Holdet S2 ps2 (2024/25) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution ZBC
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold S2023 ps2 (S2 ps2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til Psykologi
Titel 2 Ondskab
Titel 3 Barndommens betydning
Titel 4 Ung i en digital og senmoderne verden
Titel 5 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til Psykologi

Introduktion til psykologi som fag og videnskab:

Forskellen på hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi - Der er psykologi i alt omkring os.  

Den mangfoldige psykologi.

Hvad er en psykologisk problemstilling?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information - Elever udvælger en artikel og gennemgår i pararbejde forskellige begreber ift. den videnskabelige forståelse af psykologien
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ondskab

Forløbet præsenterer eleverne for forskellige psykologiske forklaringer på ondskab, herunder hvad ondskab er, hvilke personlighedstræk der kendetegner onde personer, hvilken betydning situationer og social påvirkning har. Undervejs kommer vi også ind på, hvad personlighedstræk er, hvilke betingelser der skaber en psykopat (arv og miljømæssige).
Gennemgående diskuteres det, om ondskab og onde handlinger har rod i individuelle forhold eller i sociale forhold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Barndommens betydning

Forløbet introducerer eleverne til udviklingspsykologien, hvor vi har særligt fokus på barnets emotionelle udvikling de første par leveår. Via forskellige udviklingsteorier skal vi analysere og diskutere, hvilken betydning barndommen har for vores liv, tilknytningsmønstre og relationer på længere sigt.
Derudover trækker temaet tråde til ungdommens identitetsdannelse, ligesom vi også anlægger en mere kognitiv vinkel på temaet, når vi diskuterer, hvor-dan den kognitive og emotionelle udvikling hænger sammen og påvirker hinanden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ung i en digital og senmoderne verden

Temaet fokuserer på forskellige konsekvenser ved at være ung i en digital og senmoderne tidsalder. Problemstillingerne vedrører fx opmærksomhedsproblemer i forhold til
læring og hukommelse samt overvejelser om positive og negative sider ved de sociale og digitale medier.

Vi vil også se på, hvilke psykologiske mekanismer der ligger bag, at mennesker håndterer stress og udfordringer forskelligt. Desuden vil vi undersøge, hvilke fordele og ulemper vores modernes livs sociale medier og kommunikationsformer kan have for unges identitetsudvikling.

I temaet har vi således også fokus på at anvende vores viden fra  temaet Barndommens betydning til at se på, hvordan barndommen også spiller en betydning for vores identitetsdannelse i ungdomsårene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer