Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
ZBC
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
S2023 ps2 (S2 ps2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Psykologi
Introduktion til psykologi som fag og videnskab:
Forskellen på hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi - Der er psykologi i alt omkring os.
Den mangfoldige psykologi.
Hvad er en psykologisk problemstilling?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information - Elever udvælger en artikel og gennemgår i pararbejde forskellige begreber ift. den videnskabelige forståelse af psykologien
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ondskab
Forløbet præsenterer eleverne for forskellige psykologiske forklaringer på ondskab, herunder hvad ondskab er, hvilke personlighedstræk der kendetegner onde personer, hvilken betydning situationer og social påvirkning har. Undervejs kommer vi også ind på, hvad personlighedstræk er, hvilke betingelser der skaber en psykopat (arv og miljømæssige).
Gennemgående diskuteres det, om ondskab og onde handlinger har rod i individuelle forhold eller i sociale forhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ingen lektier, men vel mødt :-)
-
Lektien hjemme er læse om Milgrams forsøg: 2.7 Ville du give stød til en fremmed?
-
Læs om følgende fire begreber hjemme som lektier i dette dokument: Socialpsykologi s. 101-103, deindividuation, risky shifs, gruppepolarisering, dehumanisering.pdf .Lav herefter en tabel, hvor du forklarer begreberne med dine egne ord: Begrebsliste,
-
Hjemme som lektier skal I læse følgende afsnit (4.5) færdig: 4.5: Gruppepsykologi + besvar spørgsmålene hertil: Gruppepsykologi sp til kapitel 4.5 i celle selfie.docx
-
Medbring også høretelefoner, der kan sluttes til din computer.
-
Hvis du ikke nåede det i timen i mandags, skal du til i dag have set denne video: THE BYSTANDER EFFECT og læst denne PowerPoint + skrevet noter til spørgsmålene på slide nr. 6: Om by-stander-effekten.pptx
-
Ingen lektier :-)
-
Læs følgende tekst om holdningsbegrebet og teorien om kognitiv dissonans: https://psykveje.systime.dk/?id=5531
-
Mit forslag til grupper er:Gruppe 1: Rasmus, Sebastian G. og GustavGruppe 2: Lucas, WilliamGruppe 3: Sebastian Z., Wictor, Mathias Gruppe 4: Bastian, Julie, David Gruppe 5: Elias, Nikolaj, Lucius
-
Læs din begrebsliste igennem og tilføj vigtige begreber om kognitiv dissonans, den mørke triade og Stanford Prison eksperimentet (vi arbejdede med dette onsdag d. 18. september - se OneNote).
-
Hvis du har tid, så læs dette dokument inden timen, som er den eksamenslignende opgave, I i grupper skal forberede og fremlægge på onsdag: Eksamenstræning i forløbet ondskab .docx
-
Kl. 13.20-13.45: William, LucasKl. 13.45-14.10: Bastian, Julie, David Kl. 14.10-14.35: Gustav, Sebastian G., Rasmus Kl. 14.35-15.00: Mathias, Wictor, Sebastian Z.
-
Opgave, når I ikke fremlægger:
-
Læs inden timen følgende dokument om vores psykologiekskursion på onsdag d. 9. oktober: Psykologi C, Ekskursion til København 9. oktober .docx
-
Vi mødes kl. 09.20 ved parkeringspladsen foran skolen på Willemoesvej nr. 4. Bussen kører mod København kl. 09.35. Vi er tilbage på skolen igen ca. kl. 17.30 med bus. Jeg glæder mig til en god, spændende og anderledes dag sammen med jer :-).
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Barndommens betydning
Forløbet introducerer eleverne til udviklingspsykologien, hvor vi har særligt fokus på barnets emotionelle udvikling de første par leveår. Via forskellige udviklingsteorier skal vi analysere og diskutere, hvilken betydning barndommen har for vores liv, tilknytningsmønstre og relationer på længere sigt.
Derudover trækker temaet tråde til ungdommens identitetsdannelse, ligesom vi også anlægger en mere kognitiv vinkel på temaet, når vi diskuterer, hvor-dan den kognitive og emotionelle udvikling hænger sammen og påvirker hinanden.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ingen lektier. Vi starter op på et nyt tema om barndommens betydning :-). Vær dog opmærksom på, at der er en læselektie til på onsdag.
-
Læs følgende to afsnit hjemme som lektie om Daniel Sterns udviklingsteori og hans begyndende selv:
-
Læs/genlæs om Daniel Sterns Kerneselv hjemme som lektier Kerneselv | Psykologiens veje og sørg for, at du har fået skrevet noter til de vigtige begreber i dette dokument: Vigtige STERN-begreber.docx
-
Ingen lektier. I dag ser vi et uddrag af en en dokumentarudsendelse, hvor der bl.a. er fokus på børns tilknytning. Herefter arbejder vi med tilknytningsbegrebet og stiller skarpt på to vigtige teoretikere: Bowlby og Ainsworth.
-
Som lektier inden dagens moduler skal du læse denne undersøgelse, som handler om, hvordan ens tilknytning i barndommen kan påvirke ens kærlighedsrelationer i voksenlivet: 4.8 Påvirker din tilknytningsstil dine kærlighedsforhold? | Undersøgelser i psy
-
Genlæs følgende dokument som lektie (du læste det også onsdagens moduler): Om omsorgssvigt og resiliens.docx
-
Genlæs hjemme som lektie den grå boks på følgende link om Piaget og Vygotskys syn på tænkningens udvikling: 4.5 Tænkning og forståelse | PsykC + gennemse denne PowerPoint: Et kognitivt perspektiv på den emotionelle udvikling.pptx
-
I får modulet til at forberede jeres fremlæggelser til på onsdag d. 27. november.
-
Kl. 13.20-13.45: Elias, Nikolaj, LuciusKl. 13.45-14.10: Bastian, Julie, David Kl. 14.10-14.35: Mathias, Wictor, Sebastian Z. Kl. 14.35-15.00: Gustav, Sebastian G., Rasmus
-
Vær klar med jeres besvarelse af spørgsmålene til Harlows abeforsøg, når I møder op til modulet i dag: Harlows abeforsøg.docx
-
I får i dag en lille test uden hjælpemidler i vores tema om Barndommens betydning. Testen er mest for din egen skyld - så ro på :-). Læs derfor op på relevante begreber, teorier og teoretikere fra dette tema inden dagens modul. Orientér dig i OneNot
-
Ingen lektier. I får jeres små prøver fra sidste uge tilbage. Derefter skal I læse lidt om børns reaktioner på omsorgssvigt og arbejde med nogle små cases. Til sidst skal vi se en fiktiv kortfilm, som sætter noget af dagens teori i perspektiv :-).
-
Vi julehygger i dag med kahoot-quiz, julemusik, spil etc. Der er en lille (spiselig) præmie til vinderen/vinderne af kahoot-quizzen. Medbring gerne et spil/brætspil, du gerne vil spille med dine psykologimedstuderende.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ung i en digital og senmoderne verden
Temaet fokuserer på forskellige konsekvenser ved at være ung i en digital og senmoderne tidsalder. Problemstillingerne vedrører fx opmærksomhedsproblemer i forhold til
læring og hukommelse samt overvejelser om positive og negative sider ved de sociale og digitale medier.
Vi vil også se på, hvilke psykologiske mekanismer der ligger bag, at mennesker håndterer stress og udfordringer forskelligt. Desuden vil vi undersøge, hvilke fordele og ulemper vores modernes livs sociale medier og kommunikationsformer kan have for unges identitetsudvikling.
I temaet har vi således også fokus på at anvende vores viden fra temaet Barndommens betydning til at se på, hvordan barndommen også spiller en betydning for vores identitetsdannelse i ungdomsårene.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733324393",
"T": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733324393",
"H": "/lectio/165/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64733324393"
}