Holdet S2 id (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold S2023 id (S2 id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 - boldspil Volleyball
Titel 2 Forløb 2 - musik og bevægelse Salsa
Titel 3 Forløb 3 - klassiske og moderne idrætter Badminton
Titel 4 Forløb 4 - klassiske og moderne idrætter Karate
Titel 5 Forløb 5 - musik og bevægelse Folkedans
Titel 6 Forløb 6 - boldspil Flagfootball eller Basketball
Titel 7 Forløb 7 - træningsforløb og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 - boldspil Volleyball

Formål med forløbet
• Eleverne træner grundlæggende tekniske færdigheder med henblik på præstationsforbedring
• Eleverne får en forståelse af spillets taktiske dimension

Faglige mål
Eleverne skal ved forløbets afslutning kunne:
- Udføre og redegøre for taktisk brug af:
o Grundlæggende volleyballteknikker som baggerslag, fingerslag, og smash
o Grundlæggende serve som underhånds- og overhåndsserv
o Blokade
o Hævning
o Hæversystemer
o Fra forsvar til angreb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 - musik og bevægelse Salsa

Formål med forløbet
• Eleverne skal opnå kompetencer inden for salsa, herunder have kendskab til og forståelse for pardansens grundelementer

Faglige mål
Eleverne skal ved forløbets afslutning kunne:
- Have forståelse for de fire grundelementer i pardans
o Rytme
o Stil
o Føring
o Bevægelsesmuligheder
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken (rytme)
- Bevæge sig i takt til musikken (rytme)
- De tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben, og hofte i dansen (stil)
- De tekniske færdigheder mht. kropsholdning og fatninger (åben, danse)
- Føre en partner/blive ført af en partner (toning og føring)
- Grundtrin (stil)
- Flere forskellige dansevariationer (bevægelsesmuligheder)
- Sætte variationerne sammen til små serier
- Kunne danse med forskellige partnere
- Beherske en simpel rueda de casino
- Sammensætte og beherske en længere rutine (showtime)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 - klassiske og moderne idrætter Badminton

Formål med forløbet
• Eleverne træner grundlæggende tekniske færdigheder med henblik på præstationsforbedring
• Eleverne får en forståelse af spillets taktiske dimension
• At gøre eleverne i stand til at demonstrere og redegøre for arbejdsformer og træningstyper med udgangspunkt i badminton med særligt fokus på aerob træning

Faglige mål
Eleverne skal ved forløbets afslutning kunne:
- Udføre og redegøre for taktisk brug af:
o Kort og lang serv
o Netdrop
o Lob
o Clear
o Drop
- Redegøre for øvelser med henblik på relevant fysisk træning i relation til badminton
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 - klassiske og moderne idrætter Karate

Formål med forløbet
• Eleverne lærer to serier (kataer); en basiskata og en lidt sværere kata
• Eleverne træner grundlæggende fysiske og tekniske færdigheder med henblik på præstationsforbedring

Faglige mål
Eleverne skal ved forløbets afslutning kunne:
- Udføre en fælles kata og en individuel kata
- Vise og forstå de fysiske og tekniske fokuspunkter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5 - musik og bevægelse Folkedans

Formål med forløbet
• Eleverne lærer selskabsdansen les lanciershenblik på præstationsforbedring
Faglige mål
Eleverne skal ved forløbets afslutning kunne:
- vise dansens udtryk og særkende
- beskrive dansens kulturelle kontekst
- føring og roller
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6 - boldspil Flagfootball eller Basketball

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7 - træningsforløb og repetition

Opsamling på træningsforløbet
Repetition af de seks forløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer