Holdet S3 Sa2 (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e)
Hold S2022 Sa2 (S3 Sa2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik og mediernes indflydelse
Titel 2 De politiske system i Danmark og USA ( særligt fok
Titel 3 Flygtninge, integration i en global verden.
Titel 4 Økonomi i en globaliseret verden
Titel 5 Velfærdsstaten udfordringer i fremtiden

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politik og mediernes indflydelse



Der er fokus på politiske partier i Danmark og medier indflydelse.

Lærebog: SAMFNU B www.systime.dk
kap. 3: Politiske partier og ideologier. kap. 3.3 Folkestyrets politiske partier 3.4 politiske skillelinjer.
kap. 6: Medier. 6.1.
kap. 11(Metode) kap. 11.5, 11.6, 11.7.

Artikler til tema.

Dokumentar: Dronningen og Statsministrene (DR. 2024).
Partier i brand: Dansk Folkeparti.
https://www.dr.dk/drtv/se/partier-i-brand_-dansk-folkeparti_337308
Venstre:
https://www.dr.dk/drtv/se/partier-i-brand_-radikale-venstre_337309
Radikale venstre:
https://www.dr.dk/drtv/se/partier-i-brand_-venstre_337310


Projekt: Et politisk parti, gruppepræsentation for klassen samt en skriftlig aflevering.
Opgaver til tema og artikler.

Hver uge finder elever en politisk nyhed, som drøftes i klassen ("forsamlingshus debat")
Udadrettet aktivitet.
Vi besøger Ungdommens Folkemøde i Valbyparken d. 4 sep.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projekt Et dansk politisk parti 10-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 De politiske system i Danmark og USA ( særligt fok

De politiske systemer i Danmark og USA, med et komparativt sigte på det politiske system i USA (særligt valgsystemet).

Det amerikanske præsident valg følges i medierne.


Kernestof

Lærebog: SAMF NU B www.systime.dk
Kap. 4: Politiske beslutningsprocesser.
Kap. 5: Demokrati, hvorfor og hvor. Her læses kap. 5.0. Demokrati, hvorfor og hvor. Kap. 5.1. Moderne demokrati og kap. 5.1.1. Demokrati opfattelser.
Kap. 5.3. Hvad er magt?
Kap. 11: Metode.
Valgsystemet i Danmark: Indenrigs og sundhedsministeriet. Dokument: Det danske valgsystem og valg til Folketinget samt opstillingsformer.
https://www.valg.im.dk/valg/valgsystemet/opgoerelse-af-folketingsvalg
https://www.valg.im.dk/valg/folketingsvalg/opstillingsformer-til-folketingsvalg

Lærebog: USA, Politik, økonomi og samfund skrevet af professor i statskundskab. Peter Nedergaard. www.systime.dk
Kap.4: Trumps USA.
Her læses kap. 4.1 (Personen Donald Trump) og 4.3 (Kampen mod medierne).
Kap. 5: USA’s politiske system. Her læses kap. 5.2 (Amerikansk føderalisme), 5.3. I afsnit: De politiske partier- læses To-partisystemet, kap. 5.4 (Valg i USA) & kap. 5.6 (Kongressen).

Skriftligt arbejde

Eleven følger med i den aktuelle samfundsmæssige debat som følge af det ameri-kanske valg, hvor eleverne lærer at anvende begreber og enkle teorier til at forklare og forholde sig til de aktuelle problemstillinger. Problemstillingerne såsom fri abort, integration, velfærd, demokrati – betydning af de to valgsystemer undersøges ved at sammenligne (komparativ analyse) de politiske systemer i Danmark og USA.
Eleverne har løbende i timerne arbejdet med opgave samt drøftelse på klassen ved brug af.
- mediedækningen af det amerikanske valg, debatter såsom Clements debatten, do-kumentar, artikellæsning og generelle nyheder.


Supplerende stof

Artikler
Elon Musk vil donere millioner til almindelige vælgere hver dag frem til valg. D. 20.10.24. Ritzau.
”jeg vil gerne have, at han bygger mer mur”: Trump-vælgere om hvorfor han kan løse migrantkrisen bedre end Harris af Mille Vejen Vig Fich. DR.dk d. 22.10.24.

Dokumentar
USA, valgkamp- retten til fri abort.
https://www.dr.dk/drtv/se/udvalgt-fra-21-soendag_-kampen-om-abort_483106

Kritik af Trumps politik
https://www.dr.dk/drtv/se/tva_-trump-faar-kritik-for-bemaerkning-om-tidligere-kongresmedlem_486219

Valg i USA
https://www.dr.dk/drtv/se/trump-vs-harris_-loegne-og-tabersager_476852
https://www.dr.dk/drtv/se/trump-og-tyveriet_476969
https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/trump-erklaerer-sig-som-valgvinder-og-tilhaengerne-jubler-tak-gud-denne
https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/overblik-trump-eller-harris-her-er-status-paa-valgresultaterne-i-usa
Clement – Trump tilbage.
https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-tryggere-under-trump_487095





Udrettet aktivitet:
Besøg på Christiansborg - guidet rundvisning med tema: Magtstrukturen i Danmark. Besøg i Folketinget, møde med en MF-politiker.

Besøg på skolen af politisk leder for enhedslisten: Frederik Münster
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dagens arbejde til lektie 01-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Flygtninge, integration i en global verden.

Titel: Flygtninge, integration i en global verden.

Lærebog: SAMF NU B
Kap. 1. Identitetsdannelse og socialisering. Her læses kap.1.0. Identitetsdannelse og socialisering & kap.1.1. Ungdom og skabe identitet.
Kap. 2.  Kultur og kulturmøder.
Her læses kap 2.2. At være dansk & kap. 2.3 Mødet med andre kulturer.
Kap. 5. Demokrati, hvorfor og hvordan. Her læses kap. 5.4. Ligestilling i Danmark og verden.
Kap. 10. EU i Europa og i verden, løsning eller problem.
Her læses kap. 10.1. EU’s grundlag & kap. 10.2 EU’s spilleregler.

Kap. 11 Metode.

Skriftligt arbejde.

Projekt: Arbejde med en synopsis i forhold til tema, med skriftlig aflevering samt præsentation i klassen.
Opgaver til artikler samt opgaver i lærebogen.

Eleverne undersøger udviklingen i dansk ligestilling ved bl.a. brug af data fra DST, de udvælger selv deres undersøgelsesparametre (problemstilling), som beregnes, illu-streres grafisk.





Projekt synopsis.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Økonomi i en globaliseret verden



Fokus på økonomi og globalisering - konsekvenser af en globaliseret verden.
Lærebog: SAMF NU B www.systime.dk
Kap. 1. Identitetsdannelse og socialisering. Læses kap. 1.4.1. (Faserne før og efter moderniseringen) & kap. 1.4.3. (Beck og risikosamfundet).
Kap. 9. Økonomi. Her læses kap. 9.0 (økonomi) og 9.1(økonomisk sammenhæng og økonomiske mål).
Kap. 9.3. Strukturpolitik og arbejdsløshed.
Kap. 9.4. Danmark i den globale økonomi-EU.
Kap. 9.5. Økonomisk globalisering og konkurrenceevne.
Kap. 9.6. Bæredygtig vækst og politisk regulering.
Kap. 10. EU i Europa og verden, løsning eller problem? Læses kap. 10.3.3. (EU og miljø).
Kap. 11 Metode.


Supplerende stof


Artikler

- Ulrik Bie: Handelskrigen kan blive et større selvmål end Brexit. D. 3.2.25 Berlingske.
- Ulrik Bie: Sådan skal du forstå Trumps seneste trusler om told. D. 22.1.25. Berlingske.dk.
- Regering dropper havvindsudbud -og smider statsstøtte efter nyt af Simon Friis Dale. D. 31.01.25 Altinget.
- Regeringen: Bred politisk aftale om Den Grønne Trepart indgået: Den stør-ste forandring af det danske landskab over 100 år. Regerin-gen.dr/nyheder/2024.
- EU har bidraget til dansk vækst i 50 år. www.dansk indu-stri.dk/arkiv/analyser/2023.
- Samhandel med USA/notits/Udenrigsministeriet d. 13.01.25.
- Bæredygtig mode i centrum på zero-wasteday FN-forbundet d.7.2.25.
- Danmarks statistik – eksport m.m.
- https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=49458


Hver uge drøftes en aktuel politisk nyhed - udvalg af elever.
Skriftligt arbejde : Opgaver til lærebog/artikler.

Dokumentar:
USA-Canada - toldmur
Debat med Clement.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projekt - Synopsis 19-02-2025
Læredag - arbejde selv 25-02-2025
MF nytårstale og regeringens succes 04-03-2025
Miljø- trepartsaftalen 24-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Velfærdsstaten udfordringer i fremtiden



Fokus på velfærdsmodeller, Finanspolitik, økonomisk ulighed/ ulighed i sundhed/velfærd.
Lærebog: Samf NU B www.systime.dk

Kernestof

Lærebog: SAMF NU B www.systime.dk

Kap. 1. Ungdom – at skabe identitet. Her læses kap. 1.1.1. (Arv og miljø) & kap.
1.3. (Social arv og uddannelse).
Kap. 5. Demokrati, hvorfor og hvordan. Her læses kap. 5.2.0. (Rettigheder og plig-ter i demokratiet) og 5.2.1. (Udvikling i borgerrettighederne).
Kap. 7. Velfærd -rammen om et godt liv.
Kap. 9. Økonomi. Her læses kap. 9.2. Økonomisk politik - Kan vi styre økonomien.
Kap. 10. EU i Europa og verden – løsning eller problem. Her læses kap. 10.3.2 EU og sociale forhold.

Supplerende stof

Artikler
Folketingets EU-oplysning. Det store slag om velfærdsydelser.
https://www.eu.dk/da/temaer/fri-bevaegelighed-for-arbejdskraft-og-eus-sociale-dimension/det-store-slag-om-velfaerdsydelser
Stop bruger betaling: Ældresagen.dk d. 29.11.24.
Velfærdsteknologi bør aldrig erstatte menneskelig empati og omsorg. www.omsorgspleje.dk d. 21.6.24.
Velfærdsteknologisk strategi -Slagelse Kommune 2020-2023.




Dokumentar om livet på et plejehjem med "varme hænder"

Hver uge har klassen drøftelse af en aktuel politisk nyhed - fundet af elever.
Skriftlighed: Opgaver til lærebog/artikler.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Økonomi - handel - Trump 28-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer