Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2023 id (S2 id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 - boldspil Volleyball
Formål med forløbet
• Eleverne træner grundlæggende tekniske færdigheder med henblik på præstationsforbedring
• Eleverne får en forståelse af spillets taktiske dimension
Faglige mål
Eleverne skal ved forløbets afslutning kunne:
- Udføre og redegøre for taktisk brug af:
o Grundlæggende volleyballteknikker som baggerslag, fingerslag, og smash
o Grundlæggende serve som underhånds- og overhåndsserv
o Blokade
o Hævning
o Hæversystemer
o Fra forsvar til angreb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 - musik og bevægelse Salsa
Formål med forløbet
• Eleverne skal opnå kompetencer inden for salsa, herunder have kendskab til og forståelse for pardansens grundelementer
Faglige mål
Eleverne skal ved forløbets afslutning kunne:
- Have forståelse for de fire grundelementer i pardans
o Rytme
o Stil
o Føring
o Bevægelsesmuligheder
- Begynde på det korrekte taktslag i musikken (rytme)
- Bevæge sig i takt til musikken (rytme)
- De tekniske færdigheder mht. placering og bevægelse af fødder, ben, og hofte i dansen (stil)
- De tekniske færdigheder mht. kropsholdning og fatninger (åben, danse)
- Føre en partner/blive ført af en partner (toning og føring)
- Grundtrin (stil)
- Flere forskellige dansevariationer (bevægelsesmuligheder)
- Sætte variationerne sammen til små serier
- Kunne danse med forskellige partnere
- Beherske en simpel rueda de casino
- Sammensætte og beherske en længere rutine (showtime)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 - klassiske og moderne idrætter Badminton
Formål med forløbet
• Eleverne træner grundlæggende tekniske færdigheder med henblik på præstationsforbedring
• Eleverne får en forståelse af spillets taktiske dimension
• At gøre eleverne i stand til at demonstrere og redegøre for arbejdsformer og træningstyper med udgangspunkt i badminton med særligt fokus på aerob træning
Faglige mål
Eleverne skal ved forløbets afslutning kunne:
- Udføre og redegøre for taktisk brug af:
o Kort og lang serv
o Netdrop
o Lob
o Clear
o Drop
- Redegøre for øvelser med henblik på relevant fysisk træning i relation til badminton
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 - klassiske og moderne idrætter Karate
Formål med forløbet
• Eleverne lærer to serier (kataer); en basiskata og en lidt sværere kata
• Eleverne træner grundlæggende fysiske og tekniske færdigheder med henblik på præstationsforbedring
Faglige mål
Eleverne skal ved forløbets afslutning kunne:
- Udføre en fælles kata og en individuel kata
- Vise og forstå de fysiske og tekniske fokuspunkter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 - musik og bevægelse Folkedans
Formål med forløbet
• Eleverne lærer selskabsdansen les lanciershenblik på præstationsforbedring
Faglige mål
Eleverne skal ved forløbets afslutning kunne:
- vise dansens udtryk og særkende
- beskrive dansens kulturelle kontekst
- føring og roller
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7 - træningsforløb og repetition
Opsamling på træningsforløbet
Repetition af de seks forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733324311",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733324311",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733324311"
}