: Isis Kemi B side 55 - 79
Supplerende stof: opløselighedsprodukt.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgavesæt nr. 1
|
27-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive - Skriftlige dokumentation over øvelse
- Formidling - Rapportskrivning
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Organisk kemi 2
I forløbet fokuseres på navngivning ved hjælp af suffix/pærfix, diverse Isomeriformer samt opbygning af kulhydrater, proteiner og fedtstoffer.. Der er endvidere arbejdet med organiske stofklasser. Der er også arbejdet med oxidation af alkoholer samt organiske reaktionstyper.
Supplerende stof: R/S-isomeri samt Markovnikovs regel.
Faglige mål:
-relatere iagttagelser, modeller, symbolsprog
Kernestof:
-Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
-organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri og anvendelse af stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af udvalgte egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer.
- eksempler på makromolekyler
Anvendt materiale:
One note bog
Siderne i Isis Kemi B bogen: 207 - 266
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgavesæt nr. 2
|
21-09-2024
|
Kemisk ligevægt
|
11-10-2024
|
Hjemmeopgavesæt nr 3
|
30-10-2024
|
Hjemmeopgavesæt nr. 4
|
14-11-2024
|
Hjemmeopgavesæt nr. 5
|
21-11-2024
|
Ethanolbestemmelse
|
12-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Syntese
Temaet har indeholdt teori omkring synteser og praktisk øvelse med syntese af stoffet "Indigo"
Faglige mål:
. - anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
Kernestof:
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, titrering, vejeanalyse og spektrofotometri
Anvendt materiale:
One note bog
Øvelsesvejledning
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hjemmeopgavesæt nr. 6
|
17-01-2025
|
Opgaver 24. januar 2025
|
24-01-2025
|
Prøve med hjælpemidler
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62834742990",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62834742990",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62834742990"
}