Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2022 Ps (S3 Ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ekstreme fællesskaber og ondskab
Vi arbejder med tema ud fra et både gruppepsykologisk og individpsykologisk udgangspunkt; herunder inddrages bl.a. kulturteori og personlighedspsykologi.
Vi inkluderer kortvarigt begrebet psykopati - set i et personligt, socialt og neuropsykologisk perspektiv.
Supplerende stof: Retspsykologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barndommens betydning
Gennemgang af indhold til tema om børn og udvikling. Der arbejdes med teori og begreber til tema. Fokus på emotionel og kognitiv udvikling hos det lille barn med inddragelse af det omgivende samfunds påvirkning, bl.a. institutioner og andre strukturelle organiseringer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Synopsis 15.11.24
|
15-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Feltundersøgelse
Eleverne skal selv designe og gennemføre mindre former for feltundersøgelser og være i stand til at præsentere undersøgelsen med brug af et metodisk begrebsapparat.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Unge, sårbarhed og senmodernitet
Fokus på unges udfordringer i det digitale, senmoderne samfund. Vi arbejder med psykisk sårbarhed, stress og coping, personlighed og identitetsdannelse foruden at diskutere samfundskrav og præstationskultur.
I ovenstående inddrager vi således også viden fra det kognitive felt ift. den digitaliserede verden, unge i høj grad er en del af.
Supplerende stof: Introduktion til klinisk psykologi og diagnosticering; herunder arbejdet med en psykisk lidelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi arbejder med tema om "Ung i en digital verden"
-
Begrebet intelligens; herunder G-faktor, IQ, Flynn-effekt: https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=296#c2181
-
Videre med artikler, teori og problemstillinger til tema om "Ung i en digital verden"
-
Opsamling fagevaluering
-
Lektie: Læs de to bilag af Dweck om ros og tankesæt (se nedenfor)
-
Blokdag PsykB.docx
-
Karaktersamtaler. I arbejder imens med kapitel 19 i onlinebog om ungdom og senmodernitet og en opgave.
-
Opsamling på opgaven fra mandag/karaktersamtale. OPGAVE ER LEKTIE!
-
I gennemgår følgende med hinanden:
-
Opgave Unge, psykiske lidelser og mistrivsel, forskellige uddrag.docx
-
LEKTIE: Besvar spørgsmål til kapitel 19 fra fredag. Vi samler op på teorien og arbejder herefter med nedenstående opgave.
-
UDARBEJD SYNOPSIS på baggrund af to artikler, herunder vis metodeforståelse:
-
Vi påbegynder herefter arbejdet med en synopsis
-
Afsnit
-
Opsamling på synopsis, gennemgang og feed-back
-
https://www.dr.dk/mitliv/tvaers/alexander-besvimede-af-stress-mens-han-boerstede-taender-jeg-stillede-store-krav-til?fbclid=IwAR1egwmoFXPNVwtKhFZCmJQNUO59fhxo_KGbiMcSVOcdlCcncuiFENp75VA
-
teori til stress - endnu en case
-
Lektie er at færdiggøre casen om Alexander/stress fra i fredags.
-
Rep af forståelser af identitet; vi kigger på det sammen:
-
Lektie er at færdiggøre case fra mandag: "Jeg troede, jeg var lavet af jern"
-
https://www.zetland.dk/historie/sFqTHC3v-mOz0Xj72-476af
-
Vi påbegynder et kort selvvalgt forløb om "Psykisk lidelse i et biologisk, psykologisk og socialt perspektiv". Der skal uploades en ppt/eller lign. præsentation
-
Genlæs jeres arbejde fra blokdagen om klinisk psykologi
-
I arbejder videre og skal være klar til fremlæggelse fredag/mandag
-
Mads, Lucas/Mikkeline, Xenia
-
Sidste lektion med "selvvalgt forløb/psykisk lidelse". Husk at uploade i dag, og vi starter præsentationer i næste lektion.
-
Præsentationer i dag.
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733323956",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733323956",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733323956"
}